Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Dan rest de vraag, behoud HTM de VDL's of gaan die er ook uit nu er meer eCitaro's lijken te komen?
- ThatPCDude
- Donateur
Ik vind het wel heel geslaagde bussen zeg! Waardige upgrades voor de MAN's die nu toch wel echt aan het end van hun Latijn zijn.
Aan de andere kant vind ik die cico's wel bijzonder, is dat een nieuw merkje/nieuwe versie ofz? Daarnaast heb ik vernomen dat er geen ticketbox in die bussen geïnstalleerd gaat worden, wat nóóit een goede verandering is.
Aan de andere kant vind ik die cico's wel bijzonder, is dat een nieuw merkje/nieuwe versie ofz? Daarnaast heb ik vernomen dat er geen ticketbox in die bussen geïnstalleerd gaat worden, wat nóóit een goede verandering is.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Men gaat er vanuit dat iedereen wel een ov chipkaart heeft of via ov pay wil/ kan betalen of wel overweg kan met de app. Ik denk dat HTM zich daar goed in vergist en nog op terug gaat komen. Ik snap het vanuit het perspectief van HTM gezien wel, geen kaart verkoop op de bus betekend immers minder lang stil staan bij de halte en chauffeurs die zich meer op het drukke stadsverkeer kunnen focussen. Maar klantvriendelijk is het niet naar mijn mening.
- Hainje
Komen er wellicht kaartautomaten (welke ook muntgeld accepteren) in die bussen?
Ergens in mijn geheugen popt de herinnering naar boven dat een vervoerder hetzelfde al eens gedaan heeft wat HTM nu doet en die beslissing heel snel terug hadden gedraaid. Weet alleen niet meer of dit nu in Nederland was of niet.
Ergens in mijn geheugen popt de herinnering naar boven dat een vervoerder hetzelfde al eens gedaan heeft wat HTM nu doet en die beslissing heel snel terug hadden gedraaid. Weet alleen niet meer of dit nu in Nederland was of niet.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
- Meltrain
- Donateur
Ja, dat was EBS.
Maar bij de RET is er sinds enkele maanden ook geen wagenverkoop meer.
Maar bij de RET is er sinds enkele maanden ook geen wagenverkoop meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Bij steeds meer vervoerders gaat de wagenverkoop er in de komende maanden uit. Maar wat LangeDre noemt is wel een veel gehoord argument om goed over de alternatieven te denken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ovVeluwe
Keolis had voor allGo in Almere deze apparaten, maar die zijn er later weer uitgehaald en moest men bij de chauffeur een kaartje kopen. Waar EBS ze zou moeten hebben gehad is me niet duidelijk.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
-
Op de website van het Haags Openbaar Vervoer Museum staat idd dat er 42 12m bussen en 60 18m bussen gaan komen.Stadsbus schreef: ↑za 15 jun 2024, 01:54 Als ik de factsheets (2023 en 2024) naast elkaar houdt zie ik meerdere dingen verschillen:
2023:
HTM heeft 95 bussen (plus opties voor meer) inclusief de bijbehorende oplaadinfratructuur aangeschaft bij Daimler Buses (voorheen EvoBus Nederland).
---
eCitaro: 35 staanplaaten, 27 zitplaatsen
eCitaro G: 70 staanplaatsen, 41 zitplaatsen
2024:
HTM heeft 102 bussen inclusief de bijbehorende oplaadinfratructuur aangeschaft bij Daimler Buses Nederland.
---
eCitaro: 34 staanplaaten, 30 zitplaatsen
eCitaro G: 90 staanplaatsen, 47 zitplaatsen
En een nieuw regeltje in de 2024 versie:
• Laden op 3 eindhaltes; Zwarte Pad, Kijkduin en Norfolk met in totaal 13 Opportunity Chargers
https://hovm.nl/htm-presenteert-vol-tro ... ro-bussen/
- ThatPCDude
- Donateur
Voor zo ver ik weet hebben ze ze nog steeds toch? Ook voor de HTM waren er (iig een aantal jaar geleden) geruchten dat er automaten in de voertuigen zouden komen ipv verkoop bij de chauffeur. Ik begrijp echt niet hoe bedrijven steeds maar deze beslissing blijven maken terwijl er 1) nog genoeg wagenverkoop is om het af te schaffen en 2) dat het beter is om een beetje redundantie te hebben...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
Verkoop in de wagen stop je als vervoerder in je eigen zak lijkt mij.
-
- Donateur
Is het tegenwoordig eigenlijk standaard dat je je OV-chipkaart bij de chauffeur kunt opladen, of is dat iets wat alleen Arriva doet?
- nvdw
- Donateur
Klopt, maar de overhead niet. OVpay loopt over een systeem waar je als vervoerder toch al aan vastzat.buschauffeurDH schreef: ↑ma 17 jun 2024, 08:29 Verkoop in de wagen stop je als vervoerder in je eigen zak lijkt mij.
Feed the childrens
-
-
- Contacteer:
Voor zover ik weet is dat alleen bij Arriva in Limburg. Daar hebben ze een andere kassa (DC800) in de bussen. Overige concessies hebben de DClight waar dus geen mogelijkheid op zit om een kaart op te laden.
- Hainje
Volgens mij was dat ook bij Veolia zo *kijkt even naar erjeebee*. Wellicht een eis uit het PvE/bestek?
-
- Donateur
Ik vind het in ieder geval wel ontzettend handig. 

-
Is zoiets niet behoorlijk tijdrovend? Wat dat betreft vind ik het een goede ontwikkeling dat wagenverkoop steeds meer uitgefaseerd wordt.
-
- Donateur
Dat valt wel mee. Het kost niet veel meer tijd dan het kopen van een kaartje en het zorgt dat je altijd meekunt (en met je chipkaart kunt reizen, al dan niet met een kortingsproduct), ook als je geen oplaadautomaat in de buurt hebt. In tegenstelling tot het kopen van een kaartje, zorgt het er in verreweg de meeste gevallen overigens ook voor dat de reiziger de volgende X keer wel saldo heeft, dus netto kost het je veel minder tijd dan wanneer je de reiziger iedere keer een kaartje moet verkopen.
-
- OVNL-beheerder
Bij Veolia in Haaglanden heeft het in ieder geval nooit gewerkt. Wel waren er ophaallezers in de bus maar die werkten regelmatig niet. Bovendien moest de reiziger bij instappen al voldoende saldo hebben om te kunnen inchecken.
- Hainje
Ik bedoelde ook eigenlijk vooral over Veolia Limburg, aangezien Michael het ook over Limburg had. Dat Veolia in Haaglanden heeft gereden was ik op dat moment van schrijven even vergeten, dus ik snap de verwarring.
-
Is er al meer bekend over de omdoping van de RandstadRail naar R-net?
Ik meen mij te herinneren dat dit zou gebeuren bij de revisie van de RegioCitadis; maar als ik de staat zie van sommige stellen is het daar denk ik ook hoog tijd voor…
Ik meen mij te herinneren dat dit zou gebeuren bij de revisie van de RegioCitadis; maar als ik de staat zie van sommige stellen is het daar denk ik ook hoog tijd voor…
-
- Donateur
Bij Arriva Brabant hangen ook ophaalapparaten in de bus. Bij Hermes zat (zit) dat ding aan de zijkant en bereikbaar vanuit de buitenzijde.
Dr nieuwere bussen hebben dat kastje niet meer en worden uitgefaseerd in de oudere bussen.
Wat me trouwens opviel is dat restitutie van bijvoorbeeld een gemiste checkout bij een busvervoerder automatisch op je kaart wordt gezet als je de eerstvolgende keer incheckt. (iog bij een ns poortje). Is dat ook voor andere ophaalproducten zo?
Wel zo handig natuurlijk zeker in de dorpen waar geen afhaalpunt is.
Dr nieuwere bussen hebben dat kastje niet meer en worden uitgefaseerd in de oudere bussen.
Wat me trouwens opviel is dat restitutie van bijvoorbeeld een gemiste checkout bij een busvervoerder automatisch op je kaart wordt gezet als je de eerstvolgende keer incheckt. (iog bij een ns poortje). Is dat ook voor andere ophaalproducten zo?
Wel zo handig natuurlijk zeker in de dorpen waar geen afhaalpunt is.
-
Het kost best veel tijd, zeker omdat reizigers niet altijd hun geduld hebben om te wachten tot de transactie voltooid is en het saldo daadwerkelijk op de kaart geladen is. Meestal halen ze hun ov chipkaart te vroeg weg. Ook zijn het vaak dezelfde reizigers die elke dag 5 euro opladen. Soms zelfs meerdere keren op een dag.hauptbahnhof schreef: ↑di 18 jun 2024, 00:00 Is zoiets niet behoorlijk tijdrovend? Wat dat betreft vind ik het een goede ontwikkeling dat wagenverkoop steeds meer uitgefaseerd wordt.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
- Meltrain
- Donateur
Waarom hebben de GTL's van de 3000-serie bij elke bakovergang een stoplampje en hebben de 3100's dit alleen helemaal voorin (wat niet te zien is door die wand achter de bestuurder) en helemaal achterin (waardoor je dus naar achteren moet kijken)?
Zeker als de schermen het niet doen, is het dus moeilijk om te achterhalen of de tram wel bij de volgende halte stopt.
Zeker als de schermen het niet doen, is het dus moeilijk om te achterhalen of de tram wel bij de volgende halte stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
De 3100 serie had oorspronkelijk een balk in elke bak met de volgende halte en een stoplampje. Die zijn weggehaald bij de plaatsing van de schermen.