Een "
kutzak met
Spaanse oplossing" (Zoals op het middenspoor van Rotterdam CS Metro)
Het voordeel van een ontvlecht metronet (en dus geen of tot Amstel/Spakkie ingekorte 51) is robuustere drgl en meer in frequentie kunnen varieren, zonder dat je gelijk tegen de grenzen van de tunnelfrequentie aanloopt. Amstel-CS wordt naar mijn mening in de spits nu overbediend. 53 schrappen en 50 naar GPP zorgt voor een onderbediening van Van der Madeweg-Holendrecht.
En een kort lijntje van GPP (of
Gn) naar Van der Madeweg zorgt voor lange overstappen, er kunnen daar geen 3 lijnen tegelijk
XPO'en. Bij inkorten 51 tot Spaklerweg kan dat wél. (Maar bij inkorten tot Amstel niet ivm de monumentale status van dat station).
Ik betwijfel echter of veel reizigers vanuit de 51 op Amstel moeten zijn om de trein te nemen: Als je naar het noorden moet was de NZL en overstappen op CS de betere opti (behalve vanuit Overamstel), naar het zuiden kan je via Bijlmer reizen. Het zijn dan vooral de reizigers naar Weesperplein die er op achteruit gaan.
Het argument dat mensen niet van overstappen houden deel ik niet zo, zeker niet met zo'n mooie XPO als op Van der Madeweg geboden wordt. Het is hier geen Londen of Parijs waar je voor een reguliere reis met 2 overstappen vaak 15 trappen en 3 gangen van een kilometer hebt begaan tijdens je overstap