Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik zou de conducteur zoeken en de situatie uitleggen.
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Tom024 schreef: vr 17 mei 2024, 16:21 Ik heb een Super Sparpreis voor vandaag, maar trein valt uit --> Zugbindung vervalt. Maar om nou om 23.30 op mijn bestemming aan te komen heb ik ook weinig trek in.

Mag ik met dit ticket ook morgen reizen? Ticket is geldig van vandaag tot 19.05, 00:00, dus lijkt me wel? Of ik dien 'm gewoon in bij Fahrgastrechte.
Als je de volgende dag voor 10 uur aankomt dan mag het zonder meer. In andere gevallen zul je het met DB moeten afstemmen.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Er zijn zoveel berichten geweest over de snelheidsbeperkingen van de HSL-Zuid dat ik door de bomen heipalen het bos de fundering niet meer zie. Waar zitten momenteel de snelheidsbeperkingen, wanneer gaat welke eruit, en waar kan nu nog 200 of harder worden gereden?

De basisbeheerkaart van ProRail is niet erg behulpzaam, die beweert een maximumsnelheid van 140 over de gehele lijn (ja, tot aan de Belgische grens). Dit terwijl 'ie op delen van de Hanzelijn wel 160 of 200 aangeeft.
OpenRailwayMap toont enkel de TSB van 80 in viaduct Zuidweg bij Rijpwetering.
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Er ligt een TSB van Hoofddorp tot de ingang van de Tunnel Groene Hart van 120 km/u, waarvan twee blokken een TSB van 80 km/u hebben. Voor de rest zijn er geen TSBs op de HSL.
Plutona
Berichten: 545
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Weet iemand hoe vaak de goederenlijn Gent - Terneuzen gebruikt wordt? Slechts heel sporadisch of toch wel meerdere keren per maand?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5305
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij meerdere keren per week of vaker.
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Volgens ProRail waren er in 2023 zo’n 1500 treinen tussen Sas van Gent (grens) en Sluiskil Aansluiting, toch wel vier à vijf treinen per dag dus.
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Als je een met een regio/sterabonnement reist naar een zone buiten je afgekochte zones, betaal je alleen het kilometertarief of ook het instaptarief?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Aan m'n reishistorie te zien ook het instaptarief (met een abonnement geldig in Amersfoort Centrum kom ik qua kilometers nooit aan de ritprijs van € 1,62 naar Vathorst immers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Iemand enig idee waarom ik met mijn Interrail via https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass op TGV 9894 het traject Straatsburg-Brussel niet kan reserveren op 14 juni? Straatsburg-Lille en TGV Haute Picardie-Brussel gaan zonde problemen, maar het hele traject ineens wil ie niet pakken.
iamthedutchdude
Berichten: 1080
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Wellicht geen rechtstreekse stoelen meer beschikbaar, maar wel losse stoelen op de door jou genoemde deeltrajecten?
Spoiler: show
Oftewel:
  • de stoel die tussen Straatsburg en Lille beschikbaar is, is tussen Lille en Brussel al gereserveerd
  • de stoel die tussen Haute Picardie en Brussel beschikbaar is, is (bijv.) tussen Straatsburg en Charles de Gaulle al bezet
rvdborgt
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

dennistd schreef: Iemand enig idee waarom ik met mijn Interrail via https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass op TGV 9894 het traject Straatsburg-Brussel niet kan reserveren op 14 juni? Straatsburg-Lille en TGV Haute Picardie-Brussel gaan zonde problemen, maar het hele traject ineens wil ie niet pakken.
Van en naar Brussel is er een vrij beperkt contingent voor pashouders en dat is op. Samen met Eurostar zijn dat de laatste treinen met een beperkt contingent.
Binnen Frankrijk kun je met Interrail boeken totdat de trein vol is, dus tot Lille lukt het wel.
Overigens kun je goedkoper reserveren via raileurope.com (alleen desktopwebsite), aangezien er daar geen boekingskosten bij komen.
Rail Europe laat voor Straatsburg-Brussel alleen de gewone prijzen zien en meldt dat je pas niet kan worden toegepast.
Het kan inderdaad zijn dat er vanaf bepaalde stations nog wel pasreserveringen verkrijgbaar zijn. Dat komt doordat de lagere tariefklassen niet voor alle relaties tegelijk uitverkocht zijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Weet iemand toevallig, welke route de Dinnertrain gewoonlijk vanuit Dordrecht rijdt?
JothamvW
Berichten: 1235
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Toen ik vanuit Ddr met de Dinnertrain ging was dat via Rtd, Gd, Ut, Ht en Bd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

De huidige is precies andersom.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

Bedankt!
JothamvW
Berichten: 1235
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Ik bedenk me net ineens, dat was ook mijn route. Rotterdam was juist het laatste waar we langskwamen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ik hoop dat hier mensen zijn die me kunnen helpen. Ik moet vrijdag van station Rotterdam Noord naar de Bosbaan in Amsterdam. Voor de heenweg krijg ik allemaal rare reisadviezen (via Rotterdam Centraal of met heel veel overstaps of met meerdere bussen, etc) terwijl ik voor de terugreis gewoon prima reisadviezen krijg van Rotterdam Noord naar Duivendrecht en dan met de metro naar zuid en daar een bus of met de metro naar Amstelveenseweg en dan lopen.

Waarom krijg ik voor de heenreis geen 'makkelijke' reisadviezen? Ik wil graag om half vijf aankomen, liever niet teveel van die gekke overstaps en eigenlijk vind ik het te ver lopen vanaf Amstelveenseweg. Kunnen jullie me helpen?
Philip
Berichten: 358
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Dat je reisadviezen via de HSL krijgt is logisch, die is zoveel sneller dan de sprinter via Woerden.

Maar ik krijg uit 9292 ook adviezen met de sprinter via Bijlmer ArenA - Zuid en dan een bus richting halte Amsterdamse Bos. Is daar iets mis mee?
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Ik zie dat je rond de spits (door de aankomsttijd bij Amsterdamse Bos rond 17:30) wat rare adviezen krijgt, omdat er dan andere verbindingen ontstaan die op papier sneller zijn. Maar ook in de spits kan je met 4000, metro en bus 347/357, bijvoorbeeld zo, door even een via voor Duivendrecht in te voeren. Dan heb je aankomst 17:25 bij halte Amsterdamse Bos.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ah, dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik ga proberen met een via station. En maakt het dan uit of ik op Duivendrecht of Bijlmer Arena uitstap?
Philip schreef: wo 29 mei 2024, 22:21 Dat je reisadviezen via de HSL krijgt is logisch, die is zoveel sneller dan de sprinter via Woerden.

Maar ik krijg uit 9292 ook adviezen met de sprinter via Bijlmer ArenA - Zuid en dan een bus richting halte Amsterdamse Bos. Is daar iets mis mee?
Nee, dat laatste is prima. Ik hoor alleen dat het op zuid onduidelijk is om de weg te vinden?
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Daantje schreef: wo 29 mei 2024, 23:09 En maakt het dan uit of ik op Duivendrecht of Bijlmer Arena uitstap?
Dat kan wel uitmaken: De trein is sneller dan de metro, dus op Bijlmer is de overstap krapper om dezelfde metro te halen. Op Duivendrecht is je overstap altijd cross-platform, dus dat is ook makkelijker.
Daantje schreef: wo 29 mei 2024, 23:09 Ik hoor alleen dat het op zuid onduidelijk is om de weg te vinden?
Dan zou ik Bijlmer vooral niet proberen ;) (half-grap, half-ervaring). Op station zuid vind ik het zelf niet slecht, maar de looproute naar de bussen is nogal lang, dus 6 minuten zou ik krap vinden.
jelmerrr
Berichten: 1812
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Wij gaan met 16 jongeren en 4 begeleiders vanuit Zutphen naar Apeldoorn noord. Is het meermansticket een hele dag geldig in de bus? Of voor enkeltje? In ieder geval wel in de spits zag ik. Kun je er dan ook 3 bestellen bij de chauffeur? En dan maar 1 leerling op bankpas van een begeleider :mrgreen:
https://www.ervaarhetov.nl/productcheck ... rvoerders.. Dan betalen we "gewoon" een retour Zutphen-Apeldoorn en dan ticket voor bus naar Noord. Of zijn er handigere/goedkopere kaarten? Want ritkaart is wel 1enkeltje volgens mij?
Michael
Berichten: 11795
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Het is inderdaad een dagkaart. Je kan er dan gewoon 3 kopen bij de chauffeur. Dan hoef je alleen nog maar voor 1 leerling en 1 begeleider apart te betalen.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef: do 30 mei 2024, 11:11 Wij gaan met 16 jongeren en 4 begeleiders vanuit Zutphen naar Apeldoorn noord. Is het meermansticket een hele dag geldig in de bus? Of voor enkeltje? In ieder geval wel in de spits zag ik. Kun je er dan ook 3 bestellen bij de chauffeur? En dan maar 1 leerling op bankpas van een begeleider :mrgreen:
https://www.ervaarhetov.nl/productcheck ... rvoerders.. Dan betalen we "gewoon" een retour Zutphen-Apeldoorn en dan ticket voor bus naar Noord. Of zijn er handigere/goedkopere kaarten? Want ritkaart is wel 1enkeltje volgens mij?
Wel pas na 9u doordeweeks, maar een avondspits is er niet in de bus dus daar zit je niet mee iig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten