Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik snap die campagne oprecht niet, want OV-fiets komt uit 2000. In 2008 is het door NS overgenomen, maar met een jaartje wachten had je volgend jaar dus het 25-jarig jubileum kunnen vieren.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dus wat blijft er nu van Abellio over? Gouda - Alphen? Wat gaat daar mee gebeuren?Suus schreef: ↑di 23 apr 2024, 17:23 NS voornemens Abellio-activiteiten in Duitsland te verkopen aan BeNEX: https://nos.nl/artikel/2517867-ns-doet- ... e-reiziger
BeNEX rijdt als Agilis in Beieren, en heeft daarnaast deelnemingen in ODEG, Cantus, Metronom en Nordbahn. BeNEX was voorheen eigendom van Hochbahn, die het stadsvervoer in Hamburg exploiteert.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Alphen - Gouda is gewoon een onderdeel van NS, Abellio als onderdeel binnen NS verdwijnt.
Re: Kort Nederlands nieuws
ProRail meld een ingebruikname van nieuwe sporen in Delft: spoor 3 op 27 juli en spoor 4 op 26 augustus. Dat levert in de zomer dus mogelijk nog wat beperkingen op als de wissels tussen Rijswijk en Delft verwijderd zijn maar het vierde spoor nog niet in dienst is omdat de IC dan niet meer tussen Den Haag HS en Rijswijk de sprinter kan inhalen.
https://www.prorail.nl/nieuws/testrijde ... n-in-delft
https://www.prorail.nl/nieuws/testrijde ... n-in-delft
Re: Kort Nederlands nieuws
Waarom verwijderen ze dan die wissels voordat spoor 4 in gebruik genomen is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Lijkt me voor de hand liggend: het wissel direct ten zuiden van Rijswijk moet weg om het nieuwe spoor ri. Rotterdam aan te kunnen sluiten en het bestaande spoor naar Rotterdam om te leggen zodat dat voortaan richting Den Haag gebruikt kan worden.
Als ik de satelietbeelden op Google Maps zo zie (die lijken van 2024 te zijn) moet het stukje spoor van 't Haantje tot aan spoor 4 in de tunnel nog aangelegd worden omdat dat de brug waar dat op komt te liggen nu nog als bouwweg dient. Er is daar immers weinig ruimte, dus anders kan bouwmaterieel niet bij de tunnel komen.
Als ik de satelietbeelden op Google Maps zo zie (die lijken van 2024 te zijn) moet het stukje spoor van 't Haantje tot aan spoor 4 in de tunnel nog aangelegd worden omdat dat de brug waar dat op komt te liggen nu nog als bouwweg dient. Er is daar immers weinig ruimte, dus anders kan bouwmaterieel niet bij de tunnel komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Daar ligt al ruim een jaar rails, er ligt nog slechts een stuk van 200 meter ter hoogte van Delft Aansluiting tussen de oude en nieuwe viersporigheid, plus uiteraard de twee slingers waar de middensporen naar de buitensporen verschoven worden aan beide kanten van de tunnel die verwijderd moeten worden. De reden dat het laatste spoor later in dienst komt weet ik niet, misschien dat er nog wat getest moet worden aan de diverse installaties als er straks twee treinen tegelijk in dezelfde richting kunnen rijden op volle snelheid? Dat is nu nog niet echt te testen in de nieuwe tunnel omdat je niet met twee treinen tegelijk op volle snelheid kan rijden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Vier spoorlopers op één dag uit Schipholtunnel gehaald: 'Heel opvallend'
Tot verrassing en verbazing van ProRail zijn er donderdag vier spoorlopers uit de buizen van de Schipholtunnel gehaald. Het gebeurt vaker dat er mensen bewust of onbewust de spoortunnel betreden, maar vier op één dag is uitzonderlijk, zeggen de spoorbeheerder en de Koninklijke Marechaussee.
Bron en meer: NH Nieuws
Tot verrassing en verbazing van ProRail zijn er donderdag vier spoorlopers uit de buizen van de Schipholtunnel gehaald. Het gebeurt vaker dat er mensen bewust of onbewust de spoortunnel betreden, maar vier op één dag is uitzonderlijk, zeggen de spoorbeheerder en de Koninklijke Marechaussee.
Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
NS en ProRail beboet om vertraging op hsl
De NS en ProRail moeten boetes betalen van respectievelijk 500.000 en 2,75 miljoen euro. Belangrijkste reden zijn de vertragingen op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Breda. schrijft demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Heijnen noemt de prestaties van de twee vervoersbedrijven "ondermaats". Het geld van de boetes wil de staatssecretaris gebruiken voor de reiziger. Het is aan het volgende kabinet om daar plannen voor te maken.
Over de hsl is afgesproken dat minimaal 82,1 procent van de reizigers met minder dan vijf minuten vertraging moet aankomen. Die punctualiteit kwam vorig jaar uit op 73,6 procent.
Bron en meer: NOS
De NS en ProRail moeten boetes betalen van respectievelijk 500.000 en 2,75 miljoen euro. Belangrijkste reden zijn de vertragingen op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Breda. schrijft demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Heijnen noemt de prestaties van de twee vervoersbedrijven "ondermaats". Het geld van de boetes wil de staatssecretaris gebruiken voor de reiziger. Het is aan het volgende kabinet om daar plannen voor te maken.
Over de hsl is afgesproken dat minimaal 82,1 procent van de reizigers met minder dan vijf minuten vertraging moet aankomen. Die punctualiteit kwam vorig jaar uit op 73,6 procent.
Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Anne Heitinga was te gast bij BNR, zoals verwacht stak hij het bekende verhaal van wal. Het was vooral een PR verhaal met halve waarheden, veel leugens en loze beloftes. De journalist vroeg wel aardig goed door. Maar man man man, wat komt die Anne Heittinga over als een zielig mannetje met grootspraak en veel leugens...
https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive/1 ... n-auto-zit
https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive/1 ... n-auto-zit
-
- Berichten: 4452
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat waren de halve waarheden?
Re: Kort Nederlands nieuws
Wees concreet en benoem de onwaarheden?
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Kort Nederlands nieuws
Hij verteld het wel mooi ook hhet ziekteverzuim is hoog , is dat niet in heel het OV?
Dat komt ergens vandaan vind ik , er zijn regels van een nieuwe consessiehouder dat begrijp ik maar als ze zeggen we werken binnen het cao ....maar wel op het randje , beetje coulance naar Heer Hettinga zijn werknemers zou wenselijk zijn , al denk ik dat ze Hettinga wel een beetje zat zijn
Dat komt ergens vandaan vind ik , er zijn regels van een nieuwe consessiehouder dat begrijp ik maar als ze zeggen we werken binnen het cao ....maar wel op het randje , beetje coulance naar Heer Hettinga zijn werknemers zou wenselijk zijn , al denk ik dat ze Hettinga wel een beetje zat zijn
Re: Kort Nederlands nieuws
^^ ik vond in de aankondiging, in het uur ervoor dat Paul van Liempt nog wel de loftrompet ontstak..wél met de kanttekening dat hij ' het ging onderzoeken'. Ze benoemden ook zijn voornaam op z'n Fries. De lange staat van dienst van Hettinga..dát zou toch wel duiden dat hij, kennelijk, iets goed doet, was de gedachte. Kapitaal uit Amerika.. etc..
-
- Berichten: 888
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ben natuurlijk niet Lange_Dre, maar hier is mijn lijstje van opmerkingen na het luisteren:
- Rond minuut 6 tot 8 gaat het over de regio Twente. Hij verklaart het recente stakingsverbod door te zeggen dat Arriva zich aan de CAO houdt, en dat de chauffeurs maar moeten schikken, en geeft daarbij impliciet de schuld aan de vakbonden dat het ziekteverzuim hoog is.
Dat Arriva zich aan de CAO houdt is in principe waar, maar niet volledig. Arriva moet bovenop de dienstpakketnormen van de CAO ook voldoen aan de randvoorwaarden zoals met de ondernemingsraad vastgesteld. Dat doen ze nu niet, dus rijden ze met een noodpakket. FNV wilde staken omdat dat noodpakket te lang duurde. Echter is in de CAO ook vastgelegd dat de ondernemingsraad over aanvullingen op dienstpakketten gaat, en heeft FNV met de CAO ingestemd. Omdat de ondernemingsraad toestemming heeft gegeven om tot de zomer het noodpakket te rijden, heeft FNV verder geen rol in de procedure, en kunnen ze er ook niet over staken.
- In minuut 10 zegt hij dat Arriva een beter product dan NS zou bieden door "er kort op te zitten, voldoende materieel, en voldoende mensen beschikbaar te hebben". 1 vind ik nogal nietszeggend (dit was al na 2 keer doorvragen). 2 is onzin, NS heeft nu een materieeloverschot, en Arriva heeft in Limburg juist problemen met materieelinzet voor de drielandentrein. 3 is ook geen geweldig argument, want daar hebben beide partijen op dit moment last van.
- Rond 30 tot 34 minuten ontwijkt hij een aantal vragen over alternatieven voor elektrificatie. Ik was eigenlijk wel benieuwd wat Arriva's standpunten daarover zouden zijn.
Re: Kort Nederlands nieuws
De 3600 wordt vanaf dienstregeling 2026 doorgekoppeld aan de 6100:
https://www.pzc.nl/middelburg/provincie ... ~ad90fda6/
https://www.pzc.nl/middelburg/provincie ... ~ad90fda6/
Re: Kort Nederlands nieuws
Hoe zeker is de koppeling en wat gebeurt er in de weekends?
Re: Kort Nederlands nieuws
De afspraken zijn terug te vinden in officiële stukken van de provinciale staten, maar wat er in de avond en het weekend gaat gebeuren kan ik niet vinden. Afspraken zijn initieel voor 3 jaar gemaakt, daarna ziet men verder.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar goed, dan is het dus gewoon een beetje ranten. Heitinga roept maar van alles en zit te liegen dat het gedrukt staat - maar ik heb verder geen zin om uit te leggen wat er dan gelogen aan is.
Wat natuurlijk mag, maar ook wel verklaart waarom mensen juist daarnaar gaan vragen in plaats van met je mee te huilen.
Wat natuurlijk mag, maar ook wel verklaart waarom mensen juist daarnaar gaan vragen in plaats van met je mee te huilen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zoals in hem nu begrijp rijdt de een eens per uur en de ander tweemaal. Blijft dat ook zo? Of gaat de frequentie van de uurdienst omhoog naar een halfuursdienst?Bemined schreef: ↑zo 19 mei 2024, 21:51 De 3600 wordt vanaf dienstregeling 2026 doorgekoppeld aan de 6100:
https://www.pzc.nl/middelburg/provincie ... ~ad90fda6/
Re: Kort Nederlands nieuws
Een rechtstreekse trein Vlissingen - Zwolle is echt heel goed nieuws. De overstap in Breda wordt nu zo vaak gemist. Dit gaat echt tot veel minder vertragingen leiden en tot veel blije reizigers. Flinke verbetering in die regio.
-
- Berichten: 3759
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort Nederlands nieuws
4x per uur een trein over de Zeeuwse Lijn is wel een beetje veel van het goede. Zoveel reizigers telt de Zeeuwse Lijn ook weer niet. Dus waarschijnlijk rijdt de 3600 in de toekomst 1x per uur Vlissingen-Zwolle en 1x per uur Roosendaal-Zwolle en 's avonds en in her weekend 2x per uur Roosendaal-Zwolle.TffpaA schreef: ↑ma 20 mei 2024, 10:52Zoals in hem nu begrijp rijdt de een eens per uur en de ander tweemaal. Blijft dat ook zo? Of gaat de frequentie van de uurdienst omhoog naar een halfuursdienst?Bemined schreef: ↑zo 19 mei 2024, 21:51 De 3600 wordt vanaf dienstregeling 2026 doorgekoppeld aan de 6100:
https://www.pzc.nl/middelburg/provincie ... ~ad90fda6/
-
Re: Kort Nederlands nieuws
Mooi dat de provincie Zeeland dit met lobbywerk voor elkaar krijgt. Kan dan nu de provincie Noord-Brabant even gaan lobbyen voor een doorgaande sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten