Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
De door mij geboekte IC145 van morgen (6 apr) is opgeheven. In plaats daarvan rijdt "EC 2847 nach Berlin-Lichtenberg" - precies zelfde pad, zelfde stops. Wat is hier gebeurd...? Heel nieuwsgierig naar wat ik morgen tegenkom
Barend
Nee. Rijdt met het normale materieel en het treinnummer is in NL ook gewoon het nummer wat op je ticket staat. Pas vanaf de grens wordt dat alternatieve nummer gebruikt. Naar verluidt komt dat afwijkende nummer door werkzaamheden waardoor de IC Berlijn naar Lichtenberg rijdt.
Die vervangende treinnummers zijn door DB bepaalt maar niet overlegd want deze worden in NL al gebruikt voor de IC treinen tussen Rotterdam en Utrecht.
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 05 apr 2024, 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Er zijn (tot 26 april geloof ik) werkzaamheden op de Stadtbahn waardoor veel ICs en ICEs niet door Hbf komen en er zijn niet genoeg paden om via Gesundbrunnen te rijden. Misschien vanwege die totaal verschillende route dat er een ander nummer is gekozen.
Het traject wordt Wustermark - (Außenring) Golm - Saarmund - Schönefeld - Biesdorfer Kreuz - Lichtenberg en leeg - Ostkreuz - Schöneweide - Grünauer Kreuz - Wuhlheide - Rummelsburg.
cassie127 schreef: ↑vr 05 apr 2024, 09:48
Nee. Rijdt met het normale materieel en het treinnummer is in NL ook gewoon het nummer wat op je ticket staat.
Tja, in Nederland staat 'ie dan weer als IC naar Rathenow in de reisplanner.
(En dat komt dan weer omdat het dienstregelingpunt Berlin-Lichtenberg niet snel genoeg kon worden toegevoegd, waardoor ze om dat op de borden te kunnen krijgen even de benaming van de afkorting van Rathenow hebben aangepast)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
MaartenD schreef: ↑vr 05 apr 2024, 11:41
Er zijn (tot 26 april geloof ik) werkzaamheden op de Stadtbahn waardoor veel ICs en ICEs niet door Hbf komen en er zijn niet genoeg paden om via Gesundbrunnen te rijden. Misschien vanwege die totaal verschillende route dat er een ander nummer is gekozen.
Het traject wordt Wustermark - (Außenring) Golm - Saarmund - Schönefeld - Biesdorfer Kreuz - Lichtenberg en leeg - Ostkreuz - Schöneweide - Grünauer Kreuz - Wuhlheide - Rummelsburg.
Tsjeesus, goed fdat ik maar tot Hannover mee moet, want dat is wel enorm om
Bedankt allemaal voor de uitleg!
In de DDR-tijd wist men niet beter dan dat treinen via de Aussenring om Berlin heenreden naar het oostelijke stadsdeel. Alleen treinen vanuit de BRD mochten via Staaken of Wannsee de Stadbahn op.
Was in 1991 op station Lichtenberg, een duister labyrint gehuld in bruin-geel licht, en alle informatie in Cyrillisch.
Waande me echt in het Berlin van Alfred Döblin.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
isadora schreef: ↑vr 05 apr 2024, 18:46
en alle informatie in Cyrillisch.
Dat de ossies pre-Wende hun Wirtschaft op z'n commies deden was me nog wel bekend - dat ze dat ook nog eens allemaal in het Cyrillisch deden is dan weer nieuw voor me.
cassie127 schreef: ↑vr 05 apr 2024, 09:48
Nee. Rijdt met het normale materieel en het treinnummer is in NL ook gewoon het nummer wat op je ticket staat.
Tja, in Nederland staat 'ie dan weer als IC naar Rathenow in de reisplanner.
(En dat komt dan weer omdat het dienstregelingpunt Berlin-Lichtenberg niet snel genoeg kon worden toegevoegd, waardoor ze om dat op de borden te kunnen krijgen even de benaming van de afkorting van Rathenow hebben aangepast)
Dit vind ik behoorlijk droevig. Berlin-Lichtenberg is al sinds de jaren '90 af en toe bediend geweest door treinen van/naar Nederland, dus dat het 'niet snel genoeg kan worden toegevoegd in de planner' is een gotspe. En veel Nederlanders zullen Rathenow ook niet echt iets zeggen.
Dat de ossies pre-Wende hun Wirtschaft op z'n commies deden was me nog wel bekend - dat ze dat ook nog eens allemaal in het Cyrillisch deden is dan weer nieuw voor me.
In 2004 ben ik ook op dat station geweest. Allemaal ouwe deprimerende meuk inderdaad, en ik herinner me nog een vergeelde vertrekstaat met de boottrein naar Hoek van Holland erop. Die reed allang niet meer
Veel Cyrillisch was er niet meer te vinden, maar incidenteel kwam je dat nog wel eens tegen in Oost-Berlijn en elders in de voormalige DDR, al leek het me eerder een soort 'Ostalgie' dan dat het daadwerkelijk gebruikt werd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reden er tot 2019 niet nog allerlei nachttreinen naar Moskou vanaf Berlin-Lichtenberg? Op YouTube is nog ergens een video van een nachttrein naar Saratov te vinden die vanuit Berlin vertrok, zo'n 15 jaar geleden.
Nitein-Repart schreef: ↑vr 05 apr 2024, 21:35
Reden er tot 2019 niet nog allerlei nachttreinen naar Moskou vanaf Berlin-Lichtenberg? Op YouTube is nog ergens een video van een nachttrein naar Saratov te vinden die vanuit Berlin vertrok, zo'n 15 jaar geleden.
Er begonnen in het verleden inderdaad diverse nachttreinen ri Polen en verder vanaf Lichtenberg. Alleen die naar Sarotov reed nou net niet via Moskou
In bijv 2005 reed van Lichtenberg nog het volgende:
D247 ma, wo, vr naar St Petersburg
D1249 zat naar Sarartov, Rostov, Ufa en Novosibirsk.
D345 naar Gdynia, Kiev, Lviv, Harkov en Simferopol.
Mooie bestemmingen maar de hoogtijdagen voor Lichtenberg waren toen eigenlijk al voorbij.
Ik ben vlak na de val van de muur in 1990 op Berlin Lichtenberg geweest. Alles in cyrillisch inderdaad. Nou kan ik het cyrillische schrift wel lezen (zo moeilijk is dat niet) en dan vind je je weg wel. Vanaf Lichtenberg vertrokken de Sovjet-soldatentreinen voor verlof etc. Voor reguliere treinen naar Polen en verder was Berlin Ostbahnhof het belangrijkste station. In de Thomas Cook van 1987 tenminste wel.