Die van de 51xx serie destijdsgkw1969 schreef: ↑zo 23 apr 2023, 12:23Welke Amba’s van Syntus bedoel je dan precies?MichOV schreef: ↑zo 23 apr 2023, 00:41 Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
In 2006 heeft men bij Connexxion de standaard overbrenging (de hoge toeren) laten wijziging in een overbrenging waarbij de bus wat sneller opschakelt en dus minder hoog in de toeren komt. Met name rond de 50 km/u leverde dit geluidsreductie op en verlaagde het verbruik. De Hermes wagens zijn destijds niet meegegaan in het wijzigen van de overbrenging. Deze instelling is handmatig aan te passen door de monteur.MichOV schreef: ↑zo 23 apr 2023, 15:12Die van de 51xx serie destijdsgkw1969 schreef: ↑zo 23 apr 2023, 12:23Welke Amba’s van Syntus bedoel je dan precies?MichOV schreef: ↑zo 23 apr 2023, 00:41 Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
Het kan dus zijn dat Syntus Veluwe een andere instelling gebruikte dan Hermes Eindhoven of Veolia Limburg (waar de 5800-en vandaan kwamen). Als dat dan niet aangepast wordt, of als bij onderhoud (of een slimme chauffeur) de schakelaar anders gezet wordt krijg je dus een afwijking.
Doordat je op Veluwe Zuid met Ambassadors van 3 verschillende bedrijven rijdt krijg je daarin verschil. Datzelfde geldt voor de MAN's in Arnhem-Nijmegen.
Amba's komen van:
42xx Connexxion
33xx Hermes
58xx Veolia (dit is deels Ambassador deels Citea en de Citea's rijden nog weer rustiger dan de Ambassadors)
Dus kan er verschil in overbrenging of rijgedrag zitten.
Bij de MAN's is het verschil nog duidelijker:
29xx ex-connexxion rijden totaal verschillend van hun, paar maanden jongere, zusjes 66xx/67xx van Veolia.
Ik denk dat als je op de cijfertjes gaat letten je ook de verschillen merkt tussen de verschillende bussen.
When you're tired of London, you're tired of life
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
De 42xx van Connexxion en 33xx van Hermes komen uit dezelfde order (net zoals de U-OV Ambassadors van Connexxion), deze zijn motorisch verder gelijk. Het grote verschil bij de 58xx zit hem in de oorspronkelijke Volans- en Brabantlinerwagens. Die laatste hebben een ZF-bak met 6 versnellingen, waardoor ze op topsnelheid minder toeren maken. Je kan het verschil aan de buitenkant zien aan de plaatsing van de stadslichten, de Brabantliner Ambassadors hadden fabriek af xenon verlichting en de stadslichten direct naast de dimlichten zitten. in plaats van in de bumper.gkw1969 schreef: ↑ma 24 apr 2023, 08:56 Doordat je op Veluwe Zuid met Ambassadors van 3 verschillende bedrijven rijdt krijg je daarin verschil. Datzelfde geldt voor de MAN's in Arnhem-Nijmegen.
Amba's komen van:
42xx Connexxion
33xx Hermes
58xx Veolia (dit is deels Ambassador deels Citea en de Citea's rijden nog weer rustiger dan de Ambassadors)
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)
We zijn inmiddels een maand of vijf verder en het lijkt dat Connexxion/Hermes inderdaad een fout heeft gemaakt bij de tariefstelling van lijn 303 richting Wageningen. Ergens in de afgelopen dagen is deze fout hersteld en de tarieven lijken nu (eindelijk) te kloppen.KL577 schreef: ↑zo 18 dec 2022, 21:01
Ook bij tariefberekeningen lijken gekke foutjes in geslopen. Mijn eerdere uitspraak hierboven baseerde ik op dagelijkse rit van NS Ede-Wageningen naar Campus/Atlas. Ik betaalde daar deze week €1,50 voor (met Dal Voordeel Oost), dat was tot vorige week €1,37. En dus concludeerde ik een prijsstijging van 10%. Maar bij nadere bestudering van mijn chipkaart-gegevens blijk ik op de terugreis wel nog €1,38 (het oude tarief) te betalen...ra ra hoe kan dat...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Klopt, ik hoorde het toevallig net binnen Rover. Er zat inderdaad een fout in de tariefberekening (30 cent afwijking op vol tarief) en die is nu hersteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Krijg je nu het teveel betaalde tarief terug?
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Daar heb ik niets over gehoord. Het is voor mij belangrijker dat de honderden reizigers op lijn 303 nu eindelijk dagelijks het correcte tarief betalen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Hoe het hersteld moet worden is nog onderwerp van discussie begreep ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Geld teruggeven is altijd lastig, omdat de reizigers die privacyregels niet te achterhalen zijn
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Bij de grote brand in Ter Aar is de VDL Citea 5850 verloren gegaan, die aldaar in onderhoud was.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Mooi. Weer zo'n rammelbak minder
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
@termatenjohan, valt allemaal wel mee. Er zal er ongetwijfeld wel een vanuit Eindhoven voor in de plaats komen tenzij er genoeg materieel is waar men voorlopig mee vooruit kan. Geen idee welke bussen verder nog meer ergens in onderhoud staan. Wellicht weet iemand hier dat?
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
In Amersfoort staan doorgaans 3 tot 6 bussen van Hermes in onderhoud.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik heb begrepen dat er voor de 5850 geen vervanging komtMichOV schreef: ↑wo 14 jun 2023, 22:16 @termatenjohan, valt allemaal wel mee. Er zal er ongetwijfeld wel een vanuit Eindhoven voor in de plaats komen tenzij er genoeg materieel is waar men voorlopig mee vooruit kan. Geen idee welke bussen verder nog meer ergens in onderhoud staan. Wellicht weet iemand hier dat?
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Op lijn 505 is een nieuwe Tribus Civitas op Crafter basis actief, de 7246. Via busposities zag ik dat er ook een nieuwe op 511 rijdt, maar die was ik nog niet tegen gekomen.
Daarmee rijden nu de eerste voertuigen in de echte RRReis-huisstijl in deze concessie rond.
Gisteren reed 'ie op 505 met blanco koersdisplays, vandaag met "Overberg" half buiten beeld. Er zit vooruitgang in zullen we maar zeggen
Daarmee rijden nu de eerste voertuigen in de echte RRReis-huisstijl in deze concessie rond.
Gisteren reed 'ie op 505 met blanco koersdisplays, vandaag met "Overberg" half buiten beeld. Er zit vooruitgang in zullen we maar zeggen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Zou ook een mooi busje zijn voor lijn 110 Barneveld-Scherpenzeel, en dan nog even uitbesteden aan een taxiboer (zoals lijn 106) en er wordt weer een schaarse buschauffeur vrijgespeeld voor belangrijker lijnen.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Gisteren een ritje met de amba 4215 gemaakt richting Apeldoorn met de 302.. als vanouds die geweldige kickdowns weer op die route richting de a50. Good old times! Die Voiths klinken imo zoveel beter dan die ZF bakken(wat volgens mij die 5830-5843 zijn) maar goed alle vdl amba's zullen vanaf december waarschijnlijk wel gaan verdwijnen zoals de planning is gok ik zo.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Alle Ambassadors, Citaro's, Citea's en Volvo's worden vervangen door 12 en 13 meter Crossway's en door 18 meter Urbino's.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Er waren toch ook nog plannen om de Citea XLE's te laten komen voor de snelweg-diensten (231 en 302)?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik zag vanmiddag een 18M solaris op het velperbroekcircuit.
Zijn dit testritten of komen (- een deel vd - ) solaris bussen al eerder in dienst?
Zijn dit testritten of komen (- een deel vd - ) solaris bussen al eerder in dienst?
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Er is treinvervangend vervoer tussen Arnhem en Emmerich. Daar kunnen ook Solarissen op rijden .
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ah ja, dan zal dat het zijn geweest!
Zag niet of ie duits was.
Zag niet of ie duits was.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Niet in te passen qua infra vanwege de dubbele achteras.Heel_Holland_Spot schreef: ↑ma 28 aug 2023, 16:45 Er waren toch ook nog plannen om de Citea XLE's te laten komen voor de snelweg-diensten (231 en 302)?
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Als het de 13.5 meters (de BYD's tijdens Keolis) de bochten lukt moet het met de Citea's XLE met meesturende achteras ook lukken.
Misschien dat de betrouwbaarheid meer een probleem is?
Misschien dat de betrouwbaarheid meer een probleem is?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten