Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

ThatPCDude schreef: ma 20 mei 2024, 09:17 Oeps, verkeerd gelezen. De rest van de punten blijven wel staan tho
Die klinken dan juist weer meer als persoonlijke aversie dan als onweerlegbare feiten. Je schrijft ook "wat mij betreft", maar ik hoopte eigenlijk op een iets degelijker onderbouwing.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

ThatPCDude schreef: ma 20 mei 2024, 08:59 Kleine krappe rijtuigjes en nog een gratis extra downgrade in de vorm van het ontbreken van de bordbistro (of bordrestaurant) zoals jij zegt. Bovendien vind ik ze ook nog eens verschrikkelijk lelijk.
De Stadler Giruno heeft ook een hele rare indeling met schuine vloeren en dergelijke en helaas ook kleine ramen. Nu is Amsterdam-Berlin niet bepaald het traject met beste uitzichten (op het stuk bij Porta Westfalica na dan). Maar als je toch graag het traject Amsterdam-Berlin in "normale" treinen wilt bereizen kan dat gewoon. Op het hele traject rijden ook regionale treinen met grotere ramen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 489
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

Dan heb je toch echt te veel vertrouwen in mijn onderbouwingskunde, Trolly. Ik baseer me ook alleen op de video's en foto's die ik over die dingen heb gezien van bijvoorbeeld Eisenbahn in Ö, D, CH en verscheidene twitteraars om tot mijn mening te komen
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 489
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

Nitein-Repart schreef: ma 20 mei 2024, 09:56 Maar als je toch graag het traject Amsterdam-Berlin in "normale" treinen wilt bereizen kan dat gewoon. Op het hele traject rijden ook regionale treinen met grotere ramen.
Als die nou net zo snel waren geweest had ik het heel misschien in overweging genomen. feit is wel dat ik lekker andere routes ga zoeken om naar Tsjechië te gaan als de DB begint met die talgo's en de CD met die comfortjet rommel komen (gebaseerd op eigen ervaring met de gelijkende InterJet rijtuigen wordt dat ook een gigantische downgrade)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

De ComfortJet heeft negen rijtuigen en dat is één rijtuig meer ten opzichte wat er nu rijdt tussen Hamburg, Berlin en Praha en twee rijtuigen meer ten opzichte wat er nu rijdt tussen Praha, Bratislava en Budapest. Dus flinke capaciteitsverhoging wat tussen Berlin en Praha en tussen Praha en Bratislava geen overbodige luxe is.

Wil je de Talgo en de ComfortJet (en de InterJet) echt mijden dan kun je nog altijd via Nürnberg en Schwandorf reizen alleen heeft de Alex-treindienst tussen München en Praha ook een tekort aan capaciteit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Heb je een iPhone, ben of ga je binnenkort naar Parijs en heb je geen zin in de lange wachtrijen voor de aanschaf van een Navigo-kaart? Dan heb ik goed nieuws *O*

Je kan vanaf nu op je iPhone een Navigo zetten zonder een app te downloaden. Met iOS 17.5.1 is de Navigo-kaart ingebouwd in de Wallet-app. In de Wallet-app voeg je via openbaarvervoerkaart toevoegen een Navigo toe, kies je welke tickets je erop wil zetten, betaal je dit tegoed met Apple Pay en daarna staat de Navigo in de Wallet-app en kan je deze gebruiken om te valideren bij de metro, de RER, de bus, de tram en in de toekomst ook de kabelbaan :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat is wel oud nieuws vrees ik (of iPhones zijn technisch gezien slechter): in Parijs kan je al jaren met de telefoon inchecken, en producten op je telefoon zetten. Van de week deed ik dat nog met mijn drie jaar oude A52s. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dit is inderdaad nieuw voor de iPhone. Maar:

- In tegenstelling tot Android heb je géén extra app nodig, de functionaliteit zit nu standaard in de iPhone.
- Alle iPhones die iOS 17.5.1 ondersteunen kunnen dit gebruiken, bij Android zijn een rijtje toestellen uit de Pixel-range uitgesloten.

(A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Die app ga je toch wel nodig hebben, als je iets anders wilt gebruiken dan een Ticket T+. En het downloaden van een extra app is voor mij geen reden om in plaats daarvan maar honderden euro's extra uit te geven aan een telefoon, zeker niet als dat een iPhone is. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Iets anders dan een T+, zoals een dagkaart (A)?
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: wo 22 mei 2024, 10:30 En het downloaden van een extra app is voor mij geen reden om in plaats daarvan maar honderden euro's extra uit te geven aan een telefoon, zeker niet als dat een iPhone is. :X
Meltrain waardeert dit bericht. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Suus schreef: wo 22 mei 2024, 10:35 Iets anders dan een T+, zoals een dagkaart (A)?
Fijn dat je er blij mee bent. Welkom in de moderne wereld, fijn dat je er nu ook bent. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

In Überlingen aan de Bodensee is een trein dwars door een bestelbus heen gereden. Hierbij is de bestuurder van het busje omgekomen:

Bron en meer
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TffpaA
Berichten: 3457
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Ik blijf er altijd van staan te kijken hoe er van het voertuig vrijwel niets anders dan een hoop bijna onherkenbaar verwrongen staal overblijft, terwijl de trein er altijd met vooral wat deuken en krassen vanaf komt.

Het laat maar weer eens zien dat er met treinen niet te sollen valt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Stiekem is zo'n dieseltreinstel van de serie 612 nog best zwaar. Een los treinstel heeft een dienstmassa van 116 ton. Als zo'n joekel dan met de lokaal toegestane snelheid van 120 kilometer per uur (Bron: Openrailwaymap) op een busje dat leeg misschien twee ton weegt afstormt, verklaart dat al een hoop denk ik. Anderhalf jaar geleden kreeg een VIRM immers ook een in vergelijking met een trein vederlichte lijnbus volledig doorboord en in tweeën, terwijl de trein zelf schade had die in nog geen jaar te herstellen was.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

In juli en september vinden er enkele wijzigingen plaats bij de MIVB (in Brussel).

Vanaf begin juli wordt tramlijn 9 verlengd naar Groot-Bijgaarden en wordt tramlijn 19 (komende vanaf De Wand) ingekort tor Simonis. Naar verwachting wordt de frequentie op lijn 9 daar verhoogd en op lijn 19 verlaagd.
Tevens wordt tramlijn 62 vanaf Kerkhof van Jette verlengd naar Heizel. (Om eerlijk te zijn vroeg ok me al geruime tijd af hoe ze die lijn wilden laten keren bij Kerkhof van Jette nadat die straat vernieuwd was en het oude eindpunt is vervallen.)

Vanaf 23 september gaat de nieuwe tramlijn 10 naar Neder-over-Heembeek (Militair Hospitaal) rijden.
Deze lijn neemt tussen Heembeek en Churchill de route van lijn 3 over, die wordt opgeheven.
Tussen Esplanade en Weldoeners gaat de nieuwe tramlijn 35 rijden, die voor een groot deel een aanvulling vormt op lijn 7.
Tot slot worden de routes van buslijnen 47 en 57 grotendeels gecombineerd tot een nieuwe lijn 47.

Bron: https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 82131afa93
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Interessant. Met de aanstaande reorganisatie van het Meiserplein duiden de lijnnummers er op dat lijn 25 en 35 op niet al te lange termijn één lijn gaan vormen, waarbij lijn 11 dan lijn 25 tussen Meiser en Rogier vervangt. Is meteen ook duidelijk dat de tramlijn naar het vliegveld dus het lijnnummer 11 krijgt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jjasloot
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jjasloot »

Suus schreef: di 21 mei 2024, 23:16 Heb je een iPhone, ben of ga je binnenkort naar Parijs en heb je geen zin in de lange wachtrijen voor de aanschaf van een Navigo-kaart? Dan heb ik goed nieuws *O*

Je kan vanaf nu op je iPhone een Navigo zetten zonder een app te downloaden. Met iOS 17.5.1 is de Navigo-kaart ingebouwd in de Wallet-app. In de Wallet-app voeg je via openbaarvervoerkaart toevoegen een Navigo toe, kies je welke tickets je erop wil zetten, betaal je dit tegoed met Apple Pay en daarna staat de Navigo in de Wallet-app en kan je deze gebruiken om te valideren bij de metro, de RER, de bus, de tram en in de toekomst ook de kabelbaan :Y
Dit gisteren meteen ingezet, werkt helemaal prima, inclusief een extra wandeling door het RER station op Gare du Nord. Opmerking is wel dat je pas alleen op je iPhone of op je Watch staat, niet allebei
rvdborgt
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rvdborgt »

jjasloot schreef: Dit gisteren meteen ingezet, werkt helemaal prima, inclusief een extra wandeling door het RER station op Gare du Nord. Opmerking is wel dat je pas alleen op je iPhone of op je Watch staat, niet allebei
Bij de Android-versie waarschuwen ze dat je de app "My Navigo Tickets" niet mag weggooien want daardoor kun je je ticket verliezen. Ik vermoed dat de tickets fysiek op het apparaat staan en dat zal bij de iPhone vermoedelijk dan ook zo zijn.
erjeebee
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door erjeebee »

We krijgen bijna gratis OV hier

50 cent = EUR 0.30.

Voor dat bedrag kun je bijvoorbeeld van Toogoolawah naar Gympie North reizen.
300 km, 7 uur trip.
Kom daar maar eens om in Europa.

Half jaar op proef.. en goh, midden in dat half jaar zijn de Queensland State Parliament verkiezingen.
Hoe toevallig. _O-
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Toelating voor de 408 in Nederland en België is rond https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -6-001-001
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Hoe moet je zo'n toelating eigenlijk lezen, want ik zie er condities in staan die bij mijn weten nergens voorkomen. Zoals 15 kV met ATB-EG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

15kv met ATB-EG tussen Venlo (Gr) en Venlo.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ah ja, daar had ik even niet aan gedacht. Waar niks staat is dan niet getest lijkt me? (Vooral ook logisch gezien dat situaties zijn die niet voorkomen of niet kunnen zoals ATB onder 25 kV)

Ik zie wel een brede inzetbaarheid dan: 1,5 kV met PZB (Bad Bentheim neem ik aan?) is toegelaten en zelfs 3 kV met ATB, al zie ik een ICE toch niet zo gauw bij Eijsden de grens over gaan vooral gezien ze bij Herzogenrath het land niet in kunnen (ATB-NG + 1,5 kV staat er niet tussen, zou een leuke omleiding Aken-Luik zijn op zich) ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Het ATB-NG-eiland Herzogenrath-Landgraaf is een tijdje terug (max een paar jaar geleden) omgekat naar ATB-EG, dus kan gewoon 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten