OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
cassie127

Re: OV Pay

Bericht door cassie127 »

Alleen apps van andere vervoerders die ook veel gebruikt worden voor Internationale reizen (Zoals NMBS, DB, ÖBB) onderdrukken de NFC niet, dus dan schiet het weinig op. Interrail onderdrukt hem wel maar dat zal vast zijn omdat hun hoofdkantoor in Utrecht zit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Alleen apps van andere vervoerders die ook veel gebruikt worden voor Internationale reizen (Zoals NMBS, DB, ÖBB) onderdrukken de NFC niet, dus dan schiet het weinig op. Interrail onderdrukt hem wel maar dat zal vast zijn omdat hun hoofdkantoor in Utrecht zit.
Inderdaad. Niet bij iedereen heeft het implementeren van een workaround voor een slecht ontwerp prioriteit...
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik had het ticket in de DB-app inderdaad. Maar handig om te weten dat het in de NS-app dus wel goed zou moeten gaan, dat zat ik me dus al af te vragen.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

In de tram van Den Haag ben ik twee keer ingecheckt met dezelfde kaart, terwijl ik wilde uitchecken? Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?
dennistd

Bericht door dennistd »

Toevallig dit geval?
dennistd schreef: wo 15 mei 2024, 12:34 Verschil tussen OV-chipkaart en bankpas is dat bij die eerste op de kaart de transacties worden opgeslagen. Hierdoor is ook als er geen verbinding is te zien of het gaat om een in- of uitcheck (de eventuele incheck staat immers op de kaart). Bij een bankpas moet de validator contact maken met de backend om te kijken of er een incheck heeft plaatsgevonden, en zo ja dan kan ie aangeven dat je uitgecheckt hebt. Is die verbinding er niet op dat moment dan kan de validator niet anders doen dan in de offline database kijken of de kaart geblokkeerd is, en zo nee de melding 'geaccepteerd' geven. Als er later weer verbinding is wordt deze transactie alsnog aan de backend doorgegeven.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Ben je ook daadwerkelijk ingecheckt? Dus heb je bij uitchecken op het scherm gezien dat je ook ingecheckt bent? Of ben je van het geluid uitgegaan?
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik begin het vermoeden te krijgen dat wanneer reizigers uitchecken, het systeem dat gewoon ziet als een incheck. De ene keer krijgt de reiziger de tekst "Geaccepteerd", maar ik maak te vaak mee dat reizigers de tekst "In" krijgen bij het uitchecken en dan naar mij toe komen. Aan hun lichaamstaal zie ik dan gewoon dat ze er heilig van overtuigd zijn dat ze al hebben ingecheckt en de boel niet proberen te flessen. Ik geef ze voortaan maar het kaartje mee van OVPay (waar de website heel klein op staat), met de aanwijzing om daar een paar dagen later eens op te kijken en eventueel te corrigeren. In mijn ogen gaat het echt gewoon nog te vaak fout.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
hauptbahnhof

Maar ook dan is de vraag of ze het daadwerkelijk op het scherm hebben gezien. Aangezien het geluid wel het incheckgeluid is maar op het scherm staat er iets anders. Meestal "OK".
Hainje

Bericht door Hainje »

Wanneer ik passagier, dan kijk ik vaak ook mee bij het uitchecken van anderen. En zie echt regelmatig dat er dan "In" op het scherm staat. Men let ook lang niet altijd op hoor, beetje afhankelijk van de situatie roep ik ze dan terug, maar ook vaak zat laat ik ze lopen.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Hainje schreef: zo 02 jun 2024, 13:39 Ik begin het vermoeden te krijgen dat wanneer reizigers uitchecken, het systeem dat gewoon ziet als een incheck. De ene keer krijgt de reiziger de tekst "Geaccepteerd", maar ik maak te vaak mee dat reizigers de tekst "In" krijgen bij het uitchecken[...]
Heeft dat er bij de bus niet mee te maken of er contact is met de 'backoffice?'. Ik meen dat er een andere melding verschijnt als het voertuig tijdelijk (om wat voor reden dan ook) geen contact heeft met de centrale computer. De transactie wordt dan wel gewoon geaccepteerd, maar pas later verwerkt.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik heb nu eigenlijk geen idee meer -0-

Wellicht dat mensen die achterin stappen (want voorin kijk ik altijd mee of de incheck lukt en roep ze desnoods terug) hun mobiel/bankpas voor het apparaat houden wat tijdens een vorige transactie is vastgelopen, niet opletten wat er gebeurd en gaan zitten zonder in te checken. En wanneer ze dan willen uitchecken, dan inchecken omdat het apparaat weer werkt en zodoende naar voren komen om hun beklag te doen.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

dennistd schreef: zo 02 jun 2024, 12:51 Toevallig dit geval?
dennistd schreef: wo 15 mei 2024, 12:34 Verschil tussen OV-chipkaart en bankpas is dat bij die eerste op de kaart de transacties worden opgeslagen. Hierdoor is ook als er geen verbinding is te zien of het gaat om een in- of uitcheck (de eventuele incheck staat immers op de kaart). Bij een bankpas moet de validator contact maken met de backend om te kijken of er een incheck heeft plaatsgevonden, en zo ja dan kan ie aangeven dat je uitgecheckt hebt. Is die verbinding er niet op dat moment dan kan de validator niet anders doen dan in de offline database kijken of de kaart geblokkeerd is, en zo nee de melding 'geaccepteerd' geven. Als er later weer verbinding is wordt deze transactie alsnog aan de backend doorgegeven.
Waarschijnlijk dit. Ik heb nu twee check-ins van dezelfde beginhalte terwijl ik al bij de volgende halte er al uit moest. Op de paal stond de volgende halte al getoond, toen wilde ik dus uitchecken.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Hainje schreef: zo 02 jun 2024, 14:25 Ik heb nu eigenlijk geen idee meer -0-

Wellicht dat mensen die achterin stappen (want voorin kijk ik altijd mee of de incheck lukt en roep ze desnoods terug) hun mobiel/bankpas voor het apparaat houden wat tijdens een vorige transactie is vastgelopen, niet opletten wat er gebeurd en gaan zitten zonder in te checken. En wanneer ze dan willen uitchecken, dan inchecken omdat het apparaat weer werkt en zodoende naar voren komen om hun beklag te doen.
Op het moment dat de validators geen verbinding hebben met de backend hebben komt er zowel bij het inchecken als uitchecken de melding In geaccepteerd te staan. Maar uiteindelijk word wel het juiste bedrag afgeschreven van de bankrekening. Dit is een tijdje terug ook vanuit Arriva naar de chauffeurs gecommuniceerd. Hoewel het voor reizigers natuurlijk wel verwarrend is hoeven ze zich geen zorgen te maken dat er een verkeerd bedrag afgeschreven word.
Hainje

Bericht door Hainje »

Hmm, dat heb ik dan óf gemist/vergeten óf het heeft niet in onze nieuwsbrief gestaan. Althans niet over het feit dat er "In" op het scherm komt te staan, wel werd er gemeld dat er bij geen verbinding "Geaccepteerd" op het scherm kwam te staan.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Het heeft bij ons (Leiden) wel laatst nog in een nieuwsbrief of in een ander artikel op intranet gestaan.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Mijn reis van afgelopen woensdag is om de een of andere reden in twee delen afgeschreven, waarbij het totale bedrag wel klopt.
De ene afschrijving betreft de treinreis van Delft naar Rotterdam Centraal, de metroreis van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en de metroreis van Wilhelminaplein naar Rotterdam Centraal en de tweede afschrijving is alleen de treinreis van Rotterdam Centraal naar Delft.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Mijn reizen voegen zich überhaupt nooit samen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik kwam op de Feesboek tegen dat OV Pay tegenwoordig een app heeft. Binnenkort eens even in en uitchecken met de bankpassen en dan kan ik ze aan mijn account koppelen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een vervoerdersneutrale app is een goede ontwikkeling. Tot nu toe gebruikte ik vooral de RET-app hiervoor, maar die kan alleen RET-transacties tonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof

Die app is er toch al een meer dan een jaar? Ik kan me herinneren dat ik het al begin vorig jaar gebruikt heb.
Hainje

Bericht door Hainje »

Serieus? :shock:

Nou de jaren '20 zijn dan ook eindelijk gearriveerd bij Huize Hainje. :D
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

hauptbahnhof schreef: za 08 jun 2024, 13:15 Die app is er toch al een meer dan een jaar? Ik kan me herinneren dat ik het al begin vorig jaar gebruikt heb.
Sind dat ongeveer alle regio’s ovpay hadden is die app er al, maar wel nog in beta in begin, dus dat is al wel een klein tijdje ja
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Syntus Utrecht meldt dat je vanaf nu via de OVpay app leeftijdskorting aan je betaalpas kunt koppelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dit is landelijk. Wordt ook beschreven op de site van OVpay. Fijn dat dit nu kan.
Gr BasG
MarkSmit

Bericht door MarkSmit »

Krijg zojuist een mail dat de OV pas proef in Almere stopt:
Je hebt je aangemeld voor de OV-pas proef in Almere. Helaas is besloten om de test met deze OV-pas niet te verlengen. Dat betekent dat jouw voorgenomen deelname aan de proef niet door kan gaan.

We willen je graag bedanken voor je interesse en hopen je in de toekomst bij een andere proef alsnog te mogen verwelkomen. Mogelijk nemen we in het kader daarvan op een later moment weer contact met je op.
Geen idee wat de reden is, zal er iets mis zijn gegaan?
Plaats reactie