Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Misschien weten de mensen die bij Hermes ZO-Brabant werken ook waar TCR mee gaat rijden?? Krijgen ze Ambassadors van jullie of wordt het ander materieel? En gaan ze ook de lijntaxi ritjes rijden?
De 2165 van Hermes heeft als eerste gisteren om 17 uur mee gereden in dienst op Lijn 3, 12, 14, 16 & 17.
Om te kijken of er nog verbeter puntjes zijn, maar tot heden alleen maar goeie reacties van chauffeur & passagiers
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.
Dat was de 2165. En nee, dat was niet om te kijken of er nog dingetjes zijn. Dat was gewoon de start van de inzet!
Er zullen de komende weken ongetwijfeld nog wat zaken tevoorschijn komen die beter kunnen of anders moeten, maar daar komen we van zelf achter door kilometers echt OV te rijden.
busfanNL schreef: ↑vr 21 jul 2023, 21:24
Misschien weten de mensen die bij Hermes ZO-Brabant werken ook waar TCR mee gaat rijden?? Krijgen ze Ambassadors van jullie of wordt het ander materieel? En gaan ze ook de lijntaxi ritjes rijden?
Onbekend.
Ook nog niet definitief gehoord dat TCR komt.
Vanmorgen (zondag 23 juli) reed nieuwe VDL Citea bus 2157 eerst op lijn 5 naar 't Hofke en daarna als lijn 14 richting Veldhoven Centrum.
Daarnaast rijdt vandaag ook VDL Citea bus 2166. Die reed kwam aanrijden als lijn 3 van Blixembosch West naar Eindhoven Centraal station en reed vervolgens verder als lijn 12 naar Gijzenrooij.
De chauffeur van 2166 vond het een fijne bus, maar nog wel wennen. Een andere chauffeur wist te melden dat er nu pas 3 bussen zijn (de 2157, 2166 en de 2165 dan ?), maar dat voor eind Augustus alle nieuwe bussen moeten rijden, want dan verloopt de vergunning voor de oude MAN bussen. Die mogen dan niet meer in Zuid-Oost Brabant/Eindhoven rijden. Sommige zullen verkocht worden en andere gaan naar een andere Hermes concessie om daar ingezet te worden.
marc5 schreef: ↑zo 23 jul 2023, 14:08
.... dat voor eind Augustus alle nieuwe bussen moeten rijden, want dan verloopt de vergunning voor de oude MAN bussen. Die mogen dan niet meer in Zuid-Oost Brabant/Eindhoven rijden. Sommige zullen verkocht worden en andere gaan naar een andere Hermes concessie om daar ingezet te worden.
Onlangs stond in de krant dat ze nu al niet meer mogen rijden: Voor iedere bus die niet voldoet aan de eisen uit het bestek op het gebied van leeftijd / emissie, is sinds 1 juli jl een boete van toepassing.
Voor zover ik weet gaan er geen 12m MANs naar Veluwe Zuid. Hooguit de 2 gelede MANs.
Of alle 32 stadsbussen er voor eind augustus zijn is te hopen, maar dan moeten er nog steeds 32 streekbussen komen. Daar is nog geen leverdatum van bekend. Deze zijn nog in productie...
Ik heb net voor het eerst in een nieuwe VDL gezeten, de 2166.
Een aantal positieve en negatieve dingen vielen me op.
Het positieve is dat de wagen lekker gaat en de stoelen prima zitten. Ook het signaal dat de deuren sluiten vind ik prettiger dan bij de oudere wagens. Het is namelijk een kort piepje voor het sluiten in plaats van een doorlopende geluidssignaal tijdens het gehele sluitproces. Kunnen de oudere wagens hier niet op worden aangepast?
Wat me opviel in negatievere zin is dat bij de rolstoelplaats rechts een horizontale stang zit met lussen om vast te houden. Zou deze niet kunnen worden doorgetrokken tot 1 stang naar voren? Daar zijn de zitplaatsen voor de mindervaliden en zo en dat is nog best wel een ruimte tussen 2 stangen.
Verder vond ik het paneel boven de middendeur nogal flink klapperen.
Maar al met al een prima wagen.
Inderdaad zijn er nu drie beschikbaar: 2157, 2165 en 2166. Of eind augustus alle 32 stadswagens er zijn is afwachten, maar momenteel wel het streven. Dat de MAN's na 27 augustus niet meer mogen rijden is onzin. We hebben ontheffing voor Euro V tot eind van het jaar.
Als het goed is worden alle MAN's afgevoerd en gaan ze NIET naar een andere concessie!
De MAN's die nog over zijn bereiken dit jaar de voor een Nederlandse dieselbus zeer respectabele leeftijd van 14 jaar. Dan mag een bus wel genieten van zijn pensioen of een tweede leven in een ander land. De soortgenoten die nog in Rotterdam hebben gereden hebben inmiddels al een tijdje een derde leven in Athene.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Zijn de Amba's in significante betere staat? Die kwamen immers samen in dienst met de MANnetjes (zijn ook doorgenummerd) en moeten zover ik lees dus nog even mee. Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
Of ze in betere staat zijn weet ik niet maar toen ze net afgeleverd waren sprak ik iemand van de technische dienst en die zei dat hij zich afvroeg hoe lang ze het vol gingen houden. Maar ik vind de rijeigenschappen van een MAN hard achteruit gaan.
Nouja die ex-Achterhoek-Rivierenland amba's in Oost-Brabant hebben net zoals de ZOB Amba's hun beste tijd wel gehad. Maar mag hopen dat ze voor de langere lijnen een bus bestellen met wat meer zitplaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ben ook benieuwd naar de HOV VDL Citea voor Arriva.
regenmaker schreef: ↑ma 24 jul 2023, 20:07
Maar mag hopen dat ze voor de langere lijnen een bus bestellen met wat meer zitplaatsen.
Het aantal zitplaatsen in de Arriva ambassadors is toch vrij normaal voor n 12m bus?
fogeltje schreef: ↑ma 24 jul 2023, 19:57
Zijn de Amba's in significante betere staat? Die kwamen immers samen in dienst met de MANnetjes (zijn ook doorgenummerd) en moeten zover ik lees dus nog even mee. Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
De VDL Ambassadors zijn even goed/slecht qua emissiestandaard.
ZO6176 schreef: ↑zo 23 jul 2023, 18:04
Ik heb net voor het eerst in een nieuwe VDL gezeten, de 2166..
Maar al met al een prima wagen.
Heb zelf ook in de 2166 gezeten naar WC Woensel, maar kan er nu nog niet echt n oordeel over geven.
Mij viel vooral de goede airco op
fogeltje schreef: ↑ma 24 jul 2023, 19:57
Of zijn die ook Euro5 en moeten ze eruit voor het einde van het jaar?
Sinds 1 juli jl rust er een boete op de inzet van de MANs en VDL Amba's. Dat heeft niets te maken met het einde van het jaar. De milieuzone Eindhoven is weer een andere discussie: Zolang de marktkooplui en winkelbevoorrading nog met euro2 vrachtauto's het centrum doorkruisen, kun je een busvervoerder ook niet op het matje roepen.
Het is overigens wel de bedoeling in Q1-2024 alle Amba's te vervangen door jongere bussen met een hogere emissie-klasse. Voor zover die nog operationeel nodig zijn als alle 64 ZE-bussen van deze 2e fase geleverd zijn.
Hans schreef: ↑za 22 jul 2023, 00:20
Dat was de 2165. En nee, dat was niet om te kijken of er nog dingetjes zijn. Dat was gewoon de start van de inzet!
Er zullen de komende weken ongetwijfeld nog wat zaken tevoorschijn komen die beter kunnen of anders moeten, maar daar komen we van zelf achter door kilometers echt OV te rijden.
Ik zei ook de 2165 hahaha
en de chauffeur van Hermes die ik sprak reed die bus wel om te kijken of er nog verbeter puntjes waren
denk niet dat de chauffeur tegen mij staat te liegen.
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.