OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Moet je wéér die haltes ombouwen, ze liggen er net zo mooi bij.
Ik heb alleen wel het idee dat het piepen in de bochten daar erger is geworden.
Ik heb alleen wel het idee dat het piepen in de bochten daar erger is geworden.
Ik doe ook maar wat
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het is er met de verbouwing van de tramhaltes er wel beter op geworden ja.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
ProRail heeft op de site een artikel over de gunning van diverse deelopdrachten van PHS Amsterdam Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Dit jaar zou ook stap 1b van de verbouwing nog uitgevoerd moeten worden, het aanpassen van seinen en saneren van wissels om de sporen 5b en 7a te verlengen. Ik vermoed vanwege de vele spoorwijzigingen die de komende jaren gaan volgen als er steeds twee sporen buiten dienst gaan.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Maandenlange renovatie hal Centraal Station van start
De monumentale stationshal en de Oostvleugel van het Centraal Station worden vanaf deze week ingrijpend verbouwd. De stationshal krijgt onder meer een nieuwe vloer, nieuwe voordeuren en de voorgevel wordt hersteld. Tijdens de werkzaamheden, die dit najaar moeten zijn afgerond, blijven de hal en de Oostvleugel voor reizigers toegankelijk.
Bron en meer: AT5
De monumentale stationshal en de Oostvleugel van het Centraal Station worden vanaf deze week ingrijpend verbouwd. De stationshal krijgt onder meer een nieuwe vloer, nieuwe voordeuren en de voorgevel wordt hersteld. Tijdens de werkzaamheden, die dit najaar moeten zijn afgerond, blijven de hal en de Oostvleugel voor reizigers toegankelijk.
Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Deel westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal gaat dicht
De ingang van de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal is vanaf maandagochtend 25 september aan de centrumzijde gesloten vanwege werkzaamheden. Dat meldt ProRail donderdag. De reizigerstunnel blijft aan de IJ-zijde wel open. De verbouwing van de tunnel duurt naar verwachting tot medio 2024, waarna de toegangspoortjes aan de centrumzijde weer opengaan.
Tot die tijd kunnen reizigers die met de trein aankomen via de andere reizigerstunnels op het station richting het centrum lopen. De entree naar de ticket- en servicebalies van de NS verplaatst tijdens de verbouwing naar de voorkant van het station. Het zogeheten nachtloket op het station is tijdens de werkzaamheden verplaatst naar de IJ-zijde.
Bron en meer: treinreiziger.nl
De ingang van de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal is vanaf maandagochtend 25 september aan de centrumzijde gesloten vanwege werkzaamheden. Dat meldt ProRail donderdag. De reizigerstunnel blijft aan de IJ-zijde wel open. De verbouwing van de tunnel duurt naar verwachting tot medio 2024, waarna de toegangspoortjes aan de centrumzijde weer opengaan.
Tot die tijd kunnen reizigers die met de trein aankomen via de andere reizigerstunnels op het station richting het centrum lopen. De entree naar de ticket- en servicebalies van de NS verplaatst tijdens de verbouwing naar de voorkant van het station. Het zogeheten nachtloket op het station is tijdens de werkzaamheden verplaatst naar de IJ-zijde.
Bron en meer: treinreiziger.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
In het verlengde van de verbouwing van het station wordt ook de Dijksgracht verbouwd. Fillumpje op fecesboek:
https://www.facebook.com/watch/?v=7229141137148874
https://www.facebook.com/watch/?v=7229141137148874
- ThatPCDude
- Berichten: 490
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Tot op de dag van vandaag begrijp ik de noodzaak van die flyovers en diveunders niet. In de huidige situatie is het verkeer richting Asa al direct na de wisselstraat gescheiden van het verkeer richting Assp, zonder tussenkomst van al te veel wissels...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Voornamelijk vanwege de goederenpaden, zoals ik het heb begrepen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Men wil graag de doorgaande verbinding Utrecht-Alkmaar behouden. Dan moet je ergens dus een boel sporen kruisen want dat gaat aan de westkant om de meest noordelijke spoorbundel en aan de oostkant om de meest zuidelijke spoorbundel, als je dat gelijkvloers doet vernietig je de perroncapaciteit (en de betrouwbaarheid) en dat is nou net wat je niet wil.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Nee, want aan de westkant wordt de middensporen gebruikt voor Alkmaar - Amsterdam. In de huidige situatie kruist Alkmaar - Utrecht ook geen andere corridors. De reden van de fly-over/dive-under is iets complexer.
Om de reizigers goed te verdelen over de treinen, moet de middentunnel weer echt in het midden van de sporenbundel komen te liggen. Nu ligt over de lengte van Amsterdam de Westtunnel meer in het midden. In de eindsituatie zijn er drie tunnels en moet de middentunnel echt het hart worden. Daarom schuiven de perrons richting het Oosten op. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de nieuwe bruggen aan de oostkant.
Als je voldoende lengte wil creëren om treinen te laten keren tegenover elkaar in bij de noordelijke/hoge sporen moet je zover richting het oosten dat dat te krap wordt. Daarom is ervoor gekozen om de doorgaande treinen (alleen Utrecht - Zaandam) naar de hoge sporen te verplaatsen.
Aan de westkant is het geen probleem om de treinen uit Schiphol en Alkmaar om te draaien. Er ligt immers een dubbele vork aan de westkant. Aan de oostkant is dat niet het geval en daarom wordt de ongelijkvloerse kruising gebouwd.
Om de reizigers goed te verdelen over de treinen, moet de middentunnel weer echt in het midden van de sporenbundel komen te liggen. Nu ligt over de lengte van Amsterdam de Westtunnel meer in het midden. In de eindsituatie zijn er drie tunnels en moet de middentunnel echt het hart worden. Daarom schuiven de perrons richting het Oosten op. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de nieuwe bruggen aan de oostkant.
Als je voldoende lengte wil creëren om treinen te laten keren tegenover elkaar in bij de noordelijke/hoge sporen moet je zover richting het oosten dat dat te krap wordt. Daarom is ervoor gekozen om de doorgaande treinen (alleen Utrecht - Zaandam) naar de hoge sporen te verplaatsen.
Aan de westkant is het geen probleem om de treinen uit Schiphol en Alkmaar om te draaien. Er ligt immers een dubbele vork aan de westkant. Aan de oostkant is dat niet het geval en daarom wordt de ongelijkvloerse kruising gebouwd.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Plus dat je het goederenverkeer tussen de Amsterdamse Haven en Utrecht onafhankelijk maakt van de lijn Amsterdam - Schiphol. Nu moet er nog gelijkvloers worden overgestoken. In de nieuwe situatie rijden goederentreinen mee door de dive-under en slaan direct aan de Westkant af naar de Haven zonder de lijn van/naar Schiphol te hinderen. Goederen naar Haarlem kunnen juist over de dive-under rijden en slaan dus af naar Haarlem zonder de stroom Amsterdam -> Utrecht te hinderen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Niet alleen goederenverkeer, de Westhaven is tegenwoordig ook opstelterrein voor reizigerstreinen, treinen van de Utrecht <> Zaandam corridor kunnen straks makkelijker van/naar de opstellocaties rijden. Daarnaast speelt men volgens mij ook nog altijd met het idee om de treinen vanuit Haarlem door te koppelen naar Weesp, dan is die fly-over wel nodig. Al zijn dan de lange perrons niet echt meer nodig, maar dat is een ander verhaal.
En op de tekeningen van het tracébesluit is inderdaad te zien dat het perron tussen de sporen 10 en 11 op de uiteinden smaller is dan de overige perrons. Om die reden komt er volgens mij een hekwerk langs spoor 10 op het smalle deel van het perron, spoor 10 wordt daarbij niet in een a- en b-fase verdeeld. Ook spoor 14 wordt niet in tweeën gedeeld om dezelfde reden, ook hier passen dan 'slechts' 16 bakken i.p.v. 22 bakken zoals op de sporen 4, 5, 7, 8, 11 en 13. Vandaar de sporen 10 en 14 in principe voor doorgaande treinen Utrecht <> Zaandam zijn.
En op de tekeningen van het tracébesluit is inderdaad te zien dat het perron tussen de sporen 10 en 11 op de uiteinden smaller is dan de overige perrons. Om die reden komt er volgens mij een hekwerk langs spoor 10 op het smalle deel van het perron, spoor 10 wordt daarbij niet in een a- en b-fase verdeeld. Ook spoor 14 wordt niet in tweeën gedeeld om dezelfde reden, ook hier passen dan 'slechts' 16 bakken i.p.v. 22 bakken zoals op de sporen 4, 5, 7, 8, 11 en 13. Vandaar de sporen 10 en 14 in principe voor doorgaande treinen Utrecht <> Zaandam zijn.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het rijden van internationale treinen van/naar Schiphol die moeten keren op de Watergraafsmeer wordt in de nieuwe sporenlayout wel zo goed als onmogelijk.
- Spoor 15 is tijdelijk maar nauwelijks te gebruiken omdat je twee keer de corridor Utrecht <—> Zaandam moet oversteken.
- Spoor 10-14 afhandeling moet je ook invoegen op de corridor Utrecht <—> Zaandam aan de westkant (als dat nog lukt) en in oostelijke zijde ook nog ongelijkvloers kruisen.
- Meegaan met de bundel treinen Schiphol - Amsterdam kan, maar in oostelijke zijde moet je een stuk links rijden op de corridor uit Weesp.
- Spoor 15 is tijdelijk maar nauwelijks te gebruiken omdat je twee keer de corridor Utrecht <—> Zaandam moet oversteken.
- Spoor 10-14 afhandeling moet je ook invoegen op de corridor Utrecht <—> Zaandam aan de westkant (als dat nog lukt) en in oostelijke zijde ook nog ongelijkvloers kruisen.
- Meegaan met de bundel treinen Schiphol - Amsterdam kan, maar in oostelijke zijde moet je een stuk links rijden op de corridor uit Weesp.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Je hoeft geen corridors over te steken, ik geloof dat de wissels bij de Transformatorweg blijven liggen zolang de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal vertrekt waardoor je alleen het spoor Westhaven > Amsterdam Centraal maar hoeft te kruisen. Wel is er een korte samenloop met Utrecht > Zaandam maar dat is in dezelfde richting. Binnenkomende internationale treinen gaan via spoor 8b en kan vanaf daar conflictvrij naar de Watergraafsmeer.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Vanaf 8 naar Wgm moet je toch de treinen uit Weesp oversteken?
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Nee, de treinen uit Weesp komen op 4b, 5b en 7b aan.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Ah op die manier. Dank voor de uitleg!
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
AT5 neemt een kijkje in de bouwput van sporen 1 en 2a.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
^^
de sporen kleiner maken
-
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het wordt nog mooier:
Oftewel: kleiner maar brederAT5 schreef:spoor 1 en 2 verbreden en de sporen kleiner maken.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Om tenentander bij de verbouwing van Amsterdam Centraal voor tram 26 in goede banen sporen te leiden, wordt de 'tijdelijke' halte aan de noordzijde uitgebouwd:
https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-ei ... 6-mogelijk
Ik zie het vanuit de tekst nog niet helemaal voor me, maar kennelijk komt er ook een ponton over het IJ bij. Da's dan mooie bijvangst.
https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-ei ... 6-mogelijk
Ik zie het vanuit de tekst nog niet helemaal voor me, maar kennelijk komt er ook een ponton over het IJ bij. Da's dan mooie bijvangst.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Als ik het zo lees, wordt het een en ander wat naar het noorden opgeschoven door bijvoorbeeld de verbreding van de tramhalte. Alleen om te voorkomen dat fietsers en voetgangers door het opschuiven *plons* doen, komt er een ponton. Tenzij de bakfietsmoeders de amfibische functie van hun bakfietsen moeten uitproberen natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten