Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Qua draaicirkel zijn een bus met dubbele achteras en een gelede bus ongeveer even wendbaar, maar met een meesturende achteras zwenkt de achterkant veel meer uit dan bij een gelede bus. Dat betekent dat je extra vrije ruimte nodig hebt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Tussen de comfortRRReis-BYD's en de Citea-XLE's uit Gooi en Vechtstreek zit anders wel een lengteverschil van een halve meter (13.2 m bij de BYD's t.o.v. 13.7 m bij de Citea's).
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Hij zal voornamelijk moeite hebben met de bocht van Apeldoornseweg de Paul Krugerstraat in en weer terug. Met 12- meters is het al niet ruim met alle fietsers. Daarnaast is de hal op Arnhem CS ook niet al te ruim bemeten. Afgelopen voorjaar tijdens een TVV feestje is er ook al een ruit gesneuveld door de uitzwaai.
You only live once, but if you do it right, once is enough
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Op de Paul Krugerstraat heeft deze bus geen haltes, kan hij dan niet via de Sonsbeekweg rijden? Dan heeft hij een betere bocht.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Die bocht zou inderdaad wel wat verruimd kunnen worden. Zeker als er al verkeer bij het verkeerslicht op de Paul Krugerstraat staat wordt het wel erg krap... Wellicht zou je óf het voetpad wat smaller kunnen maken en die eerste twee parkeerplaatsen kunnen opheffen, of de wachtplek voor het verkeer dat de Apeldoornseweg wil kruisen iets verder terug leggen.
Via de Sonsbeekweg rijden is veel te filegevoelig. Ik heb een keer in een bus gezeten in de ochtendspits die via de Sonsbeekweg reed en over dat kleine stukje deed de bus er maarliefst iets van 20 minuten over... Dan kun je dus echt veel beter via de Paul Krugerstraat rijden.
Via de Sonsbeekweg rijden is veel te filegevoelig. Ik heb een keer in een bus gezeten in de ochtendspits die via de Sonsbeekweg reed en over dat kleine stukje deed de bus er maarliefst iets van 20 minuten over... Dan kun je dus echt veel beter via de Paul Krugerstraat rijden.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Hij heeft de halte BothapleinHeel_Holland_Spot schreef: ↑za 23 sep 2023, 17:29 Op de Paul Krugerstraat heeft deze bus geen haltes, kan hij dan niet via de Sonsbeekweg rijden? Dan heeft hij een betere bocht.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Zulke infrastructurele aanpassingen gaan ze dus niet doen voor die bussen. Het is namelijk geen verplichting vanuit de opdrachtgever om met dat materiaal te rijden. Opdrachtgever zegt hier terecht tegen: dat is uw probleem.
You only live once, but if you do it right, once is enough
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
De bussen uit Apeldoorn stoppen daar echter niet, alleen stadslijnen 3 en 8 stoppen daargkw1969 schreef: ↑za 23 sep 2023, 20:06Hij heeft de halte BothapleinHeel_Holland_Spot schreef: ↑za 23 sep 2023, 17:29 Op de Paul Krugerstraat heeft deze bus geen haltes, kan hij dan niet via de Sonsbeekweg rijden? Dan heeft hij een betere bocht.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Op OVzoeker zie ik opeens een bus met het voertuignummer 1121 rijden in Veluwe Zuid (https://busposities.nl/voertuig/cxx_onb ... edenritten). Is dit daadwerkelijk een 'nieuwe' bus of gaat er met de boordapparatuur iets niet goed?
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Dat is volgnes mij een reserve boordcomputer (?).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3664
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Jammer dat de oud kolibiri ritten nu langzaam afgeschaft worden. Hadden nooit vaste ritten moeten worden.
De nieuwe varianten van 303 en 103 zijn boeiend, maar ik had liever lijn 303 via de kenniscampus zien rijden. Dan vang je het capaciteitsprobleem tussen Ede-Wageningen en Kenniscampus in de spits op.
110 weer terug naar een scholierenlijn zat er ook aan te komen.
Al met al vrijwel alleen bezuinigingen.
De nieuwe varianten van 303 en 103 zijn boeiend, maar ik had liever lijn 303 via de kenniscampus zien rijden. Dan vang je het capaciteitsprobleem tussen Ede-Wageningen en Kenniscampus in de spits op.
110 weer terug naar een scholierenlijn zat er ook aan te komen.
Al met al vrijwel alleen bezuinigingen.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4452
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik vraag me af wat dat inhoudt voor de aanbesteding
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik zie vooral positieve wijzigingen. Zeker dat de 302 doordeweeks in de avonduren en op zondagmiddag weer 2x/uur gaat rijden. Dan hoef ik op zondag tenminste niet meer 48 minuten te wachten als ik naar familie toega. Tegenwoordig ga ik vaker met de auto.
Zo te zien worden de verdichtingsritten op de 105 ingekort vanuit Arnhem tot Otterlo en vervolgens via de 108 doorgetrokken naar Ede.
Zo te zien worden de verdichtingsritten op de 105 ingekort vanuit Arnhem tot Otterlo en vervolgens via de 108 doorgetrokken naar Ede.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik snap niet goed waarom er niet (nu al) extra haltes worden aangelegd op de Klinkenbergerweg in Ede.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Vlakbij de nieuw aangelegde rotonde bij de Ericalaan liggen al nieuwe haltekommen voor een bushalte. Dat de 105 2x per uur blijft rijden op Arnhem-Otterlo is gunstig, op dat gedeelte zitten altijd wel redelijk wat mensen in de bus. Prima wijzigingen allemaal.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Heb je ook de, in bijlage 6 genoemde, dienstregeling tabellen? Ben wel even benieuwd naar de tabellen van lijn 43
En dan is het per 2026 ook afgelopen voor lijn 10. Als er op lijn 105 ruimte is voor doortrekking binnen Barneveld dan is er ook ruimte om hem 2 minuutjes om te laten rijden via Papendal. Want 4x per uur via de Amsterdamseweg is wel heel erg overbodig.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
De 105 moet ook nog aansluiten op Otterlo, Rotonde en op station Barneveld Centrum. Doortrekking binnen Barneveld heeft daarvoor geen gevolgen.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
nouja vanaf 2026 gaat deze consessie samen met Arnhem Nijmegen/Rijn-Waal. Dus dan kan de omloop van de 105 anders want nu keert de 105 meestal op zichzelf in Arnhem. Als je 105 niet op zichzelf laat keren in Arnhem maar op een andere lijn in/rond Arnhem stuurt kan de bus natuurlijk best een paar minuten eerder beginnen in Arnhem zodat de knoop Otterlo zo blijft bestaan, en het rondje papendal kan worden aangedaan.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Laat dat hele rondje Papendal dan maar gewoon vervallen en die reizigers lopen naar de halte Van de Valk/Papendal op lijn 105. Zijn toch allemaal sportieve mensen daar dus klein stukje lopen kan geen kwaad.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Dat denk ik niet aangezien er een revalidatiecentrum zit op Papendal en naast de gewone sporters zitten daar ook de sporters met een handicap. En die mensen kunnen die afstand met geen mogelijkheid overbruggen.Laat dat hele rondje Papendal dan maar gewoon vervallen en die reizigers lopen naar de halte Van de Valk/Papendal op lijn 105. Zijn toch allemaal sportieve mensen daar dus klein stukje lopen kan geen kwaad.
Dus nee, het zijn niet alleen sportieve mensen die de afstand wel kunnen overbruggen.
You only live once, but if you do it right, once is enough
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Bovendien heb je ook nog te maken met ouders/fans van de spelers die wellicht willen bezoeken. Al helemaal met voetbalclub Vitesse die daar ook zit zul je die af en toe zeker hebben.
Maar het lijkt me op termijn zeker gunstiger om lijn 10 af te schaffen en lijn 105 daar ook te laten stoppen zodra die in één concessie vallen. Dat zou pas een logische bezuiniging kunnen zijn. Je kan hooguit nog enkele ritten van lijn 10 naar de 105 verschuiven, als je op Arnhem-Papendal een hogere frequentie nodig hebt dan op Papendal-Otterlo(-Barneveld) op sommige delen van de dag.
Maar het lijkt me op termijn zeker gunstiger om lijn 10 af te schaffen en lijn 105 daar ook te laten stoppen zodra die in één concessie vallen. Dat zou pas een logische bezuiniging kunnen zijn. Je kan hooguit nog enkele ritten van lijn 10 naar de 105 verschuiven, als je op Arnhem-Papendal een hogere frequentie nodig hebt dan op Papendal-Otterlo(-Barneveld) op sommige delen van de dag.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Het argument "de groep bezoekers van locatie x zijn jong/fit/dun/whatever, dus het maakt niet uit dat de halte ver weg ligt" vind ik sowieso een doodzonde waarmee het verminderen van de bediening van locaties wel héél makkelijk wordt.
Als je zo redeneert ontsla je beleidsmakers en vervoersbedrijven natuurlijk van alle inspanningsplicht om moeilijke keuzes te maken of creatieve oplossingen te bedenken voor vervoersuitdagingen. Daarnaast is de wereld nooit zo simpel en zijn er, zoals wordt aangegeven, genoeg sporters, studenten, scholieren of wie dan ook die helemaal niet goed ter been zijn, of andere barrières ervaren. Daarbij heeft het verslechteren van de bereikbaarheid ook gewoon impact op de aantrekkelijkheid van het ov voor de "gewone", fitte reiziger die in de toekomst misschien eerder geneigd is om een ander vervoersmiddel te nemen. Bijvoorbeeld wanneer je een zware sporttas gewoon in de auto kan gooien i.p.v. er tien minuten mee te sleuren.
Andersom gaat het argument wat mij betreft wél op. Bij bijvoorbeeld ziekenhuizen, bejaardentehuizen of andere locaties waar een hoog percentage mobiliteitsbeperkten te verwachten is, is het natuurlijk een logische overweging om een bushalte wat dichter voor de deur te leggen, ook al levert dat wat meer (doorgaande) reistijd op, of om bijvoorbeeld te investeren in een shuttleservice of andere last-mile oplossingen.
Als je zo redeneert ontsla je beleidsmakers en vervoersbedrijven natuurlijk van alle inspanningsplicht om moeilijke keuzes te maken of creatieve oplossingen te bedenken voor vervoersuitdagingen. Daarnaast is de wereld nooit zo simpel en zijn er, zoals wordt aangegeven, genoeg sporters, studenten, scholieren of wie dan ook die helemaal niet goed ter been zijn, of andere barrières ervaren. Daarbij heeft het verslechteren van de bereikbaarheid ook gewoon impact op de aantrekkelijkheid van het ov voor de "gewone", fitte reiziger die in de toekomst misschien eerder geneigd is om een ander vervoersmiddel te nemen. Bijvoorbeeld wanneer je een zware sporttas gewoon in de auto kan gooien i.p.v. er tien minuten mee te sleuren.
Andersom gaat het argument wat mij betreft wél op. Bij bijvoorbeeld ziekenhuizen, bejaardentehuizen of andere locaties waar een hoog percentage mobiliteitsbeperkten te verwachten is, is het natuurlijk een logische overweging om een bushalte wat dichter voor de deur te leggen, ook al levert dat wat meer (doorgaande) reistijd op, of om bijvoorbeeld te investeren in een shuttleservice of andere last-mile oplossingen.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 23:54
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Betreft bus 9257.Sorry_geen_dienst schreef: ↑vr 29 sep 2023, 18:05 Op OVzoeker zie ik opeens een bus met het voertuignummer 1121 rijden in Veluwe Zuid (https://busposities.nl/voertuig/cxx_onb ... edenritten). Is dit daadwerkelijk een 'nieuwe' bus of gaat er met de boordapparatuur iets niet goed?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten