Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

TLP waardeert deze post.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Door een verstoring bij Centraal Station rijden lijn 53 en 54 niet tussen Weesperplein en CS en rijdt lijn 51 tussen Isolatorweg en Gaasperplas.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Metro 54 had een vertraging van maar liefst 6 minuten, waardoor ik op Duivendrecht de overstap op de trein miste. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Pont ramt paal bij aanmeren NDSM, rond 17.20 uur, meerdere lichtgewonden….

https://www.at5.nl/artikelen/227103/pon ... ichtgewond
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik merk de laatste tijd zo nu en dan op dat bij meldingen van storingen op gvb.nl 1 halte te veel wordt opgenoemd die komt te vervallen.

Bus 246 reed een omleiding via de Mauritskade en Amsteldijk waarbij deze wel op halte 2e v/d Helststraat zou stoppen, maar niet op halte Van Woustraat. Onderweg naar halte 2e v/d Helststraat kom je op de Ceintuurbaan hoe dan ook langs halte Van Woustraat (lijkt mij).

Nu zie ik een vergelijkbare situatie met tram 2: die rijdt vanwege een defecte auto op de trambaan bij het Hoofddorpplein tussen CS en Valeriusplein en komt in beide richtingen niet op halte Amstelveenseweg. Hier geldt hetzelfde: je kan niet keren + bij halte Valeriusplein stoppen zonder in beide richtingen halte Amstelveenseweg te passeren.

Ik had nog een 3e geval voorbij zien komen, maar die ben ik vergeten. :')

Zijn dit handmatige fouten, gaat er wat in het systeem verkeerd of speelt er iets anders?
Philip

Bericht door Philip »

Het is al een jaar of twintig geleden, maar vandaag stond het weer in het NRC als voorbeeld van hoe het GVB al lange tijd niet functioneert:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/14/st ... m-a4856472
De vrachttram
De adviseur wordt uitgenodigd om op een donderdagavond en – nacht het binnenlopen van de trams en bussen mee te maken vanuit de verkeersleidingen. Het is dan spitsuur voor de centralisten om een vlotte gang van zaken te realiseren, want iedereen wil graag naar huis. Na afloop om 01.45 uur, nadat alle trams in de remises alle bussen in de garages zijn, blijft de adviseur nog even napraten met de dienstdoende centralisten.
Om 02.20 uur begint er op één van de computerschermen van het tramnet een signaal op te lichten. De centralist kijkt na of het een onderhoudsploeg kan zijn die op weg is. Er is niets ingepland op de route van west naar oost in Amsterdam. Toch rijdt er ter hoogte van de Constantijn Huygensstraat een tram. De centralist roept de wagen op via de intercom, maar krijgt geen antwoord. Na herhaalde oproepen stuurt hij een auto op pad om ter plaatse te gaan kijken. Na vijftien minuten meldt de collega in de auto zich via de intercom. Hij zegt: ‘weet je wat ik zie?’ ‘Laat ons niet verder in spanning’ antwoordt de centralist. ‘Het is Jopie die met z’n hele huisraad onderweg is naar zijn nieuwe huis in Oost. Ik zie een bankstel, twee kasten, een tweepersoons bed en een hele hoop troep, typisch Jopie’. ‘Hij heeft z’n hele ploeg meegenomen’. Jopie is een vroege voorloper van de vrachttram die in 2008 in de stad werd geïntroduceerd.
Uit: https://joostkampen.nl/wp-content/uploa ... 2011-1.pdf
n-evo

Bericht door n-evo »

De nieuwe dienstregeling staat op gvb.nl.

Waarom wisselen lijn 3 en 4 van eindpunt? Er staat dat lijn 3 Van Hallstraat <> Drenthepark gaat rijden. Lijn 4 CS <> Flevopark. Frequenties van 3x per uur.
Laatst gewijzigd door n-evo op za 15 jun 2024, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Philip

Bericht door Philip »

Heb je een linkje?

Is dit niet gewoon de al van de winter aangekondigde zomerdienstregeling? https://over.gvb.nl/content/uploads/202 ... deel-2.pdf
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik wist niet dat die al definitief was. Ik hoopte er iig op dat die extreem lage frequenties niet nodig zouden zijn ivm werving van nieuw personeel. De routewisseling van lijn 3 en 4 is voor mij sowieso nieuw, maar ik heb het idee dat het een fout op de website is.

https://www.gvb.nl/reisinformatie/halte ... stregeling

Datum op juli - augustus zetten.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zo te zien geldt deze omwisseling alleen van 22 juli t/m 2 augustus, dus ik denk dat het wegens werkzaamheden is.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik zag ’m net ook vanaf 13 juni staan vandaar dat ik dacht dat het om een fout ging. Browsercache geleegd en nu idd alleen nog maar in juli en augustus. Onder verstoringen en omleidingen kan ik er niks over vinden.
ITF

Bericht door ITF »

De werkzaamheden zouden nog wel eens de vervaging van het hart van de grand union op de kruising Ceintuurbaan/Van Woustraat zijn. Laatst waren er soortgelijke werkzaamheden op de kruising Overtoom/1e Constantijn Huygensstraat en werden de lijnen 1 en 3 omgeleid: lijn 1 reed toen volgens de route van lijn 3 naar Flevopark (of Muiderpoortstation, daar bind ik mij niet op vast) en lijn 3 reed via de route van lijn 1 richting oost.
Bij de werkzaamheden in juli en augustus worden de lijnen 3 en 4 op een soortgelijke manier omgeleid, lijn 4 neemt de route van lijn 3 over en andersom. Door de wisseling van de routes rijden er geen trams over het hart van de kruising, maar er alleen om heen, en kan dus het hart vervangen worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Philip schreef: za 15 jun 2024, 10:41 Het is al een jaar of twintig geleden, maar vandaag stond het weer in het NRC als voorbeeld van hoe het GVB al lange tijd niet functioneert:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/14/st ... m-a4856472
De vrachttram
De adviseur wordt uitgenodigd om op een donderdagavond en – nacht het binnenlopen van de trams en bussen mee te maken vanuit de verkeersleidingen. Het is dan spitsuur voor de centralisten om een vlotte gang van zaken te realiseren, want iedereen wil graag naar huis. Na afloop om 01.45 uur, nadat alle trams in de remises alle bussen in de garages zijn, blijft de adviseur nog even napraten met de dienstdoende centralisten.
Om 02.20 uur begint er op één van de computerschermen van het tramnet een signaal op te lichten. De centralist kijkt na of het een onderhoudsploeg kan zijn die op weg is. Er is niets ingepland op de route van west naar oost in Amsterdam. Toch rijdt er ter hoogte van de Constantijn Huygensstraat een tram. De centralist roept de wagen op via de intercom, maar krijgt geen antwoord. Na herhaalde oproepen stuurt hij een auto op pad om ter plaatse te gaan kijken. Na vijftien minuten meldt de collega in de auto zich via de intercom. Hij zegt: ‘weet je wat ik zie?’ ‘Laat ons niet verder in spanning’ antwoordt de centralist. ‘Het is Jopie die met z’n hele huisraad onderweg is naar zijn nieuwe huis in Oost. Ik zie een bankstel, twee kasten, een tweepersoons bed en een hele hoop troep, typisch Jopie’. ‘Hij heeft z’n hele ploeg meegenomen’. Jopie is een vroege voorloper van de vrachttram die in 2008 in de stad werd geïntroduceerd.
Uit: https://joostkampen.nl/wp-content/uploa ... 2011-1.pdf
Deze vind ik eigenlijk nog veel representatiever voor de tot op het bot verrotte organisatie die het GVB kennelijk is:
Spoiler: show
Van de 1900 trambestuurders is 30% begonnen als conducteur en na enkele jaren doorgestroomd. Van de populatie in 2001 is 65% van hen rechtstreeks aangenomen als trambestuurder. De resterende 5% is uit andere functies in het bedrijf afkomstig. Hier volgt een voorbeeld van een veel voorkomende loopbaan bij het GVB. Na je LBO-opleiding ben je gaan werken bij een bouwbedrijf. Het is zwaar werk, maar het betaalt redelijk als je in de avonden en weekenden bijklust. Je krijgt vaste verkering, gaat trouwen en als je 23 jaar bent is je eerste kind op komst. Je schoonvader, die op de bus rijdt bij het GVB, vertelt je dat ze trambestuurders zoeken. Je stuurt een open sollicitatiebrief en tot je verbazing zit je na één week al op gesprek. De volgende dag hoor je dat je bent aangenomen. Je gaat netto fl. 300,= meer in de maand verdienen en je hebt voortaan vaste werktijden. Je kunt het klussen even op een lager pitje zetten en aandacht aan je gezin geven. Je krijgt een rijopleiding van drie maanden waarin je een tram leert besturen, routes van de tramlijnen uit je hoofd leert en leert welke kaartsoorten er in omloop zijn. Na die drie maanden word je ingedeeld in de reserveploeg, die voornamelijk wordt ingezet om gaten in het rooster te vullen van collega’s die ziek zijn geworden of een vrije dag nodig hebben. Je rijdt op heel veel verschillende lijnen. Dat vind je leuk: je ziet veel van de stad en elke dag is anders. Na twee jaar mag je meedoen aan het lijn-ploegkeuzesysteem. Je mag je voorkeur uitspreken voor een bepaalde lijn. Omdat je met je gezin naar Almere verhuisd bent, kies je voor een lijn die rijdt vanuit de remise Lekstraat. Na een jaar wordt die wens gehonoreerd. Je hebt het nog steeds naar je zin. Je hebt geleerd hoe de dingen gaan bij het bedrijf. Je kent enkele mensen bij de afdeling Indeling met wie je een dealtje kunt sluiten als je eens een vrije dag nodig hebt. Je werkt vaak over om wat bij te verdienen. De indelers kunnen altijd een beroep op je doen. Je leert ook de verhoudingen op jouw lijn beter kennen. De collega’s met de meeste dienstjaren hebben de meeste voorrechten: zij hebben de eerste keus bij het opnemen van gunstige vrije dagen (voor of na een vrij weekend) en rijden bijna altijd op de eigen lijn. Je leert van hen ook hoe je met de vele regels moet omgaan en vooral hoe je daar je eigen voordeel mee kunt doen. De sfeer is goed op de lijn: hoewel er wel veel geklaagd wordt over ‘al die buitenlanders’ in de tram die er een rotzooitje van maken. Je leidinggevende zie je eigenlijk nooit. Bij je vaste aanstelling heb je een gesprek gehad, maar daarna heb je nooit meer een functioneringsgesprek gehad. Je vindt het wel best. Je tweede kind is op komst maar de zwangerschap loopt niet zo voorspoedig. Je vrouw moet veel rust houden en dan is er natuurlijk je dochter van vier die naar school gebracht moet worden of gehaald. Schoonma is niet altijd beschikbaar, want die werkt zelf ook in deeltijd. Je gaat naar je leidinggevende en vraagt hem of je aangepaste diensten kunt rijden, zodat je thuis kunt bijspringen. Dat kan niet zegt jouw leidinggevende: er zijn teveel zieken en het schuiven met diensten kan alleen als collega’s daaraan meewerken. Je besluit zelf de mogelijkheden te verkennen. De indeler die je goed kent, vertelt je over de ruilmogelijkheden en collega’s die je kunnen helpen. Je benadert die collega’s en maakt een deal met twee van hen. Jij werkt extra zondagen, wanneer je schoonmoeder kan oppassen, en bent door de week eerder vrij. Jullie regelen dat onderling tot ieders tevredenheid. Twee jaar later steekt er op een late zondagavond een dronken toerist plotseling de weg over en komt onder jouw tram. De man is op slag dood. Het duurt 20 minuten voor ambulance en politie gearriveerd zijn. De Centraalpost meldt dat de dienstdoend GVB-chef eerder naar huis is gegaan, omdat zijn vrouw jarig is. Je zit verdwaasd in je tram terwijl politie- en ambulancepersoneel zich bekommeren om het slachtoffer. In de week daarna is jouw eigen chef op cursus. Aansluitend gaat hij met vakantie. Als je hem na zes weken weer ziet, vind je het niet de moeite waard om hem nog van het incident te vertellen. Hij vraagt er ook niet naar. Bovendien vertellen de oudgedienden jou dat de leiding hier toch niks mee doet. Weer twee jaar later verhuis je binnen Almere naar een koophuis. Je wilt er gelijk iets moois van maken en vraagt verlof om te gaan verbouwen. Je chef, de opvolger, van de opvolger van de opvolger, zegt dat het hem spijt maar hij kan het niet toestaan.
24De productiviteit moet omhoog is het beleid. Nu ben je het zat: altijd sta jij voor het bedrijf klaar en nu jij een keertje iets wilt, kan het niet. Je krijgt veel bijval van je collega’s. Je meldt je ziek en gaat in het nieuwe huis aan de slag. Tot je verbazing krijg je pas na 10 dagen een kaartje in de brievenbus met de oproep om een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Je belt en kunt over een week bij hem terecht. De dag voor de afspraak met de bedrijfsarts meld je je weer beter en vraagt voor de komende week nog een paar vrije dagen aan bij de chef die jouw chef wegens vakantie vervangt. Dat is geen probleem. De truc met de bedrijfsarts blijkt ook de volgende keren te werken: je chef belt nooit om te horen hoe het met je is. Inmiddels heb je geleerd dat het geen zin heeft om defecten aan je tram te melden: daar wordt toch nooit wat aan gedaan. Dus daar ben je maar mee gestopt. Je ziet om je heen hoe makkelijk collega’s met hun werktijden omgaan. Als je ’s avonds op tijd naar huis wilt, meld je tijdens de voorlaatste rit een storing, dan mag je eerder naar binnen met je tram en hoef je niet in de rij te staan voor de remise. In het eindpunthuis erger je je aan allochtone collega’s die met elkaar zitten te praten in hun eigen taal. Bij de OR krijg je geen gehoor als je je beklaagt over de willekeur van de verkeersleiders: dat zijn allemaal vriendjes van de OR-jongens. Je stoort je ook aan collega’s die altijd maar lopen te klagen. Maar ja, daar moet de leiding maar wat van zeggen, dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Je werkt inmiddels al weer 15 jaar bij het bedrijf, wanneer je op een middag door een scholier in het gezicht gespuugd wordt. Je wordt zo kwaad dat je het joch letterlijk je tram uitslaat. Enfin, politie erbij en de chef van dienst, natuurlijk. Had je niet moeten doen, maar ja, dat tuig doet maar. Altijd een grote bek als jij vraagt om even je vervoerbewijs te laten zien. De volgende dag moet je op verantwoordingsgesprek komen bij je chef. Er zit iemand van Personeelszaken bij. Je krijgt een heel verhaal te horen over hoe belangrijk de klanten zijn voor het bedrijf. Je voelt je enorm in de steek gelaten. Als je van de juffrouw van Personeelszaken hoort dat ze jou heeft aangemeld voor een cursus ‘omgaan met lastige klanten’, knapt er iets bij je. Laat ze nu maar allemaal de kolere krijgen…… Bij het weggaan lees je op het mededelingenbord dat jouw lijn ‘lijngebonden’ gaat werken. Je haalt je schouders op: ‘het zal wel…..’
Waarschijnlijk gaat het er 13 jaar later nog steeds zo aan toe. En iets van dit 'we zitten hier vooral voor onszelf en regelen het onderling wel' herken ik ook wel in de houding naar de reiziger. Ik had dat tot nu toe altijd als iets 'typisch Amsterdams' afgedaan...
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Voor de goede orde: GVB heeft op hun website een weerwoord geplaatst.
en-es

Bericht door en-es »

"Wij herkennen ons hier niet in" _O-
Hainje

Bericht door Hainje »

There are no tanks in Baghdad!
Spoiler: show
Geen idee wat er precies allemaal waar is, maar ik heb wel meer verhalen gelezen in de trant van het verhaal dat TffpaA in een spoiler zette. Dat soort dingen worden ook niet zomaar uit de duim gezogen. Dus ik neem die verklaring van GVB ook met een korrel zout. (Voor zover er iemand is die het boeit wat ik in deze denk).
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ik ben het met GVB eens dat NRC de veiligheidscijfers zeer suggestief, en deels onjuist neerzet. De rest vind ik moeilijk te beoordelen, maar GVB lijkt inderdaad wel een beetje "wie, ik?" te doen.
n-evo

Bericht door n-evo »

Bussen en met name trams rijden in een zeer hoge frequentie (soms wel 12 keer per uur).
...en deze zomer soms maar 3x per uur overdag buiten de spits.

:')
IIVQ

Bericht door IIVQ »

En in de avonden en op zondag veelal maar 2xpu.
ericplan

Bericht door ericplan »

Oostbrug over ‘t IJ wordt alleen voor voetgangers/fietsers. Een tram naar Noord was zo dichtbij en is nu zo ver weg. Ben ik de enige die dit een trieste beslissing vind?
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... /oostbrug/
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Er rijdt al een metro naar Noord plus de nodige bussen. De meerwaarde van een tram zie ik dan ook niet direct in - nu niet en in de te voorziene toekomst niet.

En sowieso is het nog maar afwachten of die brug er komt...
fred1954

Bericht door fred1954 »

Cabinerit lijn 25 Station Zuid - Uithoorn Centrum - Station Zuid (testrit zonder passagiers vanaf Westwijk)

https://youtu.be/-KaDdQQIqi8?si=itJlNsOPaCisb1ZM
VIRM

Bericht door VIRM »

Onderzoek naar whatsappnummer voor onveilige situaties in metro, tram en bus
Wie te maken krijgt met onveilige situaties in de metro, tram of bus, kan in de toekomst mogelijk om hulp vragen via Whatsapp. Er wordt nu onderzoek gedaan naar de mogelijke invoering daarvan en de ervaringen bij de NS.

Dat meldt de Vervoerregio, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten. "De verharding van de samenleving is overal te merken, ook in het ov", meldt de Vervoerregio. "Daarom wordt er onderzoek en een pilot gedaan of een whatsappnummer zoals de NS heeft, ook iets voor de regio is." Het onderzoek en de pilot kosten een miljoen euro.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Vraag me af of dit wel een goed idee is. Mensen gaan al een melding doen als er een zwerver in de metro zit “want daar is het nummer toch voor”. Om vervolgens weer social media te bombarderen met berichten dat er geen actie wordt ondernomen bij meldingen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Per 21 juli aanstaande wordt lijn 25 verlengd naar Uithoorn, met daarbij de bijbehorende aanpassingen van Connexxion. Vanaf dezelfde datum start bij GVB de zomerdienst, gaat lijn 12 weer naar Amstelstation rijden waardoor lijn 40 wordt ingekort tot zijn oorspronkelijke route en worden de vroege Schipholbussen 245, 246 en 247 ingekort tot Schiphol Plaza, zie: https://gvb.nl/zomer
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie