ZO6176 schreef: ↑za 18 nov 2023, 13:22
sirvinniei schreef: ↑za 18 nov 2023, 09:08
Trouwens wel grappig dat we het hebben over een Beneluxtrein, terwijl hij geen meter in Luxemburg zet. Denk dat Luxemburg in de vakanties wel reizigers trekt.
1139/1138 trokken destijds toch wel genoeg reizigers? Alleen nu geen materieel meer daarvoor.
En waarom altijd vanuit Amsterdam via Emmerich en bad Bentheim. We hebben geen bootverbindingen meer vanaf hoek van Holland. Maar je zou toch ook vanaf Den Haag kunnen starten. En Amersfoort spoor 4 lijkt me toch ook wel mogelijk. Via Utrecht en Tilburg richting Roosendaal. De aansluitende treinen rijden toch hoogfrequent.
Ook de Alpen/berglandexpressen vertrokken van den Haag via Utrecht en Venlo. Nu is dat gericht op de wintersporter maar heb destijds nooit iemand uit Amsterdam horen klagen dat die trein niet door hun stad kwam.
Ik vind het frappant dat nu we een Betuwelijn hebben het goederenvervoer via Venlo de reizigerstreinen nog in de weg kunnen zitten.
Waarom vanuit Amsterdam is eigenlijk best logisch: daar willen de meeste buitenlandse reizigers heen. De IC Amsterdam-Berlijn heeft een tijd ook vanaf Schiphol gereden, maar DB wilde graag van/naar Amsterdam Centraal. Maar het lijkt me dat met de plannen voor de IC's via Weesp die in de toekomst wel weer naar Schiphol zal rijden en dan doorgekoppeld naar Den Haag C of Den Haag HS-Rotterdam (aangezien de gehele IC Amersfoort-Amsterdam moet gaan verdwijnen voor een kwartiersdienst naar Schiphol, net zoals de IC Almere-Amsterdam C moet verdwijnen en alle sprinters dan naar Amsterdam C gaan en niet meer naar Schiphol). Ik kan me best voorstellen dat als de IC Berlijn als die geïntegreerd blijft rijden in de binnenlandse IC dan ook door gaat rijden naar Den Haag of Rotterdam.
De ICE vanuit Emmerich is geloof ik ook deels historisch zo gegroeid, aangezien Den Haag destijds juist via Venlo een IC naar het Ruhrgebied had en je het zo ook gespreid had. En met het doorstroomstation Utrecht is Amsterdam ook eigenlijk de enige logische doorkoppeling over Utrecht heen geworden.
Een IC bij Venlo over de grens staat wel weer in de plannen, maar dan vooralsnog als een IC die in Eindhoven begint/eindigt, maar wellicht dat die in de verdere toekomst doorgekoppeld kan worden naar Den Haag.