Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Deel 1: Arnhem-Leipzig-Deschka
Deel 2: Deschka-Laskówka-Obsza
Na 18 dagen onderweg en 3 dagen bij m'n schoonfamilie is het tijd om de terugreis weer aan te vangen, mijn vakantiedagen zijn immers ook niet oneindig. Ik vond het zonde om in één keer weer terug te gaan, nadat ik er zo lang over gedaan heb om hier te komen, dus ook de terugreis is in wat stukjes opgeknipt. Sinds juni rijden er in de EC "Porta Moravica" Przemyśl-Graz Zwitserse rijtuigen mee, waaronder een panoramarijtuig. Aangezien dat toch wel een bijzondere situatie is en het niet zeker is hoe lang dit bijzondere geval nog in Polen te zien blijft, heb ik besloten om met deze trein te beginnen. Over Olomouc heb ik goede verhalen gehoord, dus dat wordt de bestemming van reisdag 1. De rest van de terugreis lees je vanzelf, maar mocht je echt niet kunnen wachten dan is hier vast een kaartje
Toen we in juni in Polen waren, heb ik mijn backpack daar achtergelaten. De beide fietstassen en alle spullen die ik bij me had passen daarin, dus ik hoef in ieder geval geen losse fietstassen mee te dragen Niet onprettig, aangezien ik de bagage vrij vaak mee moet zeulen. Naar het station is het een uurtje rijden, een half uur voor vertrek ben ik op het station. De Porta Moravica vertrekt om 11:27 uit Jarosław, dus ik hoef er niet heel vroeg uit. Op het station aangekomen koop bij de kiosk nog wat leesvoer en begeef me tien minuten voor vertrek naar het perron.
1. Dat het Poolse verbod op fotograferen van alles wat ook maar iets met spoor te maken heeft, niet op deze trein van toepassing lijkt, zal onderweg vaak genoeg blijken. Op het perron een snel plaatje, daarna gauw de trein in want de halteringen hier zijn vaak maar heel kort. Hier het panoramarijtuig in Jarosław.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Jarosław train station by Timon91, on Flickr
2. Het interieur. Het is om half 12 al 27 graden en flink benauwd, maar de airco is heel sterk en de temperatuur is zelfs wat aan de koude kant - moet ook wel met zulke ramen Bij vertrek uit Jarosław is ca. 25% van de plekken in dit rijtuig bezet, maar veel mensen lopen even heen en weer om het te bekijken.
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
3. In heel Polen regent het onweert het al, alleen in het uiterste zuidoosten nog niet. Dat verandert echter snel, want nog voor we Przeworsk - het volgende station - bereiken, betrekt het al.
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
4. Oude stoptrein in Przeworsk.
Local train in Przeworsk by Timon91, on Flickr
5. Het landschap is iets minder boeiend dan op de Gotthard-spoorlijn, desalniettemin is dit rijtuig wel een belevenis. Het is de eerste keer dat ik in zo'n rijtuig zit en ik vind het echt tof dat deze oplossing gevonden is voor de Wagenmangel van de ÖBB Omdat het buiten bewolkt is, is het binnen door de sterke airco behoorlijk afgekoeld. In m'n korte broek krijg ik het gewoon koud, dus ik trek toch maar even een lange broek aan. Ik ben bovendien niet de enige die dat doet
Landscape in southeastern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
Vanaf Rzeszów is het rijtuig voor 90% gevuld, vanaf Kraków volledig en dat blijft zo tot ik in Tsjechië uitstap. Er is een groepje van vijf kinderen met een begeleidster die naar Wien gaan, die de andere vijf plekken in de "zeszitter" hebben waar ik zit. De begeleidster vraagt of ik wil ruilen, wat prima is. Of ik vooruit of achteruit rijd, maakt me ook niet bijzonder veel uit.
6. Dit is nou precies waar je zo'n panoramarijtuig voor nodig hebt: lekker naar Poolse geluidswallen kijken
Polish sound barriers by Timon91, on Flickr
Vanaf Katowice krijg ik een PKP Cargo medewerker tegenover me, met wie ik veel praat over treinreizen. Het is een aardige kerel en de tijd gaat snel voorbij. Het lijkt erop dat veel mensen speciaal deze trein geboekt hebben om in dit rijtuig te kunnen reizen. Ik vang de nodige telefoongesprekken op die gaan over "ja ik zit nu in die panoramatrein!", dus het leeft wel. Tot Katowice hebben we redelijk doorgereden, het scheelt wel dat de spoorlijn Katowice-Kraków flink is aangepakt. Er zijn nog steeds stukken te doen, maar de reistijd van minder dan een uur is al stukken beter dan die van drie uur een paar jaar terug Vanaf Katowice gaan we richting de Tsjechische grens en gaat het tempo eruit. Sowieso is dat een frappant stukje, want er zijn maar liefst vier verschillende routes die je kan nemen. Per langeafstandstrein verschilt het welke route er genomen wordt. Voor de volledigheid heb ik een kaartje in elkaar gepaint, met behulp van het spoorkaartje van Bueker. De routes zijn:
- Paars: met een omweg, vanaf Katowice via Gliwice en Racibórz naar Chałupki en Bohumín
- Rood: de kortste qua afstand, via Rybnik naar Chałupki en Bohumín
- Geel: hetzelfde als rood, maar dan met een extra ommetje via Tychy
- Zwart: ook via Tychy, maar dan verder naar beneden en via Pszczyna naar Zebrzydowice en Bohumín
Route zwart gebruikt grensovergang Zebrzydowice(Gr), de andere routes grenspunt Bohumin(Gr). Treinen die via Bohumin(Gr) rijden, moeten in Bohumín kopmaken om verder te rijden richting Ostrava. Een enkele trein gebruikt vanaf Ostrava een boog om Bohumín heen, direct naar Chałupki. Deze slaan Bohumín over en hoeven ook geen kop te maken. De routes hebben wel een overeenkomst: ze zijn allemaal ontzettend traag Ik heb tot nu toe alleen de zwarte route gebruikt, dus de route via Chałupki is nieuw voor mij. De Porta Moravica gebruikt namelijk de rode route.
7. Ondanks dat we veel wachten op tegentreinen onderweg en het ontzettend langzaam gaat, bereiken we wel op tijd Chałupki. De laatste kilometers in Polen!
Landscape in southern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
8. De grensbrug, we zijn nu in Tsjechië.
Entering the Czech Republic near Chałupki on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
9. De trein in Bohumín. Hier moeten we zoals boven beschreven kopmaken, de Poolse lok neemt wat Poolse rijtuigen mee die tot hier meerijden. Een rangeerlok brengt er wat Tsjechische rijtuigen en een Oostenrijks restauratierijtuig voor terug en aan de andere kant van de trein wordt er een Oostenrijkse lok voor de trein gehangen. Dit moet allemaal in een geplande stop van 12 minuten gebeuren. De Tsjechen geven bij voorbaat al op, want ondanks dat we met +3 aankomen in Bohumín, hebben ze al 10 minuten vertraging op de CTA gezet
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
10. Vandaag even niet op de Gotthard.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
11. De Poolse lok en Poolse rijtuigen worden in de verte afgerangeerd.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
12. Met +17 vertrekken we uit Bohumín, dus ik zie mijn overstap van 6 minuten in Hranice na Moravě al mis gaan. Niet dat ik ervan uitgegaan was dat ik die zou halen, overigens We rijden door het mooie landschap van Moravië, waar deze trein naar vernoemd is.
Landscape in Moravia on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
13. Mijn gesprekspartner werkt in Tsjechië voor PKP Cargo en spreekt Tsjechisch, hij vraagt de conducteur of mijn aansluiting zal wachten, want die heeft inmiddels ook wat vertraging opgebouwd. De conducteur belt even en bevestigt dat mijn aansluiting ook 17 minuten vertraging heeft, dus dat ik gewoon 6 minuten heb in Hranice na Moravě - gelukkig maar Vlak voor het uitstappen zet ik het koersbordje nog even op de foto.
Route sign on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
14. Mijn aansluiting komt uit Púchov in Slowakije en heeft inderdaad 17 minuten vertraging. Past mooi zo
EuroCity "Valašský expres" entering Hranice na Moravě train station by Timon91, on Flickr
15. We zijn merkbaar in Tsjechië, want ik zit nog geen halve minuut als de dame van de bistro al vraagt of ik bier wil. Uiteraard, en een fijne service op de plaats in de 1e klasse. Olomouc is nog een half uurtje vanaf Hranice na Moravě.
Beer in EuroCity "Valašský expres" near Hranice na Moravě by Timon91, on Flickr
16. Vanaf het station is het een kwartiertje lopen naar mijn hotel. Ik check in en ga dan de stad in, het is etenstijd. Hier mijn hotel.
Hotel Palác, Olomouc by Timon91, on Flickr
17. Olomouc heeft een mooi centrum en je kan leuk langs de rivier lopen. Sommige trappen van de rivier naar boven zijn wat sketchy.
Sketchy stairway, Olomouc by Timon91, on Flickr
18. Verder is het centrum mooi en ondanks dat ik honger heb, loop ik nog een heel stuk.
Streetview in Olomouc city centre by Timon91, on Flickr
19. Dolní náměstí, het "tweede" plein van het centrum. Hier vind ik een leuk restaurantje waar ik een broodnodige maaltijd naar binnen schuif.
Dolní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
20. Horní náměstí, het hoofdplein.
Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
21. Regenboog boven Horní náměstí.
Rainbow at Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
22. Winkelstraat in het centrum. Het is rustig, maar er is nog wel wat volk op de been.
1. máje street, Olomouc by Timon91, on Flickr
23. De St. Wenceslas Kathedraal, vlak bij m'n hotel.
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr
Ik drink nog een biertje bij een café tegenover m'n hotel, maar het voelt wat alleenig zo.I k had hier achteraf liever een hostel genomen want ik hoef morgen ook niet vroeg op. Maar ja, nu is het ook wel relaxed en ik ga niet heel laat pitten. De nacht is lastig want er wordt veel geschreeuwd op straat dus echt lekker slaap ik niet. Het ontbijt is wel oké, ik laat m'n bagage in een hok bij de receptie achter en ga nog even de stad in.
24. De kathedraal van binnen.
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr
25. Langs de rivier loopt een leuk paadje. Dit is overigens niet de Morava maar Mlýnský Potok, een zijriviertje.
Mlýnský Potok, Olomouc by Timon91, on Flickr
26. De Smetana-tuinen.
Smetana gardens, Olomouc by Timon91, on Flickr
27. Net als Praha is ook hier een astronomische klok.
Astronomical clock, Olomouc by Timon91, on Flickr
28. De Kerk van St. Moritz heeft een gratis toegankelijke toren, vanaf waar je een mooi uitzicht over de stad hebt.
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
29. Gekeken richting Horní náměstí.
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
30. Duizelig?
Climbing the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
Na iets van twee uur lopen haal ik m'n tas op en ga ik richting station. Olomouc vond ik best tof, maar het heeft net als veel andere steden in Tsjechië last van de hardnekkige autocultuur: ook hier moet je in de oude stad steeds goed uitkijken voor auto's. Na een klein kwartiertje lopen bereik ik zonder overreden te worden het station. Vandaag hoef ik niet zo lang te reizen, ik slaap vanavond in Praha en voor de reis erheen heb je de keuze tussen drie spoorwegmaatschappijen: de ČD (de nationale spoorwegen), RegioJet en Leo Express. De ČD heb ik vaak mee gereisd, dus ik wil graag eens een andere maatschappij proberen. Opvallend genoeg is twee dagen voor vertrek Leo Express echt enorm duur, het goedkoopste kaartje is net zo duur als het duurste kaartje bij RegioJet. En ja, dan heb ik die maar geboekt. We reizen vandaag in Business Class met RegioJet naar Praha.
31. Het station van Olomouc, het oude logo van de ČSD blijf ik echt geweldig vinden.
Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr
32. Trein van de ČD de andere kant op.
Long distance train at Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr
33. Met +7 komt m'n RegioJet opdagen, al gauw rollen we verder. De trein lijkt goed vol te zitten, ook mijn coupé zit vol. Bij je Business Class ticket is een klein flesje prosecco inbegrepen. Voor 659 CZK, omgerekend 28 euro, reis ik naar Praha. Ter vergelijking: het duurste ticket bij Leo Express kostte richting de 1400 CZK.... Geen idee of ze altijd zo duur zijn, maar ik hoop het niet voor ze.
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr
34. De vertraging rijden we er onderweg uit, hier een fotootje van de zetels na aankomst in Praha. Al met al vond ik RegioJet erg prettig reizen. Opvallend zijn vooral de lage prijzen van de catering aan boord, vooraf proviand inslaan heeft eigenlijk geen zin. Licht aangeschoten ga ik op weg richting m'n hotel.
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr
In Praha heb ik een hotel genomen, aangezien ik morgen achterlijk vroeg moet opstaan en ik dan niemand tot last wil zijn en ook geen zin heb om ver te lopen. Ik check in en besluit dat ik geen zin heb in een overlopen centrum, dus ga ik de Praagse Semmering berijden - die heb ik nog nooit gedaan.
35. En zo zit ik een ruim half uur na aankomst te Praha hl.n. alweer in de trein Eerst steken we de Vltava over, daarna volgt een wat langere stop bij Praha-Smíchov.
Crossing the Vltava river by train, Praha by Timon91, on Flickr
36. Daarna gaat het omhoog door de heuvels. Het uitzicht is best mooi, maar je hebt eerlijk gezegd minder/korter uitzicht dan ik had verwacht.
View from the train on the Praha-Semmering railway by Timon91, on Flickr
37. In Hostivice maken we een wat langere stop, hier komen veel stoptreintjes samen. Echt wel tof dat je dit soort taferelen nog steeds ziet op een steenworp afstand van de hoofdstad.
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr
38. Station Hostivice, ik blijf zitten tot het eindpunt.
Hostivice train station by Timon91, on Flickr
39. Eerst moet deze Rýchlik voorbij, daarna kunnen wij ook verder.
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr
40. Landelijke taferelen.
Landscape near Praha by Timon91, on Flickr
41. In Rudná u Prahy eindigt de rit en stap ik over. Alles sluit mooi op elkaar aan.
Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr
42. Dit ding heeft me hierheen gebracht. Voor gevoelsmatig elke trein heeft de ČD een andere naam bedacht, vernoemd naar een dier. Over een jaar of drie zijn de gangbare beesten op en zullen ze vermoedelijk aan de Regio Gibbonbedwants beginnen.
Regio Mouse at Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr
43. Te Praha-Smichóv moet ik nog een keer overstappen, hier staat de RegioJet nachttrein naar Rijeka klaar, welke over een paar uur gaat vertrekken.
RegioJet train to Rijeka at Praha-Smíchov train station by Timon91, on Flickr
44. Terug op Praha hl.n. nog even een fotootje van het historische stukje wat nog over is. Een schril contrast met de rest van deze betonbak.
Praha hl.n. train station by Timon91, on Flickr
45. 's Avonds eet ik iets in een achterafstraatje en loop nog een flinke ronde. Er heerst een chille sfeer aan de Vltava, hier vanaf de punt van Střelecký ostrov gezien.
Vltava river at Střelecký ostrov, Praha by Timon91, on Flickr
Aan de overkant zit een leuke uitspanning waar je bier kunt halen en gewoon aan de rivier kunt zitten in het gras. Ik raak aan de praat met een Hongaar die in Praha gewerkt heeft en morgen weer terug naar huis gaat. Het is prettig om even wat gezelschap te hebben
De volgende ochtend gaat de wekker om 5 uur, want om 5:43 vertrekt mijn trein richting München. Ik wilde een keer een andere route naar huis proberen en de route via Furth im Wald heb ik nooit geprobeerd. Ook leek Erfurt me een leuke laatste stop op weg naar huis, dus ik heb bij de DB een wat bijzonder ticket gekocht: Praha-Arnhem via Nürnberg (+1 uur overstaptijd) en Erfurt (+17 uur overstap). Ook in Schwandorf heb ik een uur extra gepland, want in de overstap van 3 minuten op de RE naar Nürnberg heb ik geen vertrouwen. Mocht ik hem onverhoopt wel halen, dan heb ik twee uur om wat in Nürnberg te zien. Gisteren heb ik m'n reis nog een keer bekeken, en het SEV-spook is weer boven komen drijven. Geen treinen tussen Plzeň en Domažlice Godver Opvallend genoeg verandert de reistijd niet, dus we gaan het wel zien. Op tijd vertrekken we uit Praha en het overstappen op de bus in Plzeň gaat soepel en er zijn genoeg bussen beschikbaar (lezen we mee, NS?). De busrit naar Domažlice loopt soepel, bij het station aldaar worden we verwelkomd door hangjongeren die "Heil Hitler" naar alle passagiers roepen. Gezellige boel hier.
46. We zijn op onze eigenlijke vertrektijd in Domažlice aangekomen, dus helemaal passen doet het niet. Normaal gesproken is er nog een lokwissel in Plzeň, wat wel iets extra tijd geeft voor de bus, maar het is eigenlijk net niet genoeg. Als tweede van links staat de trein richting Schwandorf en München klaar.
Train to München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr
47. Vanuit Duitsland komt er ook net een trein, waar iedereen uit moet om richting bus te gaan.
Train from München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr
Met een kwartiertje vertraging vertrekken we uiteindelijk, het is een mooie rit door het bos naar Duitsland. De overstap richting Nürnberg heb ik allang opgegeven. Vlak voor Schwandorf wordt er omgeroepen dat de trein vanwege de vertraging wordt opgeheven in Schwandorf en dat er een trein richting München klaarstaat. Normaal gesproken wordt er in Schwandorf kop gemaakt en dat kost een hoop tijd. Iedereen wordt gesommeerd om heel snel over te stappen. Wonder boven wonder heeft ook de RE richting Nürnberg gewacht, het kan dus wél De trein is flink druk, maar meer vertraging lopen we onderweg gelukkig niet op.
48. In Nürnberg heb ik dan een uur of twee, dus ik dump m'n rugzak in een kluis en ga de stad in.
Frauentorturm, Nürnberg by Timon91, on Flickr
49. De Königstraße, het centrum in.
Königstraße, Nürnberg by Timon91, on Flickr
50. De Pegnitz stroomt dwars door het centrum en ziet er schattig uit.
Pegnitz river in Nürnberg city centre by Timon91, on Flickr
51. Markt op de Hauptmarkt.
Hauptmarkt, Nürnberg by Timon91, on Flickr
52. De Schöner Brunnen, midden in een zee van riviercruisegangers.
Schöner Brunnen, Nürnberg by Timon91, on Flickr
53. De Sebalduskirche.
Sebalduskirche, Nürnberg by Timon91, on Flickr
54. Aan de andere kant van het centrum ten opzichte van het station ligt de Kaiserburg. Mooie plek om even wat uitzicht te scoren, het is het klimmetje waard. Ik wist vooraf niet wat ik van Nürnberg moest verwachten maar ik vond het een stuk leuker dan ik had verwacht
View from Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr
55. Ingang van de Kaiserburg.
Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr
56. Straatje beneden. Ik keer weer langzaam terug richting station.
Obere Schmiedgasse, Nürnberg by Timon91, on Flickr
57. Na een werkelijk fantastische wrap met falafel op de markt loop ik via de andere kant van het centrum weer terug.
City centre in Nürnberg by Timon91, on Flickr
58. Ook in Nürnberg is het pride-week.
Pride week, Nürnberg by Timon91, on Flickr
59. De Straße der Mensenrechte is de moeite waard en leuk opgezet. Dat ze overal ter wereld maar nageleefd mogen worden
Straße der Mensenrechte, Nürnberg by Timon91, on Flickr
Op het station haal ik nog een broodje en wat drinken voor onderweg, vanaf hier is het nog een uur en een kwartier over de nieuwe HSL naar Erfurt. De trein is mooi op tijd en overvol, ik ben maar wat blij met m'n reservering De rit gaat gelukkig snel en is best mooi, al spendeer je vanaf Bamberg een groot deel ondergronds.
60. In Erfurt aangekomen check ik in en is het tijd om de stad in te gaan. Ook hier een schattige rivier, het bekendste punt van de stad is de Krämerbrücke. Dit is de langste bebouwde brug van Europa en best iets bijzonders om te zien.
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr
61. Van iets verderaf gezien.
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr
62. Op de brug heb je dan weer geen idee dat je op een brug loopt.
Walking on the Krämerbrücke, Erfurt by Timon91, on Flickr
63. Het Domplatz is vooral een grote kale vlakte, maar hier kun je weer wat ademen na het drukke centrum.
Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
64. In deze biergarten is het tijd voor wat biertjes om even bij te komen.
Biergarten and cathedral, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
65. Het betrekt al redelijk, maar ik waag me toch nog even de Petersberg op.
Entering the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
66. Het uitzicht is niet verkeerd
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
67. Het onweer komt echter steeds dichterbij.
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
68. Nog een plaatje van het uitzicht dan, en dan is het echt tijd om weer naar beneden te gaan.
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
69. De kathedraal van dichtbij gezien. Best een bijzondere constructie, zo tegen de heuvel aan.
Dom St. Marien, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
70. Tijd om wat te eten, maar als ik m'n bier net heb begint het. Één druppel, twee druppels, hoosbui. Gauw naar binnen
Rain at the Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
Na het eten ga ik met de tram terug naar m'n hotel, waar ik dankbaar van de sauna gebruik maak. Pas tegen half 9 is het echt droog en heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om nog iets te doen. Vroeg op vanmorgen, morgen weer naar huis. Erfurt is best mooi maar voelde ook wel als het zoveelste oude centrum, waar ik er op m'n fietstocht ook al de nodige van ben tegengekomen. 's Avonds doe ik dus niet veel meer en bijtijds ga ik slapen.
71. Ook de laatste reisdag moet ik weer bijtijds op, want om half 8 heb ik een directe IC naar Duisburg. De trein begint hier - het is zondag, normaal komt deze uit Gera - en valt in ieder geval niet uit.
IC to Düsseldorf Hbf at Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
72. Op Erfurt Hbf is het op dit tijdstip verder nog niet heel druk.
Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
73. De reis is landschappelijk niet verkeerd en de trein wordt nooit heel druk, ik heb uiteindelijk de hele reis een tweezitter voor mezelf. In Altenbeken kan ik nog even zwaaien naar de weg waar ik op de derde dag van de fietstocht gefietst heb
Passing through Altenbeken by train by Timon91, on Flickr
74. Duisburg bereiken we voor DB maatstaven stipt op tijd, de CTA's geven een vrij standaard Duits beeld weer. Van links naar rechts en van boven naar beneden: +20, +10, +25, op tijd, uitgevallen, +5 Ik had oorspronkelijk 53 minuten overstaptijd hier dus ik vind het allemaal wel best, ik heb nog tijd genoeg om even wat lunch te halen. De verbouwing van het station vordert gelukkig, ik hoop dat we over niet al te lange tijd van deze prachtige met duivenschijt bepleisterde overkappingen af zijn
Delayed trains, Duisburg Hbf by Timon91, on Flickr
De RE19 naar Arnhem is mutjevol, maar ik kan nog wel zitten. De reserveringsplicht in de ICE's zal ongetwijfeld helpen om de ICE's rustiger te houden, maar in de stoptrein is het niet bepaald comfortabel zo Ach, hij rijdt en dat is al heel wat Iets na half 3 ben ik weer thuis en is het een fijn weerzien met m'n vriendin, na 3½ week op pad geweest te zijn
Ik ben blij dat ik het idee om m'n oude fiets naar m'n schoonouders te fietsen in z'n geheel heb kunnen uitvoeren, vooraf wist ik echt niet zo goed wat ik ervan moest verwachten en of het wel zou gaan lukken. Nu heeft het weer ook wel meegezeten, maar dat geluk moet je dan maar hebben Of ik het nog een keer zou doen weet ik niet, wellicht nog een keer een andere kant op Op de terugreis van vier dagen heb ik me gelukkig ook nog wel goed vermaakt, ik heb weer wat nieuwe plekken gezien en wat nieuwe lijnen bereden. Ondanks dat voelde het soms toch wel wat "meer van hetzelfde". Tijdens de fietstocht heb ik immers ook al veel vergelijkbare stadscentra gezien en behalve dat Olomouc en Erfurt wat groter zijn dan de plekken waar ik met de fiets langs ben gekomen, zijn de bouwstijlen wel vergelijkbaar. Toch kan ik ze zeker wel aanraden voor een bezoekje Tot slot wil ik jullie voor een laatste keer bedanken voor het meelezen, ik hoop dat dit ietwat alternatieve drieluik jullie heeft kunnen bekoren en ik hoor graag wat jullie ervan vonden!
Deel 2: Deschka-Laskówka-Obsza
Na 18 dagen onderweg en 3 dagen bij m'n schoonfamilie is het tijd om de terugreis weer aan te vangen, mijn vakantiedagen zijn immers ook niet oneindig. Ik vond het zonde om in één keer weer terug te gaan, nadat ik er zo lang over gedaan heb om hier te komen, dus ook de terugreis is in wat stukjes opgeknipt. Sinds juni rijden er in de EC "Porta Moravica" Przemyśl-Graz Zwitserse rijtuigen mee, waaronder een panoramarijtuig. Aangezien dat toch wel een bijzondere situatie is en het niet zeker is hoe lang dit bijzondere geval nog in Polen te zien blijft, heb ik besloten om met deze trein te beginnen. Over Olomouc heb ik goede verhalen gehoord, dus dat wordt de bestemming van reisdag 1. De rest van de terugreis lees je vanzelf, maar mocht je echt niet kunnen wachten dan is hier vast een kaartje
Toen we in juni in Polen waren, heb ik mijn backpack daar achtergelaten. De beide fietstassen en alle spullen die ik bij me had passen daarin, dus ik hoef in ieder geval geen losse fietstassen mee te dragen Niet onprettig, aangezien ik de bagage vrij vaak mee moet zeulen. Naar het station is het een uurtje rijden, een half uur voor vertrek ben ik op het station. De Porta Moravica vertrekt om 11:27 uit Jarosław, dus ik hoef er niet heel vroeg uit. Op het station aangekomen koop bij de kiosk nog wat leesvoer en begeef me tien minuten voor vertrek naar het perron.
1. Dat het Poolse verbod op fotograferen van alles wat ook maar iets met spoor te maken heeft, niet op deze trein van toepassing lijkt, zal onderweg vaak genoeg blijken. Op het perron een snel plaatje, daarna gauw de trein in want de halteringen hier zijn vaak maar heel kort. Hier het panoramarijtuig in Jarosław.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Jarosław train station by Timon91, on Flickr
2. Het interieur. Het is om half 12 al 27 graden en flink benauwd, maar de airco is heel sterk en de temperatuur is zelfs wat aan de koude kant - moet ook wel met zulke ramen Bij vertrek uit Jarosław is ca. 25% van de plekken in dit rijtuig bezet, maar veel mensen lopen even heen en weer om het te bekijken.
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
3. In heel Polen regent het onweert het al, alleen in het uiterste zuidoosten nog niet. Dat verandert echter snel, want nog voor we Przeworsk - het volgende station - bereiken, betrekt het al.
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
4. Oude stoptrein in Przeworsk.
Local train in Przeworsk by Timon91, on Flickr
5. Het landschap is iets minder boeiend dan op de Gotthard-spoorlijn, desalniettemin is dit rijtuig wel een belevenis. Het is de eerste keer dat ik in zo'n rijtuig zit en ik vind het echt tof dat deze oplossing gevonden is voor de Wagenmangel van de ÖBB Omdat het buiten bewolkt is, is het binnen door de sterke airco behoorlijk afgekoeld. In m'n korte broek krijg ik het gewoon koud, dus ik trek toch maar even een lange broek aan. Ik ben bovendien niet de enige die dat doet
Landscape in southeastern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
Vanaf Rzeszów is het rijtuig voor 90% gevuld, vanaf Kraków volledig en dat blijft zo tot ik in Tsjechië uitstap. Er is een groepje van vijf kinderen met een begeleidster die naar Wien gaan, die de andere vijf plekken in de "zeszitter" hebben waar ik zit. De begeleidster vraagt of ik wil ruilen, wat prima is. Of ik vooruit of achteruit rijd, maakt me ook niet bijzonder veel uit.
6. Dit is nou precies waar je zo'n panoramarijtuig voor nodig hebt: lekker naar Poolse geluidswallen kijken
Polish sound barriers by Timon91, on Flickr
Vanaf Katowice krijg ik een PKP Cargo medewerker tegenover me, met wie ik veel praat over treinreizen. Het is een aardige kerel en de tijd gaat snel voorbij. Het lijkt erop dat veel mensen speciaal deze trein geboekt hebben om in dit rijtuig te kunnen reizen. Ik vang de nodige telefoongesprekken op die gaan over "ja ik zit nu in die panoramatrein!", dus het leeft wel. Tot Katowice hebben we redelijk doorgereden, het scheelt wel dat de spoorlijn Katowice-Kraków flink is aangepakt. Er zijn nog steeds stukken te doen, maar de reistijd van minder dan een uur is al stukken beter dan die van drie uur een paar jaar terug Vanaf Katowice gaan we richting de Tsjechische grens en gaat het tempo eruit. Sowieso is dat een frappant stukje, want er zijn maar liefst vier verschillende routes die je kan nemen. Per langeafstandstrein verschilt het welke route er genomen wordt. Voor de volledigheid heb ik een kaartje in elkaar gepaint, met behulp van het spoorkaartje van Bueker. De routes zijn:
- Paars: met een omweg, vanaf Katowice via Gliwice en Racibórz naar Chałupki en Bohumín
- Rood: de kortste qua afstand, via Rybnik naar Chałupki en Bohumín
- Geel: hetzelfde als rood, maar dan met een extra ommetje via Tychy
- Zwart: ook via Tychy, maar dan verder naar beneden en via Pszczyna naar Zebrzydowice en Bohumín
Route zwart gebruikt grensovergang Zebrzydowice(Gr), de andere routes grenspunt Bohumin(Gr). Treinen die via Bohumin(Gr) rijden, moeten in Bohumín kopmaken om verder te rijden richting Ostrava. Een enkele trein gebruikt vanaf Ostrava een boog om Bohumín heen, direct naar Chałupki. Deze slaan Bohumín over en hoeven ook geen kop te maken. De routes hebben wel een overeenkomst: ze zijn allemaal ontzettend traag Ik heb tot nu toe alleen de zwarte route gebruikt, dus de route via Chałupki is nieuw voor mij. De Porta Moravica gebruikt namelijk de rode route.
7. Ondanks dat we veel wachten op tegentreinen onderweg en het ontzettend langzaam gaat, bereiken we wel op tijd Chałupki. De laatste kilometers in Polen!
Landscape in southern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
8. De grensbrug, we zijn nu in Tsjechië.
Entering the Czech Republic near Chałupki on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
9. De trein in Bohumín. Hier moeten we zoals boven beschreven kopmaken, de Poolse lok neemt wat Poolse rijtuigen mee die tot hier meerijden. Een rangeerlok brengt er wat Tsjechische rijtuigen en een Oostenrijks restauratierijtuig voor terug en aan de andere kant van de trein wordt er een Oostenrijkse lok voor de trein gehangen. Dit moet allemaal in een geplande stop van 12 minuten gebeuren. De Tsjechen geven bij voorbaat al op, want ondanks dat we met +3 aankomen in Bohumín, hebben ze al 10 minuten vertraging op de CTA gezet
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
10. Vandaag even niet op de Gotthard.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
11. De Poolse lok en Poolse rijtuigen worden in de verte afgerangeerd.
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr
12. Met +17 vertrekken we uit Bohumín, dus ik zie mijn overstap van 6 minuten in Hranice na Moravě al mis gaan. Niet dat ik ervan uitgegaan was dat ik die zou halen, overigens We rijden door het mooie landschap van Moravië, waar deze trein naar vernoemd is.
Landscape in Moravia on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
13. Mijn gesprekspartner werkt in Tsjechië voor PKP Cargo en spreekt Tsjechisch, hij vraagt de conducteur of mijn aansluiting zal wachten, want die heeft inmiddels ook wat vertraging opgebouwd. De conducteur belt even en bevestigt dat mijn aansluiting ook 17 minuten vertraging heeft, dus dat ik gewoon 6 minuten heb in Hranice na Moravě - gelukkig maar Vlak voor het uitstappen zet ik het koersbordje nog even op de foto.
Route sign on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr
14. Mijn aansluiting komt uit Púchov in Slowakije en heeft inderdaad 17 minuten vertraging. Past mooi zo
EuroCity "Valašský expres" entering Hranice na Moravě train station by Timon91, on Flickr
15. We zijn merkbaar in Tsjechië, want ik zit nog geen halve minuut als de dame van de bistro al vraagt of ik bier wil. Uiteraard, en een fijne service op de plaats in de 1e klasse. Olomouc is nog een half uurtje vanaf Hranice na Moravě.
Beer in EuroCity "Valašský expres" near Hranice na Moravě by Timon91, on Flickr
16. Vanaf het station is het een kwartiertje lopen naar mijn hotel. Ik check in en ga dan de stad in, het is etenstijd. Hier mijn hotel.
Hotel Palác, Olomouc by Timon91, on Flickr
17. Olomouc heeft een mooi centrum en je kan leuk langs de rivier lopen. Sommige trappen van de rivier naar boven zijn wat sketchy.
Sketchy stairway, Olomouc by Timon91, on Flickr
18. Verder is het centrum mooi en ondanks dat ik honger heb, loop ik nog een heel stuk.
Streetview in Olomouc city centre by Timon91, on Flickr
19. Dolní náměstí, het "tweede" plein van het centrum. Hier vind ik een leuk restaurantje waar ik een broodnodige maaltijd naar binnen schuif.
Dolní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
20. Horní náměstí, het hoofdplein.
Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
21. Regenboog boven Horní náměstí.
Rainbow at Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr
22. Winkelstraat in het centrum. Het is rustig, maar er is nog wel wat volk op de been.
1. máje street, Olomouc by Timon91, on Flickr
23. De St. Wenceslas Kathedraal, vlak bij m'n hotel.
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr
Ik drink nog een biertje bij een café tegenover m'n hotel, maar het voelt wat alleenig zo.I k had hier achteraf liever een hostel genomen want ik hoef morgen ook niet vroeg op. Maar ja, nu is het ook wel relaxed en ik ga niet heel laat pitten. De nacht is lastig want er wordt veel geschreeuwd op straat dus echt lekker slaap ik niet. Het ontbijt is wel oké, ik laat m'n bagage in een hok bij de receptie achter en ga nog even de stad in.
24. De kathedraal van binnen.
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr
25. Langs de rivier loopt een leuk paadje. Dit is overigens niet de Morava maar Mlýnský Potok, een zijriviertje.
Mlýnský Potok, Olomouc by Timon91, on Flickr
26. De Smetana-tuinen.
Smetana gardens, Olomouc by Timon91, on Flickr
27. Net als Praha is ook hier een astronomische klok.
Astronomical clock, Olomouc by Timon91, on Flickr
28. De Kerk van St. Moritz heeft een gratis toegankelijke toren, vanaf waar je een mooi uitzicht over de stad hebt.
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
29. Gekeken richting Horní náměstí.
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
30. Duizelig?
Climbing the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr
Na iets van twee uur lopen haal ik m'n tas op en ga ik richting station. Olomouc vond ik best tof, maar het heeft net als veel andere steden in Tsjechië last van de hardnekkige autocultuur: ook hier moet je in de oude stad steeds goed uitkijken voor auto's. Na een klein kwartiertje lopen bereik ik zonder overreden te worden het station. Vandaag hoef ik niet zo lang te reizen, ik slaap vanavond in Praha en voor de reis erheen heb je de keuze tussen drie spoorwegmaatschappijen: de ČD (de nationale spoorwegen), RegioJet en Leo Express. De ČD heb ik vaak mee gereisd, dus ik wil graag eens een andere maatschappij proberen. Opvallend genoeg is twee dagen voor vertrek Leo Express echt enorm duur, het goedkoopste kaartje is net zo duur als het duurste kaartje bij RegioJet. En ja, dan heb ik die maar geboekt. We reizen vandaag in Business Class met RegioJet naar Praha.
31. Het station van Olomouc, het oude logo van de ČSD blijf ik echt geweldig vinden.
Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr
32. Trein van de ČD de andere kant op.
Long distance train at Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr
33. Met +7 komt m'n RegioJet opdagen, al gauw rollen we verder. De trein lijkt goed vol te zitten, ook mijn coupé zit vol. Bij je Business Class ticket is een klein flesje prosecco inbegrepen. Voor 659 CZK, omgerekend 28 euro, reis ik naar Praha. Ter vergelijking: het duurste ticket bij Leo Express kostte richting de 1400 CZK.... Geen idee of ze altijd zo duur zijn, maar ik hoop het niet voor ze.
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr
34. De vertraging rijden we er onderweg uit, hier een fotootje van de zetels na aankomst in Praha. Al met al vond ik RegioJet erg prettig reizen. Opvallend zijn vooral de lage prijzen van de catering aan boord, vooraf proviand inslaan heeft eigenlijk geen zin. Licht aangeschoten ga ik op weg richting m'n hotel.
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr
In Praha heb ik een hotel genomen, aangezien ik morgen achterlijk vroeg moet opstaan en ik dan niemand tot last wil zijn en ook geen zin heb om ver te lopen. Ik check in en besluit dat ik geen zin heb in een overlopen centrum, dus ga ik de Praagse Semmering berijden - die heb ik nog nooit gedaan.
35. En zo zit ik een ruim half uur na aankomst te Praha hl.n. alweer in de trein Eerst steken we de Vltava over, daarna volgt een wat langere stop bij Praha-Smíchov.
Crossing the Vltava river by train, Praha by Timon91, on Flickr
36. Daarna gaat het omhoog door de heuvels. Het uitzicht is best mooi, maar je hebt eerlijk gezegd minder/korter uitzicht dan ik had verwacht.
View from the train on the Praha-Semmering railway by Timon91, on Flickr
37. In Hostivice maken we een wat langere stop, hier komen veel stoptreintjes samen. Echt wel tof dat je dit soort taferelen nog steeds ziet op een steenworp afstand van de hoofdstad.
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr
38. Station Hostivice, ik blijf zitten tot het eindpunt.
Hostivice train station by Timon91, on Flickr
39. Eerst moet deze Rýchlik voorbij, daarna kunnen wij ook verder.
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr
40. Landelijke taferelen.
Landscape near Praha by Timon91, on Flickr
41. In Rudná u Prahy eindigt de rit en stap ik over. Alles sluit mooi op elkaar aan.
Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr
42. Dit ding heeft me hierheen gebracht. Voor gevoelsmatig elke trein heeft de ČD een andere naam bedacht, vernoemd naar een dier. Over een jaar of drie zijn de gangbare beesten op en zullen ze vermoedelijk aan de Regio Gibbonbedwants beginnen.
Regio Mouse at Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr
43. Te Praha-Smichóv moet ik nog een keer overstappen, hier staat de RegioJet nachttrein naar Rijeka klaar, welke over een paar uur gaat vertrekken.
RegioJet train to Rijeka at Praha-Smíchov train station by Timon91, on Flickr
44. Terug op Praha hl.n. nog even een fotootje van het historische stukje wat nog over is. Een schril contrast met de rest van deze betonbak.
Praha hl.n. train station by Timon91, on Flickr
45. 's Avonds eet ik iets in een achterafstraatje en loop nog een flinke ronde. Er heerst een chille sfeer aan de Vltava, hier vanaf de punt van Střelecký ostrov gezien.
Vltava river at Střelecký ostrov, Praha by Timon91, on Flickr
Aan de overkant zit een leuke uitspanning waar je bier kunt halen en gewoon aan de rivier kunt zitten in het gras. Ik raak aan de praat met een Hongaar die in Praha gewerkt heeft en morgen weer terug naar huis gaat. Het is prettig om even wat gezelschap te hebben
De volgende ochtend gaat de wekker om 5 uur, want om 5:43 vertrekt mijn trein richting München. Ik wilde een keer een andere route naar huis proberen en de route via Furth im Wald heb ik nooit geprobeerd. Ook leek Erfurt me een leuke laatste stop op weg naar huis, dus ik heb bij de DB een wat bijzonder ticket gekocht: Praha-Arnhem via Nürnberg (+1 uur overstaptijd) en Erfurt (+17 uur overstap). Ook in Schwandorf heb ik een uur extra gepland, want in de overstap van 3 minuten op de RE naar Nürnberg heb ik geen vertrouwen. Mocht ik hem onverhoopt wel halen, dan heb ik twee uur om wat in Nürnberg te zien. Gisteren heb ik m'n reis nog een keer bekeken, en het SEV-spook is weer boven komen drijven. Geen treinen tussen Plzeň en Domažlice Godver Opvallend genoeg verandert de reistijd niet, dus we gaan het wel zien. Op tijd vertrekken we uit Praha en het overstappen op de bus in Plzeň gaat soepel en er zijn genoeg bussen beschikbaar (lezen we mee, NS?). De busrit naar Domažlice loopt soepel, bij het station aldaar worden we verwelkomd door hangjongeren die "Heil Hitler" naar alle passagiers roepen. Gezellige boel hier.
46. We zijn op onze eigenlijke vertrektijd in Domažlice aangekomen, dus helemaal passen doet het niet. Normaal gesproken is er nog een lokwissel in Plzeň, wat wel iets extra tijd geeft voor de bus, maar het is eigenlijk net niet genoeg. Als tweede van links staat de trein richting Schwandorf en München klaar.
Train to München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr
47. Vanuit Duitsland komt er ook net een trein, waar iedereen uit moet om richting bus te gaan.
Train from München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr
Met een kwartiertje vertraging vertrekken we uiteindelijk, het is een mooie rit door het bos naar Duitsland. De overstap richting Nürnberg heb ik allang opgegeven. Vlak voor Schwandorf wordt er omgeroepen dat de trein vanwege de vertraging wordt opgeheven in Schwandorf en dat er een trein richting München klaarstaat. Normaal gesproken wordt er in Schwandorf kop gemaakt en dat kost een hoop tijd. Iedereen wordt gesommeerd om heel snel over te stappen. Wonder boven wonder heeft ook de RE richting Nürnberg gewacht, het kan dus wél De trein is flink druk, maar meer vertraging lopen we onderweg gelukkig niet op.
48. In Nürnberg heb ik dan een uur of twee, dus ik dump m'n rugzak in een kluis en ga de stad in.
Frauentorturm, Nürnberg by Timon91, on Flickr
49. De Königstraße, het centrum in.
Königstraße, Nürnberg by Timon91, on Flickr
50. De Pegnitz stroomt dwars door het centrum en ziet er schattig uit.
Pegnitz river in Nürnberg city centre by Timon91, on Flickr
51. Markt op de Hauptmarkt.
Hauptmarkt, Nürnberg by Timon91, on Flickr
52. De Schöner Brunnen, midden in een zee van riviercruisegangers.
Schöner Brunnen, Nürnberg by Timon91, on Flickr
53. De Sebalduskirche.
Sebalduskirche, Nürnberg by Timon91, on Flickr
54. Aan de andere kant van het centrum ten opzichte van het station ligt de Kaiserburg. Mooie plek om even wat uitzicht te scoren, het is het klimmetje waard. Ik wist vooraf niet wat ik van Nürnberg moest verwachten maar ik vond het een stuk leuker dan ik had verwacht
View from Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr
55. Ingang van de Kaiserburg.
Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr
56. Straatje beneden. Ik keer weer langzaam terug richting station.
Obere Schmiedgasse, Nürnberg by Timon91, on Flickr
57. Na een werkelijk fantastische wrap met falafel op de markt loop ik via de andere kant van het centrum weer terug.
City centre in Nürnberg by Timon91, on Flickr
58. Ook in Nürnberg is het pride-week.
Pride week, Nürnberg by Timon91, on Flickr
59. De Straße der Mensenrechte is de moeite waard en leuk opgezet. Dat ze overal ter wereld maar nageleefd mogen worden
Straße der Mensenrechte, Nürnberg by Timon91, on Flickr
Op het station haal ik nog een broodje en wat drinken voor onderweg, vanaf hier is het nog een uur en een kwartier over de nieuwe HSL naar Erfurt. De trein is mooi op tijd en overvol, ik ben maar wat blij met m'n reservering De rit gaat gelukkig snel en is best mooi, al spendeer je vanaf Bamberg een groot deel ondergronds.
60. In Erfurt aangekomen check ik in en is het tijd om de stad in te gaan. Ook hier een schattige rivier, het bekendste punt van de stad is de Krämerbrücke. Dit is de langste bebouwde brug van Europa en best iets bijzonders om te zien.
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr
61. Van iets verderaf gezien.
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr
62. Op de brug heb je dan weer geen idee dat je op een brug loopt.
Walking on the Krämerbrücke, Erfurt by Timon91, on Flickr
63. Het Domplatz is vooral een grote kale vlakte, maar hier kun je weer wat ademen na het drukke centrum.
Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
64. In deze biergarten is het tijd voor wat biertjes om even bij te komen.
Biergarten and cathedral, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
65. Het betrekt al redelijk, maar ik waag me toch nog even de Petersberg op.
Entering the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
66. Het uitzicht is niet verkeerd
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
67. Het onweer komt echter steeds dichterbij.
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
68. Nog een plaatje van het uitzicht dan, en dan is het echt tijd om weer naar beneden te gaan.
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr
69. De kathedraal van dichtbij gezien. Best een bijzondere constructie, zo tegen de heuvel aan.
Dom St. Marien, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
70. Tijd om wat te eten, maar als ik m'n bier net heb begint het. Één druppel, twee druppels, hoosbui. Gauw naar binnen
Rain at the Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr
Na het eten ga ik met de tram terug naar m'n hotel, waar ik dankbaar van de sauna gebruik maak. Pas tegen half 9 is het echt droog en heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om nog iets te doen. Vroeg op vanmorgen, morgen weer naar huis. Erfurt is best mooi maar voelde ook wel als het zoveelste oude centrum, waar ik er op m'n fietstocht ook al de nodige van ben tegengekomen. 's Avonds doe ik dus niet veel meer en bijtijds ga ik slapen.
71. Ook de laatste reisdag moet ik weer bijtijds op, want om half 8 heb ik een directe IC naar Duisburg. De trein begint hier - het is zondag, normaal komt deze uit Gera - en valt in ieder geval niet uit.
IC to Düsseldorf Hbf at Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
72. Op Erfurt Hbf is het op dit tijdstip verder nog niet heel druk.
Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr
73. De reis is landschappelijk niet verkeerd en de trein wordt nooit heel druk, ik heb uiteindelijk de hele reis een tweezitter voor mezelf. In Altenbeken kan ik nog even zwaaien naar de weg waar ik op de derde dag van de fietstocht gefietst heb
Passing through Altenbeken by train by Timon91, on Flickr
74. Duisburg bereiken we voor DB maatstaven stipt op tijd, de CTA's geven een vrij standaard Duits beeld weer. Van links naar rechts en van boven naar beneden: +20, +10, +25, op tijd, uitgevallen, +5 Ik had oorspronkelijk 53 minuten overstaptijd hier dus ik vind het allemaal wel best, ik heb nog tijd genoeg om even wat lunch te halen. De verbouwing van het station vordert gelukkig, ik hoop dat we over niet al te lange tijd van deze prachtige met duivenschijt bepleisterde overkappingen af zijn
Delayed trains, Duisburg Hbf by Timon91, on Flickr
De RE19 naar Arnhem is mutjevol, maar ik kan nog wel zitten. De reserveringsplicht in de ICE's zal ongetwijfeld helpen om de ICE's rustiger te houden, maar in de stoptrein is het niet bepaald comfortabel zo Ach, hij rijdt en dat is al heel wat Iets na half 3 ben ik weer thuis en is het een fijn weerzien met m'n vriendin, na 3½ week op pad geweest te zijn
Ik ben blij dat ik het idee om m'n oude fiets naar m'n schoonouders te fietsen in z'n geheel heb kunnen uitvoeren, vooraf wist ik echt niet zo goed wat ik ervan moest verwachten en of het wel zou gaan lukken. Nu heeft het weer ook wel meegezeten, maar dat geluk moet je dan maar hebben Of ik het nog een keer zou doen weet ik niet, wellicht nog een keer een andere kant op Op de terugreis van vier dagen heb ik me gelukkig ook nog wel goed vermaakt, ik heb weer wat nieuwe plekken gezien en wat nieuwe lijnen bereden. Ondanks dat voelde het soms toch wel wat "meer van hetzelfde". Tijdens de fietstocht heb ik immers ook al veel vergelijkbare stadscentra gezien en behalve dat Olomouc en Erfurt wat groter zijn dan de plekken waar ik met de fiets langs ben gekomen, zijn de bouwstijlen wel vergelijkbaar. Toch kan ik ze zeker wel aanraden voor een bezoekje Tot slot wil ik jullie voor een laatste keer bedanken voor het meelezen, ik hoop dat dit ietwat alternatieve drieluik jullie heeft kunnen bekoren en ik hoor graag wat jullie ervan vonden!
Mijn Flickr account.
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Dat was weer de moeite waard
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Fraai verslag weer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Trolly is er ook best mee in z'n nopjes.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Leuk om hier twee van mijn favoriete Duitse steden te zien, zowel Nürnberg en Erfurt hebben een mooie binnenstad en een fijne sfeer. En die gehele fietstocht was gaaf om te lezen, toch nog net wat heroïscher dan mijn wandeltocht naar Parijs
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Uitstekende terugreis Veel dank, was een leuk drieluik!
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Bedankt voor de reacties!
Timon91 waardeert de waarderingen
Timon91 waardeert de waarderingen
Een wandeltocht naar Parijs is dan weer iets waar ik denk ik niet zo gauw aan zou beginnen Hoe lang doe je daarover? 20-25 wandeldagen?
Mijn Flickr account.
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Tot nu toe heb ik 23 wandelingen gemaakt via alle stations tussen Roosendaal en Survilliers-Fosses. Vanaf daar heb ik nog 37 kilometer te gaan via 8 tussenstations tot het 94e station van de wandeling: Gare du Nord. Ik hoop in oktober klaar te zijn. Dat fietsen ging sneller
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Samen met de andere twee delen een mooi verslag .
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Een fraai slot van dit wat aparte drieluik! Op naar het volgende project. Licht je een tipje van de sluier op?
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]
Ontzettend leuk verslag & wat een ongelofelijk project al met al!
Να πάμε, върви, живей!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten