Julius schreef: ↑do 02 nov 2023, 07:59
Om je vragen te beantwoorden:
1. Bij Kralingse Zoom is er weinig plek om te draaien en sommige buschauffeurs draaien te laat/te vroeg en komen ze dus soms dan op de verkeerde perron terecht.
2. Want 140 en 145 gaan naar Ridderkerk.
3. Kralingse Zoom is klein dus de perrons moeten kort zijn anders moeten ze een hele nieuw stukje bouwen en tegenwoordig is spul duur. (Er moet ook een stukje voor draaien te zijn!)
(Er stoppen 5 buslijnen op perron B

)
Op zich zijn de perrons lang genoeg voor twee bussen. Probleem is dat er een abri 'in de weg' staat en dat het feitelijke instapperron (met verhoogde stoep) maar de helft van de totale perronlengte beslaat.
Er is nog een vijfde perron, maar dat wordt niet meer gebruikt. Oorspronkelijk had Kralingse Zoom nog extra ruimte op de 'begane grond' zoals op Capelsebrug. Die is ingepikt voor de parkeergarage en de shuttle, dus alles moet nu boven gebeuren. Zonder de buffer was er meer draairuimte geweest om ook dat perron 'E' nog te kunnen gebruiken.
Binnen de ruimte die er nu is, zou ik die abri's van de perrons halen. Zeker die bij de uitstaphalte staat gewoon dik in de weg. Met de vrijgekomen ruimte kun je de perrons beter inrichten, met ook een duidelijke looproute die bovendien vriendelijker is voor wie liever niet vier stoepen op en af loopt om bij zijn bus te komen. Vervolgens een centrale wachtruimte op het 'terras' dat nu beschikbaar is voor de ingang van het metrostation, want ik snap dat het een tochtgat is waar je liever even in de beschutting wacht.
De drukte is overigens vooral een spitsverhaal, daarbuiten is er plek zat.