Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Mijn GtbV-claim is al na 4 minuten goedgekeurd. Is dat een record?
umbusko schreef: ↑ma 22 jan 2024, 16:58
Of de bezorger staat niet voor mijn neus. In dat geval ligt mijn pakket bij het postkantoor en geldt daar hetzelfde. Al kun je daar ook per girokaart betalen (waar ik dus alsnog niks aan heb).
Kun je in het postkantoor niet pinnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
TffpaA schreef: ↑di 23 jan 2024, 10:33
Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
En je slaat niet aan op het feit dat er nog... postkantoren zijn?
Expliciet eerst naar het Engels en dan naar het Nederlands vertalen doet ie (tegenwoordig) niet, maar Google Translate werkt wel met een soort 'interne conceptentaal' (flink versimpeld gezegd) zodat je voor een vertaling niet alleen afhankelijk bent van de kennis over dat talenpaar.
Van Duits naar Nederlands zijn er immers genoeg voorbeelden, maar van, ik zeg maar wat, Assamees naar Nederlands niet.
Alsnog valt taal niet zo makkelijk in simpele concepten te vangen, dus zijn menselijke vertalers alsnog onmisbaar, maar voor een meertalige vertalingsmachine is dit een handige aanpak.
Overigens moet ik nog altijd wennen aan het Duitse postsysteem, dat minder met gewicht werkt en meer met formaat. Zo heb ik al een paar keer €3,70 voor een simpel A4'tje binnen de EU betaald, omdat ik het toevallig in een wat grote envelop gestopt had. Die envelop had ik dan weer van de Nederlandse Primera, waar ze alleen keuze hadden tussen heel klein en heel groot...
Maar als je daar dan weer 50 vellen in stopt, betaal je nog steeds hetzelfde. Dat is namelijk de nationale hobby van Duitsers: toen ik laatst een aansprakelijkheidsverzekering afsloot, kreeg ik een paar dagen later 50 pagina's aan polisvoorwaarden per post thuisgestuurd.
Ik ben geabonneerd op de Drehscheibe en verbaas me altijd over de toeslag die het kost om het in het buitenland thuisgestuurd te krijgen. De kosten om drukwerk naar het buitenland te sturen moeten echt heel laag zijn bij de Deutsche Post.
Sinds ik half december een dagje in Keulen was heb ik zo ongeveer meer Tsjechische kronen in mijn portemonnee dan Euro's, omdat je parkeergeld in Duitse garages ook nog vrijwel altijd contant moet betalen. In Monschau kon ik bij een parkeerautomaat op straat dan wel weer pinnen
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
O, je kan op heel veel plekken met pin terecht. Daar is de kerrona wel de katalysator voor geweest.
Punt is dat je er soms geen peil op kunt trekken wie de ‘holdouts’ zijn. Bovendien, is mijn ervaring, zijn er nog genoeg zaken (zeker de horeca) waar betalen met baar geld nog altijd erg gewaardeerd wordt.
Waldo79 waardeert deze post. In München kwam ik in een restaurant wat wel pin accepteert, maar waar mijn pas geweigerd werd. Ik wijt het aan het vergeten te updaten van het pinapparaat. Want mijn creditcard werd ook geweigerd.
De MVG automaten in München doen ook moeilijk met normale Rabobank passen. Creditcard / Google Pay via dezelfde bank werken daar wel gewoon prima.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
TffpaA schreef: ↑di 23 jan 2024, 10:33
Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
En je slaat niet aan op het feit dat er nog... postkantoren zijn?
Officieel heeft Duitsland nog maar twee echte postkantoren: Een in de centrale in Bonn en een in het Rijksdaggebouw in Berlijn. De rest zijn alles externe agentschappen(?) zoals in Nederland ook. Maar de vroegere hoofdpostkantoren in de wat grotere steden zijn heden ten dage vaak vestigingen van de Postbank - die overigens geen onderdeel meer is van Deutsche Post. Officieel zijn dat dus bankfilialen met een postagentschap, voor de meeste mensen zijn het gewoon postkantoren. In de wijken of in de wat kleinere steden hebben vaak kantoorboekhandels, krantenwinkels of tabakzaken het erbij.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
waldo79 schreef: ↑di 23 jan 2024, 20:17Op stations lukt het bij veel ketens wel om met pin te betalen.
Van de andere kant zie je tegenwoordig zelfs betaalautomaten in winkels verschijnen. Nee, geen pinterminals, maar automaten waar je contant geld in legt en waar je ook wisselgeld terug krijgt.
umbusko schreef: ↑ma 22 jan 2024, 16:58
Wanneer ik in Nederland iets uit Engeland bestel, stuurt PostNL altijd een link om de douanekosten te betalen. Ik betaal, vervolgens komen ze het brengen. Wanneer ik in Duitsland iets uit Engeland bestel, staat de bezorger van DHL opeens voor mijn neus met de vraag of ik alsjeblieft de douanekosten, die ik dan pas te horen krijg, inclusief €6 administratiekosten wil betalen. En uiteraard kan dat alleen cash...
Toen ik in de jaren 2010-2012 nog als pakketbezorger voor TNT/PostNL werkte was dit ook in Nederland de normale gang van zaken. Duitsland loopt dus maar 10-15 jaar achter, valt best mee
Meen trouwens dat het bij hele grote bedragen (>150 euro?) wel direct naar het pakketpunt ging. En aan het eind van de dienst moest je naar de ING Bank om het geld weer af te storten, heel handig was dat....
PS. Een belangrijke aanvulling, waar ik zojuist tot mijn spijt nog eens extra van doordrongen werd: de Duitse bezorger heeft geen wisselgeld.
umbusko schreef: ↑ma 22 jan 2024, 16:58
Wanneer ik in Nederland iets uit Engeland bestel, stuurt PostNL altijd een link om de douanekosten te betalen. Ik betaal, vervolgens komen ze het brengen. Wanneer ik in Duitsland iets uit Engeland bestel, staat de bezorger van DHL opeens voor mijn neus met de vraag of ik alsjeblieft de douanekosten, die ik dan pas te horen krijg, inclusief €6 administratiekosten wil betalen. En uiteraard kan dat alleen cash...
Toen ik in de jaren 2010-2012 nog als pakketbezorger voor TNT/PostNL werkte was dit ook in Nederland de normale gang van zaken. Duitsland loopt dus maar 10-15 jaar achter, valt best mee
Meen trouwens dat het bij hele grote bedragen (>150 euro?) wel direct naar het pakketpunt ging. En aan het eind van de dienst moest je naar de ING Bank om het geld weer af te storten, heel handig was dat....
PS. Een belangrijke aanvulling, waar ik zojuist tot mijn spijt nog eens extra van doordrongen werd: de Duitse bezorger heeft geen wisselgeld.