Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
April064
Berichten: 733
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door April064 »

Doortrekking van de 7700 is zeker een goed idee. Ik geloof ook wel dat dat qua treinpaden zou moeten passen op Gdg-Wd, en als het ergens verderop niet past, kan je een lange stop ergens inplannen.
zij/haar/hen/hun
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

De ontwerpconcessie bied gek genoeg geen ruimte hiervoor, ook in het eindbeeld is het volume tussen Woerden en Breukelen slechts twee treinen per uur. De concessie bied de NS verder juist de vrijheid om lijnvoeringen en stoppatronen naar eigen inzicht in te richten, dus had ik eigenlijk hier een volume van 2 tot 4 treinen per uur verwacht zodat men hier nog wat speelruimte had. In de referentielijnvoering van ProRail die gebruikt wordt om de capaciteit te bepalen staat dit wel als module opgenomen.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

We wachten ook nog steeds op de treinen Apeldoorn-Amersfoort van Arriva.... :')
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me af of die er nog gaat komen aangezien NS in de nieuwe concessie geloof ik de spitstrein ook tussen de spitsen in moet rijden en het plan van Arriva juist was om doordeweeks overdag wanneer de spitstrein niet rijdt door te rijden naar Amersfoort (in het pad van die spitstrein)...
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Negen
Berichten: 88
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Negen »

en-es schreef: za 23 sep 2023, 09:12 Arriva op Baarn-Utrecht. Is weer wat anders. Afwisseling!
Ik zou niet echt blij worden met Arriva hoor... Ze mogen eerst hun eigen boeltje voor elkaar zien te krijgen voordat ze überhaupt 'extra' trajecten gaan rijden. Die 'afwisseling' slaat overigens ook lekker nergens op, want ik heb liever een betrouwbare dienstregeling (met weliswaar een uurdienst in het weekend) dan Arriva waarbij je nooit weet of je trein wel gaat rijden of niet en als ie niet rijdt heb je overigens wel een gigantisch probleem want dan strandt je lekker. Nee, ik denk niet dat het erop vooruit gaat op deze manier. *O*

Arriva heeft wel grootse plannen, maar volgens mij gaan ze zelf niet aan de EU regels houden omdat hun doel is om NS weg te jagen en niet per se 'meer concurrentie'.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen met de discussie over de spitstoeslag bij NS. En misschien moeten we accepteren dat het op sommige trajecten gewoon wat drukker is? Tijdens mijn studie en tot voor kort voor woonwerkverkeer kon je mij regelmatig vinden op het traject Zaandam - Amsterdam Sloterdijk. Als je daar iedereen een zitplaats zou willen geven voor die 6 a 7 minuten, mag je de treinlengte met 50% uitbreiden. Of je kan als forens gewoon accepteren dat het een klein stukje staan is. Anders wordt er voor de langere afstanden natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Roeland »

Een klein stukje staan (Sloterdijk - Zaandam, of bijv. Muiderpoort - Weesp) is geen probleem. Een langer stuk staan (Sloterdijk - Alkmaar, of Amsterdam - Amersfoort), is dat wel. Je hebt natuurlijk wel een probleem, als er op Zaandam of Diemen of Bunnik of Zoetermeer zelfs geen staplaatsen meer zijn, en mensen op de perrons moeten achterblijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Ik heb een tijdje nagedacht wat ik nu van deze concessie vindt, maar eigenlijk gaat de gehele discussie nu over de tariefdifferentatie. Dat is inderdaad een groot punt van zorg, maar verder ontbreekt het in de concessie ook van alles over de concrete aansturing op grote prestaties, waar het met het de dienstregeling heen moet (de huidige dienstregelingafbouw kon vrijwel ongestraft, hoe wenselijk is dat?) en een bonus/malus-systeem. Het is allemaal net iets te veel op hoofdlijnen geregeld waardoor de strenge aansturing die de provincies wel hebben niet echt een optie is, en ook de komende tien jaar de concessie weer veel te veel een speelbal van de Tweede Kamer wordt.

En verder hebben ze dit op het ministerie allemaal veel te lang laten duren, waardoor het nu allemaal met stoom en kokend water moet om de deadline te halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef: di 26 sep 2023, 09:35 Een klein stukje staan (Sloterdijk - Zaandam, of bijv. Muiderpoort - Weesp) is geen probleem. Een langer stuk staan (Sloterdijk - Alkmaar, of Amsterdam - Amersfoort), is dat wel. Je hebt natuurlijk wel een probleem, als er op Zaandam of Diemen of Bunnik of Zoetermeer zelfs geen staplaatsen meer zijn, en mensen op de perrons moeten achterblijven.
Voor Bunnik los je ook niks op met een spits heffing, die geldt voor de Randstad. Of ze moeten dat begrip ruim opvatten.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Roeland »

NS kennende zullen ze die spitsheffing wellicht vrij breed invoeren, en niet alleen rond Amsterdam, Den Haag en Rotterdam?
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

Azijnzijkmodus aan: alle treinen die druk zijn, en alle treinen worden ingekort.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

NS kennende zal het wel los lopen. Of niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

NS wil spitsheffing invoeren op drukke routes, niet uitsluitend in de Randstad.

Ad.nl: Vooral Randstad gaat afgezwakte spitstoeslag NS voelen: maximaal 2,50 euro voor een rit in de ochtend

Overigens zou Bunnik zien als deel van de agglomeratie Utrecht, en dus ook van de Randstad, maar dit terzijde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Het probleem is dat drukte dus een gevolg kan zijn van de materieelinzet. Bij treinen die niet op maximale lengte rijden is drukte een economische afweging om niet meer materieel aan te schaffen dat slechts een half uur per dag nodig is. Begrijpelijk, maar de criteria hiervoor zou je wel moeten vastleggen in de consessie naar mijn idee.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: di 26 sep 2023, 12:04 Het probleem is dat drukte dus een gevolg kan zijn van de materieelinzet. Bij treinen die niet op maximale lengte rijden is drukte een economische afweging om niet meer materieel aan te schaffen dat slechts een half uur per dag nodig is. Begrijpelijk, maar de criteria hiervoor zou je wel moeten vastleggen in de consessie naar mijn idee.
Dat treinen niet op lengte rijden heeft vooral te maken met de landelijke hoge defecten stand door personeelstekorten op de onderhoudsbedrijven. Maar ook aan storingsmonteurs op opstelterreinen is een tekort. Daardoor staat er uiteindelijk meer materieel dan bedoeld niet inzetbaar aan de kant. Daarnaast zijn er de laatste tijd steeds vaker onderdelen voor reparatie zowel lokaal als landelijk niet op voorraad. Die tekorten worden weer veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne en nog altijd de na weeën van de Corona pandemie. Mede daardoor duurt het vervolgens ook weer lang voordat deze onderdelen geleverd worden en staan er daardoor ook weer veel stellen aan de kant.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Cas »

Dus is de oplossing maar reizigers wegjagen, om te compenseren voor het eigen falen van de NS :^)
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Vermeende oorzaken voor te korte treinen lijken me niet relevant in deze discussie, het ging mij er om dat het niet zo moet zijn dat reizigers extra moeten betalen omdat de trein te kort is. Alleen als een specifieke trein op slechts een heel klein stukje te kort is, denk aan een IC die alleen op Amersfoort - Utrecht te krap is en verder prima voldoet, zou je kunnen beargumenteren dat een spitstoeslag acceptabel is. Maar die criteria moeten dan wel duidelijk zijn.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

PHS schreef: di 26 sep 2023, 12:10
Roeland schreef: di 26 sep 2023, 11:10 NS kennende zullen ze die spitsheffing wellicht vrij breed invoeren, en niet alleen rond Amsterdam, Den Haag en Rotterdam?
De plannen van de NS voor het nieuwe tariefsysteem staan in dit rapport van PwC. Bij de spitstoeslag zou worden gedifferentieerd tussen 'hoog' - de vier grote steden - en 'laag' - in elk geval Schiphol, Eindhoven en Leiden, maar mogelijk ook Zwolle, Den Bosch en Arnhem.

Wat ik overigens spijtig vind, is dat de discussie zich zo toespitst op de spitstoeslag, terwijl dat maar één van de aspecten van het nieuwe tariefsysteem is. Daarbij hoort namelijk naast de spitstoeslag ook:
- Een variabel treinkilometertarief tussen spits (hoog) en dal (laag);
- Een kwaliteitstoeslag voor korte overstappen door hoogfrequent rijden (en een kleine korting bij lange overstappen);
- Een toeslag voor de HSL en - nieuw - de Hanzelijn.
Dan komt er dus een nieuw lappendeken aan tarieven, als het aan de NS ligt?
Wat is er overigens zo bijzonder aan de Hanzelijn dat er misschien een toeslag wordt ingevoerd?
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: di 26 sep 2023, 12:42 Vermeende oorzaken voor te korte treinen lijken me niet relevant in deze discussie, het ging mij er om dat het niet zo moet zijn dat reizigers extra moeten betalen omdat de trein te kort is. Alleen als een specifieke trein op slechts een heel klein stukje te kort is, denk aan een IC die alleen op Amersfoort - Utrecht te krap is en verder prima voldoet, zou je kunnen beargumenteren dat een spitstoeslag acceptabel is. Maar die criteria moeten dan wel duidelijk zijn.
Prestatietarief invoeren. Zijn de treinen vol, dan 10% korting voor de reiziger. :D
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

Hoe ziet men het heffen van die toeslag eigenlijk voor zich? Gaat het dan om in- en uitchecktijd, of om slechts één van de twee, of moet je extra toeslagkaartjes gaan aanschaffen? (En hoe dan? Nog meer toeslagzuilen lijkt me ook niet de oplossing.)
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Dan mag je je chipkaart voor twee paaltjes houden als je van Groningen naar Rotterdam wil met de nieuwe beoogde lijnvoering: de eerste keer voor de Hanzelijn, de tweede keer voor de HSL. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten