Lelylijn
-
- Donateur
- Berichten: 5054
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Lelylijn
Jij kunt het weten, want jij liet je dinosaurus daar toen nog vaak uit nadat je dat vloertje onder de Zuidas had gelegd (en bedankt daarvoor).
- trolly
- Berichten: 11430
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Lelylijn
Welnee joh. Betsie had het niet zo op die Drentenaren, dus daar kwamen we niet vaak.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 5054
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
- trolly
- Berichten: 11430
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Lelylijn
Dat. En boneneters ook. Ze had een goeie neus, dus dat was geen pretje.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Lelylijn
Er zijn drie routes die nog verder bekeken gaan worden: A6 bundeling, afsluitdijk en route Emmeloord - Wolvega - Assen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jke-routes
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jke-routes
- Suus
- Berichten: 52111
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Lelylijn
Goed artikel, ook dankzij de plaatjes van de besproken routes 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Berichten: 5870
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lelylijn
Wat mij opvalt is dat er nu toch weer wordt gesproken over een hogesnelheidslijn. Dat lijkt me niet verstandig. Prima dat er verschillende routes bekeken worden maar een hogesnelheidstrein vind ik toch buiten de oorspronkelijke scope vallen. De Lelylijn was juist bedacht als reguliere spoorlijn omdat de Zuiderzeelijn te hoog gegrepen was.
Voor de liefhebbers is het volledige rapport hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... idingsfase
Voor de liefhebbers is het volledige rapport hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... idingsfase
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13790
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Lelylijn
Het verschil in reistijd tussen 200 en 300 is ook niet zodanig dat dat extra investeringen rechtvaardigt.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Lelylijn
Voor binnenlands gebruik is 200 voldoende. Voor internationale treinen is 300 leuk, maar er is geen enkele zekerheid dat de Lelylijn ook daadwerkelijk onderdeel wordt van een internationale hogesnelheidsnetwerk.
- trolly
- Berichten: 11430
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Lelylijn
Nee. Er is ook geen zekerheid dat ie wordt aangelegd, dus zo lust ik er nog wel een paar. Maar laat er nou net een aanvraag zijn ingediend voor een flitstrein tussen Groningen en Londen 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3777
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Lelylijn
Voor 200 km/u heb je toch ook vrijwel alle maatregelen nodig die ook nodig zijn voor hsl: hogere voltage en ertms.reisthijs schreef: ↑wo 15 nov 2023, 11:53 Wat mij opvalt is dat er nu toch weer wordt gesproken over een hogesnelheidslijn. Dat lijkt me niet verstandig. Prima dat er verschillende routes bekeken worden maar een hogesnelheidstrein vind ik toch buiten de oorspronkelijke scope vallen. De Lelylijn was juist bedacht als reguliere spoorlijn omdat de Zuiderzeelijn te hoog gegrepen was.
Voor de liefhebbers is het volledige rapport hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... idingsfase
Ik heb geen onderschrift
- nvdw
- Donateur
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12
Re: Lelylijn
Ja, maar dat zijn geen 'ruimtevreters': een hogere ontwerpsnelheid (300 in plaats van 200) betekent ruimere bochtstralen en dus meer ruimtegebruik. Dat zal in de Noordoostpolder niet zo'n probleem zijn, maar in Friesland waarschijnlijk wel.
De kansrijkste variant, zowel financieel als maatschappelijk, is een bundeling met de rijkswegen en dat zal nooit een 'perfecte' spoorlijn opleveren. Hoeft ook niet, zo lang je maar een reëel doel nastreeft: verbetering van de verbindingen met Groningen, maar ook met de plaatsen die ertussen liggen en misschien nog wel meer baat hebben bij een goede spoorverbinding.
De kansrijkste variant, zowel financieel als maatschappelijk, is een bundeling met de rijkswegen en dat zal nooit een 'perfecte' spoorlijn opleveren. Hoeft ook niet, zo lang je maar een reëel doel nastreeft: verbetering van de verbindingen met Groningen, maar ook met de plaatsen die ertussen liggen en misschien nog wel meer baat hebben bij een goede spoorverbinding.
Laatst gewijzigd door nvdw op wo 15 nov 2023, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Feed the childrens
- ArrivaBas
- Berichten: 9520
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Lelylijn
Behalve dat de Noordoostpolder niet per se het dichtstbevolkte gebied is dat de Lelylijn doorkruist, is er nog een voordeel dat onteigening naar verwachting niet te veel gaat kosten. Een groot deel van het landbouwgebied daar is al eigendom van de overheid via het Rijksvastgoedbedrijf.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
- Locatie: Arnhem
Re: Lelylijn
Daarom wordt de variant met bundeling aan de rijkswegen op 200 km/u voorgesteld en de variant die van Emmeloord richting Drenthe gaat op 300 km/u. Die laatste variant doorkruist ook het minste veen, alhoewel ontwijken van Natura 2000 gebieden daar een uitdaging wordt. De bundeling met de A7, daarentegen, loopt toch een flink deel door veengebied (zie bv de kaartjes in de bijlage van het rapport), ook tussen Heerenveen en Drachten. Daar is 300 km/u dan ook complex, zo niet onmogelijk vanwege de bodemgesteldheid. Maar zelfs een stabiele baan voor 200 km/u is een uitdaging, lijkt me.
-
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Lelylijn
Dan zou ik toch nog liever de Hanzelijn-plus als onderzoeksvariant toevoegen: het bestaand spoor zoveel mogelijk geschikt maken voor 160 km/uur, en met een forse bochtafsnijding rond Meppel (een nieuw spoor tussen Punthorst en Koekange). Dan vermijd je grotendeels die slappe veengrond.
Met een paar regionale spoorvarianten, zoals bijv. een nieuwe regionale spoorlijn (gewoon 120 km/uur) tussen Heerenveen, Drachten en Groningen.
Met een paar regionale spoorvarianten, zoals bijv. een nieuwe regionale spoorlijn (gewoon 120 km/uur) tussen Heerenveen, Drachten en Groningen.
-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Lelylijn
Hadden de onderzoekers niet al geconcludeerd dat de route via de Afsluitdijk eigenlijk ook zou afvallen/weinig kansrijk was?MaartenD schreef: ↑wo 15 nov 2023, 08:13 Er zijn drie routes die nog verder bekeken gaan worden: A6 bundeling, afsluitdijk en route Emmeloord - Wolvega - Assen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jke-routes
Zijn treinen die 300 kunnen niet een stuk duurder in aanschaf en exploitatie dan treinen die 200 kunnen?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
- Locatie: Amersfoort
Re: Lelylijn
Ja, en treinen die 300 km/h kunnen zijn over het algemeen ook niet goed ingericht voor halteertijden zoals je die met VIRM of ICNG haalt. Dat maakt inpassing van een 300 km/h-trein in de dienstregeling tussen Lelystad en Schiphol ook ingewikkelder. Voor binnenlandse inzet is het eigenlijklijk veel te duur voor veel te weinig meerwaarde: Het levert nauwelijks extra reizigers op, is op deeltrajecten zelfs trager dan een 200km/h-trein en het kost wel meer omdat o.a. toleranties in het ontwerp en onderhoud veel kleiner zijn. Die kosten moeten ergens verhaald worden (duurdere kaartjes of subsidie).
-
- Berichten: 889
- Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
- Locatie: Leuven/Utrecht
Re: Lelylijn
De HSL-Zuid zou genoeg bewijs moeten zijn dat 300 km/h in Nederland eigenlijk nutteloos is: zelfs non-stop van Schiphol naar Rotterdam wordt nauwelijks 300 gehaald, en zijn er ook geen aanstalten om het binnenlands vervoer voorbij 200 km/h te tillen.
Op een lijn die in tegenstelling tot de HSL geen parallele klassieke spoorlijn heeft, lijkt het me dus al helemaal verspilling om 300 km/h te ambiëren. Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
Op een lijn die in tegenstelling tot de HSL geen parallele klassieke spoorlijn heeft, lijkt het me dus al helemaal verspilling om 300 km/h te ambiëren. Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21
-
- Berichten: 8481
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Lelylijn
Laatst een keer meegemaakt op de HSL-Zuid. ICNG zat in een piep en een zucht op 200.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Lelylijn
ICNG gaat redelijk rap naar de 100, nog acceptabel rap naar de 160 en is daarna zo traag als... nou ja, iedereen kent het spreekwoord met uitwerpselen en een trechter wel. Zeker in tunnels (grotere druk/drukgolf) is het een drama.
Eigenlijk hebben de treinen net te weinig motorvermogen om echt comfortabel naar de 200 te gaan, voordeel is wel dat het ook onder 1,5 kV gehaald wordt.
Eigenlijk hebben de treinen net te weinig motorvermogen om echt comfortabel naar de 200 te gaan, voordeel is wel dat het ook onder 1,5 kV gehaald wordt.
-
- Berichten: 8481
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Lelylijn
Ah, ik lette er niet zo op 

-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Lelylijn
Maar die Sprinterstations hoeven toch niet persé aan te worden gedaan met een ICNG?Cas schreef: ↑do 16 nov 2023, 13:21
Op een lijn die in tegenstelling tot de HSL geen parallele klassieke spoorlijn heeft, lijkt het me dus al helemaal verspilling om 300 km/h te ambiëren. Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
Beul van de blindegeleidelijn
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Lelylijn
Ik weet niet of dit kaartje al een keer eerder gepost is:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 821775&z=9
Deze is gemaakt door Daniël de Ruig, blijkbaar werkt die voor de Lelylijn-lobby. Ik moet zeggen: globaal ziet het er goed uit. Op sommige details vraag ik me af of het haalbaar is, zoals de spoorboog die hij intekent bij Heerenveen richting Leeuwarden. Dat lijkt me veel te krap. Dat wordt dan een soort achtbaan-ervaring. En een hogesnelheidslijn ten oosten van Groningen intekenen lijkt me ook wat veel van het goede. Eerst die Friesenbrücke maar eens openstellen.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 821775&z=9
Deze is gemaakt door Daniël de Ruig, blijkbaar werkt die voor de Lelylijn-lobby. Ik moet zeggen: globaal ziet het er goed uit. Op sommige details vraag ik me af of het haalbaar is, zoals de spoorboog die hij intekent bij Heerenveen richting Leeuwarden. Dat lijkt me veel te krap. Dat wordt dan een soort achtbaan-ervaring. En een hogesnelheidslijn ten oosten van Groningen intekenen lijkt me ook wat veel van het goede. Eerst die Friesenbrücke maar eens openstellen.

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Lelylijn
Hij is geloof ik wel vergeten een station bij Joure in te tekenen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten