Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
ICE11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Overigens is momenteel niet alleen de Nederlandse politiek in oproer, ook de Duitse. De regering wilde haar omstreden verwarmingswet, dat de burgers veel geld zal kosten, voor de zomervakantie haastig door het parlement duwen om deze onpopulaire discussie buiten de verkiezingscampagnes in Hessen en Beieren te houden. De procedure is nu stopgezet door de hoogste rechtbank omdat de parlementsleden niet genoeg tijd hadden om zich vertrouwd te maken met de wet die ze zouden moeten aannemen. Ondertussen stijgt de rechts-populistische AfD in de peilingen steeds hoger en staat nu op de tweede plaats na de CDU. De regeringspartijen volgen pas op de plaatsen drie tot vijf. Maar in stede van aan de oorzaken van deze hoogtevlucht te werken, beperken de andere partijen zich tot beledigingen van de AfD en hun (potentiele) kiezers. Dus de tweede helft van dit jaar zou politiek gezien ook in Duitsland spannend worden temeer het volgende debacle voor de regering al dreigt wanneer de hoogste rechtbank over het omstreden nieuwe kieswet oordeeld, waarna het kan dat een van de meerderheid in zijn district gekozen kandidaat uiteindelijk toch geen zetel in het parlement krijgt en het district dan geen vertegenwoordiger heeft.
trolly

Bericht door trolly »

En ga jij wellicht één van die beledigde AfD-kiezers worden?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ICE11

Bericht door ICE11 »

Het grote probleem is dat in Duitsland konservatieve kiezers intussen zogezien ontheemd zijn. Vroeger was de CDU "hun" partij, maar tijdens de era Angela Merkel zijn de CDU-posities duidelijk naar links verschoven. Bovenuit zijn CSU en AfD momenteel de enige partijen (diegene welke de kiesdrempel zeker niet halen buiten beschouwing) waar men zeker kan zijn, dat zij geen gezamelijke politiek met die Grünen maken. Dus voor wie er niet eens is met groene politiek is er weinig keuze en de CSU staat echter alleen in Bayern op het kiesbriefje. Momenteel zijn de Freien Wähler mee bezig zichzelf als een alternatief tegen die Grünen op te stellen, deze zijn ook in de hele republiek te kiezen, maar tot nu toe zitten zij ook alleen in Bayern in het parlament en het is dus moeilijk in te schatten of ze ook in de rest van de republiek hun plek vinden.
VIRM

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef: za 08 jul 2023, 11:38
TffpaA schreef: za 08 jul 2023, 10:30 Dat verbaast me uiteraard niets. Tegelijkertijd zal zo'n kabinet een koers willen inzetten die Rutte (IV) juist zo heeft laten vastdraaien, die samen te vatten valt als gewoon net doen alsof urgente problemen (stikstof-, klimaat- en migratiecrisis) en internationele afspraken en gerechtelijke uitspraken daarover niet bestaan.

Ik denk dan ook dat een rechts kabinet zoals jij daar zo bij juicht een zeer kort leven beschoren zal zijn.
Terwijl juist Rutte 4 wel van die koers afscheid aan het nemen was. De eerdere Ruttes en meerdere Bakelendes hebben die stijl tot op een met scherven bedekte bodem uitgenut.
Ik had de indruk dat die problemen onder Rutte -4 nergens heen gingen, het onder het demissionaire kabinet ook nergens heen gaan en het ook van de verkiezingsuitslag afhangt of het ergens heen gaat. Mooi en aardig dat BBB straks een enorme zetelwinst gaat behalen, maar dan is er nog steeds een gerechtelijke uitspraak dat er iets met stikstof moet gaan gebeuren. Rutte-4 lost niks op, maar de val ook niet.
Vinny schreef: za 08 jul 2023, 14:48
TffpaA schreef: za 08 jul 2023, 10:05 Denken dat iemand zijn stem op de VVD maar laat schieten omdat hij het partijprogramma heeft gelezen, is hetzelfde als denken dat iemand de frikandel maar laat liggen omdat hij heeft gelezen wat er allemaal in zit.
Altijd als ik partijprogramma's lees denk ik: moet ik nou hierop gaan stemmen? Ik kan beter zelf een document opstellen en een partij beginnen. (A)
Dat is een beetje inherent aan partijprogramma's: vaak worden ze geschreven door een groepje binnen de partij, er wordt over gestemd bij een partijcongres (behalve misschien bij de PVV) en dat is het. Dan is het lastig om het er honderd procent mee eens te zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Moet bij verkiezingsprogramma's altijd wel aan deze denken:
De oppositie hekelde de maatregel ook omdat het schrappen van de dividendbelasting niet in de verkiezingsprogramma's van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stond, maar wel in het regeerakkoord landde. Het plan scheelt twee miljard euro aan belastinginkomsten per jaar.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

De dag die je dacht dat nooit zou komen is eindelijk hier: Rutte stopt er helemaal mee :shock:
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Dat, of iets in Europa. Daar staat hij er nog wel goed op.
En blandning av sött och salt.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Of hij wordt ergens burgemeester.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

PHS schreef: ma 10 jul 2023, 10:33 Hij stopt met de Nederlandse politiek, ik zie hem internationaal doorgaan ;) Rutte wordt al een tijdje genoemd als de opvolger van Stoltenberg bij de NAVO. Zou mij niets verbazen als hij dat gaat doen.
Volgens het NOS-liveblog is daar geen sprake van:
NOS schreef:Hij zegt geen interesse te hebben in een topbaan, bijvoorbeeld bij de NAVO.
Nu kan die man natuurlijk draaien als de beste, maar goed.
AppleMoose

Vrijdag wilde hij nog door als premier, dus zijn ontkenningen neem ik met wat flinke korrels zout.
Sowieso is het niet zo gebruikelijk (en wordt internationaal ook niet zo gewaardeerd) om hardop uit te spreken dat je interesse hebt in een topbaan, zeker niet als het niet zo specifiek is.
VIRM

Bericht door VIRM »

Ik had ook wel verwacht dat hij door zou gaan. Vraag is nu: wie gaat hem opvolgen als premier in de volgende coalitie? En wat gaat dit met de VVD doen?
Beul van de blindegeleidelijn
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ik weet in ieder geval zeker wie het niet wordt: Sofie Hermans. Die wordt momenteel volledig gefileerd in het TK-debat. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Bericht door PHS »

-
Bemined

Bericht door Bemined »

AppleMoose schreef: ma 10 jul 2023, 11:45Vrijdag wilde hij nog door als premier
Daar heeft hij inmiddels geen actieve herinneringen meer aan.
AppleMoose

^^ Wij hopelijk straks ook niet meer aan Rutte (A)

Dat Hermans überhaupt fractievoorzitter is geworden is al een wonder: als kamerlid bakte ze er al niks van. Dit debat maakte het nog eens extra duidelijk dat ze een lichtgewicht is :Y
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Nogal speculatief, maar zou het niet zo kunnen zijn dat Rutte signalen had gekregen dat een van de coalitiepartijen (CU?) een motie van wantrouwen tegen hem zou steunen, waardoor hij besloten heeft die blamage niet te willen ondergaan en de eer aan zichzelf heeft gehouden? Dat zo'n motie in stemming gebracht zou worden was al duidelijk, dat één van de coalitiepartijen wellicht met de oppositie mee zou stemmen zong ook al rond.
PHS

Bericht door PHS »

-
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Klaas Dijkhoff had de politiek twee jaar geleden al verlaten en uit een recent interview kreeg ik nu niet de indruk dat hij daar spijt van had.
Edith Schippers is een logische naam, maar ik zou Dilan Yeşilgöz ook niet onlogisch vinden als lijsttrekker.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
AppleMoose

Schippers is populair onder VVD-leden, niet zozeer onder kiezers.

Ander politiek nieuws dan:

Erdogan heeft weer een nieuwe reden gevonden om Zweden uit de Navo te houden.
https://www.nu.nl/buitenland/6271748/er ... ot-eu.html
dennistd

Bericht door dennistd »

Hoog tijd op een NAVO2 op te richten zonder Turkije maar met Zweden. Daarna hef je de NAVO op en hernoem je de NAVO2 naar NAVO. Turkije mag dan weer lid worden als Erdogan weg is. Probleem opgelost.
Hainje

Bericht door Hainje »

Zou het (juridisch) zo simpel zijn? :p
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat Turkije EU-lidmaatschap als tegenprestatie eist heeft veel weg van chantage. Dat is juridisch gezien ook strafbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Juridisch in welke bevoegdheid? Het is internationale politiek, daar is niet zoiets als een wetboek.

Volgend jaar is het weer banencarrousel in Brussel, aangezien er Europese verkiezingen zullen zijn. Het zal mij niet verbazen als Rutte na afloop plotseling in een stoeltje opduikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

Ik las "bananencaroussel", maar dat had verder eigenlijk geen invloed op de strekking van het verhaal. Waar ik dan weer dingen van denk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie