Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
- ICE11
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ook als zij inmiddels eigendom van DB Cargo zijn wil ik het toch hier vermelden, omdat het ooit een loc voor regionale treinen was: Sinds vandaag zijn alle locs van de Baureihe 145 bij DB en RBH terzijde gesteld.
-
- Contacteer:
En de BR 151 uit de jaren '70 rijdt nog vrolijk rond (voor zolang het duurt)... 

- marvinkok
Als ik me niet vergis is deze maand daarvan ook een georganiseerd afscheid in Koblenz.
- ICE11
Ja, dat klopt, de laatste 151 gaan deze maand ook terzijde.
-
Die loc was toch origineel groen?
- ICE11
Ja, en daarna blauw-beige, aansluitend orientrood, daarna verkeersrood en tenslotte was er ook een in Railpool-kleurstelling. Dit natuurlijk alleen de locs bij DB, de kleuren bij de verschillende andere vervoerders niet te tellen.
- ICE11
De sinds oktober 2022 lopende grootschalige verbouwing van S-Bahn-halte Hamburg Diebsteich zal met meer dan een half jaar vertraging komende augustus eindelijk gereed zijn, maar geopend worden kan het station toch pas begin 2025.....omdat er geen personeel is welke de oplevering kan controleren.
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... ch196.html

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... ch196.html
- ICE11
Inmiddels is het vijfde (!) DB-treinstel Baureihe 711.1 afgebrand.....
https://www.bild.de/regional/nordrhein- ... 014d64c8aa
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Mijn razende reporter ter plaatse meldt een omgevallen boom tussen Feldmark en Mehrhoog, waardoor de ICE3Neo die bij Wesel onderweg was naar Nederland nu al moet omrijden en wordt teruggestuurd via Venlo 

Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Ah, dat verklaart het passeren van ICE in Den Bosch.
- Meltrain
- Donateur
Wat voor trein is dat?ICE11 schreef: ↑vr 14 jun 2024, 10:38 Inmiddels is het vijfde (!) DB-treinstel Baureihe 711.1 afgebrand.....
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De boom ligt op de voor het eerst met ICE3NEO rijdende 105 aldus foto's op X.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Nog wat observaties van mij tijdens een reis naar Scandinavië.
In Göteborg was een bezoek aan de archipel de moeite waard. De OV-kaartjes zijn gewoon geldig op de boot naar de (auto)loze archipel. Wel waren de tram en bus richting de haven best druk. Tijdens mijn reizen met de tram heb ik in drie verschillende types gezeten, waarvan twee opvallend genoeg hogevloerstrams waren. In de lagevloerstrams is er voor rolstoelgebruikers nog een aparte uitschuifplank. Tijdens één van de ritten op lijn 5 kreeg de tram een deurstoring. Na een paar minuten werden alle reizigers er uit gezet (en toen zagen wij dat het om een Ansaldobredatram ging, wat het nodige gegniffel opleverde), vervolgens kwam er na een paar minuten een servicewagentje van het vervoersbedrijf om het euvel binnen een paar minuten te verhelpen (lees: deur werd vergrendeld).
Ander positief punt was dat de app van het vervoersbedrijf makkelijk te gebruiken was en eenvoudig in opzet.
In Stockholm diverse malen gebruik gemaakt van de bus en metro. Opvallend was dat bus 67 overdag een frequentie heeft van zesmaal per uur, maar eigenlijk regelmatig uitpuilde doordat hij langs diverse bezienswaardigheden en attracties rijdt. In deze 67 nog wat bijzondere taferelen meegemaakt. Ten eerste liep een van de ritten +10 op, omdat aan het eind van Strandvagen al het verkeer werd stopgezet voor de oefening van de koninklijke rijtoer voor de nationale feestdag, en het kruispunt moest verder nog worden voorzien van bloemen. En in Zweden is geslaagd zijn van de middelbare school best wel een dingetje (je ziet dan volop scholieren met een soort matrozenpetjes, en in Stockholm rijden ze toeterend rond). Een deel van de feestvierende scholieren gaf een andere rit van de 67 waar ik in zat een kleine bierdouche vanaf hun truck.
In de twee steden vond ik het opvallend dat alle bussen, trams en metro’s een geautomatiseerde bestemmingsomroep aan de buitenkant van het voertuig hadden.
Dat zou in Nederland bij busstations of haltes waar meerdere lijnen stoppen ook echt mogen. Daarentegen viel het weer op dat ze in deze steden wat minder vergevorderd zijn met OV-haltes en knooppunten eenduidig voorzien van blindegeleidelijnen. Ook een verademing dat Zweden wat ingetogener zijn dan Nederlanders, waardoor je ook geen nutteloze en langdurige telefoongesprekken hoeft aan te horen, of koptelefoons waar de muziek uitbonkt.
Vervolgens was het in Kopenhagen opmerkelijk dat contactloos betalen in de bus niet werkte. Daarvoor moest de app van het vervoersbedrijf worden gedownload, of met cash worden betaald. In een land waar alles kan worden gepind, was dat heel vreemd.
In Göteborg was een bezoek aan de archipel de moeite waard. De OV-kaartjes zijn gewoon geldig op de boot naar de (auto)loze archipel. Wel waren de tram en bus richting de haven best druk. Tijdens mijn reizen met de tram heb ik in drie verschillende types gezeten, waarvan twee opvallend genoeg hogevloerstrams waren. In de lagevloerstrams is er voor rolstoelgebruikers nog een aparte uitschuifplank. Tijdens één van de ritten op lijn 5 kreeg de tram een deurstoring. Na een paar minuten werden alle reizigers er uit gezet (en toen zagen wij dat het om een Ansaldobredatram ging, wat het nodige gegniffel opleverde), vervolgens kwam er na een paar minuten een servicewagentje van het vervoersbedrijf om het euvel binnen een paar minuten te verhelpen (lees: deur werd vergrendeld).

In Stockholm diverse malen gebruik gemaakt van de bus en metro. Opvallend was dat bus 67 overdag een frequentie heeft van zesmaal per uur, maar eigenlijk regelmatig uitpuilde doordat hij langs diverse bezienswaardigheden en attracties rijdt. In deze 67 nog wat bijzondere taferelen meegemaakt. Ten eerste liep een van de ritten +10 op, omdat aan het eind van Strandvagen al het verkeer werd stopgezet voor de oefening van de koninklijke rijtoer voor de nationale feestdag, en het kruispunt moest verder nog worden voorzien van bloemen. En in Zweden is geslaagd zijn van de middelbare school best wel een dingetje (je ziet dan volop scholieren met een soort matrozenpetjes, en in Stockholm rijden ze toeterend rond). Een deel van de feestvierende scholieren gaf een andere rit van de 67 waar ik in zat een kleine bierdouche vanaf hun truck.

In de twee steden vond ik het opvallend dat alle bussen, trams en metro’s een geautomatiseerde bestemmingsomroep aan de buitenkant van het voertuig hadden.

Vervolgens was het in Kopenhagen opmerkelijk dat contactloos betalen in de bus niet werkte. Daarvoor moest de app van het vervoersbedrijf worden gedownload, of met cash worden betaald. In een land waar alles kan worden gepind, was dat heel vreemd.
Beul van de blindegeleidelijn
- ArrivaBas
- Contacteer:
Dat is een meet/werkvoertuig van de afdeling Fahrwegdienste (foto's zie link). Maar tijdens het afbranden willen ze ook nog wel eens ongewild gaan rollen.Meltrain schreef: ↑za 15 jun 2024, 12:49Wat voor trein is dat?ICE11 schreef: ↑vr 14 jun 2024, 10:38 Inmiddels is het vijfde (!) DB-treinstel Baureihe 711.1 afgebrand.....

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Toen ik in Stockholm was viel me op dat buschaffeurs om de zoveel tijd in een soort slurf in de bus moeten blazen. Deze meet het alcoholpromillage en als dat te hoog is rijdt de bus niet verder want deze wordt geblokkeerd.
Gr BasG
-
Vorig weekend nam ik bus X39 van Bristol naar Bath. Het leek me een aardige gelegenheid om voor de eerste keer ooit een busrit met mijn pinpas te betalen zoals ook ter plekke werd gepromoot, maar helaas werd mijn pas niet geaccepteerd. Dus toch maar een kaartje.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Dat probleem hadden wij dus ook in Zweden. Als je die hebt, kan een creditcard, andere pas of de smartphone voor de kaartlezer houden werken.
Beul van de blindegeleidelijn
- ICE11
Het was te verwachten, het Duitse OV is tijdens het EK voetbal plaatselijk rampzalig. In Gelsenkirchen hadden supporters na het spel England <> Servie drie uur tijd nodig om van het stadion terug naar het station te komen (volgens plan met de tram een rit van 15 minuten), in Köln was het tijdelijk niet mogelijk om met de Stadtbahn naar het stadion en weer van daar weg te komen en honderden supporters vanuit Oostenrijk zijn op weg naar Düsseldorf niet verder gekomen dan Passau vanwege uitlopende werk aan het spoor bij Regensburg en er waren te weinig vervangbussen......
-
Hmmm, het aan- en afvoeren van fans naar het stadion is toch niet anders dan in de competitie als ik het stadsvervoer bekijk.
-
Normaal gesproken zullen er veel meer mensen met de auto/fiets/benenwagen komen.
- ICE11
En tenminste wat Köln betreft kennen niet-inheemse supporters meestal alleen de weg naar het stadion met tram 1 vanuit de binnenstad. Dat men ook met de S-Bahn naar Weiden West en van daar in tegengestelde richting met de tram (ook lijn 1) naar het stadion kan, weten ze niet.
-
Als je handig bent met een reisplanner moet je zoiets kunnen uitvinden. Hangt ook af van waar je verblijft om te overnachten.
- trolly
Je realiseert je dat je het over voetbalsupporters hebt, toch?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
-
Das wel een dingetje, ik redeneerde vanuit mezelf.