![Buiging _O_](./images/smilies/bow.gif)
![Ik ga kapot _O-](./images/smilies/clap.gif)
Kan EBS bijvoorbeeld niet het grootste deel van de 11 er uitgooien? Volgens mij scheelt dat ook weer personeel, en voor Breekamp kun je misschien iets creatiefs met de 1 doen.baszwl schreef: ↑di 19 dec 2023, 08:29 Het ergste vind ik nog wel dat EBS nu een verhoogde niet geplande rituitval combineert met structureel geschrapte ritten vanwege het personeelstekort, dat laatste juist om ongeplande uitval tegen te gaan. Het feit dat EBS die geplande rituitval stilletjes heeft doorgevoerd, geen rekening houdend met reizigersstromen maakt het ov nu echt wel een hordeloop. Zo is er in Zwolle een complete materieelomloop op de stadsdienst uitgegooid, waardoor er nu tweeuurlijks op de lijnen 2, 4, 6, 8, 10 en 13 een rit niet meer wordt gereden en er dus een gat van een uur in één richting valt. Saillant detail is dat dit alleen gebeurt tussen 06.30 en 18.30 uur en dus ook volop in de spits, maar daarna en in het weekend niet. Combineer dat met wat rituitval rondom die geschrapte ritten en flinke vertragingen bij dat wat nog wel rijdt en het resultaat is dat wijken vaak meer dan een uur zonder verbinding zitten terwijl aansluitingen over een nog langere tijd verloren gaan.
Is er dan ergens een Transdev-concessie in de buurt om in te rijden?
De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).Philip schreef: ↑do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/
(https://archive.is/n7bE9)
Lijn 1 rijdt overdag (behalve zondag) elk kwartier. Kun je dat niet makkelijk opsplitsen, dat er tweemaal per uur het rondje Stadshagen wordt gereden en tweemaal per uur naar Breekamp?baszwl schreef: ↑do 21 dec 2023, 10:05 Ik heb ook al zitten kijken naar hoe je nou het beste meer voorspelbaarheid in de uitval zou kunnen brengen zonder bestaande reizigersstromen te veel te verstoren. Ik dacht ook al aan de Zwolse lijn 11, want deels nieuwe verbinding. Probleem is echter dat bij het schrappen van die lijn je een hele wijk tijdelijk structureel helemaal niet meer bedient. Natuurlijk komt lijn 1 in de buurt en zou een tijdelijke omlegging kunnen helpen, maar creativiteit vindt EBS lastig, want dat vergt al snel aanpassingen in rijtijden en dus in DRU’s en de materieelomlopen, laadcycli et cetera. Aan de andere kant, de huidige opeenstapeling van verstorende factoren door de hele concessie heen legt wel een structureel probleem van deze concessie en/of vervoerder bloot waarvan je de rekening eigenlijk onmogelijk simpelweg bij de reiziger kan blijven neerleggen. Met dat in het achterhoofd zou het tijdelijk niet rijden of uitbesteden van lijn 11, mogelijk met als vervanger een dagdekkende ReserveerRRReisversie van lijn 11 voor het deel Breecamp toch een oplossing kunnen zijn (scheelt 2-3 materieeldiensten en meer bijbehorend personeel).
Paar keer gebeurd dat ik een blinde man heb geholpen bij halte A0, doordat de bus naast de geparkeerde bus halteerde (midden op de weg). Dit terwijl meerdere medewerkers stonden te kijken en niks deden. Laten we maar uitgaan dat ze het niet gezien hebben. Wellicht wel goed om duidelijk te maken waar bussen nu daadwerkelijk vertrekken.VIRM schreef: ↑do 21 dec 2023, 10:36De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).Philip schreef: ↑do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/
(https://archive.is/n7bE9)
En daar heb je wel een punt natuurlijk. Vóór Corona verbaasde ik mij over de hoeveelheid advertenties om buschauffeur te worden via een uitzendbureau. Dat werkt allemaal natuurlijk als er genoeg werkzoekenden zijn en iedereen heel hard roept dat de arbeidsmarkt voor jongeren vooral 'flexibel' is en moet zijn en moet blijven. Ik neem aan dat de OV-bedrijven tijdens Corona de flexibele krachten en vast personeel dat tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanzat hebben geloosd. Als je dat samen neemt met de demografische ontwikkelingen (babyboomers gaan met pensioen, we worden allemaal ouder, enz.), dan is het niet heel verbazingwekkend dat OV-bedrijven in de huidige situatie zitten. Meer vast personeel had denk ik wel geholpen. Al vraag ik mij af of er op een gegeven ogenblik toch geen personeelstekort zou zijn geweest door de demografische ontwikkelingen, al misschien pas over enkele jaren en minder heftig dan nu het geval is.gkw1969 schreef: ↑do 21 dec 2023, 10:55 Leuk die ideeën om het probleem van EBS op te lossen, maar dit probleem is niet zo snel op te lossen. Waarom niet? Omdat de basis de rem is die vervoerders hebben gezet op het aannemen van personeel. Want "oh, we zullen eens moeten bezuinigen en dan hebben we misschien wel een paar chauffeurs teveel". Even vergetende dat in de periode tussen 2019 en 2024 er een mega uitstroom van gepensioneerden is. Ze hebben totaal niet voorgesorteerd op 1-op-1 aannemen van personeel. Simpel uitgelegd. Vervoerders weten vanaf het moment dat iemand wordt aangenomen wanneer deze met pensioen gaat. Dus weten ze in januari 2023 dat er in heel 2023, bijvoorbeeld, 25 mensen met pensioen gaan. Dus wat moet je dan doen? Dan neem je voor de vakantiepiek 25 mensen aan, na de zomer zijn de gepensioneerden weg en je hebt geen tekort. Maar omdat vervoerders altijd de angst in hun achterhoofd hebben dat er misschien wel bezuinigd moet gaan worden wachten ze september af, wanneer de opdrachtgever de dienstregeling goedkeurt. En ja, dan heb je bij ingang van de nieuwe dienstregeling een tekort omdat het opleiden van 25 nieuwe mensen niet een paar weken gedaan is.
Het aannamebeleid bij de vervoerders moet zich richten op het aantal pesnionado's in een jaar en zorgen dat die mensen aangenomen zijn en kunnen beginnen voor de zomerpiek. En het werk aantrekkelijk maken door NIET via een uitzendbureau te laten beginnen maar gewoon zelf in dienst nemen met een fatsoenlijk contract van 35 of 40 uur.
Over die werkzaamheden staat pas sinds gisteren een nieuwsbericht op de site van Rrreis.TommyBoy schreef: ↑vr 22 dec 2023, 14:49 Hele tekst getypt, drukt op 'voorbeeld', moet opnieuw inloggen, tekst kwijt![]()
Poging 2:
Paar keer gebeurd dat ik een blinde man heb geholpen bij halte A0, doordat de bus naast de geparkeerde bus halteerde (midden op de weg). Dit terwijl meerdere medewerkers stonden te kijken en niks deden. Laten we maar uitgaan dat ze het niet gezien hebben. Wellicht wel goed om duidelijk te maken waar bussen nu daadwerkelijk vertrekken.VIRM schreef: ↑do 21 dec 2023, 10:36De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).Philip schreef: ↑do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/
(https://archive.is/n7bE9)
Daarnaast zijn de haltes A5, A6 en A7 op het moment niet te gebruiken door werkzaamheden, waardoor deze bussen op andere plekken staan, maar geen informatie over waar dan wel precies. 9292 en de Rrreis website hebben het nog steeds over perron A7 waar lijn 1 zou moeten vertrekken.
Twee andere punten waar ik mij over verbaas. Lijn 13 rijdt doordeweeks in een 1, 2 patroon. Op de even uren wordt 2x per uur gereden en op de oneven uren wordt 1x per uur gereden, terwijl op zaterdag netjes 2x per uur wordt gereden overdag.
Daarnaast merk ik de laatste tijd een willekeur tussen chauffeurs op de lijn 301. Het is mij nu al meerdere keren overkomen dat ik, komende uit Dedemsvaart, aan de B1 zijde moest uitchecken en uitstappen om vervolgens 5 minuten later, op de A1 halte (ri Nunspeet), in dezelfde bus weer in te checken bij een andere chauffeur. Eén chauffeur gaf aan dat niemand in de bus mag blijven zitten wanneer de chauffeurswissel plaatsvindt en de andere chauffeur nog niet klaarstaat. Beetje onhandig voor een doorgekoppelde lijn en alles behalve fijn voor de passagiers.
Edit: mocht iemand van EBS meelezen, het haltebord bij Isala had het een paar weken geleden nog over lijn C1 ipv 301
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten