Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
gkw1969 schreef: ↑do 14 dec 2023, 18:05
Wat betreft lijn 9, die heeft nog steeds dezelfde 18 minuten rijtijd in de spits. Dezelfde tijd als bij Syntus. Het probleem zit hem, naar mijn idee, voornamelijk in het niet tijdig beschikbaar zijn van het voertuig na het laad proces. Nu weet ik niet waar Arriva mee gerekend heeft, maar we weten van Speedmaster dat ze na het laden 275km kunnen rijden. Maar hoe lang moet hij laden voordat hij dat kan?
Syntus? Keolis bedoel je?... Chauffeurs laten weten dat rijtijden niet gehaald worden doordat de Volvo's veel trager optrekken. En ook is de dienstregeling compleet omgegooid dus ik denk dat je een verkeerde vergelijking maakt en de praktijk bewijst dat ook. Of maak je ook gebruik van dezelfde papieren waarheid net als Arriva?
Keolis reed de concessie nog met oude naam en dat was toch echt Syntus, net als in Utrecht. En normaal zijn elektrische voertuigen sneller met optrekken dan een dieselvoertuig.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
1 bus op een laadgroep is in circa 2 uur vol.
Per laadgroep zijn er 3 laadpunten. Wanneer er 2 bussen op 1 laadgroep staan wordt door loadbalancing de stroom verdeeld maar duurt het laadproces per bus langer.
Op alle stallingen zijn daarom meerder laadgroepen zodat de bussen “snel” geladen kunnen worden.
Acceleratievermogen is gewoon een software-instelling; althans dat was het wel bij de BYD's in IJssel-Vecht die in het begin ook werden aangepast omdat ze traag waren waardoor ze opeens optrokken als een raket.
Dit is een absurde hoeveelheid kracht, dus dit zal inderdaad softwarematig wel aan te passen zijn, maar kost uiteraard weer accu capaciteit waar hier al de nodige discussie over is.
gkw1969 schreef: ↑do 14 dec 2023, 18:05
Wat betreft lijn 9, die heeft nog steeds dezelfde 18 minuten rijtijd in de spits. Dezelfde tijd als bij Syntus. Het probleem zit hem, naar mijn idee, voornamelijk in het niet tijdig beschikbaar zijn van het voertuig na het laad proces. Nu weet ik niet waar Arriva mee gerekend heeft, maar we weten van Speedmaster dat ze na het laden 275km kunnen rijden. Maar hoe lang moet hij laden voordat hij dat kan?
Syntus? Keolis bedoel je?... Chauffeurs laten weten dat rijtijden niet gehaald worden doordat de Volvo's veel trager optrekken. En ook is de dienstregeling compleet omgegooid dus ik denk dat je een verkeerde vergelijking maakt en de praktijk bewijst dat ook. Of maak je ook gebruik van dezelfde papieren waarheid net als Arriva?
1. Zoals Milco al zei: Syntus reed de concessie Twente. Pas tijdens de concessie is de naam gewijzigd in Keolis, maar de concessie stond op naam van Syntus.
2. Hoe kun je op lijn 9 een verkeerde vergelijking maken? Toen ik in 2020 weg ging bij Syntus Twente hadden we 18 minuten voor lijn 9 in de spits en 16 minuten ‘s avonds. En dat is nog steeds zo. De bus die zo om 23.55 vertrekt is op papier om 00.11 in Hengelo.
Maar een anderen vraag RTBS: werk jij als buschauffeur in Twente?
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Eens even iets heel iets anders. Hoe zit het met de omleiding (volgens Rrreis door werkzaamheden (die er helemaal niet zijn))van bus 64/65 die niet langs de Julianastraat en Almeloseweg gaan, al 1,5 jaar lang? Gaat dit ooit nog weer opgelost worden? Ik begreep dat er toendertijd iets met de hoogte van de drempels in die straten was.
Een aan de punctualieit gekoppelde koppel zou geweldig zijn. Lekker traag en veel bereik bij voldoende rijtijd. En bij vertraging ff wat meer koppel. En bij meer vertraging meer koppel.
Jelmer4 schreef: ↑vr 15 dec 2023, 00:24
Eens even iets heel iets anders. Hoe zit het met de omleiding (volgens Rrreis door werkzaamheden (die er helemaal niet zijn))van bus 64/65 die niet langs de Julianastraat en Almeloseweg gaan, al 1,5 jaar lang? Gaat dit ooit nog weer opgelost worden? Ik begreep dat er toendertijd iets met de hoogte van de drempels in die straten was.
Dat ligt nog steeds bij de gemeente Tubbergen: zij weigeren om de drempels te verlagen en tot die tijd weigeren de chauffeurs er langs te rijden.
De vakbond is er ook als de kippen bij met zijn klaagzang. Wel kudo's voor de Tweet met een Brabantse Volvo in Enschede bij dit artikel.
Wel opvallend dat Arriva stelt dat chauffeurs geacht worden achteruit te kunnen rijden. In de basis waar natuurlijk, maar bij mijn eigen vervoerder moeten we daar eigenlijk de rijdienst voor bellen, zodat er iemand achter kan kijken.
In Twente werd al jaren met een hele goede achteruitrijcamera gereden. Nu moet je het ineens zo goed als zonder doen, omdat de Volvo's weliswaar een camera hebben maar je daar in het donker vrijwel niets in ziet (en sowieso de hoek heel klein is). Niet zo vreemd dat chauffeurs er dan ineens veel meer moeite mee hebben....
Wij hebben geen achteruitrijcamera's op de bus en ook bij on mogen wij officieel niet achteruit rijden zonder dat er iemand aan de achterzijde meekijkt.
In Schelluinen hebben we onze elektrische hokken ook gewoon achteruit moeten parkeren om te laden - zonder camera. Dat was dan weliswaar op de vestiging, maar in Venlo gebeurt datzelfde gewoon op de buffer naast het busstation.
In het bezit van een rijbewijs D zou een buschauffeur gewoon naar achteren moeten kunnen rijden zonder begeleiding. Ik snap niet dat sommige teamleiders daar een probleem van maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ik denk dat dat gewoon een juridisch iets is. Mocht de bus toch iets raken, want je kunt natuurlijk niet alles achter de bus zien, dan is de vervoerder aansprakelijk.
ArrivaBas schreef: ↑vr 15 dec 2023, 14:56
In het bezit van een rijbewijs D zou een buschauffeur gewoon naar achteren moeten kunnen rijden zonder begeleiding. Ik snap niet dat sommige teamleiders daar een probleem van maken.
Omdat het (vaak) gewoon bedrijfsregels zijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Op de vestiging Ede (IJssel-Vecht) werd er ook achteruit geparkeerd met de BYD's om te kunnen laden, zo moeilijk was dat allemaal niet. Gewoon rustig naar achteren rijden, in je spiegels kijken of je recht tussen de lijntjes staat en dan reed je vanzelf met je achterwielen tegen 'drempels' die op het wegdek waren geplaatst zodat je niet te ver naar achteren reed (door het hek heen). Heb je geen achteruitrijcamera of terreinverlichting voor nodig.
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op vr 15 dec 2023, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben het wel eens over vakmanschap bij machinisten. Waar is dan het vakmanschap gebleven van beroepschauffeurs? Er zijn zat plekken/stallingen waar er achteruit gereden moet worden, en een beroepschauffeur zou dat gewoon moeten kunnen zonder extra ogen of wat dan ook.
SuperGhost schreef: ↑vr 15 dec 2023, 15:28Ik denk dat dat gewoon een juridisch iets is.
Wat Stefan ook al zegt: het zijn bedrijfsregels. Achteruitrijden met een bus = verhoogd risico op schade die dan vrijwel altijd je eigen schuld is, en die kan de vervoerder vrijwel altijd zelf lappen: de bussen zijn alleen WA-verzekerd met een groot eigen risico.
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als het de vervoerder beter uitkomt... of de chauffeur.
Ik zie toch vrij regelmatig een 62 (tegenwoordig 63) naar Borculo op station Enschede die achter de 74 naar Doetinchem staat even achteruit rijden omdat 'ie toch echt eerder weg moet...
Arriva kennende zal dat nog wel even duren. Bij de nieuwe WINKs ging het wel snel, maar in Limburg was het een zooitje. Volgens mij zijn er nog steeds twee treinen die André Rieu heten. (En we zijn nu 7 jaar verder…)