Acties in het streekvervoer
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer
En dan gaat het hele personeel langzamer rijden om langer pauze te hebben?
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer
Dingen zoals rij- en rusttijden zijn allemaal al strak geregeld in de Wegenverkeerswet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Acties in het streekvervoer
Is alweer verwijderd.PHS schreef: ↑vr 24 feb 2023, 14:33
Op FNV.nl staat een overzicht:
De stakingsperiode van zes weken begint volgende week dinsdag 28 februari. Daarna wordt gestaakt op donderdag 2 maart, maandag 6 maart, woensdag 8 maart, vrijdag 10 maart, dinsdag 14 maart, woensdag 15 maart, maandag 20 maart, woensdag 22 maart, vrijdag 24 maart, woensdag 29 maart, donderdag 30 maart, maandag 3 april, woensdag 5 april en vrijdag 7 april.
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Keolis heeft het datumlijstje nog wel staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer
De FNV heeft het webadres kennelijk veranderd: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... eekvervoer
Re: Acties in het streekvervoer
Wat schiet je nou op met dit soort uitspraken? Toont alleen een gebrek aan kennis aan imo.Minder reizigers is nog minder inkomsten, dus straks ontslagen om kosten te besparen.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer
Het is een potentieel gevolg. Als een transportmiddel heel onbetrouwbaar blijkt, zal men kiezen voor alternatieven waar mogelijk. Bus-OV met alle stakingen is niet betrouwbaar, anders dan busje komt niet.
Re: Acties in het streekvervoer
Het busje kwam al regelmatig niet door hoog ziekteverzuim en tekort aan nieuwe collega's. Juist daarom wordt er ook gestaakt. De werkdruk moet omlaag zodat het ziekteverzuim ook omlaag gaat.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Dat was anders nogal regio-afhankelijk. Sommige regio's zaten net wat eerder in de cyclus / pensioengolf en hadden de uitval al behoorlijk onder controle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer
Als er in dezelfde maand 15 man ontslag neemt en de maanden daarna nog tientallen en het bedrijf het nog steeds niet snapt heeft dat in ieder geval niet met de pensioengolf te maken. En de negatieve uitkomst van de medewerkers betrokkenheid onderzoek word onder het tapijt geschoven... Bij sommige bedrijven hebben ze allemaal een bord voor hun kop...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Acties in het streekvervoer
Ik denk dat ik mijn ouders dan maar ga vragen om mijn fiets op station Nijmegen te zetten als ze zo lang doorgaan dan.
De afgelopen weken kon ik nog met een collega mee vanaf een ander station in Nijmegen, maar hij verhuist dit weekend...
De afgelopen weken kon ik nog met een collega mee vanaf een ander station in Nijmegen, maar hij verhuist dit weekend...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer
En hoe maak je nieuwe mensen geinteresseerd in dit vak met alle negatieve berichtgeving erover?
Ik zal eerlijk zijn, deels is de politiek nodig om alle problemen op te lossen.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer
Dat is ook lastig. Buschauffeur zijn is prachtig volgens, gelukkig, de meeste chauffeurs. Alleen de inhoudelijke kant van het werk is minder geworden door te strakke rijtijden en gebrek aan tijd voor een wc bezoek of een kleine vertraging op te vangen door bijvoorbeeld een brugopening. Natuurlijk is dat per regio anders en zit er verschil in de krapte van tijden. De vakbonden zien juist de cao hierin als oplossing om minimale oplossingen vast te leggen. Lokaal lukt dit blijkbaar onvoldoende.CamilleKreemers schreef: ↑za 25 feb 2023, 01:12 En hoe maak je nieuwe mensen geinteresseerd in dit vak met alle negatieve berichtgeving erover?
Ik zal eerlijk zijn, deels is de politiek nodig om alle problemen op te lossen.
Overigens denk ik dat een rit met voldoende rijtijd, zeker ook niet te veel, voor de reiziger ook belangrijk is. Meer betrouwbaarheid over de aankomsttijd en een comfortabele rit. Voor het milieu ook prettiger want een rustige rijstijl vraagt minder energie.
Re: Acties in het streekvervoer
Sorry, maar ik wil niet vervelend doen maar als je er pas 1 maand werkt weet niet hoe het gaat in het bedrijf. Als je ergens nieuw bent vind je alles goed en stoor je je nergens aan. Over paar maanden/jaren spreken we ons nog eens…sven_engelen schreef: ↑za 25 feb 2023, 03:21 ^^ Ik werk nu een maand bij Arriva en ik word werkelijk niet goed van de taal die de vakbonden en werkgevers naar mekaar uit slaan. Kinderachtig gemoddergooi van beiden partijen die er als volwassenen niet uit kunnen komen. Het lijkt wel een kleuterklas wat dat betreft. De politiek zal nu toch echt met een bemiddelaar moeten komen om de stakingen in de kiem te smoren anders gaan de stakingen nog langer duren dan 6 weken want één ding is zeker: De vakbonden gaan niet opgeven met hun socialistische geschreeuw wat verder niets uithaalt. Het staken wordt nu meer als machtsmiddel gebruikt tegen de verkeerde mensen.
Re: Acties in het streekvervoer
Er is nog een andere oplossing: stiptheidsacties. Daarmee leg je het probleem van de werkdruk bloot en de negatieve gevolgen voor reizigers zijn veel kleiner.
Re: Acties in het streekvervoer
Ik lees juist dat hij zich wel aan dingen stoort, ook van zijn werkgever....Fleur2011 schreef: ↑za 25 feb 2023, 08:12Sorry, maar ik wil niet vervelend doen maar als je er pas 1 maand werkt weet niet hoe het gaat in het bedrijf. Als je ergens nieuw bent vind je alles goed en stoor je je nergens aan. Over paar maanden/jaren spreken we ons nog eens…sven_engelen schreef: ↑za 25 feb 2023, 03:21 ^^ Ik werk nu een maand bij Arriva en ik word werkelijk niet goed van de taal die de vakbonden en werkgevers naar mekaar uit slaan. Kinderachtig gemoddergooi van beiden partijen die er als volwassenen niet uit kunnen komen. Het lijkt wel een kleuterklas wat dat betreft. De politiek zal nu toch echt met een bemiddelaar moeten komen om de stakingen in de kiem te smoren anders gaan de stakingen nog langer duren dan 6 weken want één ding is zeker: De vakbonden gaan niet opgeven met hun socialistische geschreeuw wat verder niets uithaalt. Het staken wordt nu meer als machtsmiddel gebruikt tegen de verkeerde mensen.
Re: Acties in het streekvervoer
Het is wel de waarheid.
Volgensmij hebben de vakbonden geen besef wat voor puinhoop ze aanrichten. En de werknemers lopen als makke schapen erachteraan om zich naar de slachtbank te begeven. De enige die er beter van worden zijn de vakbondenbazen.
Nogmaals verzin en ander middel waarbij de reiziger niet wordt getroffen.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer
Er wordt al volop gebruik gemaakt van een ander middel.
Men neemt ontslag en gaat bij NS aan het werk, want daar kan het wél.
Men neemt ontslag en gaat bij NS aan het werk, want daar kan het wél.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Acties in het streekvervoer
Het vervelende is dat Nederland leert te leven zonder streekvervoer. De eerste etappe met Corona was al dramatisch en nu met wekelijkse verstoringen de tweede etappe. Gevoegd bij structurele veranderingen als bijvoorbeeld de opkomst van de e-bike en nog meer autobezit zie je dat vraag en dus ook aanbod steeds minder worden. Een blik in een busdienstregeling van de zeventiger of tachtiger jaren laat je echt schrikken, met name wat het platteland betreft.
Re: Acties in het streekvervoer
En als je er tien jaar werkt, heb je dan wel recht van spreken? Of gewoon überhaupt niet als je er anders over denkt dat de bonden willen dat je denkt?Fleur2011 schreef: ↑za 25 feb 2023, 08:12Sorry, maar ik wil niet vervelend doen maar als je er pas 1 maand werkt weet niet hoe het gaat in het bedrijf. Als je ergens nieuw bent vind je alles goed en stoor je je nergens aan. Over paar maanden/jaren spreken we ons nog eens…sven_engelen schreef: ↑za 25 feb 2023, 03:21 ^^ Ik werk nu een maand bij Arriva en ik word werkelijk niet goed van de taal die de vakbonden en werkgevers naar mekaar uit slaan. Kinderachtig gemoddergooi van beiden partijen die er als volwassenen niet uit kunnen komen. Het lijkt wel een kleuterklas wat dat betreft. De politiek zal nu toch echt met een bemiddelaar moeten komen om de stakingen in de kiem te smoren anders gaan de stakingen nog langer duren dan 6 weken want één ding is zeker: De vakbonden gaan niet opgeven met hun socialistische geschreeuw wat verder niets uithaalt. Het staken wordt nu meer als machtsmiddel gebruikt tegen de verkeerde mensen.
Re: Acties in het streekvervoer
Het is meer dat je mening in de loop van de tijd verandert. In het begin vond ik het ook helemaal geweldig allemaal omdat het vergeleken met mijn werkgever ervoor een gigantische vooruitgang was op alle vlakken, dat was helemaal bagger namelijk. Maar na enige tijd ben je gewend aan de nieuwe situatie en dan ga je je ook ergeren aan dingen die bij de nieuwe werkgever niet goed gaan. En dat gaat doorgaans niet in 2 maanden. Bij mij duurde het twee jaar voordat de werkdruk en het gebrek aan communicatie bij PU mij tegen gingen staan.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer
De mobiliteit op de arbeidsmarkt is nu dan ook stukken groter dan dertig, veertig jaar geleden. Mensen hebben hogere verwachtingen en zijn sneller geneigd om ergens anders te gaan kijken. Werknemers die vijftien, twintig jaar bij dezelfde werkgever blijven zijn een zeldzaamheid.
Alleen bij organisaties waar mensen één trucje beheersen en voor de rest weinig kunnen (bijvoorbeeld de veiligheid van het vertrekproces garanderen, treintjes of busjes besturen) zijn de opties een stuk beperkter. En vaak zijn de alternatieven een stuk slechter, juist door de goudgerande arbeidsvoorwaarden in het OV. Is touringcarchauffeur of vrachtwagenchauffeur een aantrekkelijke optie als je in het OV iedere dag thuis in je eigen bed slaapt? Is goederenmachinist een aantrekkelijke optie als je bij NS werkt? En wat kun je eigenlijk nog verder worden als je bij NS werkt als conducteur?
De arbeidsvoorwaarden in het OV zijn gewoon al veel te goed.
Alleen bij organisaties waar mensen één trucje beheersen en voor de rest weinig kunnen (bijvoorbeeld de veiligheid van het vertrekproces garanderen, treintjes of busjes besturen) zijn de opties een stuk beperkter. En vaak zijn de alternatieven een stuk slechter, juist door de goudgerande arbeidsvoorwaarden in het OV. Is touringcarchauffeur of vrachtwagenchauffeur een aantrekkelijke optie als je in het OV iedere dag thuis in je eigen bed slaapt? Is goederenmachinist een aantrekkelijke optie als je bij NS werkt? En wat kun je eigenlijk nog verder worden als je bij NS werkt als conducteur?
De arbeidsvoorwaarden in het OV zijn gewoon al veel te goed.
Laatst gewijzigd door WSM op za 25 feb 2023, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Acties in het streekvervoer
Zelfs daar volharden bedrijven in, zien niet in waarom men overloopt naar een ander bedrijf waar het wel beter is en weigert men dingen te doen om het overlopen te voorkomen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten