Dus: zaterdag naar het vliegveld met de (bijna) eerste metro om iets over zessen, twee keer overstappen en dan om 9 uur vliegen. Ik was nog nooit op Zaventem geland en het eerste dat me daar opviel is hoe slecht de Belgen zijn in duidelijk dingen aangeven. Dat zou later op de dag nog een paar keer blijken. Bijvoorbeeld, je moet door twee van die één-richtingssluizen voor je bij de bagageband bent, maar er staat op die sluizen niet dat dat de richting van de bagage is. Op hoop van zegen dus maar...
Het plan was om eerst langs het atomium te gaan, daarna naar Antwerpen om daar het beroemde station en de boerentoren te bekijken en fotograferen en dan door naar m'n vader in Rilland. Ik vroeg de verkoper op het stationsvliegveld of hij me daarvoor een kaartje kon verkopen of dat ik aparte kaartjes moest hebben maar het kon met één kaartje. Maar volgens mij was dit gewoon een rechtstreeks kaartje met overstappen op Brussel Noord (kosten ruim 24 euro). Ik moest echter via Brussel Zuid, omdat ik vanaf daar rechtstreeks de metro kon nemen naar Heizel. Dit ging met de airport express (of woorden van soortgelijke strekking) die echter over het stukje van Zaventem naar Brussel Zuid meer dan 20 minuten deed, inclusief een stop van vele minuten op Brussel Centraal.
Anderhalf jaar geleden had ik een paar uur over in Brussel maar wist toen lukte het me niet om bij het atomium te komen omdat ik niet snapte hoe het OV-netwerk in Brussel werkte en dus op de verkeerde plek uitkwam. Maar ik had nu de lijnennetkaart goed bestudeerd en nam metrolijn 6 richting Koning Boudewijn en stapte bij station Heizel uit. De metro komt een aantal keer boven de grond en als je snel bent kan je dan nog wel een paar mooie plaatjes schieten. Het atomium missen is er niet bij want je rijdt er vlak langs voordat je bij Heizel aankomt.
Uit de automaat op Brussel Zuid had ik voor 1,70 euro een magneetstripkaartje gekocht maar ik geloof dat ik die door een machine had moeten halen om 'm geldig te maken, dat heb ik dus op de heenweg niet gedaan. Op het metrostation Brussel Zuid stoppen ook trams, en later zag ik dat dit dezelfde lijn (51, ja metro/tram nummering is andersom ten opzichte van Amsterdam) is die bij Heizel z'n eindpunt heeft. Na het bewonderen van het net gerenovereerde en ijverig glimmende atomium en een warme, nogal kleffe maar erg smakelijke wafel veroberd te hebben dus terug naar het metrostation, en toen de tram genomen. Die heeft een erg smalle kop (aan beide kanten) maar is van binnen ongeveer net zo breed als een Haagse tram, met ook een 1-pad-2 opstelling van de zitplaatsen. Op het oog zijn deze trams iets ouder dan de Haagse, maar zeker geen museumspul. Wel typisch is dat de deuren open gaan door op een groene strip erop te duwen, wat nergens aangegeven staat. Een hulpvaardige Belg riep instructies vanaf het andere eind van het perron, en toen later meer toeristen zich aandienden deed een andere van binnenaf de deuren open. De bestuurder kwam pas later opdagen. Maar goed dat ik nog m'n kaartje van de metrotrip had en dat ging zonder bezwaren door het leesapparaat, ik heb hier verder geen kaartverkoopmachines gezien.
Veel treinen stoppen zowel in Brussel Noord, Centraal als Zuid (wat "midi" is in het Frans), waarbij Noord de handigste overstap is tussen het vliegveld en richting Antwerpen/Nederland. Centraal ligt wel centraal (en ondergronds) maar is niet te vergelijken met een "centraal" in Nederland, denk meer aan een kruising tussen Sloterdijk en Blaak. Brussel Zuid is het grote knooppuntstation waar de s9200 z'n begin/eindpunt heeft en de hogesnelheidstreinen halteren. Het atomium is echter aan de noordkant van de stad dus ik heb bepaald niet de kortste route genomen, maar gezien de hoogst verwarrende manier waarop overstappen en dergelijke vaak aangegeven zijn leek me dit toch het best. Ik maakte me nog een beetje zorgen dat ik met de tram terug verkeerd uit zou stappen tot ik bedacht dat Brussel Zuid ondergronds is en dus moelijk te missen. Er is daarvoor nog wel een andere ondergrondse halte dus fouten zijn niet helemaal uit te sluiten. Je ziet wel een heel andere kant van Brussel in die tram dan de Grote Markt en het gebied daar omheen, dus het is zeker een aanrader.
Terug op het station tijd om te bunkeren: na lange tijd in Spanje zijn drop, paprikachips en chocomel toch niet te versmaden. Gelukkig allemaal te krijgen op het station, hoewel niet goedkoop.
De eerste trein naar Antwerpen was de Beneluxtrein van 15.18 uur.
Het was er zoëen met zespersoonscoupés voor de tweede klasse. Die vrij snel vol was met (naast mij) een Nederlandse mevrouw die haar zoon van 12 in Brussel op de trein naar Frankrijk gezet had (hij was immers te jong om zelf over te kunnen stappen), een Nederlandse meneer die Belgisch bier en een Nederlandse krant consumeerde, een mevrouw die de weg wat kwijtgeraakt was tussen Gent en Mechelen en een buitenlands stelletje dat in het Engels mompelde. In Nederland is de Beneluxtrein de snelste trein op het trajekt Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam, maar in België gaat-ie niet zo hard. Voor het stuk Brussel - Antwerpen, met een stop in Mechelen, staat zo'n 40 minuten maar we waren een paar minuten sneller. Waarschijnlijk zit er nog veel speling in de dienstregeling vanwege het feit dat er vroeger in Antwerpen kopgemaakt moest worden.
Maar die tijden zijn dus voorbij. In Antwerpen kwamen we aan op een doorgaand spoor langs een ondergronds perron. Dit ligt twee of zelfs drie verdiepingen onder straatniveau, maar een groot deel is naar boven open, zodat je omhoog kijkt naar de twee verdiepingen van kopsporen aan weerskanten en de oude overkapping over dit alles heen. Na verschillende roltrappen kom je op de begane grond en kan je het stationsgebouw vanaf de spoorkant bewonderen. Dit gebouw bevat een ook erg mooie grote hal en aan de andere kant daarvan is de voorkant van het station met daarvoor eerst een vrij leeg plein, waar ik als amateurfotograaf erg over te spreken ben omdat je zo tenminste het station netjes op de foto kan zetten. In Nederlan staat er altijd een hele zooi prut voor die een goede frontale foto onmogelijk maakt. Helaas wel zowel voor als in het station foeilelijke liften. En dan... mijn eerste gedachte was: de museumtrammetjes stoppen hier voor het station! Later meer.