Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ik heb eind vorige eeuw een aantal maanden in Lagos doorgebracht en ook een aantal keren zo'n busje genomen.
Alleen als ik kon zitten binnenin. Hetgeen betekende dat ik soms een paar busjes moest wachten voor ik mee kon.
Als ik me goed herinner zijn er 4 bankjes binnenin en er gaan 5 personen op een bankje.
Dan nog 2 naast de chauffeur en je hebt 22 zitplaatsen.
Altijd gezellig in de bus
DDietzen schreef: ↑do 09 nov 2023, 17:28Op zowel mijn laptops als mijn telefoons werkt de link niet
DDietzen schreef: ↑wo 08 nov 2023, 20:42
Vraagje over de buurtbus in de concessie Zuid-Oost Brabant (van Hermes). Als het busje vol is, heb je dan gewoon pech en moet je een uur (of een weekend ) wachten op de volgende? Of heb je recht op vervangend vervoer?
En als ik met een groepje de buurtbus wil nemen, moeten/kunnen we dat van tevoren aanvragen/aangeven bij Hermes zodat er een extra of groter voertuig geregeld kan worden? Of doen ze daar niet aan?
Ik heb deze vragen vorige week aan hen per mail gesteld en het blijft nog angstvallig stil, terwijl ik vrijdag al wil reizen, dus probeer ik het maar hier. Op hun website kan ik er niks over vinden, terwijl ik daar volgens mij bij andere vervoerders wel iets over heb zien staan eerder.
Ik heb eindelijk reactie! Samengevat: als het busje vol is heb je vette pech, ook als het de laatste rit van de dag of week is, dan mag je mooi zelf maar zien hoe je alsnog op je bestemming komt.
Is zoiets niet in strijd met reizigersrechten? Hermes verschuilt zich in de mail achter het feit dat de buurtbus een "extra aanvulling" door vrijwilligers is, maar feit blijft dat ze rijden als onderdeel van het normale ov en onder de vlag van Bravo/Hermes.
Van tevoren aangeven dat je mee wilt met een groepje "hoeft" overigens niet.
Helaas heeft Hermes sinds 2015 gelijk. In 2015 zijn de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer gewijzigd. Hoofdstuk 2.1 zegt men nu glashard: Indien in het vervoermiddel onvoldoende capaciteit beschikbaar is, kan de vervoerder weigeren u te vervoeren. Kortom: er bestaat geen vervoerplicht meer bij te volle bussen.
Binnen de nieuwe eisen van West-Brabant wordt vervangend vervoer op kosten vervoerder geëist als er binnen een uur geen andere planmatige rit komt. Of dat dan voor het Zuidoosten ook geldt?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Het is echt een blunder van jewelste dat zoiets ongenuanceerds in de voorwaarden terecht is gekomen. Een recht om te weigeren te vervoeren bij volle bussen zou bewaard moeten blijven voor onvoorspelbare uitzonderingen, zoals een treinstremming (een IC die zich in 1 bus probeert te proppen) of vervoer bij onverwachte demonstraties/evenementen. Niet voor gevallen waar een vervoerder bewust een 8-persoonsbus inzet terwijl de vraag groter is en al helemaal niet voor een laatste rit.
C.4.23 Indien Reizigers vanwege te krappe capaciteit achterblijven op een halte en de volgende Rit volgens dienstregeling meer dan 30 minuten later vertrekt is de Concessiehouder verplicht vervangend vervoer in te zetten
Weet iemand wat er met de TGV Lille-Barcelona is gebeurd? Eerder reed er een TGV Lille-Barcelona en dat was een redelijk laagdrempelige manier om met de trein naar Barcelona te gaan. Maar ik zie de TGV Lille-Barcelona niet meer in de reisplanner staan. Ik geloof dat een TGV Brussel-Barcelona of een TGV Karlsruhe-Barcelona niet mogelijk is, omdat er geen materieel bestaat dat zowel in Spanje als in België of Duitsland kan rijden.
Ik vind op internet alleen iets van plannen, maar dat er ook echt ooit een trein gereden heeft kan ik nergens vinden.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Suus schreef: ↑za 11 nov 2023, 11:12
Zijn jullie niet in de war met de voormalige TGV Lille - Genève?
Neh, het ging om een verbinding over de LGV Perpignan - Figueras. Ik denk eerder dat ik de verbindingen Lyon - Barcelona (9743) en Brussel - Perpignan (9836) door elkaar gemixt heb
Na een blik op de dienstregeling van de nightjet naar Zürich kom ik tot de conclusie dat die (in de nieuwe dienstregeling, maar mogelijk ook in de huidige) alleen richting Zürich planmatig in Oberhausen stopt. (Het is een beetje ingewikkeld met alle werkzaamheden met afwijkende routes.) Kan iemand voor mij bevestigen of dat klopt en of dat al sinds het begin van die trein het geval is? (En zo niet, hoe of wat dan wel?)
Niet wachten met een van de twee treinen boeken totdat je ze beide kan boeken, want een van de twee is dan geheid duurder dan noodzakelijk. Abonneren op de nieuwsbrief van SNCF Connect of de app installeren en pushberichten activeren om te weten te komen wanneer de boekingen open gaan voor de TGV Parijs - Barcelona.
Of maak er een wat langere trip van en ga bijvoorbeeld eerst naar Lyon of Montpellier, en dan met een AVE van Renfe naar Barcelona.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zijn de NS Vectrons ook toegelaten voor de HSL? Dus dat wanneer door werkzaamheden aan het derde spoor en afsluiting van het spoor tussen Utrecht en Den Bosch via hsl Amsterdam kunnen bereiken?
De vraag is of de NS Vectrons Keulen-Venlo-Breda-Rotterdam-Amsterdam zouden kunnen rijden in het geval dat zowel Arnhem-Oberhausen als Utrecht-Den Bosch niet beschikbaar is.