Ik heb gisteren nog een rondje gedaan, mijn keuze was gevallen op wat ontbrekende lijntjes (Lebach-Jabach en Karthaus - Wasserbillig) en de direkte RE Trier - Keulen (Koblenz-vermijdend).
Ik heb nauwelijks een trein gehad die niet vertraagd was. RE13 had vertraging, maar overstap in Neuss nog gehaald. RE5 had vertraging, maar overstap in Koblenz nog gehaald. RE2 (ja, FLIRT van SüWEX) was al vertraagd bij binnenkomst en ook weer vertraagd weg. Nu was Ingelheim het probleempunt, de DB conducteur vond dat hij geen enkele mogelijkheid had om vlexx te informeren over de aansluiting (ik dacht dat dat via de verkeersleiding ging) en die aansluting ging dus ook de mist in, op 1 minuut. Ik heb me serieus zitten af te vragen of ik in zo'n geval de Kundenhotline van vlexx kan bellen.
Nou ja, dan was er in Ingelheim tijd voor een broodje en dan schrappen we Karthaus - Wasserbillig maar.
Maar ook op de verdere rit bijna alleen maar vertraagde treinen gehad, maar wel alle overstappen gehaald (omdat ze ook 20 minuten waren of zo).
De RE van Trier naar Keulen werd met een LINT 54 gereden, wat voor het stuk tot Bonn volledig overkill was. Wel heel ruim in de rijtijd. Gelukkig eens een keer.
Van Bonn naar Keulen deed hij zijn taak als RE (lekker druk) maar ook op tijd in Keulen. En daar begon de pret...
De RE1 naar Aken die de reisplanner voorstelde als aansluiting naar Köln-Ehrenfeld kreeg meer en meer vertraging totdat ik uiteindelijk een ruime 1 uur 2 minuten overstap zou hebben. Dat ik in Köln-Ehrenfeld dan de aansluiting naar Mönchengladbach zou missen, daar deed de planner niets mee. Dus een S-Bahn genomen (wie dahoam BR420). In Ehrenfeld aangekomen, rond 22:10, stond daar de RE8 van 21:54 naar Koblenz voor een rood sein te wachten. De machinist was het op gegeven moment ook zat en ging bellen (al hangend uit het raam) "ben je me vergeten of zo?". Blijkbaar wel want prompt kreeg hij groen. +20 vanwege niets (hij moest via de Südbrücke). De daaropvolgende RE9 naar Au van 22:04 natuurlijk ook +15. Want die stond in de wachtrij.
Ondertussen had mijn RB27 alweer +10, maar dat was niet zo erg. Er stond nog een spooktrein naar Horrem op de borden die niet kwam, er kwam veel goederen voorbij, de NJ naar Wenen, maar over de RB27 bleven ze stil.
Totdat die opeens +30 had. Ergens tussen Troisdorf en Köln-Ehrenfeld.

En de reden van de extra 20 minuten vertraging? Ja, ze stond op Freie Strecke 20 minuten stil. Waarom? Misschien dat de goederen uit Eifeltor voorrang hadden.

Ik had een late-night brainwave en dacht "er rijden toch ook wel bussen?". En jawel, ik had 3 minuten om bus 019 van 23:50 naar Viersen te halen die uiteraard niet langs het station rijdt dus ook nog een kwartiertje door middernachtelijk Viersen gelopen (de clochards bij de McDonalds stonken naar pis).
En speciaal voor henrivanderweijden: in 1,5 maand 5612 km met het Deutschlandticket gereden (waarvan 23 km met de tram en 53 km met de bus) voor € 66,72, maakt een prijs van € 0,0119 per km. En dan denk ik dat ik niet echt veel kilometers heb gemaakt.
Ik hoor graag hoe ik me voor die prijs had moeten gedragen. Had ik overal moeten staan? Had ik op de vloer moeten gaan liggen? Mocht ik geen gebruik maken van de toiletten? Had ik van buiten verlangend naar binnen moeten staren wetende dat ik voor die prijs een unterfahrgast was?
Ja, dit is sarcasme. Ik (en met mij miljoenen andere gebruikers) begrijp best dat je ook maar zit te trollen. Want zelfs met een interrail moet je moeite doen om zo goedkoop te reizen.