Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Weet niet of het legaal is, maar wellicht dat Keolis wel tegen haar personeel heeft gezegd: [fluister] "Ey! Pssst! Als je nou bij ons blijft, dan krijg je een € x,-- bonus" [/fluister]
Volgens mij heb je als personeel weinig te kiezen bij een concessie-overgang en wordt het personeel via een verdeelsleutel verdeeld. Onderling ruilen 1-op-1 is toegestaan dus op die manier kan je bij het andere bedrijf komen als je het niet met de verdeling eens bent. Maar als je niemand kan vinden om mee te ruilen heb je pech. Of je moet ontslag nemen bij het ene bedrijf en solliciteren bij het andere bedrijf maar ik betwijfel of iemand met een vast contract dat snel zal doen en of de bedrijven zoiets van elkaar accepteren, ik weet van bilaterale afspraken bij zo'n concessiewissel dat men dat in de eerste periode niet doet. Of Keolis heeft bewust al personeel van ZHO afgehaald de laatste tijd en op andere standplaatsen gezet om hun eigen toko veilig te stellen en Arriva een oor aan te naaien, hoewel me dat niet fair lijkt.
Deel van het personeel weet wat ze aan Keolis hebben en Arriva heeft nou niet echt indruk gemaakt bij haar presentaties naar haar nieuwe personeel. Het is ook met name standplaats Goor dat bij Keolis blijft, mede door de RB61 en de woonplaatsen van die machinisten.
Het punt is dat Keolis de machinisten in Keolis Raill heeft geplaatst. Ze rijden dan ook (bijna) allemaal ZHO en ZwEnZwoKa.
Bij een concessiewisseling moet de oude vervoerder zoveel direct personeel leveren als in de personeelsparagraaf van het bestek staat. Hierdoor moeten de mensen die in contract gekoppeld zijn aan Twente, dus machinisten in dienst voor 2017 met standplaats Zutphen en Goor, sowieso over. Contracten na 2017 zijn allemaal Rail contracten en daarvan moet dat percentage mee over wat in verhouding het meest ZHO rijdt. Uiteraard kunnen ze ruilen, maar de aantallen staan al vast sinds het opstellen van het bestek.
Maar…. We gaan nu af op o.a. de column van Rikus Spithorst die jaren geleden het veld moest ruimen bij Rover omdat hij stakende buschauffeurs in 2008 kliotzakken had genoemd en opgeroepen heeft om de woning van, destijds fractievoorzitter van GroenLinks, Femke Halsema in brand te steken. In de jaren daarna heeft hij zich geregeld zeer negatief uitgelaten over buschauffeurs en machinisten bij zijn nieuwe vereniging Voor Beter OV.
Machinisten zijn gewoon gelinkt aan Zwenzwoka of ZHO. Een klein deel rijdt beiden, maar zeker niet iedereen. Keolis Rail is meer een interne verdeling van de organisatie.
Een deel heeft nu overplaatsing aangevraagd van ZHO naar Zwenzwoka, niet meer, niet minder. Das spijtig voor Arriva, maar zoals ik al schreef hebben die geen goede beurt gemaakt bij de presentaties.
En ja, Rikus is een roeptoeter, maar dat er amper machinisten overgaan naar Arriva klopt wel.
Sorry_geen_dienst schreef: ↑di 31 okt 2023, 07:09
Volgens mij heb je als personeel weinig te kiezen bij een concessie-overgang en wordt het personeel via een verdeelsleutel verdeeld.
Arriva is verplicht het personeel over te nemen, het personeel is daarentegen niet verplicht om naar Arriva te gaan
Wat gaat men in deze concessie met de reisinformatie doen? De bussen rijden onder de naam RRReis en zullen dus wel op www.rrreis.nl staan, maar de treinen vallen niet onder RRReis.
Of publiceert Arriva alle reisinformatie (ook) op zijn eigen website?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Die brand guide is blijkbaar ook weer aangepast ja. Bijzonder, want de gedachte van RRReis zou uniformiteit en herkenbaarheid zijn. Waarom wordt er dan niet gekozen voor een witte bus met slechts een RRReis logo en de website..
Omdat de dieselbussen voor Twente slechts ingezet worden tot alle Volvo's geleverd zijn en de bussen in Veluwe Zuid de gehele noodconcessie blijven rijden. Op deze manier laat je zien dat Veluwe Zuid een echte noodconcessie is waar diesel is op toegestaan. Oftewel: zoals het in de aangepaste brandguide staat. De kleurstelling voor Veluwe Zuid is mogelijk ontstaan tijdens de onderhandelingen over de noodconcessie om de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Met wat graven door de brandguide van RRReis ben ik de volgende vertrekstaat tegengekomen:
Was het plan dan oorspronkelijk dat het toch RRReis ging worden? Vind het maar vaag allemaal. En bovendien, waarom al die merknamen nou weer?! Is een vervoerdersnaam niet genoeg?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
gkw1969 schreef: ↑vr 03 nov 2023, 10:05
Omdat de dieselbussen voor Twente slechts ingezet worden tot alle Volvo's geleverd zijn en de bussen in Veluwe Zuid de gehele noodconcessie blijven rijden. Op deze manier laat je zien dat Veluwe Zuid een echte noodconcessie is waar diesel is op toegestaan. Oftewel: zoals het in de aangepaste brandguide staat. De kleurstelling voor Veluwe Zuid is mogelijk ontstaan tijdens de onderhandelingen over de noodconcessie om de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Aan wie laat je dat zien? Daar snapt een reiziger toch helemaal niets van los van het feit dat het niemand wat interesseert welke huisstijl ervoor komt rijden. Veel belangrijker is dat er uberhaupt een bus voor komt rijden...
Een merknaam is voor de gemiddelde reiziger natuurlijk veel handiger, omdat er voor de reiziger dan niets/weinig veranderd bij een nieuwe vervoerder. Bij een nieuwe concessie is het achter de schermen dan wellicht eerst vervoerder A en daarna vervoerder B, maar voor de doorsnee reizigers was het eerst RRReis en is het daarna nog steeds RRReis, met dezelfde website, hetzelfde klachtenloket, etc.
ThatPCDude schreef: ↑vr 03 nov 2023, 10:19
Was het plan dan oorspronkelijk dat het toch RRReis ging worden? Vind het maar vaag allemaal. En bovendien, waarom al die merknamen nou weer?! Is een vervoerdersnaam niet genoeg?
Als je op Google intikt "RRReis brandguide" kom je die vertrekstaat idd tegen, maar ook complete tekeningen/ontwerpen van zowel een Protos, alsook een GTW, Flirt én Lint in RRReis kleuren. Dus óf de plannen zijn gaandeweg veranderd, óf ze hebben alvast vooruitgewerkt... (ook interessant dat er ontwerpen zijn voor combi-paaltjes/poortjes voor RRReis én blauwnet).