Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
-
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
De busstalling in Westraven is ook in eigendom en beheer van de Provincie. Heeft plek voor ruim 160 bussen en de masten voor toekomstige pantograaf laadpunten zijn al gereed. De busstalling ietsje verderop in Nieuwegein (naast tramremise) is ook van de Provincie, biedt plek aan zo'n 60 bussen. Wordt nu gebruikt voor laden van alle Heuliez bussen en enkele stekkers. Overige stekkerbussen laden allemaal op in Zeist.
-
We gaan het meemaken. Keolis heeft vaker concessies gewonnen met beloften die in het eerste jaar weer geschrapt werden waarbij je je kan afvragen of de reiziger echt het beste aanbod heeft gekregen. Voorts is het best bijzonder dat Keolis in het persbericht schrijft "Ondanks de grote tekorten op de arbeidsmarkt hebben we onze dienstregeling tot 2024 niet afgeschaald". Dat is gewoon niet waar. Daarnaast vallen er in 2024, dat is dan weer niet gelogen, heel veel ritten uit door personeelstekort en is zelfs een belangrijke lijn als 76 op zaterdag een uursdienst gaan rijden ipv ieder half uur.
Gr BasG
-
Thx, maar ik heb niets met deze tender te maken gehad, anders dan dat ik vanmiddag om 12:55 al een CFO met een speaker met overwinningsmuziek door het pand heb zien lopen en nu buikpijn heb omdat ik teveel taart en alcoholvrije champagne op heb.
Ik ben benieuwd hoeveel buikpijn ik van de implementatie ga krijgen.
En puur qua gevoel had ik liever Utrecht Buiten gehad, dat voelt nog steeds als "mijn" concessie, waar ik begonnen ben bij CXX en de beste herinneringen aan heb. Maar Binnen is wel een flink grotere hap, met het eerste jaar €100mln omzetwaarde met wellicht nog flinke groei.
Alle Keolisten hier natuurlijk ook gefeliciteerd!
De opmerking van Milco/CSA kan ik op alle kanten niet plaatsen: Wat is er mis met een trein-bus-aansluiting, een bus die op de laatste trein aansluit lijkt me vrij riant maar waarom zou je op de laatste trein naar de plaats waar je vandaan komt aan willen sluiten? En CXX komt al >10 jaar niet meer in Houten.
Ik ben benieuwd hoeveel buikpijn ik van de implementatie ga krijgen.

En puur qua gevoel had ik liever Utrecht Buiten gehad, dat voelt nog steeds als "mijn" concessie, waar ik begonnen ben bij CXX en de beste herinneringen aan heb. Maar Binnen is wel een flink grotere hap, met het eerste jaar €100mln omzetwaarde met wellicht nog flinke groei.
Alle Keolisten hier natuurlijk ook gefeliciteerd!
De opmerking van Milco/CSA kan ik op alle kanten niet plaatsen: Wat is er mis met een trein-bus-aansluiting, een bus die op de laatste trein aansluit lijkt me vrij riant maar waarom zou je op de laatste trein naar de plaats waar je vandaan komt aan willen sluiten? En CXX komt al >10 jaar niet meer in Houten.
-
^^ Ik doelde met de felicitatie ook als (staf) medewerker. Geen idee of je ook in het tenderteam actief was.
Verder heb je in Nieuwegein natuurlijk nog de stalling bij Scholman in de loods. Dat zal wel externe huur zijn.
Misschien een idee om tóch nog iets met waterstofbussen te gaan doen.. daar is Scholman wel fan van.
De tramremise zal dan toch ook wel van de provincie zijn?RW2104 schreef: ↑di 11 jun 2024, 21:33 De busstalling in Westraven is ook in eigendom en beheer van de Provincie. Heeft plek voor ruim 160 bussen en de masten voor toekomstige pantograaf laadpunten zijn al gereed. De busstalling ietsje verderop in Nieuwegein (naast tramremise) is ook van de Provincie, biedt plek aan zo'n 60 bussen. (..)
Verder heb je in Nieuwegein natuurlijk nog de stalling bij Scholman in de loods. Dat zal wel externe huur zijn.
Misschien een idee om tóch nog iets met waterstofbussen te gaan doen.. daar is Scholman wel fan van.

-
Ik ben ook tevreden met Qbuzz. Vooral in de eerste jaren (vanaf 2013) toen ze moesten bezuinigen vond ik de oplossingen erg goed (lijn 3 en 4 combineren tot lijn 8 in Utrecht Oost en lijn 1, 6 en 8 in Utrecht Zuid), introductie lijn 34 en andere lijnen richting De Uithof. Natuurlijk gaan er dingen fout, veel ook vanwege de overal aanwezige personeelstekorten, maar als ik naar andere concessies kijk dan hoort deze concessie volgens mij toch wel bij de betere qua prestaties.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Keolis deed het daarentegen wel altijd goed in de relatie met het ROCOV, dat is bij andere vervoerders weleens anders. Daarbij doel ik dan vooral op open staan voor suggesties en dergelijke.
Utrecht was voor Qbuzz natuurlijk ook pas de tweede grote concessie die ze überhaupt gewonnen hebben, dus logisch dat ze nog niet eerder een groot gebied verloren hebben. Ze zijn de afgelopen tijd wel behoorlijk aan het winnen geweest, dus ergens ligt het ook wel voor de hand dat ze Utrecht nu verloren: je kunt nu eenmaal niet op alle concessies met de volle aandacht een bod doen, de capaciteit van het tenderteam is ook beperkt.Qbuzz heeft nooit echt een harde klap gehad, eerdere verloren concessies hadden niet zo’n grote impact op het bedrijf als Utrecht. Ik denk dat het eigenlijk wel een keer goed is als ze dat meemaken, ik begon ze als arrogant te ervaren.
In het eerste jaar valt er weinig extra te beloven, want wat er geboden moest worden stond gewoon beschreven in de lijnfiches. Waarbij er nog wel een dingetje is: die lijnfiches zijn gebaseerd op dienstregeling 2023 en schrijven dus op sommige lijnen een hogere frequentie voor dan er in het vervoerplan 2025 opgenomen is.
Maar ik neem aan dat ze niet op die lijnen doelen met de hogere frequenties.
De uitval bij Syntus Utrecht valt reuze mee ten opzichte van andere concessies. En die afschaling is alleen een voorzomerdienst waarbij specifiek gekozen is voor ritten die slecht bezet waren.Voorts is het best bijzonder dat Keolis in het persbericht schrijft "Ondanks de grote tekorten op de arbeidsmarkt hebben we onze dienstregeling tot 2024 niet afgeschaald". Dat is gewoon niet waar. Daarnaast vallen er in 2024, dat is dan weer niet gelogen, heel veel ritten uit door personeelstekort en is zelfs een belangrijke lijn als 76 op zaterdag een uursdienst gaan rijden ipv ieder half uur.
Overigens als leuke anekdote over de Babylonische spraakverwarring die je krijgt met die concessienamen. Een chauffeur op Veenendaal-De Klomp vanmiddag: "Yes, binnen! Ow nee, ik bedoel Buiten is binnen"

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
De eerste jaren van Qbuzz vond ik ook erg goed inderdaad. Vooral de grote wijzigingen in juli 2016 hebben in mijn ogen goed uitgepakt. Ze hebben toen echt het hele netwerk onder de loep genomen en gekeken wat logischer en beter kon en dat daadwerkelijk ingevoerd.matje82 schreef: ↑di 11 jun 2024, 22:04Ik ben ook tevreden met Qbuzz. Vooral in de eerste jaren (vanaf 2013) toen ze moesten bezuinigen vond ik de oplossingen erg goed (lijn 3 en 4 combineren tot lijn 8 in Utrecht Oost en lijn 1, 6 en 8 in Utrecht Zuid), introductie lijn 34 en andere lijnen richting De Uithof. Natuurlijk gaan er dingen fout, veel ook vanwege de overal aanwezige personeelstekorten, maar als ik naar andere concessies kijk dan hoort deze concessie volgens mij toch wel bij de betere qua prestaties.
De wijzigingen rondom de introductie van U-Link in december 2019 vond ik daarin juist slechter. Veel logische verbindingen vervielen, werden langer of worden alleen nog aangeboden met overstappen (Soesterberg - Utrecht CS, Driebergen - Science Park, Nieuwegein - Science Park, enz.). Ook meerdere frequentie verlagingen op een aantal stadslijnen in Utrecht. Daar hadden echt andere keuzes kunnen en eigenlijk moeten gemaakt worden. Aan U-Link is ook niet bijster veel HOV aan; neem lijn 77 als voorbeeld: frequentie is lager dan stadsbuslijn 3, de route verloopt grotendeels gewoon over de rijbaan en niet over een aparte busbaan en het materieel is ook minder comfortabel dan de elektrische bussen op lijn 3: lage rugleuningen i.p.v. hoge.
De provincie wilt het U-Link netwerk verder uitbreiden: ik hoop dat het daadwerkelijk op uitbreiding neerkomt van het aantal DRU’s, in plaats van verschuiving van de DRU’s van de rustige lijnen naar de drukke lijnen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Zonder enig oordeel over wat Qbuzz wel gedaan heeft, maar kwamen die ideeën niet uit de koker van het BRU? De wijzigingen op lijn 1/6/8 waren ook al door het GVU doorgevoerd, en ik meen me te herinneren (maar het is even geleden) dat het idee om lijn 3 en 4 samen te voegen er ook al lag.matje82 schreef: ↑di 11 jun 2024, 22:04Ik ben ook tevreden met Qbuzz. Vooral in de eerste jaren (vanaf 2013) toen ze moesten bezuinigen vond ik de oplossingen erg goed (lijn 3 en 4 combineren tot lijn 8 in Utrecht Oost en lijn 1, 6 en 8 in Utrecht Zuid), introductie lijn 34 en andere lijnen richting De Uithof. Natuurlijk gaan er dingen fout, veel ook vanwege de overal aanwezige personeelstekorten, maar als ik naar andere concessies kijk dan hoort deze concessie volgens mij toch wel bij de betere qua prestaties.
-
https://www.qbuzz.nl/nieuws/Zmhi1BAAACM ... cht-binnen
Met dat bericht lijkt het me dat Qbuzz dus in ieder geval geen bezwaar zal maken. Ik hoop dat de gunning binnen de 6 weken onherroepelijk kan worden verklaard. Hoe langer de implementatie hoe beter.
Met dat bericht lijkt het me dat Qbuzz dus in ieder geval geen bezwaar zal maken. Ik hoop dat de gunning binnen de 6 weken onherroepelijk kan worden verklaard. Hoe langer de implementatie hoe beter.
-
In elk geval in de regio Utrecht is totaal niet inzichtelijk wat het ROCOV is, wat ze wel en niet doen, etc. Zo is het meest recente nieuwsbericht van zomer 2020

Gr BasG
-
Ik ook wel als tramreiziger

Heb eigenlijk alleen met de U-OV bus gereden als er een verstoring bij de trams was, maar ik heb eigenlijk zelf veel goede ervaringen met Qbuzz gehad. Wel jammer dat ze hun concessie hebben verloren.
-
Als Arriva in bezwaar gaat tegen buiten, zou binnen dan ook nog kunnen wijzigen? Als Keolis ze allebei zou hebben gewonnen, maar voorkeur had voor buiten, dan zouden ze alsnog binnen horen te krijgen als ze buiten verliezen in de bezwaarprocedure.RW2104 schreef: ↑wo 12 jun 2024, 04:31 https://www.qbuzz.nl/nieuws/Zmhi1BAAACM ... cht-binnen
-
Exact met dit soort fratsen maakt de provincie, en voorheen BRU, het zo ingewikkeld en is er een enorme overhead nodig die geld kost en niet aan de reizigers kan worden besteed. Een ander voorbeeld is het hobbyproject met de Weense trams.
Gr BasG
-
Ik gun iedereen z'n ding en overwinning want dat is hoe het systeem van aanbesteden werkt en iedereen wil thuis wat te eten op tafel zetten.IIVQ schreef: ↑di 11 jun 2024, 21:44De opmerking van Milco/CSA kan ik op alle kanten niet plaatsen: Wat is er mis met een trein-bus-aansluiting, een bus die op de laatste trein aansluit lijkt me vrij riant maar waarom zou je op de laatste trein naar de plaats waar je vandaan komt aan willen sluiten? En CXX komt al >10 jaar niet meer in Houten.
Echter, is Cxx/Transdev niet de meest flexibele/innovatieve vervoerder van Nederland. De opmerking over de laatste bus van Houten die aansluit op de laatste trein naar Houten is natuurijk gechargeerd. Maar de realiteit is dar er zat concessies zijn waar het echt een stuk slimmer en beter kan.
Ik heb in het NHN topic al meerdere keren gereageerd omdat dat een exemplarisch voorbeeld is van verspilling van publiek geld in het OV. Lijntjes van niks naar nergens worden ingelegd/lijnen 500m bij elkaar vandaan eindigen die ten kostet van gaan van lijnen die er werkelijk toe doen/lijnen die prima functioneren en waardoor er dus straks flink wat meer mensen op achteruit gaan. Het effect is namelijk dat je nog meer mensen gaat ontmoedigen om te reizen met het OV.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon ondernemen en geld verdienen, maar wat op papier/of digitaal heel mooi lijkt kan in de werkelijkheid vies tegenvallen. Soms moet je investeren om iets te bereiken en daar is Cxx/Transdev erg passief in. Een mooi voorbeeld is dit: edereen heeft z'n mond vol over IJssel/Vecht maar wat je wel kan zeggen is dat EBS er de moeite doet om iets van te maken.
En daar laat ik het bij, het is niets persoonlijke!
-
Iets van te maken? Ben je je er bewust van dat er chauffeurs langdurig ziek zijn geworden omdat de stoelen/ stuur in de BYD bussen verkeerd staan en dat EBS daar weinig aan doet? EBS heeft ondanks alle waarschuwingen op die concessie ingeschreven. Arriva gaf duidelijk aan dat niet te doen om oa de onveilige bussen. Onveilig omdat ze naar links of rechts trekken ipv rechtdoor rijden.
Gr BasG
-
Heb de afgelopen dagen als reiziger in Zwolle en de regio rondgereisd en dat is me prima bevallen om heel eerlijk te zijn. Heel vervelend voor een ieder die ziek is, maar even hard gezegd: daar heeft de reiziger niets mee van doen! De bussen zijn er nu eenmaal en daar moet je het mee doen. Rituitval is er in meerdere concessies (door meerdere oorzaken) en daar is EBS niet uniek in. OV is er vooral voor de reiziger, hobbyisten hebben vaak een iets andere bril op en dat is niet dezelfde bril als die van de reiziger
Er was een overname verplichting en als er daardoor problemen ontstaan is er maar 1 verantwoordelijk en dat is de provincies. In dit geval zou het niets uitmaken wie er had gereden want iedere vervoerder had met hetzelfde probleem gezeten.
En... Arriva loopt als een zonnetje natuurlijk en in Twente gaat het ook helemaal vlekkeloos!
Er was een overname verplichting en als er daardoor problemen ontstaan is er maar 1 verantwoordelijk en dat is de provincies. In dit geval zou het niets uitmaken wie er had gereden want iedere vervoerder had met hetzelfde probleem gezeten.
En... Arriva loopt als een zonnetje natuurlijk en in Twente gaat het ook helemaal vlekkeloos!
-
Rustig, Rustig. Er worden hier verschillende dingen door elkaar gehaald. Hoe de vervoerder het doet voor de alledaagse reiziger (die gewoon dagelijks zijn bus langs ziet komen - of niet en dan een uur moet wachten), voor de potentiele reiziger (zijn de reizen die een reiziger zou overwegen per OV te maken, ook per OV haalbaar), voor de chauffeur (zijn diensten en roosters OK, en de bussen fijn) en natuurlijk de opdrachtgever (doet het bedrijf wat wij als overheid ervan verwachten) en de aandeelhouder (wordt er winst gemaakt op onze investering).
Dat zijn allemaal andere zaken die in elke concessie ook weer anders uitvallen, maar waar wel per bedrijf een bepaalde trend in te ontdekken valt. Maar het aantal concessies is zo klein dat je niet kan zeggen "EBS is klote voor de chauffeurs" en "Transdev maakt alleen maar netwerken kapot". Om de prestaties van een bedrijf 15 jaar geleden of in een heel andere concessie op deze concessie te projecteren terwijl hier nog niet eens een vervoerplan bekend is geworden (van beide bedrijven niet) is nogal nietszeggend.
Dat zijn allemaal andere zaken die in elke concessie ook weer anders uitvallen, maar waar wel per bedrijf een bepaalde trend in te ontdekken valt. Maar het aantal concessies is zo klein dat je niet kan zeggen "EBS is klote voor de chauffeurs" en "Transdev maakt alleen maar netwerken kapot". Om de prestaties van een bedrijf 15 jaar geleden of in een heel andere concessie op deze concessie te projecteren terwijl hier nog niet eens een vervoerplan bekend is geworden (van beide bedrijven niet) is nogal nietszeggend.
-
Nee want Keolis heeft inferieure bussen gekocht. Alle opmerkingen werden genegeerd, stilgehouden en weggemoffeld. Keolis had nooit bussen moeten accepteren die niet recht rijden waardoor de bestuurder steeds tegen moeten sturen. Daarnaast is het moreel verwerpelijk deze bussen te accepteren als je weet dat een andere partij die verplicht gaat overnemen.
Gr BasG
-
Even los van dat we afdwalen - was dat laatste al bekend op het moment dat Keolis de bussen accepteerde?
-
Ja want het was een korte concessie waarin was vastgelegd dat de bussen verplicht over gingen.
Gr BasG
-
Dat is allemaal geschiedenis en daar kan je nu nika meer aan veranderen, oftewel het is wat het is. Feit is dat de huidige vervoerder ze moest overnemen. Daar kan en mag je wat van vinden maar dat zijn de feiten.BasGeluk schreef: ↑wo 12 jun 2024, 18:32 Nee want Keolis heeft inferieure bussen gekocht. Alle opmerkingen werden genegeerd, stilgehouden en weggemoffeld. Keolis had nooit bussen moeten accepteren die niet recht rijden waardoor de bestuurder steeds tegen moeten sturen. Daarnaast is het moreel verwerpelijk deze bussen te accepteren als je weet dat een andere partij die verplicht gaat overnemen.
Het is net als een hap stront, je kan er op blijven kauwen en roepen dat het vies is, of je slikt door en gaat verder. De komende jaren zal er iig niets aan veranderen op dat gebied.
Maar genoeg BYD voor nu, laten we met friase moed eens kijken wat voor materieel er zal instromen in de beide Utrechtse concessies.
- Meltrain
- Donateur
Andersom is ook mogelijk: als Keolis succesvol bezwaar aantekent tegen de gunning van Binnen aan Transdev, wint Arriva alsnog Buiten.Dionysusnu schreef: ↑wo 12 jun 2024, 11:42Als Arriva in bezwaar gaat tegen buiten, zou binnen dan ook nog kunnen wijzigen? Als Keolis ze allebei zou hebben gewonnen, maar voorkeur had voor buiten, dan zouden ze alsnog binnen horen te krijgen als ze buiten verliezen in de bezwaarprocedure.RW2104 schreef: ↑wo 12 jun 2024, 04:31 https://www.qbuzz.nl/nieuws/Zmhi1BAAACM ... cht-binnen
Nee, de concessie werd pas ingekort nadat (en mogelijk omdat) Keolis die Chinese bussen had gekocht.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
De concessie werd niet ingekort. Er kwam een nieuwe nood concessie van twee jaar.
Gr BasG
-
Hopelijk is de trammelant bij de nieuwe Regiotaxi / leerlingenvervoer concessie in provincie Utrecht geen (slechte) voorbode..
Ook hier is de provincie in twee delen geknipt en gaan er twee vervoerders rijden.. maar de contractdatums lopen niet gelijk.

Ook hier is de provincie in twee delen geknipt en gaan er twee vervoerders rijden.. maar de contractdatums lopen niet gelijk.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/375005 ... e-en-zeist(..) Onlangs hebben 22 Utrechtse gemeentes samen met de provincie de Regiotaxi en het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Daar kwam uit dat vanaf 2025 de huidige vervoerder Willemsen-De Koning en de nieuwe partij Connexxion het vervoer samen gaan uitvoeren. Willemsen-De Koning doet de regio's Utrecht Stad, Utrecht West en Lekstroom. Connexxion neemt Eemland en Zuidoost Utrecht op zich. In die laatste regio, oftewel de gemeentes Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist, gaat het nu mis.
Het contract van Willemsen-De Koning loopt namelijk tot de zomervakantie en het contract van Connexxion gaat pas in vanaf januari 2025. En beide vervoerders zeggen voor de tussenliggende maanden 'vanwege de krappe arbeidsmarkt' niet genoeg chauffeurs te hebben om de ritten in Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist te rijden. In de vijf gemeentes maken zo'n 640 leerlingen gebruik van het vervoer.
Bij de ouders van die kinderen is het nieuws dat er van september tot aan de kerstvakantie geen vervoer is voor hun kind ingeslagen als een bom (..)
- marvinkok
Nee, de concessie werd afgenomen door het gesjoemel bij de aankoop van de elektrische buurtbussen bij het van oorsprong Nederlandse Ginaf.Meltrain schreef: ↑wo 12 jun 2024, 20:42Andersom is ook mogelijk: als Keolis succesvol bezwaar aantekent tegen de gunning van Binnen aan Transdev, wint Arriva alsnog Buiten.Dionysusnu schreef: ↑wo 12 jun 2024, 11:42Als Arriva in bezwaar gaat tegen buiten, zou binnen dan ook nog kunnen wijzigen? Als Keolis ze allebei zou hebben gewonnen, maar voorkeur had voor buiten, dan zouden ze alsnog binnen horen te krijgen als ze buiten verliezen in de bezwaarprocedure.RW2104 schreef: ↑wo 12 jun 2024, 04:31 https://www.qbuzz.nl/nieuws/Zmhi1BAAACM ... cht-binnen
Nee, de concessie werd pas ingekort nadat (en mogelijk omdat) Keolis die Chinese bussen had gekocht.
Daardoor zijn degenen die de kwaliteitscontrole bij BYD deden op non-actief gezet en was er dus te weinig controle op de kwaliteit van die bussen waarvan de Chinezen het vooral niet wilden laten gebeuren dat ze niet op tijd alles zouden hebben kunnen leveren. De provincie wilde tenslotte vasthouden aan 100% elektrisch vanaf de start. Iets wat ook in Twente fantastisch heeft uitgepakt....