Ardan on Tour #70: Op naar het warme noorden [48f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Ardan on Tour #70: Op naar het warme noorden [48f]

Bericht door Ardan »

Hoi, het was tijd voor een welverdiende week ertussenuit. Alleen me, myself and I. En omdat ik vriendlief toch niet snel zo gek krijg om met de trein naar het noorden te gaan en ook nog eens naar een beetje leuke OV-plaatsen, moest ik nu even de kans grijpen om zelf Kopenhagen eens wat verder te gaan verkennen en als bonus ook nog Göteborg mee te pakken.

Even voor er vragen over komen: er zijn nogal wat foto's verticaal. Soms maak ik twee foto's van iets omdat Instagramstories altijd verticaal zijn, maar tijdens het uploaden naar Flickr kon ik niet meer zien wat nou de horizontale en wat de verticale foto's waren. Dat zag ik dus tijdens het schrijven en ik had geen zin de boel aan te passen.

Voor een SuperSparpreisje kun je al voor 60 euro naar Kopenhagen komen. Prima prijs, dus vorige week dinsdag hees ik me in de Pimpel naar Osnabrück, een ICE-4 naar Hamburg, en de EC naar Kopenhagen. Vertrek 9:20, aankomst gepland 19:35, maar dat werd door wat geklungel een uur later. Gauw naar het hotel, en nog éventjes de stad in, onder andere voor een weerzien met het fraaie Hovedbanegård (spreek uit: bééjnkoord) uit de jaren '10 van de vorige eeuw.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag was het 's ochtends prachtig weer. Vlak bij mijn hotel aan lijn M1 leggen we de automagisch rijdende metro van Kopenhagen vast.
Afbeelding
De metro van Kopenhagen is geopend in 2002 en rijdt met deze projectielen uit de fabrieken van AnsaldoTilburg. In 2002 zijn de lijnen M1 en M2 geopend, van het centrum naar het eiland Amager waar grote stadsontwikkelingen waren. In 2019 is de M3 geopend, een ringlijn door het centrum en de randwijken, en de M4 als zijtak daarvan. Over twee weken openen nog eens vijf stations aan de M4 van Hovedbanegård naar station Syd (Zuid, former known as Ny Ellebjerg). Het is vermakelijk om voorin te zitten.

Omdat de metro nog best nieuw is, is het wel een beetje saai en basic. Alle stations zijn van een standaardontwerp en 20 bij 60 meter groot. De tunnels zijn geboord. De stations zijn voorbereid op een verlenging van de treinen van 3 naar 4 bakken. Dat zouden nog steeds geen lange treinen zijn maar het spul rijdt zo verschrikkelijk vaak dat langer ook niet echt nodig is. En, nog een voordeel van automatisch rijden, ook nog eens 24 uur per dag.
Overstapstations op de S-Tog zijn (meestal) DSB-rood.
Afbeelding

Een blik in de hal van het centraal station. De vele winkeltjes pal in het midden maken een en ander er niet overzichtelijker op. Twee 7-Elevens in één hal? Really?
Afbeelding

Kopenhagen is een erg leuke en sfeervolle stad verder. Er zijn veel paleizen in de stad. Hier zien we de tuinen bij slot Christiansborg.
Afbeelding

En ja, als je er dan toch bent... ;)
Afbeelding

Uitzicht over de stad vanaf de Rundetaarn, een oude toren waar je voor 5 euro in kunt en naar boven kunt lopen over een ronde hellingbaan in plaats van een trap. Er is zelfs ooit een auto naar boven gereden! Helemaal bovenin vind je nog een sterrenwacht en een uitbeelding van het zonnestelsel.
We zien ook de bijzondere toren van de Vor Frelsers Kirke, die tegen de klok in omhoog draait. Naar verluidt was het de bedoeling dat de toren met de klok mee omhoog zou lopen. Tijdens de bouw kwam men erachter dat het andersom liep, en de toren is wel afgebouwd maar de ontwerper schaamde zich zo voor deze bouwfout dat hij zich van de toren heeft laten vallen. Tenminste, dat vertelde de stadsgids met wie ik stiekem meeluisterde.
Afbeelding
In de verte zien we ook nog de Øresundsbron, de in 2000 geopende weg-spoor-brug tussen Kopenhagen en Malmö. Daar kijken we later nog...

We nemen weer even een kijkje op het spoor en zien wat Deense Neuzen rondneuzen op station Østerport. Treinen van de Øresundståg gaan dus de brug over, elk kwartier!
Afbeelding

En we zien hier ook de S-Tog verschijnen, de Kopenhaagse versie van de S-Bahn dat in 1934 al is begonnen met een lijn naar Klampenborg (tegenwoordig lijn C). Een uitstekend netwerk van vier basislijnen plus drie overdaglijnen, waardoor er op de Stammstrecke tussen Dybbølsbro en Svanemøllen elke 2 minuten een trein rijdt.
Afbeelding

Ik reed mee naar Klampenborg, dat pal aan de zee ligt.
Afbeelding
Sommige treinen, zoals de linker hier, zien er erg uitgeleefd uit, maar er staat een opschrift op dat de DSB bezig is de buitenkant helemaal op te frissen en de koersrollen te vervangen door digitale displays, zodat je een trein zoals de rechter krijgt. De koersrollen zijn zelfs afgeplakt omdat ze teveel storingen geven!

Halverwege ringlijn F ligt Nørrebro, wellicht bekend van het kledingmerk Distrikt Nørrebro. Vroeger een vervallen volkswijk, tegenwoordig een bruisende wijk waar altijd wel leven is. Ik belandde donderdagavond zelfs midden in een kilometers lang straatfeest toen ik willekeurig de metro uitstapte!
Afbeelding

Donderdagochtend ging het per S-Tog naar Emdrup.
Afbeelding

Hier vlakbij ligt namelijk een heel bijzondere kerk die vaak op Instagram voorbijkomt, zeker als je een beetje architectuurdingen volgt. Grundtvigs Kirke uit de jaren 1930, dat uit 6 miljoen bakstenen bestaat, midden in een arbeiderswijk zoals we er in Nederland in elke stad ook wel een hebben. Het is echt heel erg indrukwekkend.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna ging ik een rondje door de regio maken, eerst naar Flintholm, een handig overstapstation waar metro, S-Tog-ringlijn, en lijn C en zijn versterkerlijn H bij elkaar komen.
Afbeelding

Hierna maakte ik een rondje via Frederikssund en de bus naar Farum. Weinig spectaculair, wel leuk.
Een bus in Farum.
Afbeelding

Dan ook maar even de brug over naar Malmö, nu ik er toch ben? Ach, waarom ook niet. Met flinke vaart zoef je door de tunnel en over de 57 meter hoge brug en met 20 minuten ben je er eigenlijk al wel. In tegenstelling tot de vorige keer geen grenscontrole op Malmö Hyllie, wel nog steeds een perron dat afgescheiden is van de rest. Ik stapte uit op het ondergrondse Malmö Triangeln.
Afbeelding

Ik was al eens eerder in Malmö geweest dus ik ging niet voor een uitgebreide stadswandeling, maar liep via het park waar nog een museumtramlijn doorheen loopt naar de nieuwe wijk Västra Hamnen, waar ook de 190 meter hoge Turning Torso-flat staat. Een mooi uitzicht richting Kopenhagen dit keer.
Afbeelding

En bussen die achteruit lijken te rijden. Ja, deze rijdt van me vandaan juist.
Afbeelding

Nog even een kijkje op de bovengrondse kopsporen van Malmö Centralen, en daarna weer naar Denemarken.
Afbeelding

De volgende dag, vrijdag, verplaatste ik me van Kopenhagen naar Göteborg. Via de toeristische route natuurlijk.
De kleurrijke Nyhavn mag je ook niet missen in Kopenhagen.
Afbeelding

Hierna liet ik Kopenhagen achter me en ging ik per S-Tog naar Hillerød. Echt, neem hier de tijd om even te gaan kijken bij het bijzonder fraaie kasteel Frederiksborg en zijn gigantische tuinen. Kun je gewoon gratis doorheen wandelen. Het kasteel ín kost wel geld.
Afbeelding

Afbeelding

Waar de S-Tog ophoudt gaan deze Lintjes verder de regio in. Gewoon elk half uur, Nederlandse toestanden hier hoor :Y Ik moest door de kleurstelling erg denken aan Syntus van vroeger..
Afbeelding

Het Lintje bracht me naar het mooie kopstation van Helsingør, dat ook nog eens een erg leuk stadje is. En de temperatuur was intussen erg aangenaam geworden, 23 graden!
Afbeelding

Vanaf Helsingør gaat er nog een boemellijntje binnendoor verder langs de kust. Dwars over het voorplein en stapvoets langs de kade.
Afbeelding

Helsingør heeft een uitstekende veerverbinding naar de Zweedse zusterstad Helsingborg, dat we aan de overkant al duidelijk zien liggen. Er gaat elk half uur een veerboot waar auto's op kunnen, maar ik nam het zusterschip van deze, dat elk half uur voor 5 euro alleen voor voetgangers naar de overkant gaat. Het is niet ver, de tocht duurt 20 minuten.
Links nog Kronborg, een kasteel dat hier op het smalste stukje zee staat. Hier moest vroeger tol worden betaald in de tijden van de grote zeevaarders. Ik heb het niet bezocht, ik moest immers nog een stuk. Komt nog wel een keer.
Afbeelding

Maar je zit wel érrug lekker in een zonnetje op het bovendek hoor. De grote veerboot vaart een paar minuten later achter je aan. Doei Denemarken!
Afbeelding

In Helsingborg nam ik nog even de tijd om de heuvel op te klimmen naar het kasteel dat hier vroeger stond, maar waar nu alleen de toren en de entree nog van rest.
Afbeelding

En al gauw liep ik het moderne station Helsingborg C in, om de trein naar Göteborg te nemen.
Afbeelding

Ik had de rechtstreekse trein van 16:00 net gemist, dus werd het de pimpelpaarse Pågatåg van 16:18 met een overstap in Halmstad.
De perrons liggen ondergronds sinds 1991. Als ik het goed begrijp waren er voor die tijd twee stations, naar noord en naar zuid, die slechts door een rangeerspoortje met elkaar verbonden waren, maar nu kan er dus door een tunnel doorgereden worden.
Volgens de Engelstalige Wikipedia is het één van de slechts acht ondergrondse stations in Zweden, en als ik goed tel heb ik ze allemaal gezien. Kan me niet voorstellen dat er niet nog meer zijn. (Ik kom dan tot Helsingborg, Malmö C, Malmö Triangeln, Göteborg Liseberg, Stockholm City, Stockholm Odenplan, Stockholms Södra, Arlanda)
Afbeelding

Na een kalme en mooie rit waarbij je af en toe de zee ziet, kwam ik rond 18:30 aan in Göteborg.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben een geoefend reiziger, maar ik kwam wat verward aan. Het stationsgebouw staat een kwartslag gedraaid ten opzichte van wat je zou verwachten op een kopstation, er was een enorme pro-Palestina-demonstratie aan de gang dat het hele voorplein in beslag nam en het stationsgebouw in liep, waar ik dus weer langs moest voor tramkaartjes, ik kon überhaupt de juiste halte niet vinden want er zijn haltes aan alle kanten van het station plus een hoop werkzaamheden voor een S-Bahntunnel en het begon keihard te waaien en te onweren. Niet echt een prettige binnenkomer dus.

Maar goed, uiteindelijk begon ik de logica te snappen, dus na het hotel te hebben opgezocht en gauw wat schandvoer naar binnen te hebben gewerkt was het toen het droog was tijd voor nog een rondje door de stad.
Er staat een monument op het Stenpiren-plein, van waar af er veerdiensten de rivier Göta Alv oversteken. Op de achtergrond zien we de Karlatornet, een 246 meter hoog gebouw dat bijna klaar is en het hoogste gebouw van Scandinavië is. Helemaal links gaat er nog een hoge brug over de rivier.
Afbeelding

Göteborg is de tweede stad van Zweden en een grote havenstad. Net als Stockholm ligt het op een rotsige kust/rivieroevers waardoor er veel hoogteverschillen zijn.
Het stedelijk vervoer wordt verzorgd door Västtrafik met een heleboel trams in mooi blauw. Hier zien we een ouder type M31 op lijn 3 bij het Centraal Station.
Afbeelding

En een nieuwere M32 van AnsaldoEindhoven op de Kungsportsavenyen.
Afbeelding

De tram van Göteborg is nogal een bord spaghetti aan lijnen, maar de trams hebben vrijwel altijd een vrije baan en buiten het centrum zelfs uitgebouwd naar Stadtbahn-standaard. Vooral de tak naar Angered is erg snel. Angered ligt heel ver weg maar door weinig haltes en volledig eigen baan kan de tram flink doorkarren. Bij Hjällbo wisselen de trams naar links rijden zodat er eilandperrons konden worden aangelegd op station Hammarkullen, het enige echt ondergrondse station.
Afbeelding

Bij halte Korsvägen zien we op zaterdag oudgediendes rondjes rijden. Op de achtergrond het reuzenrad van attractiepark Liseberg.
Afbeelding
Even tussendoor. Hoe krijgen jullie het altijd voor elkaar perfecte plaatjes te schieten? De reden dat ik hier een paar foto's van achterkanten plaats is omdat ALTIJD als ik klaarsta om een mooie voorkantfoto te maken er PRECIES DAN mensen komen aanlopen of auto's ervoor gaan staan. Of de zon staat verkeerd of paaltjes, er is altijd wat :')

Omdat het schitterend weer was, 27 graden en zonnig (dat was het in Nederland niet he? :6 ), besloot ik de stad uit te gaan en de kust op te zoeken. Ik heb een paar uur doorgebracht op een schitterend, maar niet heel makkelijk te bereiken plekje vol rotsen en eilandjes. Prachtig, genieten.
Afbeelding

Ik had de zon goed te pakken gehad, maar dat je toch echt vijf, zes graden noordelijker zit merk je 's avonds. Deze foto maakte ik iets voor middernacht, terwijl het uitgaansleven bezig was op de Kungsportavenyen.
Afbeelding

De volgende dag ging ik met de ketterbak naar huis. Ik kon nog even wat tijd doorbrengen om rond te kijken, zoals hier een uitzicht op de stad vanaf de heuvel in het Skansparken (Dank je wel Chrysa, stond in jouw verslag)
Afbeelding

Nog even een lompe tram in de zon...
Afbeelding

..en daarna op naar huis. Aan het centraal station zit een groot busstation vast, vanwaar zelfs op zondag nog elk kwartier een bus naar luchthaven Landvetter vertrekt. Kost wel 130 kronen extra.
Afbeelding

Het plan was om om 16:00 weg te vliegen met anderhalf uur overstap in Kopenhagen. Nou kwam het vliegtuig al laat aan dus een uur later zaten we pas, en door een plotselinge onweersbui mochten we ook nog eens niet vertrekken, dus die overstap ging helemaal de mist in. Uiteindelijk mochten we om 18:30 pas vertrekken.
Afbeelding

Onderweg zien we nog vanaf hoogte de steden Helsingborg en Helsingør met de veerbootjes. Leuk om dat nog even zo te hebben gezien.
Afbeelding

Daarna nog een ererondje over Kopenhagen om vanuit het zuiden te kunnen landen.
Afbeelding

Ik werd intussen omgeboekt naar een vlucht naar huis om 21:30, dus met een flinke sprint kon ik de laatste trein naar huis nog halen en was de vakantie weer voorbij. Maar goed, ik heb genoten en was weer helemaal opgeladen!

Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende :D
Gediplomeerd ongeluksmagneet
waldo79

Re: Ardan on Tour #70: Op naar het warme noorden

Bericht door waldo79 »

Leuke tocht, ik zie uit naar meer.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Dank! Nu is het klaar :)
AppleMoose

Re: Ardan on Tour #70: Op naar het warme noorden [48f]

Bericht door AppleMoose »

Leuk tripje :pos:
En blandning av sött och salt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ook het laatste stukje was leuk :pos:
Even tussendoor. Hoe krijgen jullie het altijd voor elkaar perfecte plaatjes te schieten? De reden dat ik hier een paar foto's van achterkanten plaats is omdat ALTIJD als ik klaarsta om een mooie voorkantfoto te maken er PRECIES DAN mensen komen aanlopen of auto's ervoor gaan staan. Of de zon staat verkeerd of paaltjes, er is altijd wat :')
Klinkt heel bekend hoor, ik weet er soms wel wat hinderlijke zaken af te knippen. Maar je moet geluk hebben en er mislukt genoeg hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl

Bericht door Karl »

Leuk dat je twee bekende steden hebt gecombineerd met wat kleinere plaatsen.
Het is een spectrum.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Leuk verslag inderdaad! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Oeh, leuk verslagje. *O* Die kerk in Nørrebro ken ik nog niet, moet ik volgende keer maar eens langs, dank voor de tip! Ook leuk als je nog iets ten noorden van Kopenhagen zoekt: het moderne kunstmuseum Louisiana in Humlebæk. De oprichter daarvan had door de jaren heen drie vrouwen, ... en die heetten alle drie Louise. :')
Anne

Bericht door Anne »

Mooi verslag. :pos:
Smaakt naar meer. :p
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Een leuk reisje en dito verslag. *O*
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Die bus in Farum is trouwens een VDL oftewel Nederlands product. Het lijkt om een Citea te gaan, al twijfel ik of ik er geen Ambassador in zit aan de zijkant te zien… :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag! :pos:
Ardan schreef: do 06 jun 2024, 00:52 Uitzicht over de stad vanaf de Rundetaarn, een oude toren waar je voor 5 euro in kunt en naar boven kunt lopen over een ronde hellingbaan in plaats van een trap.
Hier is ook een scène van Bassie en Adriaan opgenomen, waarbij B100 "bekogeld" werd met allerlei ballen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersnaam
Contacteer:

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk verslag :pos:
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Jaaaaa *O*

Heerlijk verslag, leest lekker weg en ik heb meteen weer zin om die kant op te gaan! Ook leuk dat mijn verslag nuttig was, en zo heb ik ook weer inspiratie uit jouw verslag gehaald.

Maar uh, Göteborg - Kopenhagen per vliegtuig? :p
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ja ik boekte een vlucht Göteborg-Amsterdam, maar rechtstreeks is óf duurder óf vroeger op de dag. Die vlucht naar Kopenhagen stelt echt niks voor, 90% van de passagiers waren overstappers in Kopenhagen. En met de wetenschap van nu was ik wel met de trein gegaan :')
Plaats reactie