Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ja dat zit daar allemaal nogal complex in elkaar, met drie verschillende stoppatronen en alleen tijdens of alleen buiten de spits rijdende series. Eens kijken hoe ik dat mooi opgelost krijg zonder dat het een lijnenbrij wordt...
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik heb het nu zo opgelost:

Afbeelding

Lijnen die 2x/u in de spits en 1x/u daarbuiten rijden zijn nu met een gestippelde lijn aan één kant van de hartlijn weergegeven. Lijnen die alleen in de spits rijden met een wat geaccentueerdere stippellijn (dikker en een langere onderbreking) dan op de vorige versie.

Voor betere zichtbaarheid heb ik de regionale lijnen verzadigder en minder fel weergegeven, zodat ze nog steeds goed te onderscheiden blijven van de NS-lijnen.
Laatst gewijzigd door TffpaA op do 22 feb 2024, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 8482
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Uit jouw kaart is goed op te maken waar de grootste reizigersstromen in het net zijn.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

* stof stof *

Uitsnede van een fantasiestadplattegrond waar ik (al jaren) aan aan het werken ben, met een focus op metrolijnen:

Afbeelding
Hier (pdf) de hele plattegrond

De dunne gekleurde lijnen zijn metrolijnen, de dikke gekleurde lijnen een soort RER-achtig voorstadstreinennetwerk en de overige dunne zwarte lijnen zijn overige spoorlijnen (lange afstand, HSL). Op de achtergrond het stadsplan met in wit alle straten en paarsig-doorzichtig snelwegen.

En nee, het is nog lang niet klaar.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

Nu we dan toch bezig zijn met fictieve (lijnennet)kaarten delen wil ik deze delen: de lijnennetkaart van de stad fictieve stad Willemstad en omstreken, uitgebaat door de stads- en streekvervoerder van de provincie, het PVB. Zowel positieve als negatieve commentaar wordt gewaardeerd :)
Afbeelding
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik zou vooral eens wat aan/met de kleuren doen: het groen van lijn 12 is veel te licht om goed leesbaar te zijn; de lijnen 2/10 en 1/11 hebben nu allebei dezelfde kleur waardoor ze alleen op dikte van elkaar te onderscheiden zijn, en het achtergrondgroen is eigenlijk te verzadigd om nog echt 'achtergrond' te zijn - dat zou ik veel lichter en minder verzadigd maken.

Inhoudelijk zitten er wel wat quirks in: heeft Willemstad gewoon een hele grote luchthaven dat Terminal 1 en Terminal 2 zo ver uit elkaar liggen, of is Willemstad gewoon heel klein? Ook de wel erg indirecte routes die de lijnen 12 en 28 vormen tussen het Centraal station en Terminal 2 vallen op, waarbij lijn 28 ook nog hele delen door 'leeg' gebied lijkt te rijden. Wellicht nog gebieden die 'in ontwikkeling' zijn (ik weet zelf hoe lastig het is de witte vlakken op een fantasiekaart van invulling te voorzien), maar naast een directere route zou ook een route die meer door bebouwd gebied loopt logischer zijn.

Ohw ja en nog één pet peeve: dat Calibrifont van de legenda (een legenda met meer uitleg wat welke lijndikte betekent mis ik sowieso)...

Verder wel een net kaartje qua design hoor :)
gkw1969
Berichten: 2370
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door gkw1969 »

Qua design een mooie kaart, inhoudelijk kan ik me in ieder geval vinden de opmerking van TffpaA. Ik zou lijn 28 en en 25 doorkoppelen en geen variërend eindpunt Enógrad Station maken. Halte Hoofdstraat kan nog altijd bediend worden door 401.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Ik zou vooral eens wat aan/met de kleuren doen: het groen van lijn 12 is veel te licht om goed leesbaar te zijn; de lijnen 2/10 en 1/11 hebben nu allebei dezelfde kleur waardoor ze alleen op dikte van elkaar te onderscheiden zijn, en het achtergrondgroen is eigenlijk te verzadigd om nog echt 'achtergrond' te zijn - dat zou ik veel lichter en minder verzadigd maken.
Lijnkleuren zit ik nog mee te stoeien, dit is wat ik even snel bij elkaar had geraapt. Achtergrondkleur vond ik juist wel mooi met dit groen, heb je een beetje contrast tussen het bediende gebied en de omgeving.
TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Inhoudelijk zitten er wel wat quirks in: heeft Willemstad gewoon een hele grote luchthaven dat Terminal 1 en Terminal 2 zo ver uit elkaar liggen, of is Willemstad gewoon heel klein? Ook de wel erg indirecte routes die de lijnen 12 en 28 vormen tussen het Centraal station en Terminal 2 vallen op, waarbij lijn 28 ook nog hele delen door 'leeg' gebied lijkt te rijden. Wellicht nog gebieden die 'in ontwikkeling' zijn (ik weet zelf hoe lastig het is de witte vlakken op een fantasiekaart van invulling te voorzien), maar naast een directere route zou ook een route die meer door bebouwd gebied loopt logischer zijn.
* Terminal 1 en terminal 2 liggen hemelsbreed totaal niet ver van elkaar, maar het zijn wel twee logische begin/eindpunten voor het stedelijk OV in Willemstad. Terminal 2 is immers voorzien van een groot busstation. De trams zijn eigenlijk ook meer ontsluitend, gezien er tussen T1 en T2 een automatische people mover rijdt die ik niet mee heb genomen op het kaartje :)
* Lijn 12 is expres zo 'om' en is ook echt een ontsluitende buslijn om de wijken te verbinden met enerzijds het vliegveld en anderzijds het CS. Verbindende lijnen kun je vinden in de 25 en de 401 die de kortst mogelijke route nemen naar het vliegveld.
* De 28 rijdt nu nog buitenom over de ring (de schaal is wat messed up, maar dat krijg je als je een kaart maakt van een minecraft stad/dorp/dinges), maar gaat in de toekomst de nieuwbouwwijken in het noord(west)en van Willemstad bedienen. Vroegâh had ik nog een busstation staan op wat nu de halte Westwijk is, maar die heb ik uit ruimtegebrek verwijderd waardoor de 28 en 10 doorgetrokken zijn naar het CS.
TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Ohw ja en nog één pet peeve: dat Calibrifont van de legenda (een legenda met meer uitleg wat welke lijndikte betekent mis ik sowieso)...
Wat een belediging voor Univers.... (Ik zie nu dat het komt omdat de laptop waarop ik de kaart heb geëxporteerd Univers niet geïnstalleerd heeft staan, oeps :oops: :oops: )
gkw1969 schreef: di 11 jun 2024, 12:07 Qua design een mooie kaart, inhoudelijk kan ik me in ieder geval vinden de opmerking van TffpaA. Ik zou lijn 28 en en 25 doorkoppelen en geen variërend eindpunt Enógrad Station maken. Halte Hoofdstraat kan nog altijd bediend worden door 401.
Enógrad Station is een variërend eindpunt omdat de 25 slechts 1x/u doorrijdt naar Eenddam vanwege de lage vervoersvraag. Dat de 401 ook de halte Hoofdstraat kan bedienen vind ik een goed idee dus voeg ik toe!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zie in dit onderwerp best veel mooie lijnennetkaarten! Ik vroeg me even af met welke sites/apps jullie dit maken. Ik probeer soms ook lijnennetkaarten te maken, maar dan kom ik niet veel verder dan een kaartje van Google Maps printen en lijntjes kleuren. Dus vandaar, ik wil ook een keer mooie kaarten gaan maken!

En heeft iemand nog de gouden tip voor het maken van mooie/handige/realistische lijnennetkaarten? Let me know!
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Zelf gebruik ik Adobe Illustrator, maar dat is wel betaald. Aan de versie die ik gebruik ben ik dan ook niet helemaal legaal gekomen, maar het is inmiddels wel software uit 2012 - al sinds jaren kun je tegenwoordig alleen nog maar met Illustrator werken met een online abonnement, waardoor je op de lange duur nóg meer geld kwijt bent. Het moet wel een hobby blijven en ik gebruik het programma eigenlijk te weinig om er het geld voor over te hebben...

Maar er bestaan goedkopere tot zelfs gratis alternatieven, al heb ik daar geen ervaring mee. Hoe dan ook: als je iets fatsoenlijks wilt maken, heb je een vectorprogramma nodig. Er zijn online wat programma's/apps te vinden die specifiek op het maken van (metro)plattegronden zijn gericht, maar wat daaruit komt vind ik er niet uitzien - bovendien ziet het er allemaal hetzelfde uit. Als je echt mooie dingen wilt maken en vrij wilt zijn in je stilering, schieten deze programma's (ruim) tekort.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de snelle ontwikkelingen op AI-gebied. Het zou me niets verbazen als je daar over enige jaren met wat goede prompts al heel fatsoenlijke kaarten mee kunt maken.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

Voor het maken van mijn lijnennetkaarten maak ik gebruik van Microsoft Visio, wat ik via mijn studie gratis kan gebruiken :)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MarkNL »

Nu ben ik zelf niet echt een tekenaar dus don't shoot the messenger, maar Affinity Designer schijnt een goed en goedkoop (eenmalige licentiekosten) alternatief te zijn op Adobe Illustrator. En er is natuurlijk het open source Inkscape.
vries809
Berichten: 33
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door vries809 »

Inderdaad,
Affinity Designer: van harte aanbevolen voor het maken van lijnennetkaarten!
vries809
Berichten: 33
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door vries809 »

Een voorbeeld van een kaart gemaakt met Affinity Designer:

Afbeelding

Deze kaart staat op de website van BBL (Buurtbus Langeraar); in december 2024 zal deze worden vervangen door een Qbuzz-versie (met gewijzigde lijnenloop van 101, 147/247, 182/282 en 183).
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

TffpaA schreef: ma 10 jun 2024, 16:12
Spoiler: show
* stof stof *

Uitsnede van een fantasiestadplattegrond waar ik (al jaren) aan aan het werken ben, met een focus op metrolijnen:

Afbeelding
Hier (pdf) de hele plattegrond

De dunne gekleurde lijnen zijn metrolijnen, de dikke gekleurde lijnen een soort RER-achtig voorstadstreinennetwerk en de overige dunne zwarte lijnen zijn overige spoorlijnen (lange afstand, HSL). Op de achtergrond het stadsplan met in wit alle straten en paarsig-doorzichtig snelwegen.

En nee, het is nog lang niet klaar.
Schematische kaart met lijnnummertjons *O* (klik voor groot)

Afbeelding

De metro van Maysoo is qua nomenclatuur geïnspireerd op de Londense Underground, met namen ipv lijnnummers. Maar vanwege de complexe lijnvoering en het onderscheid tussen stop- en sneltreinen besloot ik ook eens te kijken naar een lijnnummeringssysteem.

Dat moest robuust genoeg zijn om toekomstige uitbreidingen en wijzigingen op te vangen, logisch genoeg om de relatie met de hoofdlijnen (met namen) inzichtelijk te maken en geïntegreerd genoeg om ook modaliteiten als het regionale spoornet en het onderliggende OV-net, bestaande uit een combinatie van bus en tram, erin op te kunnen nemen zonder nummerdubbelingen.

Dus heb ik iedere lijnenbundel naast een naam ook van een nummer voorzien. Binnen iedere bundel krijgt iedere individuele lijn een opvolgend nummer. Dat wordt met 100 vermenigvuldigd, en daar wordt dan het nummer van de bundel bij opgeteld.

Dus hebben de individuele lijnen van de Maysoodoolijn (1) nummers 101, 201 en 301, bijvoorbeeld. Bij parallel verlopende lijnen van verschillende hoofdbundels heb ik geprobeerd de honderdtallen zoveel mogelijk gelijk te trekken.

Wat vinden jullie van dit systeem?
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Is namen én nummers niet een beetje dubbelop? Of is het meer zoals de Amsterdamse lijn M52 ook wel de Noord/Zuidlijn genoemd wordt?

En klopt het dat er twee lijnen zijn met lijnnummer 8? Zo ja, heeft het een reden?

Ik vind lage nummers persoonlijk fijner, maar dat je het toekomstbestendig wil houden, vind ik ook wel slim.

Is misschien een letter voor een sneldienst ook een idee?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Mijn idee is dat de basisnummers in de reizigersinformatie niet getoond worden - hier volstaan de namen. Zodra er keuzes voor specifieke lijnen gemaakt moeten worden, worden de individuele lijnnummers getoond. Dat is dus bijvoorbeeld het geval bij verwijzingen naar perrons en op de treinen zelf, maar dus ook op de lijnennetkaarten. Je ziet dus nooit het cijfer '1' (al was het maar omdat dat voor een tramlijn gebruikt wordt), maar de naam 'Maysoodoo' en de nummers 101, 201 en 301.

Ik heb voor een onderscheid tussen stop- en sneltrein nog wel zitten denken aan bijv een onderscheid tussen even en oneven nummeringen (keer 100). Maar omdat sommige stoptreinen op bepaalde trajecten als sneltrein rijden - en vice versa - heb ik het maar gewoon simpel gehouden door door te tellen.

En er zijn inderdaad twee basislijnen met '8' - dat sorteert voor op de toekomstige samenvoeging van die twee basislijnen :)
Dionysusnu
Berichten: 2003
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Dionysusnu »

Vanwege de uitgestrektheid verlies ik al snel het lijnnummer uit het oog. Bekendheid zal vast helpen, maar ik denk dat het de kaart verduidelijkt als je de lijnnummers bij grote haltes even herhaalt.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dat is misschien nog wel een goed idee ja, al wil ik ervoor waken dat de kaart té druk wordt - er staat al zoveel op...
iamthedutchdude
Berichten: 1793
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door iamthedutchdude »

Vooral bij splitsingen en samenkomen van verschillende lijnnummers uit dezelfde bundel lijkt het mij handig de nummers te herhalen (bijvoorbeeld in de buurt van Shaga Virulovinan, waar 103/203 en 303 samenkomen/splitsen, of in de buurt van Arvanyo Gidayyan, waar 124 en 224 samenkomen/splitsen).

Voor de rest snap ik de keuze om lijnnummers weg te laten wel: een dergelijke kaart maak je makkelijk te druk.

Ben alleen wel benieuwd wat de stippellijnen van paars en goud inhouden...
MarkNL schreef: ma 08 jul 2024, 12:33 ...Affinity Designer schijnt een goed en goedkoop (eenmalige licentiekosten) alternatief te zijn op Adobe Illustrator.
En om hierop aan te vullen: Affinity Designer en de andere programma's van de Affinity-serie hebben een lekker lange proefperiode (6 maanden) om eens goed te kijken of het programma je bevalt. Daarbij hoef je geen betaalgegevens in te voeren en er ook geen functies uitgesloten zijn van de proefversie: je krijgt gewoon al tijdens het uitproberen alle functies tot je beschikking.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

iamthedutchdude schreef: vr 16 aug 2024, 22:27 Vooral bij splitsingen en samenkomen van verschillende lijnnummers uit dezelfde bundel lijkt het mij handig de nummers te herhalen (bijvoorbeeld in de buurt van Shaga Virulovinan, waar 103/203 en 303 samenkomen/splitsen, of in de buurt van Arvanyo Gidayyan, waar 124 en 224 samenkomen/splitsen).
Dat kan inderdaad wel eens het proberen waard zijn.
iamthedutchdude schreef: vr 16 aug 2024, 22:27 Ben alleen wel benieuwd wat de stippellijnen van paars en goud inhouden...
Stippellijnen met weinig tussenruimte zijn lijnen in aanleg; stippellijnen met meer tussenruimte betreffen lijnen die ze ooit nog wel eens zouden willen aanleggen - hier gaat het om een ringlijn die helemaal rond het centrale eiland zou moeten komen lopen.

Ik heb ook een geografische kaart gemaakt zonder labels, maar wel waarop je ook nog kunt zien of de lijnen ondergronds (stippel) of bovengronds (doorgetrokken) lopen, én waarop hoofdspoorlijnen (zwart) en oude, gesloopte metrolijnen (grijs gestippeld met lange tussenstukken) staan - ik hoop dat het op deze resolutie een beetje te zien valt (klik voor groot):

Afbeelding
TomSteyl
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TomSteyl »

Weet toevallig iemand of er een lijnnetkaart bestaat van het SNCF-net in Hauts-de-France?

Heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Gamma »

Nieuwsartikel over alternatieve metrokaart Londen: https://www.volkskrant.nl/buitenland/al ... ~b5f29f4f/
TffpaA
Donateur
Berichten: 5055
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Hetzelfde artikel, zonder paywall:

https://archive.ph/NafAx

Ik vind Roberts' fascinatie cq obsessie met circulaire diagrammen eerlijk gezegd een fad die 10 jaar geleden al over zijn hoogtepunt heen was. Maar kennelijk niet voor het grote publiek, want de kaart trekt veel media-aandacht. Vast een combinatie van komkommertijd en Roberts' eigen ego - het is iemand die de stap naar de mediakanalen met zijn eigen werk bepaald niet schuwt.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Juist bij de Londense metrokaart, een kaart met heel veel lijnen die veel kruisen en slingeren, is het enorm vervelend dat die lijnen de hele tijd op en neer gaan, ze buigen naar links en dan weer naar rechts. Bijvoorbeeld de Victoria Line, de lichtblauwe. Op de normale kaart is hij redelijk goed te volgen, maar op de circulaire kaart is hij alleen maar aan het slingeren
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten