Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 04 jul 2023, 18:27 De hogevloers snelbussen zijn een van de grootste schandalen op OV-gebied van de laatste jaren, en Qbuzz heeft van de implementatie van DMG sowieso best een puinhoop gemaakt. Ik hoop dat we deze fouten niet herhaald zien nu ze anderhalf jaar de tijd voor implementatie hebben hier.
Die fout zullen ze niet nogmaals maken, in tegenstelling tot de Snelbuslijnen in DMG heeft ZHN geen lijnen waar zulk materieel echt tot z'n recht zou komen.

En persoonlijk zie ik Qbuzz graag komen. Als dagelijkse reiziger van U-OV heb ik weinig te klagen, terwijl Arriva al jaren met succes goede pogingen doet om reizigers weg te jagen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door UtrechtOV »

Mooie vervoerder. Ze hebben het over nieuwe rechtstreekse verbindingen. Wat mezelf wel een mooie lijkt is Leiden - Uithoorn
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door The Greyhound »

[/quote]
Die fout zullen ze niet nogmaals maken, in tegenstelling tot de Snelbuslijnen in DMG heeft ZHN geen lijnen waar zulk materieel echt tot z'n recht zou komen.
[/quote]

Dat materiaal komt nergens tot z’n recht als ov bus. Door Scania werd het op de markt gebracht als Low budget schoolbus. Dat Low Budget had Qbuzz hard nodig om de verliezen te beperken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21455
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.

Maar het is leuk voor Qbuzz. Ik ben benieuwd wat hun plannen zijn en welk type bussen ze gaan bestellen, maar dat zien we t.z.t. wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13238
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Ook in GD gaan hogevloersbussen verdwijnen, omdat deze slecht toegankelijk zijn voor reizigers met een fysieke beperking (dat zijn namelijk meer dan alleen rolstoelgebruikers) (Qbuzz).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef: di 04 jul 2023, 21:52 In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.

Maar het is leuk voor Qbuzz. Ik ben benieuwd wat hun plannen zijn en welk type bussen ze gaan bestellen, maar dat zien we t.z.t. wel.
De hogevloerbussen in het noorden voldoen aan eisen qua toegankelijkheid zoals het aantal treden. Die Chineseese schoolbussen hadden daar nooit op de weg mogen komen als Qliner.

Het is helaas te verwachten dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoals gebruikelijk weer zoveel mogelijk links laat liggen. Ik ben benieuwd of ze weer kiezen voor een Italiaans merk (Iveco).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8895
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ArrivaBas »

De Iveco Crossway is er sinds kort ook elektrisch. Als ze die bestellen komt er gewoon kwalitatief goed spul te rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Selivio
Berichten: 413
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Selivio »

Laatste bestelling van Qbuzz in GD waren Ebusco(Nederlands), Mecedes(Duits) en VanHool(Belgisch), dus om nou te zeggen dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoveel mogelijk links laat liggen is naar mijn idee beetje overtrokken(naast dat Qbuzz in de eerste was met behoorlijke order voor Ebusco in het verleden)...
Grt. Stefan
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

UtrechtOV schreef: di 04 jul 2023, 19:33 Mooie vervoerder. Ze hebben het over nieuwe rechtstreekse verbindingen. Wat mezelf wel een mooie lijkt is Leiden - Uithoorn
Via welke route?
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door UtrechtOV »

Of via Ter Aar / Nieuwveen of via A4-Aalsmeer
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Een buslijn Leiden - A4 - Aalsmeer - Uithoorn voegt helemaal niets toe aan de bestaande verbinding trein - 340 (overstap op station Hoofddorp).
Via Ter Aar / Nieuwveen zou nog enige potentie kunnen hebben, maar ik verwacht niet dat dat voldoende vervoer oplevert.
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Het lijkt me wel een mooie vetbinding tussen twee grote plaatsen.
We zullen de plannen binnenkort wel horen
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Een rechtstreekse bus zal veel langzamer zijn dan de huidige trein-bus-overstap op Hoofddorp (en is daarmee voor doorgaande reizigers vrij kansloos).
Wanneer er veel vraag is voor rechtstreeks Ter Aar - Uithoorn (of Nieuwveen - Leiden), dan zou zo'n rechtstreekse verbinding nog een klein beetje kans maken.
Maar ik vermoed dat Qbuzz liever de 147 (al dan niet opgewaardeerd naar Snelbuzz) vaker zal laten rijden, dan een tweede lijntje naar Uithoorn te introduceren.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Al geruime tijd roep ik, dat de 147 kanshebber is om te gaan Ver-Rnetten. Kijkende naar de 197 in Gouda die vroeger door alle dorpen ging en nu met de 497 enkel de provinciale weg nog afgaat, is dit voor de 147 ook een prima optie. De vraag die gesteld moet gaan worden. Heeft het zin om dan nog naar Uithoorn door te rijden?
Of wordt dat gedeelte gedowngrade.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21455
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Waar zou lijn 147 dan moeten eindigen als hij niet meer doorrijdt naar Uithoorn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

De 147-247 heeft te weinig vervoersvraag voor R-net. 4x en 6x/uur kan alleen op drukke lijnen.
Naar Uithoorn rijden is zeker nuttig, ook vanwege de overstap op de Amsteltram, de 340 en de 130.

Wel is er voldoende vraag voor een snellere busdienst (Snelbuzz?) tussen Uithoorn, Nieuwveen, Nieuwkoop en Alphen, die grotendeels over de N231 rijdt. Begin maar met ma-za tot 20 uur 2x/uur (aangevuld naar 4x/uur op de drukste spitsgedeelten) en avond/zondag 1x/uur.

Je zou kunnen beginnen om voortaan alleen de snellere 247-route te rijden.
Vervolgens kun je kijken of je bij Nieuwveen alleen aan de N231 (bijv. nieuwe halte aan de N231 t.h.v. fietspad Molenlaan) kunt halteren i.p.v. door het dorp, en of je nog wel door De Kwakel wilt rijden. Hangt ook af van de vervoersvraag vanuit die kernen.
Speedmaster
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

In volgorde van wie had het beste bod:

1. QBuzz
2. Transdev
3. Arriva
4. EBS
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door visgraat »

Ik ben vooral benieuwd of die verschillende omslachtige stadslijnen sneller worden gemaakt/deels worden opgeheven. Lijn 2 in Leiden vind ik wel de meest waardeloze lijn. Lijn 6 vind ik overigens niet veel beter.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lange_Dre »

Meltrain schreef: di 04 jul 2023, 21:52 In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.
Oh zeker zijn daar mensen die daar de afgelopen jaren, zowel voor als na de instroom van de huidige hoogvloers qliners over hebben geklaagd bij zowel Qbuzz als het OV bureau. Het is ook goed dat het bij mensen bij het OV bureau en/of Qbuzz, die conclusie nu ook hebben getrokken. De nieuwe Qliners gaan namelijk eindelijk ook laagvloersbussen worden.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lange_Dre »

Selivio schreef: wo 05 jul 2023, 07:53 Laatste bestelling van Qbuzz in GD waren Ebusco(Nederlands), Mecedes(Duits) en VanHool(Belgisch), dus om nou te zeggen dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoveel mogelijk links laat liggen is naar mijn idee beetje overtrokken(naast dat Qbuzz in de eerste was met behoorlijke order voor Ebusco in het verleden)...
In aanvulling daarop, Qbuzz rijd in GD op de stadsdienst en qlink 1 & 2 met VDL, ook Nederlands.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door visgraat »

Lange_Dre schreef: wo 05 jul 2023, 17:44
Meltrain schreef: di 04 jul 2023, 21:52 In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.
Oh zeker zijn daar mensen die daar de afgelopen jaren, zowel voor als na de instroom van de huidige hoogvloers qliners over hebben geklaagd bij zowel Qbuzz als het OV bureau. Het is ook goed dat het bij mensen bij het OV bureau en/of Qbuzz, die conclusie nu ook hebben getrokken. De nieuwe Qliners gaan namelijk eindelijk ook laagvloersbussen worden.
Los van de toegankelijkheid, geeft een lagevloerbus Qliner ook meer reiscomfort tijdens de rit? Ik word zelf sneller misselijk in een lagevloerbus dan in een hogevloerbus, maar misschien ligt dat aan mij.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door The Greyhound »

Lange_Dre schreef: wo 05 jul 2023, 17:46
Selivio schreef: wo 05 jul 2023, 07:53 Laatste bestelling van Qbuzz in GD waren Ebusco(Nederlands), Mecedes(Duits) en VanHool(Belgisch), dus om nou te zeggen dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoveel mogelijk links laat liggen is naar mijn idee beetje overtrokken(naast dat Qbuzz in de eerste was met behoorlijke order voor Ebusco in het verleden)...
In aanvulling daarop, Qbuzz rijd in GD op de stadsdienst en qlink 1 & 2 met VDL, ook Nederlands.
De tot nu toe bestelde EBUSCO’s kwamen per schip uit China!!!!! De eerste twee echt door Ebusco gebouwde bussen rijden sinds een paar dagen in Hilversum.
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

visgraat schreef: wo 05 jul 2023, 17:14 Ik ben vooral benieuwd of die verschillende omslachtige stadslijnen sneller worden gemaakt/deels worden opgeheven. Lijn 2 in Leiden vind ik wel de meest waardeloze lijn. Lijn 6 vind ik overigens niet veel beter.
Als je de lijnnetkaart bekijkt zou je toch zeggen dat er wel wat gestrekt kan worden. Maar ik weet niet of de infrastructuur dat allemaal toelaat.
De stadsbuzz Alphen kan trouwens ook wel beter
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lange_Dre »

visgraat schreef: wo 05 jul 2023, 18:15
Lange_Dre schreef: wo 05 jul 2023, 17:44
Meltrain schreef: di 04 jul 2023, 21:52 In Groningen en Drenthe rijden ook hogevloersbussen. Daar hoor je niemand over klagen.
Oh zeker zijn daar mensen die daar de afgelopen jaren, zowel voor als na de instroom van de huidige hoogvloers qliners over hebben geklaagd bij zowel Qbuzz als het OV bureau. Het is ook goed dat het bij mensen bij het OV bureau en/of Qbuzz, die conclusie nu ook hebben getrokken. De nieuwe Qliners gaan namelijk eindelijk ook laagvloersbussen worden.
Los van de toegankelijkheid, geeft een lagevloerbus Qliner ook meer reiscomfort tijdens de rit? Ik word zelf sneller misselijk in een lagevloerbus dan in een hogevloerbus, maar misschien ligt dat aan mij.
Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat je in een laagvloersbus sneller misselijk bent.

Dan je vraag, geen idee hoe die Van Hools gaan worden, ik werk zelf niet bij Qbuzz of het OV bureau. Maar als ik naar de rest van Nederland kijk, waar al jaren laagvloers hov bussen rijden, ben ik er niet bang voor dat het minder comfortabel zou zijn dan de hoogvloersbussen die nu in GD rijden. Alles hangt af van welke opties een vervoerder kiest. En al zou het iets minder comfortabel zijn, heb ik daar 0.0 bewaar tegen. Nu zijn er veel reizigers die de Qliners ontzien, juist vanwege de toegankelijkheid, bij de laagvloersbussen is de toegankelijkheid echt sprongen beter, dat vind ik zelf net iets belangrijker. ;)

Het verbaasde mij bij de gunning van de huidige concessie al dat QBuzz weer voor hoogvloersbussen koos (deed men ook in Zuid Holland Zuid).
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door visgraat »

Ik heb het idee dat als je in een hogevloerbus zit, dat je minder beweging ervaart. Ik weet niet of het te maken heeft met vering, wegligging of dat het alleen mijn perceptie is. Als ik lees, voel ik mij in een lagevloerbus sneller misselijk en moet ik mij richten op iets dat aan de horizon is om erger te voorkomen.
UtrechtOV schreef: wo 05 jul 2023, 18:37
visgraat schreef: wo 05 jul 2023, 17:14 Ik ben vooral benieuwd of die verschillende omslachtige stadslijnen sneller worden gemaakt/deels worden opgeheven. Lijn 2 in Leiden vind ik wel de meest waardeloze lijn. Lijn 6 vind ik overigens niet veel beter.
Als je de lijnnetkaart bekijkt zou je toch zeggen dat er wel wat gestrekt kan worden. Maar ik weet niet of de infrastructuur dat allemaal toelaat.
De stadsbuzz Alphen kan trouwens ook wel beter
Strekken kan meestal wel met de infrastructuur. Vaak is de infrastructuur zelfs beter op een gestrekte route. Stadsdienst Alphen zou inderdaad ook wel beter kunnen of misschien zelfs grotendeels opgaan in de streeklijnen. Heel veel wordt zowel met stadslijnen als door streeklijnen bediend. Lijn 1, 2 en 183 rijden bijvoorbeeld veel (ongeveer) hetzelfde. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Laatst gewijzigd door visgraat op wo 05 jul 2023, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten