Sinds 27 juni ben ik een afgestudeerd Ruimtelijk Ontwikkelaar op HBO-niveau. Daarnaast ben ik tijdens het afstuderen al actief aan het oriënteren geweest op wat ik na het afronden van de scriptie ga doen. Wil ik nog een master volgen, of is er met mijn bachelordiploma al genoeg werk te vinden in de branche? Dat was de vraag die ik dit voorjaar aan het beantwoorden was naast het mobiliteitsvraagstuk waarop ik uiteindelijk het felbegeerde papiertje heb behaald. Het bleek het tweede antwoord te worden conform een citaat van mijn leraar Duits in de eerste twee leerjaren van de middelbare school, inmiddels zo'n acht à negen jaar geleden.
Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik mij enigszins op glad ijs begeef door uit de drie concrete aanbiedingen die er begin juni op tafel lagen bij totaal verschillende partijen uit degene te kiezen die in potentie het meest onder een vergrootglas kan komen te staan, namelijk de ambtenarij. Zodoende ben ik sinds 29 juni gedetacheerd naar de gemeente Tilburg, een stad die ik, door de vier jaar die ik er heb gestudeerd, als geen ander ken en nog beter leer kennen dankzij mijn functie. Naast het beter leren kennen van de stad Tilburg en die in mijn functie ook bereikbaar te houden volg ik via het detacheringsbureau een tweejarig leertraject dat mij helemaal klaarstoomt voor een carrière bij overheden.
De eerste helft van het jaar was kortom een zeer drukke periode waarin OV als hobby op een kort reisje naar Duitsland na vrijwel stillag, deels omdat ik er het laatste jaar af en toe ook even helemaal genoeg van had. Zoals ik eerder al aangaf haal ik de laatste tijd meer plezier uit mooie natuur en steden. Het reizen an sich bleef daarbij wel erg leuk, maar het perfecte plaatje van een trein maken boeide mij in de aangegeven tijd niet meer zoals dat vroeger het geval was.
Tenzij... er ineens een relatief uniek plaatje te maken valt. In de krappe twee weken dat ik nu een vaste baan heb is dit al twee keer voorgekomen. De eerste keer was dat de verrassende materieelinzet van B&C op de grensoverschrijdende lijn 450 tussen Turnhout en Tilburg.
Op 29 juni, mijn eerste werkdag trof ik een elektrische MAN New Lion's City 18E op de buffer van het Tilburgse busstation. Die bezorgde mij met zijn zeldzaamheid wel even een wow-momentje. De MAN New Lion's City komt behalve op Schiphol nergens anders in de reguliere dienstregeling voor behoudens enkele uitzonderingen op lijnen vanuit België en Duitsland. Het is daarnaast de enige elektrische 18-meterbus van B&C.
B&C (i.o.v. De Lijn) 641063 - Tilburg, Spoorlaan by
Bas Folles, on Flickr
Behalve de zeldzaamheid ben ik al voordat het model überhaupt in Nederland te spotten was enorm fan geworden van het stoere design van de MAN Lion's City.
B&C (i.o.v. De Lijn) 641063 - Tilburg, Spoorlaan by
Bas Folles, on Flickr
Gisteren meldde ik al dat ik in trein
1160 de vooralsnog enige achtdelige ICNG van NS aantrof die inzetbaar is in de reguliere dienst. Ook die was wat mij betreft wel een plaatje waard bij het vertrek uit station Tilburg.
NS 3222 - Tilburg by
Bas Folles, on Flickr
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022