Ik heb vorig jaar met een mobiele pas gereisd en was een beetje huiverig; liever ben ik niet afhankelijk van een telefoon die kan uitvallen of waar de app van kan glitchen of wat dan ook. Maar €18 verzendkosten voor een papieren pas vond ik wat overdreven en dat je bij een mobiele pas je ingangsdatum pas later kan kiezen was uiteindelijk doorslaggevend.
En ik moet zeggen, het viel me alleszins mee. Slechts een paar keer wilde de pas (of de QR-code voor de dag) niet laden, waar ik al snel de truc op had gevonden. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij kwam het erop neer dat je de app opnieuw moest opstarten. Toen me dat de eerste keer bij controle in Italië gebeurde om 6 uur ‘s ochtends was ik wel wat nerveus.

Verder is het heel handig dat je niet op drukke stations met een pen zit te hannessen. Of met extra vellen met extra regels. Je kunt bij krappe aansluitingen zelfs meerdere treinen alvast in je planning zetten en dan op het laatste moment de goede aanzetten en de andere eruit gooien. Heel handig vooral bij, ik zeg maar wat, een S-Bahn. Ik heb verder geen rare problemen gehad.
Wel een powerbank meenemen, al is het maar voor je gemoedsrust, maar verder kan ik de mobiele pas zeker aanraden. Je mist wel een beetje het gevoel van het avontuurlijke reizen; geen spontane praatjes meer met conducteurs die je hele reisgeschiedenis bekijken.