Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Duitse stations zijn vaak erg gure plekken, dus plan ik er liever geen lange overstappen. Als ik dan aansluitingen mis weet ik ten minste dat ik niet voor niets sta te wachten, al heb ik toch liever rechtstreekse verbindingen waarmee ik helemaal geen voet op Duitse perrons hoef te zetten. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Bedoel je gure, ongure of gore plekken?
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: za 21 okt 2023, 14:03 Duitse stations zijn vaak erg gure plekken, dus plan ik er liever geen lange overstappen. Als ik dan aansluitingen mis weet ik ten minste dat ik niet voor niets sta te wachten, al heb ik toch liever rechtstreekse verbindingen waarmee ik helemaal geen voet op Duitse perrons hoef te zetten. :X
Als je met de trein naar Denemarken, Polen, Tsjechië of Oostenrijk wil dan moet je sowieso minimaal een keer in Duitsland overstappen (en meestal twee of drie keer) en in de meeste gevallen moet je ook voor Zwitserland minimaal één keer in Duitsland overstappen. Maar als je de nachttrein wilt nemen naar Oostenrijk of Zwitserland betaal je een forse prijs voor het niet willen overstappen in Duitsland en de ICE105/ICE104 (de Baselaar) is ook niet altijd even betrouwbaar.

Ja, er zijn veel zwervers te vinden op Duitse stations, maar als je dat volk negeert heb je weinig last van de zwervers. En bovendien, in de meeste Europese landen vindt je zwervers op stations en in binnensteden. Dat je ze weinig in Nederland vindt, is een hele positieve uitzondering op de regel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Op de grote Duitse stations heb ik me eerlijk gezegd nog nooit unheimisch (dat woord schijnt trouwens in het Duits niet eens te bestaan) gevoeld...
F.k.a. Bollenstad
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Kort geleden in Frankfurt Hbf. Met name de omliggende straten. Maar zoals gezegd als je die gasten niet lastig valt dan vallen ze jou ook niet lastig. Mijn nachtelijke overstappen in Duisburg en Keulen eind april eind april na het plotseling annuleren van mijn Nightjet leverden ook geen problemen op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: za 21 okt 2023, 14:21 Als je met de trein naar Denemarken, Polen, Tsjechië of Oostenrijk wil dan moet je sowieso minimaal een keer in Duitsland overstappen (en meestal twee of drie keer) en in de meeste gevallen moet je ook voor Zwitserland minimaal één keer in Duitsland overstappen. Maar als je de nachttrein wilt nemen naar Oostenrijk of Zwitserland betaal je een forse prijs voor het niet willen overstappen in Duitsland en de ICE105/ICE104 (de Baselaar) is ook niet altijd even betrouwbaar.

Ja, er zijn veel zwervers te vinden op Duitse stations, maar als je dat volk negeert heb je weinig last van de zwervers. En bovendien, in de meeste Europese landen vindt je zwervers op stations en in binnensteden. Dat je ze weinig in Nederland vindt, is een hele positieve uitzondering op de regel.
Naar Zwitserland neem ik de 105, of anders net als naar Oostenrijk de Nightjet. Ik betaal met liefde iets extra voor dat comfort.

En het is het geheelplaatje: Duitse stationsbuurten zijn vaak smerig, slecht onderhouden en weinig comfortabel. Dat is in België soms ook het geval, maar net als in Frankrijk (buiten Parijs) al heel wat minder. In Frankrijk heb je dan vaak weer een wachtruimte, met banken en stopcontacten, terwijl je in Duisburg of Stuttgart gewoon moet staan wachten op een met vogelpoep gewit perron vol betonrot en alcohol.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik heb bij het overstappen tussen metro en S-Bahn in Berlijn al meermaals op klaarlichte dag meegemaakt dat iemand die totaal de weg kwijt was op de trap of op de grond zat te urineren. Niet stond, maar echt zat, daarbij in zijn eigen troep zittend. :cry:

En ik heb ook al meermaals bij de eerstvolgende gelegenheid mijn metrorijtuig of S-Bahnrijtuig verlaten om te wisselen naar een ander rijtuig of zelfs te wachten op de volgende trein, omdat er een stakker was ingestapt wiens geur absoluut niet te harden was. En dan bedoel ik niet iemand waarvan je denkt, ugh, die stinkt, want die mensen kom je dagelijks tegen. Nee, ik bedoel echt walmen waar je bijna van over je nek gaat. :X

Onveilig heb ik me nog niet gevoeld. Maar prettig is anders.
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Ik snap echt niet dat Deutsche Bahn de overstaptijden in de boekingsmodule tijdelijk (bijvoorbeeld de komende 2-3 jaar) niet opkrikt naar minimaal 30-45 minuten tussen twee langeafstandstreinen (ICE op ICE, tussen internationale treinen, etc). De punctualiteit is nu zo laag dat dergelijke overstappen te vaak mis gaan.

Voordelen:
- Veel minder teleurstellingen voor reizigers.
- Treinen hoeven minder vaak op elkaar te wachten, gezien het landelijke netwerk voorkomt dit sneeuwbaleffecten.
- Meer stimulans naar de rechtstreekse treinen.
- Veel minder gedoe met zitplaatsen die niet gehaald zijn en daarom overvolle treinen.
Laatst gewijzigd door Gamma op za 21 okt 2023, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 21 okt 2023, 15:43 omdat er een stakker was ingestapt wiens geur absoluut niet te harden was. En dan bedoel ik niet iemand waarvan je denkt, ugh, die stinkt, want die mensen kom je dagelijks tegen. Nee, ik bedoel echt walmen waar je bijna van over je nek gaat. :X .
Ach, dat heb ik ook een keer in Nederland in de ochtendspits gehad.

Ik heb in Duitsland toch ook liefst wat langere overstappen, al zal je zien dat de keer dat ik 45 minuten in Hannover had beide treinen op tijd waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 630
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gebruikersnaam »

Groeten uit ICE 512 :trein:
We beginnen goed, de overstap van ICE 272 die met +20 onderweg was (en waar ik tot Mannheim in zat) op ICE 512 werd afgewacht. Ook tot grote vreugde van een paar honderd VFL Bochum-fans :') Een kwartier na vertrek uit Mannheim was ik eindelijk bij mijn zitplaats... ICE 512 had in tegenstelling tot de vorige ICE wel een werkende BordBistro, eveneens tot grote vreugde van deze fans. Ik had mijzelf een koffie gegund, de medewerkster was aangenaam verrast na ontelbare bestellingen bier. Net voor Köln was het bier op . Totale schade: +20 in Duisburg, meermaals gesandwichd tussen bezopen fans, een beetje bier over m'n broek en divers glaswerk aan diggelen op de vloer.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

En dat terwijl ze na een 1-0 voorsprong met 2-1 van Freiburg verloren hebben. :')
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Ik was er al achter dat voetbalfans nogal aanwezig zijn in Duitse treinen en dat ze al vroeg op de dag flinke hoeveelheden bier wegtanken. Flessen van een halve liter, boodschappentassen vol met blikjes :N
Gebruikersnaam
Berichten: 630
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gebruikersnaam »

umbusko schreef: za 21 okt 2023, 23:23 En dat terwijl ze na een 1-0 voorsprong met 2-1 van Freiburg verloren hebben. :')
Een van de jongens die nog een beetje nuchter was zei dat het wel een goeie wedstrijd was :')
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: za 21 okt 2023, 16:27
umbusko schreef: za 21 okt 2023, 15:43 omdat er een stakker was ingestapt wiens geur absoluut niet te harden was. En dan bedoel ik niet iemand waarvan je denkt, ugh, die stinkt, want die mensen kom je dagelijks tegen. Nee, ik bedoel echt walmen waar je bijna van over je nek gaat. :X .
Ach, dat heb ik ook een keer in Nederland in de ochtendspits gehad.

Ik heb in Duitsland toch ook liefst wat langere overstappen, al zal je zien dat de keer dat ik 45 minuten in Hannover had beide treinen op tijd waren.
Nou door de nieuwe dienstregeling van de IC Berlijn worden alle overstappen die momenteel krap zijn minimaal 20 minuten langer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

umbusko schreef: za 09 sep 2023, 00:08 De 485 rijdt nog tot begin december op de S85. Dat zou eerst april zijn, maar is toch nog verlengd. De 480 rijdt alleen nog op de S3.
De afscheidsritten zijn gepland voor 12. november:

https://sbahn.berlin/das-unternehmen/fa ... reihe-485/
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef: za 21 okt 2023, 16:27
umbusko schreef: za 21 okt 2023, 15:43 omdat er een stakker was ingestapt wiens geur absoluut niet te harden was. En dan bedoel ik niet iemand waarvan je denkt, ugh, die stinkt, want die mensen kom je dagelijks tegen. Nee, ik bedoel echt walmen waar je bijna van over je nek gaat. :X .
Ach, dat heb ik ook een keer in Nederland in de ochtendspits gehad.

Ik heb in Duitsland toch ook liefst wat langere overstappen, al zal je zien dat de keer dat ik 45 minuten in Hannover had beide treinen op tijd waren.
Mooi de tijd voor een wandeling en om wat broodjes of ander eten in te slaan. Het eten in de stationswinkels is vaak een stuk goedkoper dan eten in de trein.
Gamma schreef: za 21 okt 2023, 16:26 Ik snap echt niet dat Deutsche Bahn de overstaptijden in de boekingsmodule tijdelijk (bijvoorbeeld de komende 2-3 jaar) niet opkrikt naar minimaal 30-45 minuten tussen twee langeafstandstreinen (ICE op ICE, tussen internationale treinen, etc). De punctualiteit is nu zo laag dat dergelijke overstappen te vaak mis gaan.

Voordelen:
- Veel minder teleurstellingen voor reizigers.
- Treinen hoeven minder vaak op elkaar te wachten, gezien het landelijke netwerk voorkomt dit sneeuwbaleffecten.
- Meer stimulans naar de rechtstreekse treinen.
- Veel minder gedoe met zitplaatsen die niet gehaald zijn en daarom overvolle treinen.
Het hele lastige is, is dat de dienstregeling in Duitsland gebouwd is op een aantal knopen, onder andere in Hannover, Mannheim, Köln en Dortmund. En vaak wordt er ook het ene uur op een verbinding rechtstreeks gereden en het andere uur met een overstap. Zet je de overstaptijd op 30 minuten, dan moet je eigenlijk toe naar een dienstregelingsmodel wat veel meer op corridorrijden is gebaseerd. Het nadeel is dat een reis buiten een corridor, bijvoorbeeld Bremen-Berlin, veel langer duurt.

Ik zou wel kijken of het mogelijk is om de meest vertragingsgevoelig zijn (volgens mij zijn dat de internationale treinen en de treinen via het Rheintal) buiten de knopen te leggen en minimaal een 30-minutenoverstap te verplichten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De IC Berlijn zit straks volledig buiten de knoop in Hannover. Tevens verschuift de rit een uur in tijd waardoor niet alle aansluitingen die je nu hebt mogelijk blijven (+20 in overstaptijd)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: ma 23 okt 2023, 19:36 Ik snap echt niet dat Deutsche Bahn de overstaptijden in de boekingsmodule tijdelijk (bijvoorbeeld de komende 2-3 jaar) niet opkrikt naar minimaal 30-45 minuten tussen twee langeafstandstreinen (ICE op ICE, tussen internationale treinen, etc).
Dat is dan weer vanuit de politiek niet gewild, want dan zullen de reistijden flink oplopen en reizen per trein niet meer attractief zijn. (Ok, attractief is het nu in de praktijk ook al niet, maar nu heb je tenminste op het papier mooie tijden staan. ;))

Overigens heeft men al voor enkele verbindingen de overstaptijden verhoogd, wel niet zo hoog als jouw voorstel. https://www.rnd.de/reise/deutsche-bahn- ... 6Y5S4.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Tussen 25.11. en 01.12.23 is de HSL Köln-Frankfurt dicht vanwege onderhoudswerken. Volgens DSO is dat al sinds september bekend, maar DB heeft echter nog niet de moeite genomen dit in Hafas te verwerken (of tenminste niet voor alle treinen)..... :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

DSO = Digitaal Stelsel Omgevingswet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dionysusnu »

Drehscheibe online, = Duits treinenforum.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Het lijkt erop dat IC 140 ergens tussen Berlin Hbf en Berlin-Spandau defect is geraakt en dat IC 149 in Hannover kort gaat keren op een vervangende IC 430 (die nu aangekondigd staat met +80).

Daar word ik niet helemaal gelukkig van, want ik zit zelf in de 149 en heb weinig zin in een bezoek aan Hannover op zondagavond. -0-

Edit: het is nu ook omgeroepen: we moeten straks verder met ICE 643 die extra gaat stoppen in Wolfsburg en Stendal. Grmpf.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Klopt, 140 reed niet verder dan Spandau: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10594944

Apropos Berlin: Daar is afgelopen woensdag de laatste van ooit meer dan 400 MAN-dubbeldekkers buiten dienst gesteld.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Uiteindelijk nog een machinist gehad die omriep: “Zugchef, de rem in Wagen 31 moet nog gelost worden, niet eerder vertrekken dan voordat dat is gebeurd” en vervolgens de Zugchef: “begrepen”. :lol:

En wegens een technische storing sloot de bistro per direct. :')

Maar uiteindelijk toch nog met +55 aangekomen. Daar heb je dus ook helemaal niks aan. :6
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Door schade aan 800m spoor in Gütersloh moeten langeafstandstreinen daar flink afremmen. Om het tijdverlies te compenseren stoppen voorlopig alle ICE-treinen welke in Hamm splitsen/combineren niet meer in Bielefeld. Reparatie kan pas over een maand beginnen, welke beperkingen dan het gevolg zijn is nog niet bekend.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-12416750
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten