Treinverbinding Maastricht-Luik
-
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dank je dat je mij (40) een jongere noemt. Ook ik heb een go-pass!
Ik koop dus als ik ergens in oost-Belgë moet zijn inderdaad een duur internationaal ticket Amstel-Visé (met 40% korting in NL) voor €21,60 (Asa-Eisden kost €17,64, daarmee zit je aan de max van de tariefkilometertabel). Ik betaal dus €3,96 meer voor Visé Grens-Visé (en Eijsden-Visé Grens, maar als ik daar een kaartje naar zou kunnen kopen, zou dat - vanwege de vele eerdere kilometers - zelfs gratis zijn)
Overigens betaal je bij NMBS zelfs €22,60 voor diezelfde reis.
Ik koop dus als ik ergens in oost-Belgë moet zijn inderdaad een duur internationaal ticket Amstel-Visé (met 40% korting in NL) voor €21,60 (Asa-Eisden kost €17,64, daarmee zit je aan de max van de tariefkilometertabel). Ik betaal dus €3,96 meer voor Visé Grens-Visé (en Eijsden-Visé Grens, maar als ik daar een kaartje naar zou kunnen kopen, zou dat - vanwege de vele eerdere kilometers - zelfs gratis zijn)
Overigens betaal je bij NMBS zelfs €22,60 voor diezelfde reis.
-
Je zou verwachten dat na jaren voorbereiding en vertraging het traject eindelijk van start kan gaan, maar nee: https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-o ... -oplossing
En dan nog de waterschade..
Leuk hoor Europa, maar uiteindelijk is er van samenwerking vaak geen spraken en doet elk land precies wat ie (niet) moet doen. En de reizigers zijn weer de dupe. Het blijft raar dat ik Duitsland wel grens-Aken kosteloos kan en in België grens-Luik betaald moet zijn. Dan is België dus niet bereid deze kosten te dragen/vrij te stellen / af te laten kopen.
Eigenlijk schandalig dat in de week voor de start de beloofde ov-paaltjes nog niet geleverd/werkend zijn en niemand ook maar een werkende datum noemt. Zal nog wel tot na de zomer duren, eerst gaat al het beleidspersoneel lekker op zomervakantie, uiteraard niet per trein
En dan nog de waterschade..
Leuk hoor Europa, maar uiteindelijk is er van samenwerking vaak geen spraken en doet elk land precies wat ie (niet) moet doen. En de reizigers zijn weer de dupe. Het blijft raar dat ik Duitsland wel grens-Aken kosteloos kan en in België grens-Luik betaald moet zijn. Dan is België dus niet bereid deze kosten te dragen/vrij te stellen / af te laten kopen.
Eigenlijk schandalig dat in de week voor de start de beloofde ov-paaltjes nog niet geleverd/werkend zijn en niemand ook maar een werkende datum noemt. Zal nog wel tot na de zomer duren, eerst gaat al het beleidspersoneel lekker op zomervakantie, uiteraard niet per trein

-
In Duitsland is Arriva de vervoerder dus dat werkt wat gemakkelijker. Ze krijgen direct de inkomsten uit de OV-chipkaart.
In België is de NMBS de vervoerder. Die zal vergoed willen worden voor reizigers die op OV-chipkaart reizen, aangezien de inkomsten daaruit niet bij de NMBS komen. Waarom daarvoor nog geen regeling is, dat weten we niet. Of heb je een bron waaruit blijkt dat de NMBS niet tot een regeling bereid zou zijn?
-
Zolang Arriva alles betaalt is er veel mogelijk lijkt me. Al sluit ik niet uit dat NMBS zelf de regie wil houden. Hopelijk komen ze er nog uit.
-
Inmiddels gaat volgens NS het herstel Maastricht - Visé tot 16 juni duren, dus loopt zeker een week vertraging op.
- MarkNL
Fun fact: ondertussen staat NMBS treinstel 306 nog altijd gestrand aan het perron van spoor 5.
-
Hieronder een citaat over de complexiteit van de tarieven, dit was de doelstelling afgelopen september:
Aangezien we met drie opdrachtgevers en met drie vervoerders gezamenlijk 1 trein gaan exploiteren
en de huidige situatie qua Tarieven & Ticketing zowel qua structuren als technische inbeddingen/toepassingen
historisch gegroeid is en niet zomaar vervangen kan worden vraagt dit om zorgvuldigheid. Het doel van Arriva en
de partners NS en NMBS (ook als zodanig als principe-uitspraak in de werkgroep Tarieven & Ticketing 3LT
vastgesteld) is dat bij de start van de drielandentrein op het hele traject – met name voor Nederlandse reizigers
– op de OV-chipkaart / OVpay gereisd kan worden op basis van saldo voltarief/tickets enkele reis. Hiervoor zullen
we wel voor de drie deeltrajecten verschillende kilometertarieven moeten hanteren, omdat dit bij NMBS, NS en
Arriva contractueel met opdrachtgevers vastgesteld een ander bedrag is.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
-
Ik vermoed dat de moeilijkheid er in zit dat NS voor binnenlandse reizen een degressief tarief X berekent, dat dit jaar niet mee mocht groeien met de inflatie maar voor buitenlandse reizen een degressief tarief Y dat wel ik meegegroeid met inflatie, i.c.m. het het kilometertarief van Arriva.
Voor binnenlandse reizen is dat al complex: het betekent dat een binnenlandse reis Heerlen-Eijsden het traject Hrl-Mt op (Arriva) instap+kilometertarief is, en Mt-Edn op degressief kilometertarief X.
Maar als je Ehv-Edn reist, dan is het héle traject op degressief tarief X.
Maar als je nou ook nog eens Hrl-Fvsg (Visé Grens) reist (het deel Fvsg-Fvs is op Belgisch tarief, dat is makkelijk te berekenen) dan moet ineens Mt-Fvsg op het duurdere internationale degressieve tarief Y berekend worden, dat wél is meegegroeid met de inflatie.
Ik weet niet of het OV-chipkaarttarief daar mee om kan gaan. OVPay wel vermoed ik. Het zou mij niets verbazen als ze voor de internationale reizen zeggen "verplicht met OVpay" (of een papieren of onlineticket). In Londen zie je dat ook, dat de mogelijkheden van het Oystersysteem op een gegeven moment uitgeput waren (meer dan 15 technische zones) waardoor voor bepaalde door TFL beheerde relaties je alleen met bankpas en niet met Oyster kan betalen.
Voor binnenlandse reizen is dat al complex: het betekent dat een binnenlandse reis Heerlen-Eijsden het traject Hrl-Mt op (Arriva) instap+kilometertarief is, en Mt-Edn op degressief kilometertarief X.
Maar als je Ehv-Edn reist, dan is het héle traject op degressief tarief X.
Maar als je nou ook nog eens Hrl-Fvsg (Visé Grens) reist (het deel Fvsg-Fvs is op Belgisch tarief, dat is makkelijk te berekenen) dan moet ineens Mt-Fvsg op het duurdere internationale degressieve tarief Y berekend worden, dat wél is meegegroeid met de inflatie.
Ik weet niet of het OV-chipkaarttarief daar mee om kan gaan. OVPay wel vermoed ik. Het zou mij niets verbazen als ze voor de internationale reizen zeggen "verplicht met OVpay" (of een papieren of onlineticket). In Londen zie je dat ook, dat de mogelijkheden van het Oystersysteem op een gegeven moment uitgeput waren (meer dan 15 technische zones) waardoor voor bepaalde door TFL beheerde relaties je alleen met bankpas en niet met Oyster kan betalen.
-
Of de OV-chipkaart daar mee om kan gaan hangt ook wel af van de implementatie. Heb je basistarief+kilometerprijs met een tabel met kilometerwaarden per HB-relatie in het systeem zitten of is er een tabel met tarieven voor iedere HB-relatie beschikbaar?
-
Dat is het geval, zoals ik eerder al probeerde uit te leggen. NS stelt dat de compensatie van rijkswege niet voor internationale tickets geldt. Of dat werkelijk zo is, hangt af van de formulering in de wet waar die compensatie in staat.
-
Volgens de Limburger heeft de schade ervoor gezorgd dat de laatste testritten niet zijn uitgevoerd. Nieuwe startdatum is daardoor 30 juni 

-
Wat een flauwekul. De testritten waren al voor de schade opgestart. De treinen doen het en het spoor toen ook. Er hoeft niks meer getest te worden..gewoon gas erop en gaan rijden, dan test je eventueel gewoon onderweg.
-
Afgelopen vrijdag een prachtige reis mogen maken op dit traject, heb er mijn neus nog van vol.
Door een vertraagde IC vanuit Roermond kwam ik net 2 minuten te laat in Maastricht waardoor de aansluitende bus naar Visé net vertrokken was. De NMBS-Citaro van een uurtje later had een chauffeur die geen Nederlands sprak (alleen Frans) en zelfs de afkorting NMBS niet kende
Met een bomvolle Citaro kreeg de chauffeur het zelfs nog voor elkaar, door een gezellige route door Visé te nemen, dat de aansluitende S-trein naar Luik gemist. Wandeling Visé gedaan, het prachtige station in ombouw mogen beleven (met belachelijke trappenpartij) en de volgende S-trein raakte weer voldoende vertraagd om de aansluitende IC naar Gent voor mijn neus weg te zien rijden.
Eens kijken hoe snel NMBS mijn 2 uur vertraging terugbetaald.
Door een vertraagde IC vanuit Roermond kwam ik net 2 minuten te laat in Maastricht waardoor de aansluitende bus naar Visé net vertrokken was. De NMBS-Citaro van een uurtje later had een chauffeur die geen Nederlands sprak (alleen Frans) en zelfs de afkorting NMBS niet kende

Met een bomvolle Citaro kreeg de chauffeur het zelfs nog voor elkaar, door een gezellige route door Visé te nemen, dat de aansluitende S-trein naar Luik gemist. Wandeling Visé gedaan, het prachtige station in ombouw mogen beleven (met belachelijke trappenpartij) en de volgende S-trein raakte weer voldoende vertraagd om de aansluitende IC naar Gent voor mijn neus weg te zien rijden.

Eens kijken hoe snel NMBS mijn 2 uur vertraging terugbetaald.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
-
Waarom moet dat stuk tot aan de grens nog steeds bij het hoofdrailnet blijven horen en de NS er daarom nog tussen blijven zitten?
Het lijkt me dat het daarmee aan Nederlandse zijde onnodig ingewikkeld gemaakt is, nog los van de Belgische spoorfilosofie.
Het lijkt me dat het daarmee aan Nederlandse zijde onnodig ingewikkeld gemaakt is, nog los van de Belgische spoorfilosofie.
-
Vraag dat aan het ministerie en NS. Die hebben dat bekokstoofd. Het zal wel met geld te maken hebben...
Het hoofdrailnet wordt overigens bepaald door de stations die NS moet bedienen, waaronder Eijsden. Het traject van Eijsden tot aan de grens hoort er dus niet bij.
Het hoofdrailnet wordt overigens bepaald door de stations die NS moet bedienen, waaronder Eijsden. Het traject van Eijsden tot aan de grens hoort er dus niet bij.
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 05 jun 2024, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
-
Is dat in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet straks ook weer?
En voor Eygelshoven Markt geldt dat niet dan?
Gek genoeg verlangt men van NS een IC van Eindhoven naar Aken, maar over een IC naar Luik heb ik nog niets vernomen, terwijl je daar voor ZO-NL wel een mooie enkele overstap naar o.a. Brussel, Parijs, Charleroi (vliegveld Brussel Zuid) en Luxemburg mee regelt.
En voor Eygelshoven Markt geldt dat niet dan?
Gek genoeg verlangt men van NS een IC van Eindhoven naar Aken, maar over een IC naar Luik heb ik nog niets vernomen, terwijl je daar voor ZO-NL wel een mooie enkele overstap naar o.a. Brussel, Parijs, Charleroi (vliegveld Brussel Zuid) en Luxemburg mee regelt.
-
Heb ik nog niet bekeken, maar als ik het me goed herinner moet volgens de WP2000 de bediening gebaseerd zijn op de te bedienen stations, dus ik verwacht weer ziets.
Die bediening is uit de HRN-concessie gehaald en naar de provincie overgeheveld en daarbij werd ook geld overgeheveld. Ik meen dat Eurlings dat nog geregeld had. Dat geld zal bij Eijsden mogelijk het probleem zijn.
Die bediening is uit de HRN-concessie gehaald en naar de provincie overgeheveld en daarbij werd ook geld overgeheveld. Ik meen dat Eurlings dat nog geregeld had. Dat geld zal bij Eijsden mogelijk het probleem zijn.
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 05 jun 2024, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Suus
- Contacteer:
De bediening van Maastricht - Visé blijft onderdeel van het Hoofdrailnet totdat het is opgenomen in de concessie Limburg. Het is geen onderdeel van de huidige concessie, dat tussentijds aanpassen is erg lastig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Dan zou het dus nog tot 2031 duren voordat je niet meer hoeft om te checken bijvoorbeeld.
Wist men voor 2017 nog niet dat deze verbinding eraan zat te komen?
Wist men voor 2017 nog niet dat deze verbinding eraan zat te komen?
- Suus
- Contacteer:
Nee, Arriva heeft dit als extra aangeboden maar het was geen onderdeel van de concessie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Inmiddels al toegekend gekregen! Ik sta paf

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Ik hoor gisteren van een betrokken Infrabel medewerker dat het mogelijk 3 augustus gaat worden. Dat zou echt niet fraai zijn als dit werkelijkheid wordt...
-
Laten we hopen van niet. Maar het zou mij ook niks verbazen.
-
Zou het niet een idee zijn dat er in Eijsden een keerspoor richting Maastricht gecreëerd kan worden, juist vanwege dit soort Belgisch gehannes? Dan kun je daar tevens de trein laten keren die in de toekomst niet naar Luik zal rijden. Eijsden heeft dan ook eindelijk een halfuurdienst.