Heel_Holland_Spot schreef: ↑za 16 dec 2023, 15:17
Uitleg:
Trolleylijnen:
De oude lijn 3 vanuit Het Duifje wil ik via de trolleybovenleiding (voor als de John Frostburg eruit ligt) in Malburgen West gaan leiden. Dit wil ik, omdat de bussen (3, 33, 35, 300) over de John Frostburg vrij geregeld strak achter elkaar aan rijden. Daarom denk ik dat deze route beter werkt, dit zal wellicht wel gevolgen hebben voor de frequentie van deze lijn. Ik wil ter compensatie lijn 35 (lees volgend stuk) overal laten stoppen voor nog steeds een goede verbinding. Lijn 300 neemt dan het traject CS-Burgers’ Zoo over. Daardoor hebben ook de kernen onder Arnhem (Huissen, Bemmel etc.) een betere verbinding met Burgers’ Zoo en Rijnstate. Dan koppel ik deze lijn 3 op CS aan lijn 1 naar Velp, voor alsnog de verbinding vanuit Het Duifje naar Willemsplein en Velperplein.
Ik denk dat je een punt hebt over lijnen 3, 33 en 300 die elkaar kannibaliseren op Huissen - Arnhem CS omdat ze dezelfde route rijden.
Lijn 300 kan alleen niet zomaar het traject van lijn 3 op CS - Burgers' Zoo overnemen, omdat lijn 300 buiten de spits slechts 2x p/u rijdt ten noorden van Bemmel (lijn 3 rijdt 4x p/u) en lijn 300 ongeleed rijdt en lijn 3 met gelede (trolley)bussen. En gelede bussen op lijn 300 inzetten is overkill (anders reed die ook wel 4x p/u op het noordelijke deel).
Overigens: in Malbergen-West is er geen bovenleiding meer op de busroute. Alleen de Gelderse Rooslaan heeft nog een bovenleiding, zodat trolleys bij stremming van de John Frostbrug omgeleid kunnen worden via de Nelson Mandelabrug (dit hoeft echter geen belemmering te zijn in je plan overigens, aangezien met trolley 2.0 je niet overal een bovenleiding nodig hebt).
Uitleg:
Lijn 2 wil ik herstellen, met het traject naar Hoogkamp. Daarna laat de trolleybus de bovenleiding los en rijdt verder naar Schaarsbergen (nu lijn 9).
Volgens mij was een gelede bus daar juist te veel van het goede en is men daarom er vanaf gestapt. Koppeling aan lijn 2 is daarom niet logisch lijkt me. Dat je wilt doorkoppelen over het Centraal Station om een betere verbinding met het centrum te krijgen lijkt me een prima plan, maar ik zou dan een normale buslijn pakken.
Uitleg:
Lijn 5 wil ik voor het grootste deel laten zoals het is, behalve dat in Presikhaaf een lus te rijden, vanaf Cannenburglaan via de route van lijn 12 terug naar de halte Lange Wal. Om ervoor te zorgen dat de reistijd niet toeneemt, zou ik zeggen: de lusroute in twee richtingen rijden net als de bus in Schuytgraaf doet.
Lijn 6 wil ik weer laten rijden zoals hij dat eerst deed, vanuit De Laar naar Elsweide. Ik denk dat dat beter is, omdat dan lijn 5 en 6 weer meer dezelfde route hebben en dat voor reizigers tussen twee haltes op het gezamenlijke deel duidelijker is. Vanaf Elsweide/HAN wil ik de bus door laten rijden (zonder bovenleiding) naar Paasberg, Geitenkamp en CIOS ter vervanging van de oude lijn 8. In Geitenkamp wordt direct naar CIOS gereden en de bus maakt daarna een lus door de Geitenkamp. Ik denk dat het gedeelte na Elsweide de gehele week een frequentie van 2x/uur krijgt en de rest gewoon de standaard trolleyfrequenties.
De lusroute door Presikhaaf lijkt me inderdaad een goede. De herkoppeling van lijn 6 naar De Laar-West lijkt me een minder idee. Lijn 6 rijdt immers alleen doordeweeks overdag buiten de vakantieperiodes, waardoor De Laar-West dan buiten die periodes de verbinding met het centrum verliest. Ik snap dat je de frequentiekoppeling op Arnhem CS - Elderveld (lijnen 1 en 5 rijden een dubbele frequentie) wilt benutten om dat ook op CS - Het Broek te kunnen doen, maar als dat ten koste gaat van de verbinding met het centrum buiten de genoemde tijden van De Laar-West en Elderveld (waardoor die spreiding op die momenten voor Elderveld ook minder nuttig wordt), dan heeft het meer nadelen dan voordelen in mijn optiek.
Uitleg:
Lijn 10 wordt ingekort tot Het Dorp. Het overige gedeelte naar Papendal wordt opgevangen door lijn 105, die hier een lusje over het terrein maakt. Dit is in de toekomst mogelijk, omdat Veluwe-Zuid en Arnhem-Nijmegen worden samengevoegd. Ik denk dat door deze inkorting er een mogelijkheid bestaat tot het doortrekken van lijn 10, via de oude lijn 13, naar Klarendal en de Vogelwijk.
Lijn 10 door Het Dorp gaat juist verdwijnen omdat er geen grote bus meer door kan met de plannen voor de wegen aldaar. Lijn 13 in Klarendal was juist een kleine bus, dus is je plan dan om dit een lijn met een kleine bus te laten worden? Daarnaast: lijn 13 verdween juist vanwege een gebrek aan reizigers, dus ik vraag me af waarom het nu opeens wel genoeg reizigers kan krijgen. Ik denk dat deze lijn niet zo succesvol gaat zijn.
Lijn 12 krijgt een snellere route, omdat lijn 5 dus de route in Presikhaaf overneemt.
Omdat je kaart niet zichtbaar is, heb ik geen idee wat deze route inhoudt. Kun je hem wellicht toelichten?
De noordelijke wijken Alteveer en ’t Cranevelt en Burgers’ Zoo hebben met deze plannen nog geen bus. Mijn plan voor deze wijken: lijn 300 doortrekken via de route van lijn 3 naar Burgers’ Zoo, wel wil ik hiervan dan een eindpuntlijn maken. De haltes Ravelstraat en Peter van Anrooylaan zullen daardoor vervallen. Lijn 300 zal dan met trolley 2.0-materieel gereden worden.
De route van lijn 8 zal opgaan in lijn 302. Lijn 302 wil ik verleggen via Alteveer en Openluchtmuseum. De reistijd zal dus langer worden, maar rechtstreekse reizigers kunnen gebruik blijven maken van lijn 231. Deze langzamere route biedt wel meer reismogelijkheden. Vanuit Beekbergen en Apeldoorn kun je rechtstreeks naar Rijnstate en het Openluchtmuseum. Ook wil ik lijnen 302 en 331 aan elkaar koppelen tot lijn 302 Nijmegen – Elst – Arnhem – Apeldoorn. Ook Arnhem Zuid (veel mensen die hier naar het werk gaan) krijgt dus betere reismogelijkheden ten opzichte van Arnhem Noord en Apeldoorn.
Over lijn 300 had ik het eerder al.
Juist lijn 302 is de drukkere lijn uit Apeldoorn voor wat ik begreep. Juist deze lijn slachtofferen lijkt me dan juist niet praktisch. De koppeling met lijn 331 begrijp ik wel en is ook al eens eerder door de provincie of stadsregio geopperd.
Als ik een schotje voor de boeg mag doen (nee, ik heb geen kaart):
Arnhem Malburgen-Oost + Huissen
Ik ben het met je eens wat betreft lijnen 3, 33 en 300 die elkaar te veel in de weg zitten. Het liefst zou ik zien dat men langs de Loostraat/Huissensedijk een busbaan aanlegt tot de Erasmussingel. Lijnen 33 en 300 kan dan hierover rijden en via de Groningensingel naar WKC Kronenburg en dan via het Gelredome (snelste route) naar Arnhem CS. Lijnen 33 en 300 vormen in de daluren samen een kwartiersdienst, waardoor die elkaar dus mooi aanvullen. Lijn 3 wordt dan verlengt van 't Duifje naar Huissen Stadswal (wat al langer geopperd wordt).
Op deze manier hebben lijnen 33/300 en lijn 3 hun eigen functie op Arnhem-Huissen, waarbij 33 en 300 de snelle route naar Arnhem CS verzorgen en de 3 het centrum beter bediend. Lijn 300 rijdt doordeweeks overdag door via station Velperpoort naar Elsweide/HAN (direct, dus niet via station Presikhaaf) en IJsseloord-II.
Arnhem-Zuid
Door de bovengenoemde route van lijnen 33 en 300 heeft Vredenburg-Zuid (Groningensingel) en een bediening. Lijn 11 kan daardoor eindigen bij Holthuizen (deze halte wordt weer in gebruik genomen), lijn 4 neemt de route naar station Zuid over. Lijn 11 kan dan de bediening van Malburgen-West overnemen van lijn 14. Dit zodat enerzijds lijn 14 versneld kan worden (voor Elden en Elst-West) en lijn 11 niet te weinig gaat bedienen. Lijn 11 kan dan gekoppeld worden aan lijn 9.
Arnhem-Noord
Aangezien men in Alteveer-Cranevelt de oude route weer terug willen overnemen voor wat ik begreep (in beide richtingen over de Peter van Anrooylaan-Kluizeweg rijdend), kan dit mogelijkheiden bieden. Lijn 8 kan in deze wijk dan geschrapt worden. Lijn 3 kan dan verlengd worden via de Brandts Buysweg (haltes lijn

naar een nieuwe OV-hub bij de afrit van de Apeldoornseweg (evt. uitgebreid tot een transferium dat Golflinks kan vervangen). Ook lijn 7 wordt hierna verlengd door bij de halte Roerdomplaan via de Doctor Schaepmanlaan en de Beukenlaan (vergt wel aanpassingen aan de Beukenlaan) te rijden. Lijn 7 naar daarbij dus ook de bediening van het CIOS over. De lijn(en) uit Apeldoorn krijgen op de Apeldoornseweg dan ook een halte, waardoor reizigers uit Apeldoorn hier op lijn 3 naar het museum, dierentuin of ziekenhuis of op lijn 7 naar het CIOS kunnen overstappen. Lijnen 3 en 7 kunnen eventueel op elkaar doorrijden (buiten de spits, wanneer ze dezelfde frequentie hebben altijd en in de spits 2 van de 4-6x.) voor een doorgaande verbinding Geitenkamp-Ziekenhuis.
Lijn 8 kan dan opnieuw opgezet worden, waarbij voortaan via de haven (overnemen route lijn 12) en station Presikhaaf naar de Paasberg gereden wordt om vervolgens de route in Arnhemse Allee op te pakken en te eindigen bij halte Schuttersbergplein (overstapmogelijkheid op lijn 7).
Op deze manier blijft de bediening van de haven op peil en krijgen reizigers vanuit de sprinter uit Zutphen zelfs de mogelijkheid om op Presikhaaf al over te stappen voor het havengebied, wat reistijd kan schelen. Deze lijn kan dan doorgekoppeld worden aan lijn 9 om ook lijn 9 een goede verbinding met het centrum te geven.
De lijn(en) uit Apeldoorn worden doorgekoppeld op lijn 331. Het trajectdeel tussen CS en Velp-Zuid van de 331 vervalt dan (zie volgend kopje).
Arnhem-Oost en Velp
Lijn 1 wordt opnieuw geknipt. Het gedeelte uit Velp wordt vastgemaakt aan lijn 2, waarbij lijn 2 via de Turfstraat gaat rijden. Hierbij ontstaat bijna een centrumring. De haltes Eusebiuskerk en Rozet worden hierdoor nog beter bereikbaar vanuit een groot gedeelte van de stad (nu nog eigenlijk alleen maar vanaf het CS en de haven). Dit vergroot de bereikbaarheid van het centrum. Het gedeelte vanuit De Laar behoudt nog steeds de Beekhuizenseweg als eindhalte, maar gaat voortaan rijden via Het Broek en Velp-Zuid (vervangt daarbij lijnen 6 en 331). Binnen de huidige nummering is de meest voor de hand liggend dat deze lijn nummer 6 gaat overnemen. Vormt tussen Elderveld (halte Hollandweg) en Presikhaaf (halte Waalstraat) een dubbele frequentie met lijn 5.
Lijn 43 krijgt ook een andere route. In plaats van via Velp-Zuid gaat deze de route van lijn 8 in Velp-Noord overnemen (voor Velp-Zuid kan op de halte Beekhuizenseweg overgestapt worden op bovengenoemde trolleylijn 6) en rijdt vervolgens via de Daalhuizerweg en Elsweide/HAN verder weer de gebruikelijke route via de haven naar het centraal station te nemen. Door deze wijziging blijft Velp-Noord bediend en heeft als bijkomend effect dat studenten vanuit Rheden/Dieren een rechtstreekse busverbinding met de scholen in Velp-Noord en met de HAN krijgen.
Lijn 352 gaat doordeweeks overdag buiten de vakantieperioden doorrijden naar Elsweide/HAN via station Velperpoort en Presikhaaf. De bediening van Elsweide/HAN door lijn 6 vervalt dus en wordt overgenomen door lijnen 300, 352 en 43, waarbij de laatste de gehele week door blijft rijden en Elsweide dus ook 's avonds, in het weekend en in de vakanties een busverbinding houdt in de wijk.
Arnhem-West
Lijn 10 vervalt en lijn 105 neemt de bediening van Papendal over. Hierdoor krijgt lijn 105 enkele verdichtingsritten tussen Arnhem CS en Papendal om de bediening op peil te houden.
Bij behoudt van nummers krijg je dan:
1 - De Laar-Oost - WKC Kronenburg - Centrum-Zuid - CS - Velperpoort - Velp
2 - {ongebruikt}
3- Hub-Noord - Openluchtmuseum - Burgers' Zoo - Rijnstate - CS - Centrum - Malburgen-Oost - Het Duifje - Huissen
4 - Station Zuid - WKC Kronenburg - Malburgen-Oost - Het Duifje
5 - Schuytgraaf - Elderveld - CS - Centrum - Het Broek - Presikhaaf/Over Het Lange Water
6 - De Laar-West - Elderveld - CS - Centrum - Het Broek - Velp-Zuid
7 - Hub-Noord - Geitenkamp - Velperpoort - Centrum - CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Rijkerswoerd
8 - Arnhemse Allee - Paasberg - Station Presikhaaf - Haven - Centrum-Zuid - CS - Hoogkamp - Bakenberg - Schaarsbergen - IPC
9 - {ongebruikt}
10 - {ongebruikt}
11 - CS - Malburgen-West - Vredenburg - Holthuizen
33 - Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Huissen - Angeren - Doornenburg - Gendt - Haalderen - Bemmel - Lent - Nijmegen CS
300 - (IJsseloord II - Elsweide/HAN - Velperpoort -) Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Huissen - Bemmel - P+R Ressen - Nijmegen CS (- Heyendaal)
302 - Apeldoorn - Beekbergen - Arnhem Hub-Noord - Arnhem CS - Gelredome - WKC Kronenburg - Elst - Oosterhout - Nijmegen CS (- Heyendaal)
352 - Ede-Wageningen - Wageningen Campus - Wageningen - Renkum - Oosterbeek - Arnhem CS (- Centrum - Velperpoort - Station Presikhaaf - Elsweide/HAN)
Indien je de nummers opschoont en daarbij ook sorteert op de trolleys eerst, zou je dat kunnen aanpassen tot (ik kort ook even in tot de eindbestemmingen):
1 - Rijkerswoerd - Geitenkamp/Hub-Noord
2 - Huissen - Burgers' Zoo/Hub-Noord
3 - De Laar-Oost - Velp
4 - De Laar-West - Velp-Zuid
5 - Schuytgraaf - Presikhaaf
6 - Station Zuid - Het Duifje
7 - Centraal Station - Holthuizen
8 - Arnhemse Allee - Schaarsbergen IPC
300 - Apeldoorn - Nijmegen CS (- Nijmegen Heyendaal)
301 - (Arnhem IJsseloord II -) Arnhem CS - Nijmegen CS (- Nijmegen Heyendaal)
302 - (Arnhem Elsweide/HAN -) Arnhem CS - Ede-Wageningen