Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik steek altijd gewoon mijn hand omhoog en kijk even richting chauffeur (bij voorkeur via de spiegel). Ik ga toch niet door de hele bus zitten roepen, kom nou.
Ik groet ook machinisten van de trein of metro die het station binnen komt rijden, ik krijg vaak een handje terug (Ik schat 50% van de tijd, terwijl het vaak niet te zien is door spiegelende voorruit) dus ik heb het idee dat het gewaardeerd wordt.
Collega's (Ik werk bij een OV-bedrijf) vinden dat maar raar.
Als ik aan het rijden ben wordt er ook wel eens door wildvreemden naar me gezwaaid, ik zwaai (als ik zin heb) maar terug. Maar ik kan er eigenlijk ook niet zo veel mee.
Tenzij je natuurlijk aan de halte staat, dan heb ik liever dat je iets te duidelijk zwaait, dan helemaal niet.
Als je in de supermarkt loopt groet je ook iedereen die je in het gangpad tegenkomt? Of als je in de metro stapt en je gaat naast iemand zitten, groet je die ook? Nee toch? Net zo raar.
Overigens kan ik mij herinneren dat tijdens het testen met publiek van de NZ-lijn, er nadrukkelijk werd gezegd om niet te zwaaien naar de bestuurders want dat kan als een gevaren-teken worden geïnterpreteerd.
IIVQ schreef: ↑za 20 apr 2024, 14:58
Ik groet ook machinisten van de trein of metro die het station binnen komt rijden, ik krijg vaak een handje terug (Ik schat 50% van de tijd, terwijl het vaak niet te zien is door spiegelende voorruit) dus ik heb het idee dat het gewaardeerd wordt.
Collega's (Ik werk bij een OV-bedrijf) vinden dat maar raar.
Dat zou ik - persoonlijk - alleen doen als ik in de werkkleding van een ovmet kleine letters grrr-bedrijf rond zou lopen. In privékleding heeft het een beetje een hoog, ehm, 'fappersgehalte'
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
hauptbahnhof schreef: ↑za 20 apr 2024, 17:37Overigens kan ik mij herinneren dat tijdens het testen met publiek van de NZ-lijn, er nadrukkelijk werd gezegd om niet te zwaaien naar de bestuurders want dat kan als een gevaren-teken worden geïnterpreteerd.
Zwaaien is inderdaad te interpreteren als gevaarteken. Kreissignal -Cirkelsein?- Sh3 is niet zo ambigu.
Ik steek altijd alleen hand op als ik rijdende, metro- en trambestuurders groet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
hauptbahnhof schreef: ↑za 20 apr 2024, 17:37
Als je in de supermarkt loopt groet je ook iedereen die je in het gangpad tegenkomt? Of als je in de metro stapt en je gaat naast iemand zitten, groet je die ook? Nee toch? Net zo raar.
Waarom niet? Zou de wereld een stuk gezelliger maken (en ja, in sommige dorpen in de provincies is het normaal om iedereen (en dus ook wildvreemden) gedag te zeggen).
Ik kom uit een klein dorp, en ik ben gewend om mensen, ook onbekenden, op straat te groeten. Zo ben ik opgevoed. Maar ik krijg daar, hier in de grote stad, inderdaad wel eens opmerkingen over. Als ik in de supermarkt ben, groet ik de cassière (voor zolang die nog bestaat :-( ). En als ik in een bus of trein naast of tegenover iemand ga zitten groet ik diegene ook, behalve als diegene 5 plaatsen met z'n koffers bezet houdt. In een metro niet denk ik, maar daar blijf ik meestal staan.
En vwb dat "zwaaien" naar de mcn: ik ben niet uitgebreid aan het zwaaien, ik steek even een hand op, dat is op geen manier als gevaarteken te interpreteren.
Als ik een bus moet hebben steek ik mijn hand uit tot ik het knipperlicht zie (dat ben ik ook gewend, omdat de halte waar ik opgegroeid ben net achter een bosje in een binnenbocht lag - je moest in de zomer eigenlijk midden op straat gaan staan wilde je de bus aan zien komen en vv) en daar krijg ik ook af en toe opmerkingen over van "ik had je wel gezien" maar als ik meerijd met een bevriend buschauffeur zie ik hoe vaak het compleet onduidelijk is wat mensen willen. Als ik een bus niet wil hebben dan doe ik ook altijd een stap naar achter en mijn armen in een kruis voor me zodat de chauffeur weet dat 'ie niet voor mij hoeft te stoppen.
En ik heb van mijn werkgever ooit een rugtas gekregen maar gek genoeg niet in onze bedrijfskleuren (en die heb ik nooit gebruikt, mijn kat was er dol op en die zat onder de witte haren) en ik heb een blanco pasje. Erg onhandig als je bij de personeelshalte bij stalling Amstelveen in wil stappen, regelmatig krijg ik de vraag "waar is uw uniform" of "ik mag alleen personeel meenemen". Een collega van mij die daar werkt is wel altijd in "uniform", die heeft een tijd voor Transdev Australië gewerkt en daar was uniform ook voor kantoorpersoneel verplicht.
Anyway. Genoeg gewauwel over vriendelijkheid. Ik denk dat ik maar eens een OV-werknemer in elkaar ga slaan omdat 'ie zonder reden drie minuten stilstaat. /s (disclaimer: /s betekent "einde sarcasme". Ik ben niet echt van plan een OV-werknemer in elkaar te slaan, ik zeg het maar even mocht het niet duidelijk zijn)
Niemand zegt dat daar ook wat mis mee is. Dat zijn de mensen waar je ook daadwerkelijk contact mee maakt.
Maar naar een machinist of metrobestuurder zwaaien... ja het kan... maar het is een beetje raar omdat je verder toch geen contact met diegene maakt. Tenzij je natuurlijk in een OV-bedrijfskleding staat. Dan is het logisch dat je de concullega's groet.
IIVQ schreef: ↑za 20 apr 2024, 21:17
En ik heb van mijn werkgever ooit een rugtas gekregen maar gek genoeg niet in onze bedrijfskleuren (en die heb ik nooit gebruikt, mijn kat was er dol op en die zat onder de witte haren) en ik heb een blanco pasje.
Blanco pasje? Hoe moet je je in hemelsnaam identificeren als CXX'er? Of gratis in de bus stappen
BeNEX rijdt als Agilis in Beieren, en heeft daarnaast deelnemingen in ODEG, Cantus, Metronom en Nordbahn. BeNEX was voorheen eigendom van Hochbahn, die het stadsvervoer in Hamburg exploiteert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.