Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Waarom halteren treinen in Utrecht Centraal op spoor 8-9 en 11-12 zo ver aan de zuidkant (of oostkant, zo u wenst) van het perron?
Het valt me al jaren op dat de halteerpositie van treinen langs die perrons behoorlijk ver naar het zuiden is. Zonet bijvoorbeeld nog een VIRM-4 gezien: de achterste bak (bij vertrek richting Gouda of Amersfoort) staat geheel áchter de meest zuidelijke perrontoegang, terwijl je vanaf de noordelijkste roltrap al een stukje moet teruglopen om bij de voorste treindeur te komen - en dan zitten er nog een vaste trap naar de stationshal én twee voetgangerstunnels verder naar het noorden. Dat is niet bevorderlijk voor de spreiding van reizigers: voorin proppen, achterin veel ruimte. Daarnaast zijn de regulier kopmakende/kerende treinen langer onderweg, want hoe verder je naar het zuiden doorrijdt bij aankomst, hoe verder je weer moet terugrijden bij vertrek.
Ik klaag zelf niet, ik ga altijd vrolijk achterin zitten en heb dan lekker veel plaats, maar ik ben wel nieuwsgierig
Is al jaren een probleem daar en sinds de verbouwing van het station helemaal. In een ver verleden wilde men nog wel eens een blauwe lamp neerzetten, maar dat gebeurt niet meer.
De oorzaak is dat er geen bakbordjes hangen in de aankomstrichting, die hangen op die perrons namelijk alleen in de vertrekrichting
NS daar al meermaals op gewezen als ze weer eens klaagden dat iedereen voor instapte richting Amersfoort, maar is natuurlijk nooit iets mee gebeurt. De oorzaak ervan is inderdaad de open deur die jij al beschrijft en niet dat men zo graag voorin zit. Want in m'n tijd als treinforens stopte er incidenteel wel eens een trein wel handig, waarna die voorin gewoon rustig was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er hangen wel degelijk bakbordjes in de aankomstrichting (als je daarmee bedoelt dat je de bakbordjes waarneemt wanneer je vanuit het noorden komt binnenrijden, zoals alle reguliere treinen daar doen), dat weet ik 100% zeker want ik kijk er altijd naar als ik mijn plekje op het perron uitkies. Die bordjes adviseren echter een stoppositie die relatief ver naar het zuiden zit.
Zou kunnen dat die recent zijn toegevoegd, ik herinner me ook wel gevallen met losse drietjes die achter de hal stopten, maar tegenwoordig volstaat de ervaring voor mij wel om een plek op het perron in Utrecht te kiezen.
(Om een of andere reden pak ik die trein richting Amersfoort nogal eens )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De treinlengteborden hebben er altijd gewoon gehangen (op video's uit 2017 zijn ze al te zien in ieder geval), maar ze hangen inderdaad wat ver richting het zuiden, bordje 4 hangt ter hoogte van de Kiosk.
Ik zie vrij regelmatig reclame voorbij komen op FAcebook voor de nachttreinen van ARriva van Maastricht en Groningen naar Schiphol. Nu toetert Anne ik-kan-het-beter-dan-de-arrogante-monopolist Hettinga wel vaker rond over dat ARriva in staat is veel extra treinen te rijden. Maar hoe draaien deze twee verbindingen nu eigenlijk?
Dat ligt aan je definitie, er zijn nog tig andere kruisingen maar lang niet zo haaks als deze. Op de Maasvlakte heb je nog een kruising van volgens mij zo'n 30 graden.
Ze tellen zelfs al is het 1 graad (maar Engelse wissels tellen niet). Ik begrijp dat die in Haarlem dus de enige is waar reizigerstreinen over rijden, maar dat er er nog meer zijn in diverse goederenlijnen. Hoeveel en waar?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos schreef: ↑do 28 sep 2023, 11:18
Ze tellen zelfs al is het 1 graad (maar Engelse wissels tellen niet)
Dan zal je toch specifieker moeten zijn, want zo tel je ook heel veel plekken op emplacementen waar 2 sporen kruisen zonder het stukje engelse verbinding. Zou je stukje YSM bij Rtst bijvoorbeeld goed rekenen?
Zelfs een kruiswissel bestaat eigenlijk uit 4 wissels en een kruising en daar zijn er genoeg van. Dus ik zou het beperken tot sporen die niet parallel aan elkaar liggen voor en na de kruising. Dan kun je denken aan de aansluiting van de PON-lijn die spoor 1 op Amersfoort kruist en pas op spoor 2 daadwerkelijk aansluit.
Ja, dat bedacht ik me ook net. Als ze deel zijn van een kruiswissel dan tellen ze niet. Al zijn er dan vast nog veel randgevallen met zo goed als parallel lopende sporen. Maar die ene onder het viaduct van de Dardanellenstraat op de Maasvlakte telt bijvoorbeeld zeker wel. En die YSM tussen Rtst en Rlb zou ik ook meetellen. Die van de PON-lijn telt, en aan de NW-zijde van Amf is er eentje die vanaf het emplacement één spoor van de Gooilijn kruist, die zou ik ook tellen.
Maar ik zie dat er dan nog vele dozijnen overblijven.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Technisch gezien heb je twee soorten platte kruisingen. Reguliere kruisingen worden gemaakt in hoekverhoudingen tussen 1:4,5 (vroeger tot 1:3,5) en 1:15. Ze bestaan uit punt- en kruisstukken en zijn normaliter onderdeel van wisselverbindingen, zoals bijvoorbeeld bij Spa of de aansluiting van de PON-lijn in Amf.
Daarnaast zijn er ook enige kruisingen onder rechtere hoeken, waarvan die bij Bkp de bekendste was. Deze bestaan uit speciale extra zware constructies en bij bovenleiding zijn er ook speciale beweegbare constructies nodig. In Nederland zijn er daar nog twee van: die in Haarlem en eentje in Terneuzen, naast Noorwegenweg 1. In het VK, maar zeker in de VS zie je deze nog wel veel vaker. Door de complexe implementatie bij bovenleiding kan het op een geëlektrificeerd baanvak al snel lonend zijn om er een vrije kruising van te maken.
Ook een leuke 'oude' kruising is die van tram en trein bij Lammenschans.
Bij Leiden Lammenschans kruiste de NZH-tramlijn Leiden - Den Haag de spoorlijn Leiden - Woerden gelijkvloers. Beiden waren geëlektrificeerd, en bovendien met verschillende spanningen (NZH 1200V, NS 1500V, wel beiden gelijkstroom). Foto's van deze website:https://blauwetram.nl/page18.html
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
O?
Voor zover ik weet zijn er plannen maar zijn die nog niet uitgevoerd.
Ik heb gegoogled maar ik vind niks dat suggereert dat de bouw gestart is laat staan dat de ongelijkvloerse kruising al in gebruik genomen zou zijn.
Weet je het zeker? Ik gok zomaar dat die uitcheck namelijk om 2:45 was! Of althans, iedere keer toont het de huidige tijd dat je de reishistorie bekijkt. De conducteur kan bij controle wel aflezen wat de tijd van uitcheck was, maar er lijkt een probleem te zitten in de verbinding tussen het poortje en de flex-backend.
Ik had hier laatst zelf last van, en ben toen ook geld misgelopen omdat ik bij mijn volgende reis geen samenreiskorting kon aanzetten. De app dacht namelijk, door het gebrek aan bevestigde uitchecktijd, dat mijn kaart nog bezig was met een reis. Dat heb ik via de webchat bij klantenservice uitgelegd en alsnog de korting gekregen.
Ik zou proberen of je GTBV de normale manier kan vragen, en als dat afgewezen wordt dan daarop reageren, of zo'n chat bij de klantenservice proberen. Als je dat de moeite waard vindt tenminste, de wachttijd bij mij was eerst ruim 2 uur, waarna de conversatie zonder afhandeling werd gesloten omdat het 23:00 was. 's ochtends dus zelf opnieuw moeten proberen, en toen werd het gelukkig binnen een uur opgelost.
Dionysusnu schreef: ↑za 30 sep 2023, 02:45
Of althans, iedere keer toont het de huidige tijd dat je de reishistorie bekijkt. De conducteur kan bij controle wel aflezen wat de tijd van uitcheck was, maar er lijkt een probleem te zitten in de verbinding tussen het poortje en de flex-backend.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Is dat pas sinds kort?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.