Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Te veel bussen reden niet
...Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Dus dikke vette kudo's voor Qbuzz Prachtig dit
JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46
Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Waar ze zich druk om maken is dat Qbuzz door het bewust inkopen en gebruiken van een andere brandstof een financieel voordeel heeft behaald en zo een prestatieafspraak heeft geschonden.
JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Ik ga er vanuit dat de concessie dusdanig is dichtgetimmerd met andere prestatieafspraken dat deze perverse prikkel niet bestaat. Qbuzz wordt immers ook afgerekend op bijvoorbeeld het percentage rituitval (en dat was ook al te hoog).
JeroenSpock schreef: ↑di 23 apr 2024, 22:46
Hahaha te veel co² uitstoot... Waar maken ze zich druk om?
Te veel bussen reden niet
...Gemiddeld 6,4 procent van alle ritten viel uit. Dat kwam deels door problemen met elektrische bussen en personeelstekort reden er minder bussen dan afgesproken.
Ja want we gaan natuurlijk geen dieselbus inzetten op een elektrische omloop als die baterijbus het niet doet, dan gaat de gemiddelde co² uitstoot omhoog. Liever geen bus dan teveel groenvoer voor planten, ho ho.
Dus dikke vette kudo's voor Qbuzz Prachtig dit
Het probleem is hier niet (of in elk geval niet primair) de inzet van een dieselbus ipv een batterij- of waterstofbus, maar het tanken van gewone diesel ipv HVO100 in die dieselbus met hogere uitstoot tot gevolg, puur om economisch gewin en tegen concessie-afspraken in. Dan lijkt het mij terecht dat het OV bureau dat economisch gewin teniet doet.
Vraag is of er wérkelijk economisch gewin sprake is..en niet eerder het beperken van economisch verlies. Daar de switch gemaakt is tijdens de piek van energiekosten stijgingen, zoals ik dat las in de link.
In hoeverre biedt de concessie ruimte voor een brandstoftoeslag?
Zoals ook menig leerlingenvervoer busjes die op zowel aardgas als benzine kunnen rijden.. toch vooral op benzine hebben (of nog rijden?) gereden toen aardgas mega duur werd.
Is de claim aangaande CO2 reductie bij HVO diesel ook wel reeël en kloppend? Zoveel afgewerkt.frituurvet is er nou ook niet in de wereld..én wie weet hoeveel (foute) palmolie er nog bijgemengd is.
Dat zou precies het verweer van de vervoerder zijn, maar door een goedkopere diesel te gebruiken heeft men een voordeel gehad ten opzichte van potentiële concurrentie die dat niet heeft gedaan. Hiermee ontstaat een ongelijk speelveld. Bovendien is het gebruik van reguliere diesel in plaats van elektrische vervoer niet wat is opgenomen in de concessie.
^^ er is geconstateerd dat de CO2 uitstoot, per reizigers kilometer, het afgelopen jaar te hoog is geweest. Dit.mag maximaal.11,2 gram per afgelegde kilometer zijn, lees ik in het artikel.
′′✓) Is die uitstoot limiet gebaseerd op bron tot wiel of van tank tot wiel?
Is van belang omdat 'groene stroom' natuurlijk niet volledig groen is.. die windmolen op zee kent CO2 belaste componenten en zal er niet zonder CO2 uitstoot neergezet zijn.
Dus..als de CO2 normering van tank tot.wiel.is, dan zou je kunnen redeneren dat elektrisch gereden kilometers haast CO2 loos zijn, op het CO2 beslag van de bus en batterijen na dan.
Stel dat er een paar gram CO2 per reizigers kilometer , van de normering, over blijft bij elektrisch bussen.. dan zou je dat kunnen gebruiken voor compensatie bij de diesel brandstof.
Is nu niet gelukt..maar wellicht heeft Qbuzz hier wel aan gerekend en heeft men misschien overwogen om CO2 rechten hiervoor aan te kopen maar was dat duurder dan een eventuele boete om compliant te kunnen zijn?
Sowieso heeft Qbuzz hier een enorm risico genomen, in het bestek bij D.8.1.2 (met NvI 4) staat de volgende tekst:
[NvI4-355] Jaarlijks wordt de daadwerkelijke CO2-uitstoot per Voertuigkilometer per materieeltype bepaald. Als de Concessiehouder zich niet houdt aan zijn Inschrijving, dan zijn wij bevoegd een direct opeisbare boete op te leggen (zie paragraaf D.8 in de Financiële bepalingen). Voor het overschrijden van de maximale CO2-uitstoot per materieeltype per kalenderjaar geldt geen boetemaximum (het maximum van €2.500 per overtreding en het maximum van €200.000 aan direct opeisbare boetes per kalenderjaar zoals bedoeld in bepaling D.8.1.6 en D.8.1.7 geldt dus expliciet niet voor overschrijding van de aangeboden maximale CO2-uitstoot). Hierbij geldt dat de hoogte van de boete sowieso hoger is dan het door ons ingeschatte financiële voordeel dat de Concessiehouder heeft van het niet (volledig) nakomen van de verplichtingen. Inschrijvers dienen ervan uit te gaan dat het niet-behalen van de aangeboden CO2-reductie zeer streng zal worden bestraft. Ook zijn wij dan ook bevoegd de Concessie in te trekken (zie bepaling B.1.16 van de concessiebeschikking).
Met andere woorden: Qbuzz wist dat de uitstoot per voertuigtype jaarlijks wordt bepaald, Qbuzz wist ook dat als het te hoog is het financiële voordeel volledig teniet gedaan zou worden en de boete zelfs hoger zou zijn dan dat voordeel en dat ze het risico loopt dat de concessie ingetrokken wordt. Dat maakt in mijn ogen de keuze om diesel te tanken echt een onbegrijpelijke keuze omdat er op geen enkele wijze voordeel mee te behalen valt.
Eindstand is dus dat Qbuzz er niets mee opgeschoten is op financieel gebied, maar er wel meer uitgestoten is dan nodig. Gewoon ontzettend zonde dus.
Dat klinkt dan eerder alsof er binnen Qbuzz iets niet goed is gegaan in de uitvoering. Je zou wel gek zijn om bewust zo'n risico te nemen, tenzij je er vanuit gaat dat het toch niet (goed) gecontrolleerd gaat worden of je er wel mee weg zou komen.
O.d.z. Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid..
Als het de Qlink eCitaro's zijn, dan ligt Mercedes mooi op planning. Die zouden volgens de berichten van afgelopen november idd deze maand moeten komen (de streekversie in juli).
Milco schreef: ↑zo 05 mei 2024, 18:04
Zijn deze ook daadwerkelijk voor Qbuzz?
Uiteraard, anders had ik het niet hier geplaatst.
Selivio schreef: ↑zo 05 mei 2024, 19:10
Als het de Qlink eCitaro's zijn, dan ligt Mercedes mooi op planning. Die zouden volgens de berichten van afgelopen november idd deze maand moeten komen (de streekversie in juli).
Op de foto's die in de story werden gedeeld staat een bus in de Streek-uitvoering en een Q-link. Beide hebben al opschriften en op de gele staat ook al een nummer (die ik helaas niet kon lezen).
Milco schreef: ↑zo 05 mei 2024, 18:04
Zijn deze ook daadwerkelijk voor Qbuzz?
Uiteraard, anders had ik het niet hier geplaatst.
Selivio schreef: ↑zo 05 mei 2024, 19:10
Als het de Qlink eCitaro's zijn, dan ligt Mercedes mooi op planning. Die zouden volgens de berichten van afgelopen november idd deze maand moeten komen (de streekversie in juli).
Op de foto's die in de story werden gedeeld staat een bus in de Streek-uitvoering en een Q-link. Beide hebben al opschriften en op de gele staat ook al een nummer (die ik helaas niet kon lezen).
Is dat het zelfde account waar die citaro voor HTM ook opstond? Overigens wel benieuwd of we in GD nu twee verschillende huisstijlen gaan krijgen voor streek bussen of dat de huidige ook meer geel gaan worden
Het account die de uitsnede van de HTM plaatste was weer een andere dan degene die de foto's eerst deelde. De foto's zijn weer door iemand anders gemaakt. De Q-link stond op de foto die van de HTM hier was gedeeld links van de HTM bus.
Lange_Dre schreef: ↑ma 06 mei 2024, 19:17
Overigens wel benieuwd of we in GD nu twee verschillende huisstijlen gaan krijgen voor streek bussen of dat de huidige ook meer geel gaan worden
Gezien het feit dat het omstickeren van een bus vrij prijzig is en het OV-bureau vrijwel altijd op zoek is naar geld, denk ik dat er in GD voorlopig 2 streek-kleurstellingen gaan zijn. En dat is overigens niet voor het eerst. Toen in 2016(geloof ik) de nieuwe C2 bussen geleverd werden, hadden deze ook een andere kleurstelling dan de rest.
En in 2019 was er een half jaar drie kleurstellingen, toen een deel van de Citaro LE's grijs was gemaakt voor de nieuwe concessie en er nog bussen in de twee rood/grijze kleurenschema's reden.
Lijn 5 slaat t/m vandaag de haltes Middelberterweg en Middelberterweg 18 over wegens werkzaamheden aan het noordelijke deel van de Middelberterweg (in Middelbert)
De rest van de weg wordt binnenkort aangepakt, maar wanneer is niet helemaal duidelijk: Qbuzz.nl, 9292 en mijn moeder beweren vanaf morgen, maar de zak over de halte en het projectbureau Meerstad beweren vanaf de 20e. Dan volgt een grotere omleiding waardoor alle haltes Middelberterweg (nummerloos, 18, 32 en 54) en Olgerweg en Lintdal ook dicht zijn. Halte Sportveld (Engelbert) zou wel aangedaan worden, maar ik zie niet hoe de bus daar kan komen: De Middelberterweg is dicht en keren op dit pleintje op de Engelberterweg: https://maps.app.goo.gl/Nb92EmxknJt5ndFy9 zie ik nog niet gebeuren met een gelede (of zelfs standaardbus).
Vervelend, want ik moet morgen om 9:00 in Stad zijn en eigenlijk om 8:00 hier iemand binnenlaten en heb geen alternatief vervoer...
Heb even gekeken en ik lees zelf ook vanaf 13 mei, er wordt een interessante omleiding gereden waardoor de genoemde halte wel wordt bediend en niet gekeerd hoeft te worden