Bee schreef:Connexxion Amstelland heeft samen met de stadsregio een nieuw systeem voor reizigersinformatie ontwikkeld. Dat wordt nu ook uitgerold in Amsterdam, vanaf 2010 in Zaanstad en later ook in Waterland, waar nog steeds de niet-meer-werkende spullen van Connexxion/NZH staan.
Pardon? Initiatiefnemers van dit project (Grenzeloze OV-informatie, oftewel Govi) zijn de SRA en Prov. Noord-Holland. Eerste gebied waar dit is uitgerold is inderdaad Amstelland-Meerlanden. Sterker nog: het aanleveren van de actuele reisinformatie (aan de klant) is hier verplaatst van de vervoerder naar de overheid, uiteraard in contractrelatie met de vervoerder die de informatie doorspeeld van de voertuigen naar de overheid. Connexxion hoeft dus juist minder moeite te doen dan in pakweg Zaandam, omdat men daar ook verantwoordelijk is voor de aanlevering aan de klant. Vanaf december uiteraard niet meer, want dan stapt Zaandam ook over op Govi.
Wubbo schreef:Ik denk dat hier nogal makkelijk het GVB op zijn blauwe ogen wordt geloofd dat dit echt het beste is, en dat aanbesteding helemaal niks is. GVB is gewoon uit op het behoud van zijn marktaandeel, dus die vertrouw ik ook niet 100% in alles wat ze zeggen.
Absoluut, maar ik heb het idee dat je twijfelt aan de integriteit van de aanbestedende overheid (de SRA)? Die zeggen immers ook dat inbesteden beter is voor het gebied dan aanbesteden.
Geert schreef:Wat is er dan zo fundamenteel anders aan het ov in Amsterdam? Ik lees geen overtuigende argumenten in je post, anders dan "SRA stuurt een brandbrief" en "Amsterdam is gewoon slechter af bij een aanbesteding".
Ik denk dat SRA hier gewoon gedegen onderzoek naar heeft gedaan. Volgens mij is SRA één van de meest slimme aanbestedende overheden, want in de gebieden die het onder haar hoede heeft is er nooit fundamenteel iets misgegaan voor, na of tijdens een aanbesteding. Dat kun je tegenwoordig niet van veel aanbestedende overheden meer zeggen. Als zij zeggen dat het voor Amsterdam geen goeie zet zal zijn om het OV aan te besteden geloof ik dat. Ik neem aan dat ze het niet zomaar zeggen en dat zij hier onderzoek naar verricht hebben. Waarom zou het dan niet zo zijn? Waarom wordt hier in de eerste instantie al wantrouwend naar gekeken?
Geert schreef:Er zijn legio voorbeelden te noemen waarbij het wel goed is gegaan. De overgang van Arriva naar Qbuzz in Groningen en Drenthe, bijvoorbeeld, afgelopen jaar.
Je noemt nu allerlei recente voorbeelden. Uiteraard is er uit ervaring veel geleerd. Maar kun je je nog herinneren hoe het de eerste paar keer is vergaan? DAV? Brabant? Almere? In Nederland wordt er dan ook voor het eerst een uitgebreid en gecompliceerd tramnetwerk, zoals het Amsterdamse, aanbesteed. Ik denk dat het niet verstandig is dat te doen voordat er ervaring is opgedaan in andere (wereld)steden. In Melbourne is het dus flink mis gegaan.
Geert schreef:Fijn dat GVB innoveert op reisinformatie, maar er is meer dan dat. Bijvoorbeeld op kostenbesparing...
Bij de inbesteding in 2012 wordt er 20% op kosten bespaard.