Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
hauptbahnhof schreef: ↑za 13 mei 2023, 13:45
In ieder geval bij de GVB-paaltjes heb ik niet het idee dat het langzaam is. In de CXX-bussen zijn ze idd megatraag. Als ik met Apple Pay betaal, en ik krijg het vinkje op mijn telefoon loop ik al weg en dan volgt daarna nog de piep op de kaartlezer.
Beetje laat maar de reden hiervoor is dat je op je telefoon een vinkje krijgt als hij klaar is met data verzenden naar de cico's. Daarna wordt er door de cico nog gekeken of de data goed is ontvangen en of de kaart op een zwarte lijst staat.
Bedankt voor de uitleg. Maar ok, ik reis niet veel ovbedrijven maar CXX spant echt de kroon. Bij de andere bedrijven waar ik mee reis/gereisd heb was het nooit zo traag.
Overigens is het met OVchipkaart net zo traag dus daar zit ook geen verschil in.
Werkt het bij de HTM ook dan? Had vandaag 3 verschillende trams (2 × lijn 9 en 1 x lijn 1) en bij alle 3 werkte OV-pay niet.
Kan natuurlijk toeval zijn maar het viel mij op.
Ik kom zondag bij NS ook niet inchecken mit ovPay. (in Hgv)
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Wat is slecht systeem is dat OVpay toch. Afgelopen zaterdag blijkbaar iets te dicht langs een kaartlezer gelopen want er is €20,- van mijn rekening afgeschreven. Ik betaal nooit met mijn bankpas, altijd OV-chipkaart en deze zitten ook niet in hetzelfde hoesje, OV-chip in mijn telefoonhoesje en bankpas in zo'n pasjes houder.
.
Oké, geld terugvragen dan maar.
Nou, dat gaat zo maar niet, of ik even tot 8 september wil wachten.
Het is mijn eigen geld !!! Ergens zou je hiervan aangifte moeten doen van diefstal, er wordt namelijk gewoon geld van je gestolen !!
Oow ja, een klacht bij OVpay indienen lukt ook niet. Althans, ik kan niet vinden waar dat moet.
Heb je betalen met je mobiel geactiveerd staan? Zoja, dan heeft de lezer waarschijnlijk die gepakt (en vandaar het advies om altijd je OV-chip los aan te bieden...).
henrivanderweijden schreef: ↑ma 04 sep 2023, 21:44
Ergens zou je hiervan aangifte moeten doen van diefstal, er wordt namelijk gewoon geld van je gestolen !!
Doen. Ik vrees dat de boel geseponeerd gaat worden, maar m.i. heb je gelijk.
Oorspronkelijk was de angst met contactloos betalen dat dieven rond zouden gaan lopen met apparaatjes om je te bestelen. Daar heb ik verder nooit wat van gehoord. Ironisch dat het nu gedaan wordt door een door de banken en overheidsgesubsidieerde vervoersbedrijven goedgekeurd systeem.
Je zou ook Rover of de Consumentenbond kunnen proberen hiervoor te interesseren.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Maar.... jij loopt toch zelf langs het apparaat met jouw telefoon of bankpas? Met een hoesje waar je het signaal van je pasjes geblokkeerd wordt of met een iPhone heb je dat probleem niet. Hoezo kun je het diefstal noemen?
Je krijgt je geld ook gewoon terug, alleen moet je even 5 dagen wachten. Is vervelend, zeker wel. Maar ik vind het wel een hoop geschreeuw in de rondte voor iets wat je zelf verkeerd hebt gedaan.
Volgens mij wordt er ook heel duidelijk gecommuniceerd dat je slechts een pas tegelijkertijd moet aanbieden. Je OV-chipkaart en je telefoon zijn twee betaalmogelijkheden, dus die moet je niet tegelijkertijd aanbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik hoorde laatst een omroep, volgens mij in een Breng trolley, met de strekking van:
nu kan je ook met betaalpas betalen, maar let op, als je ov chip en betaalpas tegelijk aanbied word eerst betaalpas geselecteerd.
overigens, maar dit is een persoonlijke mening
In Londen heb je oyster, maar ook bankpas checkin/uit(contactless zoals ze het daar noemen). Daar werken ze zelfs samen met apple en google dat je express ov hebt(zoals apple het noemt) dat je niet een betaling op je telefoon hoeft te starten zoals nu in Nederland, en ik heb daar bij de poortjes nagenoeg nooit problemen gezien, zie iedereen op zn telefoon los doen van zn pasjes, of echt het pasje los aanbieden en niet in een kaartjes houder. Is dat iets van bepaalde gewenning in Nederland dat het altijd kon en nu niet meer of is er iets anders aan de hand?
overigens als je daar 2 passen aan bied wisselt het een beetje welk resultaat je krijgt, of je mag erdoor en je bent ingechecked met of oyster of bankpas(kreeg daar geen constant resultaat in, was een dagje aan het proberen wat er gebeurde), of hij geeft de melding bied 1 pas aan en de poortjes gaan niet open.
Maar zo ingewikkeld is het toch ook weer niet? Als je in een winkel bij de kassa afrekent, houd je toch ook niet een hele bundel pasjes voor het pinapparaat?
hauptbahnhof schreef: ↑di 05 sep 2023, 15:20
Maar.... jij loopt toch zelf langs het apparaat met jouw telefoon of bankpas? Met een hoesje waar je het signaal van je pasjes geblokkeerd wordt of met een iPhone heb je dat probleem niet. Hoezo kun je het diefstal noemen?
WTF? Ik moet toch niet met een hoesje om mijn telefoon gaan lopen om te voorkomen dat paaltjes met een brak ontwerp onterecht geld van mijn rekening gaan stelen? Ik weet niet vanaf welke afstand dat nog werkt, maar ik heb mijn telefoon regelmatig in mijn broekzak zitten, dus 30 cm afstand van de hardware zal regelmatig voorkomen.
Ik heb dan geen contactloos betalen op mijn telefoon aan staan, maar volgens mij staat dat wel standaard aan op de bankpas. En ook daar blief ik niet mee te betalen.
30 cm gaat die apparatuur ook niet redden hoor qua signaal sterkte, en in nederland moet je nog steeds de betaling aanzetten voordat je incheckt. Op je bankpas staat het voor OV wel aan ja, je kan het uitzetten maar dat is alleen op de betaalterminals zoals in de winkels en niet voor het OV.
Brak ontwerp is niet waar, je wil men alle opties geven die kunnen, binnen bepaalde grenzen. Daarvoor moeten keuzes worden gemaakt in de software van de apparatuur. Bij deze is dus de keuze gemaakt dat je beide passen kan aanbieden en dat deze gewoon inchecken. Je kan wel 1 van de passen weer gaan blokkeren maar dat wil je eigenlijk ook weer niet voor de toekomst van het betalen in het OV.
En, zoals hauptbahnhof ook zegt, het is "probleem" er ook in Londen, en in New York is er ook voor gewaarschuwd door de MTA dat dit kan gebeuren.
hauptbahnhof schreef: ↑di 05 sep 2023, 15:58
In Londen is er een flinke campagne (geweest) om iedereen erop attent te maken hoe ze een zogenaamde "card clash" moeten voorkomen.
Ahhhh ik was nog wat aan het googelen voordat ik poste maar kon met heel snel zoeken niks vinden, dankje.
Ik heb geen idee wat voor telefoon je hebt. Met iPhone is het onmogelijk om zo te betalen. Schijnt dat met Android-toestellen het wel kan? De vraag is of dat wel uitgeschakeld kan worden? Geen idee helaas.
Desalnietemin... jij loopt erlangs. Hoe zuur ook. Het apparaat is niet naar jou toe gekomen en geld van je rekening afgeschreven. Het apparaat kan ook niet weten dat je NIET wilt inchecken met de betreffende telefoon.
Dus nogmaals, het is zuur, maar er is een oplossing voor. Alleen moet je even wachten en dan kun je het terugvragen. Dus zo hard moord en brand schreeuwen is nergens voor nodig. That's all.
Ik vind dat een nogal overtrokken reactie, ik zie nergens moord en brand geschreeuwd worden. Ik zie wel een terechte klacht dat de bedrijven het probleem bij de gebruiker neerleggen. Met standaardopmerkingen als "Je moet je pas los aanbieden", terwijl de melder zegt dat ook gedaan te hebben. Er is een verschil tussen het zelf verkeerd aanbieden van een pasje en een kaartlezer die zo gevoelig is dat deze een pasje dat niet bewust aangeboden wordt registreert omdat iemand te dicht langs de kaartlezer loopt.
Lees dan maar even terug.
En anders citeer ik nog een stuk:
Nou, dat gaat zo maar niet, of ik even tot 8 september wil wachten.
Het is mijn eigen geld !!! Ergens zou je hiervan aangifte moeten doen van diefstal, er wordt namelijk gewoon geld van je gestolen !!
Dit vind ik toch echt behoorlijk overdreven.
In mijn reactie geef ik overigens aan dat de melder toch wel zijn pas/telefoon tegen heeft gehouden. Waarschijnlijk onbewust. Een andere manier kan namelijk niet, want die apparaten hebben geen pootjes om naar je toe te lopen. Je pasje er snel langs halen werkt ook niet. Dus de melder is waarschijnlijk wel even voor het apparaat blijven staan.
Maar goed, we zijn er niet bij geweest en kennelijk de melder ook al niet bewust dus hoe het daadwerkelijk gegaan is, weten we niet. En dat maakt ook niet uit, want het is toch al gebeurd.
hauptbahnhof, nogmaals WTF. Als henri aangeeft dat hij zijn pas niet tegen het apparaat aan heeft gehouden dan zou ik dat niet zomaar in twijfel gaan trekken.
En als er voor het systeem dergelijke, m.i. zeer twijfelachtige, keuzes gemaakt worden, dan mag daar tegenover staan dat fouten van dat systeem, zoals deze, ruimhartig en op extreem korte termijn gecorrigeerd worden. Vijf dagen is lang en twintig euro is veel voor sommige mensen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Je kunt WTF'en wat je wilt, maar hou je gewoon bij de feiten. Er wordt niet zomaar geld afgeschreven, tenzij de pas/telefoon in contact is gekomen met de lezer. Bewust of onbewust. Dat kan iedereen gebeuren, als ze hun kaart niet in een beschermhoesje hebben die RFID-signalen tegenhoudt, of zoals ik heb begrepen, over Android-toestellen waar betalen zonder validatie gewoon mogelijk is beschikken.
En anders wil ik graag weten wat dan wel de oorzaak kan zijn, want dan rectificeer ik alles net zo makkelijk. En als je ook graag dé oplossing erop hebt, die ook idd goed te doen is, dan ben ik helemaal blij.
Verder, zoals ik eerder heb gezegd... het is idd lang, om 5 dagen te wachten voordat je het kunt terugvragen. Daar zijn we het over eens.