Als je toch bezig bent, doe dan maar de aansluiting richting Bruxelles via LouvainNitein-Repart schreef: ↑do 02 mei 2024, 20:47 Maar de aansluiting richting Bruxelles via Leuven is het belangrijkste.
![Huilen of lachen :')](./images/smilies/laughcry.gif)
Als je toch bezig bent, doe dan maar de aansluiting richting Bruxelles via LouvainNitein-Repart schreef: ↑do 02 mei 2024, 20:47 Maar de aansluiting richting Bruxelles via Leuven is het belangrijkste.
Het is natuurlijk ook alleen voor die liefst 149 reizigers uit Bressoux en 746 uit Visé een verlenging van de overstap binnen België. En vanuit Nederland alleen voor die uit Maastricht.
Richting Brussel ben ik al vaak het perron op komen lopen wanneer de trein naar Brussel er al aankwam (je staat vaak een paar minuten te wachten voor aankomst in Luik...), en richting Maastricht moet de trein regelmatig een vertraagde IC uit Brussel afwachten. Ik spendeer met alle liefde 10 (= 2x5) extra minuten per retour Brussel, als me dat per retour Namen 2 uur oplevert. En al helemaal als ik straks ook nog eens moet gaan in- of uitchecken.Nitein-Repart schreef: ↑do 02 mei 2024, 22:39 De overstap van de trein uit Maastricht op de trein naar Brussel in Liège is 9 a 10 minuten. Veel langer moet je die overstap ook niet maken.
Dat gaat niet passen op Maastricht-Heerlen zonder lamge stop in Maastricht.
Heb ik ook wel eens gehad. Sta je in de bundel voor Luik stil, komt er eerst een ICE voorbij (waarschijnlijk vertraagd) en dan de IC naar Brussel die je wil hebben (vreemd, normaal zit je daar altijd voor) en als de trein dan eindelijk in Luik aangenomen wordt dan is die IC natuurlijk net aan het vertrekken.
Wat een onzin. Zo kun je iedere aansluiting wel ontkennen. Op dit moment is de overstap nooit te halen en heb je een bijzonder onaantrekkelijke verbinding (ik heb het wel eens gedaan, 1 uur wachten in Luik op de heenweg en 1 uur op de terugweg in het weekend, maar dat is toch niet iets wat je regelmatig wilt doen). Als je een korte aansluiting maakt, dan heb je tenminste de mogelijkheid. Jouw oplossing voor het mogelijk niet halen van een aansluiting bij vertraging is om standaard onmogelijk te maken dat je hem haalt. Hoe is dat een oplossing?Nitein-Repart schreef: ↑vr 03 mei 2024, 07:45 @umbusko, het probleem van de treindienst Maastricht-Liège vervroegen is dat je op die manier valse verwachtingen creëert voor een korte overstap op de trein richting Namur, terwijl bij vertraging de overstap op de trein naar Namur helemaal niet te halen is.
Nee. Nederlandse abonnementen worden niet geldig in België, je betaalt dus met de OV-chipkaart het Belgische tarief.Djeez schreef:Volgens NS international zou je met 100% korting in Nederland alsnog 4,70 euro enkele reis betalen naar Luik. Mag hopen dat het gewoon 0 euro is met ov chipkaart net zoals in Aken en Emmerich. Ben trouwens zeer benieuwd naar de punctualiteit en personeelsuitval. De RE18 is het laatste jaar echt onbetrouwbaar geworden.
Ja dat bedoel ik dus. Excuses voor de schrijfverwarring.waldo79 schreef:Internationale dienstregelingen dan toch niet zo makkelijk aan te passen als nationale dienstregelingen?
In jouw betoog houd je rekening met de overstappen op de IC Liège-Quievrain die over de oude lijn naar Leuven rijdt. De directe IC naar Oostende die om .00 vanuit Liège vertrekt is eerder in Leuven dan de IC Liège-Quievrain die om .55 vertrekt vanuit Liège.iamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 11:17 Maar even voor de goede orde een splitsing tussen doordeweeks en weekend, aangezien de aansluitingen dan aanzienlijk verschillen:
Doordeweeks
Doordeweeks is de aansluiting op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid gepland op 6 minuten (A xx:50, V xx:56) (in de eerste week nog 5 minuten aangezien de IC naar Leuven en Brussel dan een minuut eerder vertrekt). De "overstap" op de IC naar Namur (en door naar Brussel-Zuid) bedraagt slechts 1 minuut en is daarmee onhaalbaar. Als ervoor wordt gekozen om de Drielandentrein 4 à 5 minuten eerder uit Maastricht (en alle tussengelegen stations) te laten vertrekken, is deze overstap wel haalbaar (5 à 6 minuten), zonder dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel enorm wordt (deze wordt dan 10 à 11 minuten).
Overigens zou een halfuursdienst op de Drielandentrein hier ook kunnen helpen. De R-trein Waremme - Visé kan dan ingekort worden tot Waremme - Liège-Guillemins, waar deze op laatstgenoemde station op zichzelf kan blijven keren (A xx:23, V xx:33) en er door NMBS een omloop wordt uitgespaard op deze trein. Het personeel op deze omloop zou dan ingezet kunnen worden op de Drielandentrein (wat voor zover ik begreep verplicht was). Daarnaast heb je dan voor de Drielandentrein de vrijheid om een al dan niet strakke halfuursdienst te rijden, waardoor makkelijker aansluiting geboden kan worden.
Weekend
In het weekend is de aansluiting op de IC naar Leuven, Brussel-Zuid en Oostende gepland op 10 minuten (A xx:50, Vxx:00). De overstap op de IC naar Namur, Mons en Mouscron bedraagt dan -4/-5 minuten (en dus onhaalbaar) oftewel 55/56 minuten (en dus oncomfortabel). Het verschuiven van de Drielandentrein zou dan dus met ca. 9 minuten moeten gebeuren om deze overstap haalbaar te maken. Deze verschuiving zou er echter voor zorgen dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid ca. 19 minuten wordt (en dus minder comfortabel). Dat niet alleen: ook de overstap op de IC naar Verviers en Eupen wordt dan langer: van 14 minuten naar 23 minuten.
Conclusie
Het grootste probleem is dat er met de Drielandentrein een uursdienst wordt geboden, welke aangesloten is op allerlei andere uursdiensten. Deze aansluitingen liggen verspreid over het uur, waarmee er altijd verbindingen zijn die een overstap van meer dan 30 minuten hebben. Echter zorgt de stop van 15 minuten in elk geval doordeweeks voor het missen van een aansluiting, terwijl deze wel mogelijk was zonder andere aansluitingen ernstig te benadelen. Er valt op twee manieren een beter product te bieden aan de reizigers:Overigens betwijfel ik waarmee je meer reizigers wegjaagt: een overstap/reistijd die 5-10 minuten langer wordt (en dus vrijwel gegarandeerd een haalbare overstap) of een kwartier stilstaan op een station met een doorgaande trein i.c.m. een daardoor net niet haalbare overstap.
- Halfuursdienst. Spreekt voor zich: de maximale overstaptijd is dan niet langer ca. 63 minuten, maar "slechts" ca. 33 minuten. Daarnaast mogelijk winst voor vervoerder(s) in de vorm van gunstigere materieel- en personeelomlopen.
- Verschil in doordeweekse dienstregeling vs. weekenddienstregeling. Doordeweeks 5 minuten eerder weg uit Maastricht (en tussengelegen stations) om aansluiting te bieden op de IC naar Namur en Brussel-Zuid (waarmee de wachttijd in Maastricht 10 minuten wordt). In het weekend heeft een dergelijke verschuiving alleen verlengde overstappen als gevolg, dus dan evt. wel de kwartier wachttijd op Maastricht behouden.
Disclaimer: Bovenstaand verhaal is uitsluitend gebaseerd op de aansluitingen vanuit de Drielandentrein op andere treinen. Hoewel ik vermoed dat ook in omgekeerde winst te halen is met verschuiving, kan ik hier op basis van hetgeen ik tot nu toe onderzocht heb geen uitspraak over doen.
Die Flirt heeft als voordeel dat 'ie op Nederlandse spanning ook op vol vermogen kan rijden, maargoed, daar ga je geen minuten mee winnen op het stukje tot net voorbij Randwyckiamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 22:09 Daarnaast overigens: zou de benodigde rijtijd van een Flirt niet korter zijn dan van de Break en is daar dan niet nog extra te winnen? Of is een Break beter in optrekken dan ik mij kan heugen?
Door de week heb je ook nog de IC Welkenraedt-Kortrijk(serie 400),die ongeveer een half uur na de IC naar Oostende vertrekt.iamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 22:09 Ahh, daar had ik overheen gekeken. Die staat immers bovenaan het lijstje van het volgende uur. Ook wel opvallend trouwens dat er drie IC's binnen 10 minuten van elkaar liggen richting Brussel (over drie verschillende routes: één over de HSL2 via Leuven, één over de oude lijn via Leuven en één via Namur) en daarna 50 minuten (nagenoeg) niets... Ondanks de verschillende reistijden lijkt het mij logischer om deze beter over het uur te verspreiden.
Gedaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten