Volgens het eerste bericht zouden de wagens in Eindhoven rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling januari 2022 !!
Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Als alle nieuwe citeas zijn afgeleverd, blijft er dan nog iets over qua oude bussen uit de vorige concessie in vaste dienst, of kan dan alles Ineenkeer weg??Hans schreef: ↑wo 19 apr 2023, 18:29 De MAN's en VDL Amba's zijn dan ook al 14,5 jaar oud en hadden volgens het oorspronkelijke plan al lang vervangen moeten zijn. Onze TD doet zijn uiterste best om alles rijdend te houden. Respect voor hen!
Er zit overigens veel verschil in bussen onderling vwb de huidige rij eigenschappen en technische geluiden, maar de veiligheid staat voorop!
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals ik begreep vervangen de nieuwe Citea's alleen de MAN bussen!
Ben toch wel eens benieuwd of er binnenkort geen ander "tijdelijk" materieel komt om de ambassador serie misschien deels te vervangen, je begint inderdaad toch te merken dat de voertuigen tegen het einde aan zitten. De monteurs zullen er inderdaad flink werk aan hebben om alles rijdende te houden!
Schijnbaar zoals ik begreep is vorige week de Hermes 3392 met pech stil komen te staan vlakbij Eindhoven Airport waar passagiers een vloeistof over zich heen hebben gekregen.
Ben toch wel eens benieuwd of er binnenkort geen ander "tijdelijk" materieel komt om de ambassador serie misschien deels te vervangen, je begint inderdaad toch te merken dat de voertuigen tegen het einde aan zitten. De monteurs zullen er inderdaad flink werk aan hebben om alles rijdende te houden!
Schijnbaar zoals ik begreep is vorige week de Hermes 3392 met pech stil komen te staan vlakbij Eindhoven Airport waar passagiers een vloeistof over zich heen hebben gekregen.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Er komen bij Hermes ook een aantal nieuwe Citea's in streek uitvoering, of ze alle ambassador's vervangen is mij niet bekend.
Van de week is er inderdaad een bus geweest met een interieurverwarmingsleiding die is gaan lekken, dit is iets wat natuurlijk niet de bedoeling is maar wat soms gebeurt. Meestal als dit gebeurt loopt de vloeistof voor of achter de voordeur naar beneden en hoor je er dus niks van maar het kan overal gebeuren.
Van de week is er inderdaad een bus geweest met een interieurverwarmingsleiding die is gaan lekken, dit is iets wat natuurlijk niet de bedoeling is maar wat soms gebeurt. Meestal als dit gebeurt loopt de vloeistof voor of achter de voordeur naar beneden en hoor je er dus niks van maar het kan overal gebeuren.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
GVB verwacht dit jaar ook nog 84 bussen (54x LF-122 en 30x LF-181) met een optie op 124 extra.
https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-breidt-v ... erder-uit/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
De STOAG in Oberhausen heeft ook 15 stuks Citea NG in 2022 besteld .
TBM uit Bordeaux heeft nog 36 stuks gelede variant besteld (geplande uitlevering Q1 2024).
TBM uit Bordeaux heeft nog 36 stuks gelede variant besteld (geplande uitlevering Q1 2024).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals al vaker gemeld op dit forum:
Er komen eerst 32 3-deurs Citea voor de stad die de MAN bussen vervangen.
Aansluitend volgen 32 2-deurs Citea voor de streek die een deel van de VDL Amba's gaat vervangen.
Over verdere vervanging is momenteel nog niets bekend.
Er komen eerst 32 3-deurs Citea voor de stad die de MAN bussen vervangen.
Aansluitend volgen 32 2-deurs Citea voor de streek die een deel van de VDL Amba's gaat vervangen.
Over verdere vervanging is momenteel nog niets bekend.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Weet iemand toevallig of de provincie van plan was om nog steeds per 1-1-2025 volledig elektrisch te eisen of dat de MidCity’s en de 13-meters langer mogen blijven?
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
In de nieuwe concessie West Brabant die in 2025 ingaat is de eis in ieder geval wel volledig elektrisch materieel. Alleen voor de BrabantLiner is een uitzondering van 5 jaar gemaakt onder andere vanwege de verbreding van de A27.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Heel tof voor ze maar deze vraag betreft ZOB.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Mij niets van bekend vwb ZOB
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Is het vooruitzicht dan dat de nieuwe dienstregeling zo erg gaat veranderen dat er veel minder/meer materieel nodig is dan tot nu toe gebruikt werd?
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Er gaan vooral weer meer ritten rijden die eerder zijn vervallen door personnelsgebrek.
De volledige DRU uit dec. 2019 is er nog lang niet.
De 18 meter electrisch bussen hebben een nieuw accupakket waardoor ze langer in de omloop kunnen blijven.
De volledige DRU uit dec. 2019 is er nog lang niet.
De 18 meter electrisch bussen hebben een nieuw accupakket waardoor ze langer in de omloop kunnen blijven.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik spotte gistermiddag, zo tegen vijf uur, een nieuwe generatie VDL in Bravo huisstijl op een dieplader, 'rijdend' richting het noorden, op de A27 nabij Utrecht, afrit Veemarkt).
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ja:
https://www.ed.nl/eindhoven/veel-reizig ... ~af08be25/
er is in de laatste jaren materieel uitgestroomd (de oorzaak in het midden gelaten) en de levering van de NGCs laat op zich wachten..
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
In het artikel komen 2 repeterende zaken:
Die ringlijn is mijn inziens echt niet nodig. Ik denk dat het niet snellers is als over het station. En waar ga je dan juiste halten op de ring inleggen die ook op loopafstand liggen van de kruisende lijnen.
Dus even proberen kost behoorlijke investeringen.
Die latere bus heeft alleen zin op vrijdag en zaterdag en dan hooguit nog 1 om 1.09.
Gezien de meeste slagen op de stadslijnen 50 minten duren zo dus de vertrekkende lijnen rond 0.09 die slag kunnen maken.
De lijnen 401, 402, (403 niet) 405, 3, 4, 5, 7 en 8 lijken we dan ook de juiste lijnen. Over lijn 6 twijfel ik dan.
Begin goed en niet met 2 lijntjes en betrek alle stadsdelen.
Laten we eens starten en proberen in plaats van het gezever... is het na een 1 jaar niets dan kunnen we de duscussie voor altijd sluiten.
Die ringlijn is mijn inziens echt niet nodig. Ik denk dat het niet snellers is als over het station. En waar ga je dan juiste halten op de ring inleggen die ook op loopafstand liggen van de kruisende lijnen.
Dus even proberen kost behoorlijke investeringen.
Die latere bus heeft alleen zin op vrijdag en zaterdag en dan hooguit nog 1 om 1.09.
Gezien de meeste slagen op de stadslijnen 50 minten duren zo dus de vertrekkende lijnen rond 0.09 die slag kunnen maken.
De lijnen 401, 402, (403 niet) 405, 3, 4, 5, 7 en 8 lijken we dan ook de juiste lijnen. Over lijn 6 twijfel ik dan.
Begin goed en niet met 2 lijntjes en betrek alle stadsdelen.
Laten we eens starten en proberen in plaats van het gezever... is het na een 1 jaar niets dan kunnen we de duscussie voor altijd sluiten.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
... laten we verdergaan in het nieuwe topic:
viewtopic.php?f=36&t=16200[
viewtopic.php?f=36&t=16200[
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Buslijn naar België komt ook af en toe terug, geen idee hoe groot die vraag tegenwoordig is ivm asml maar lijkt me niet kansrijk. Waarschijnlijk is dit idee ontstaan ivm de vele Belgische nummerplaten dwars door de binnenstad ieder weekend.huibf schreef: ↑do 27 apr 2023, 13:49 In het artikel komen 2 repeterende zaken:
Die ringlijn is mijn inziens echt niet nodig. Ik denk dat het niet snellers is als over het station. En waar ga je dan juiste halten op de ring inleggen die ook op loopafstand liggen van de kruisende lijnen.
Dus even proberen kost behoorlijke investeringen.
Die latere bus heeft alleen zin op vrijdag en zaterdag en dan hooguit nog 1 om 1.09.
Gezien de meeste slagen op de stadslijnen 50 minten duren zo dus de vertrekkende lijnen rond 0.09 die slag kunnen maken.
De lijnen 401, 402, (403 niet) 405, 3, 4, 5, 7 en 8 lijken we dan ook de juiste lijnen. Over lijn 6 twijfel ik dan.
Begin goed en niet met 2 lijntjes en betrek alle stadsdelen.
Laten we eens starten en proberen in plaats van het gezever... is het na een 1 jaar niets dan kunnen we de duscussie voor altijd sluiten.
Op weekendavonden zou Son en Breugel ook wel een latere rit kunnen gebruiken, de Arrivalijnen zitten goed vol.
Richting Nuenen lijkt me lijn 322 tot Beek en Donk of Gemert Pelgrimsrust nuttiger dan lijn 6.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
322 brengt in de late dienst in Eindhoven niks extra. Je hebt al 405 en 4. Zie meer in 321 maar dat is voor de provincie vloeken in de kerk omdat deze liever alles op de 322 gooit.
Voor België zou je kunnen overwegen om de oude 179 weer eens een kans te geven: Eindhoven - Valkenswaard - center Parcs Kempervennen - Lommel.
Voor België zou je kunnen overwegen om de oude 179 weer eens een kans te geven: Eindhoven - Valkenswaard - center Parcs Kempervennen - Lommel.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Naar de 179 reed ook de 172 nog: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... el_Station
Maar ik denk meer dat we moeten denken aan de oude 74: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... veltplaats
Maar ik denk meer dat we moeten denken aan de oude 74: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... veltplaats
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Maar 172 maakt een enorme omweg via Luyksgestel. Vanuit de markt in Valkenswaard zou dat misschien net in een uur op en neer kunnen. Als ik me goed herinner was de 74 destijds niet zo goed beklant maar ging er ook in Turnhout van de snelweg af.
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Richting Antwerpen kunnen de flixbussen en co het nodige overnemen,zou daar geen aparte buslijn met OV geld meer voor laten rijden.
Lijn 322 is vooral een relatief goedkope oplossing om in het weekend en avonduren toch een bus over de HOV baan te hebben ipv lijn 404 de hele dag rond te laten rijden
Ik geloof weinig in een buslijn richting Belgie die doordeweeks niet via ASML rijdt eerlijk gezegd, wil je nog enigzins bezetting hebben.
Dan kom je uit op Eindhoven-Veldhoven ASML- N69-Lommel of Eindhoven-Veldhoven ASML-A67-Oud Turnhout-Turnhout.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten