Korte vragen
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Hoeveel zitplaatsen hebben de Eurostar-materieeltypes?
De TMST/e300 is volgens de Franse Wikipedia bij renovatie in 2004 beperkt van 794 tot 750 zitplaatsen, en bij ombouw tot e300 op 750 gebleven. Volgens de Engelse pagina is de TMST ontstaan met 750 en juist bij de ombouw tot e300 naar 758 gegaan. Rara?
De e320 heeft 894 zitplaatsen volgens de Franse Wikipedia, 902 volgens de Engelse, 900 volgens de Nederlandse. Rara?
De PBA/PBKA heeft 377 zitplaatsen (excl. 23 klapstoeltjes) volgens de Franse Wikipedia, 404 volgens de Engelse. Is die 404 wellicht ná Ruby-ombouw?
Helaas zijn op de website van Eurostar geen materieelfiches meer te vinden, en om nu handmatig een paar duizend stoeltjes te gaan tellen is me nét wat te gortig
De TMST/e300 is volgens de Franse Wikipedia bij renovatie in 2004 beperkt van 794 tot 750 zitplaatsen, en bij ombouw tot e300 op 750 gebleven. Volgens de Engelse pagina is de TMST ontstaan met 750 en juist bij de ombouw tot e300 naar 758 gegaan. Rara?
De e320 heeft 894 zitplaatsen volgens de Franse Wikipedia, 902 volgens de Engelse, 900 volgens de Nederlandse. Rara?
De PBA/PBKA heeft 377 zitplaatsen (excl. 23 klapstoeltjes) volgens de Franse Wikipedia, 404 volgens de Engelse. Is die 404 wellicht ná Ruby-ombouw?
Helaas zijn op de website van Eurostar geen materieelfiches meer te vinden, en om nu handmatig een paar duizend stoeltjes te gaan tellen is me nét wat te gortig

-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Korte vragen
The Man in Seat 61 heeft wel seating plans: de e300 en de e320. Succes met stoeltjes tellen

Edit: zo te zien staat er bij elk rijtuig aangeven hoeveel stoelen een rijtuig heeft, dus een simpele optelsom geeft mij 746 stoelen in de e300 en 890 in de e320.


Edit: zo te zien staat er bij elk rijtuig aangeven hoeveel stoelen een rijtuig heeft, dus een simpele optelsom geeft mij 746 stoelen in de e300 en 890 in de e320.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Dan kijk ik nog zo vaak op Seat61 en vergeet ik nu juist erop te kijken
Merci!

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Bij binnenlandse reizen met de ICE heb je toch geen reservering nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Korte vragen
Met uitzondering van trein 220 zijn alle ICE's op het Nederlandse deel deze zomer opgenomen met 'niet instappen' voor inkomende treinen of 'niet uitstappen' voor uitgaande treinen.
-
- Donateur
- Berichten: 6638
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Korte vragen
Maar als je een abonnement hebt zoals werkend vrij dan heb je toch geen toeslag te kopen?Milco schreef: ↑za 15 jun 2024, 16:25 Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Maar hoe rechtsgeldig is dat?
Kunnen ze je de toegang tot de trein weigeren?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 5404
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Volgens mij is het vooral ontmoedigen. Maar niemand die je tegenhoudt als je het toch doet.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Ik had vanmiddag wel de Br 408 willen uitproberen tussen Arnhem en Utrecht, maar het feit dat de trein met +109 reed, was voor mij al ontmoediging genoeg. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Ik heb toch echt al meerdere verhalen gehoord van mensen in dit scenario (dus met een geldig ticket om een binnenlandse reis met ICE te maken) die door de conducteurs verbaal en/of fysiek eruit zijn gewerkt. Overigens niet alleen in Nederland, ook in België (vriend met Interrail Global Pass die van Luik naar Brussel meewilde werd fysiek tegengehouden en weggeschreeuwd).
Those are rookie numbers! Ik spotte vandaag in Utrecht de Nightjet met +6... uur, niet minuten, welteverstaan

-
- Berichten: 5404
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Dat is best wel heftig. Dan maar beter niet doen.
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Mijn samenvatting van de ICE-binnenlandsituatie: volgens de letter van de concessie- en ticketvoorwaarden, wetten en juridische precedenten sta je in theorie (waarschijnlijk, not a lawyer) in je recht om mee te reizen. Maar in de praktijk heb je daar weinig aan als de conducteur niet voor rede vatbaar is en je alsnog eruit wilt kegelen.
Wie weet begint iemand ooit een geschil of rechtszaak hierom en wordt NS gecorrigeerd, maar ook dan hoeft dat nog niet op de praktijk door te werken. En in de nieuwe HRN-concessie ligt het volgens mij weer anders.
Wie weet begint iemand ooit een geschil of rechtszaak hierom en wordt NS gecorrigeerd, maar ook dan hoeft dat nog niet op de praktijk door te werken. En in de nieuwe HRN-concessie ligt het volgens mij weer anders.
-
- Berichten: 8483
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Korte vragen
Ach, dan ga ik de ICE een keer proberen bij een rit naar Duitsland 

-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Korte vragen
Is de baureihe 408 (ICE 3 NEO) toegelaten in Zwitserland? Volgens dit artikel van de NS heeft de 408 ook de treinen van en naar Basel overgenomen van de 406. Terwijl ik ergens dacht gelezen te hebben dat de 408 niet toegelaten was in Zwitserland.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Donateur
- Berichten: 6009
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Korte vragen
In België is de situatie sowieso anders. Je kon altijd voor een vrij hoge toeslag (van ik geloof €10) binnenlands mee, maar sinds december 2022 kan dat niet meer en moet je verplicht een ICE-ticket kopen "tegen het Flexpreis-tarief: € 27,90 per enkele reis in 2e klas of € 47,10 in 1e klas". Ik zie echter geen reden waarom een Global Pass niet geldig zou zijn: reizen binnen België is gewoon toegestaan, getuige het bovenstaande, en de Global Pass vervangt in principe een Flexpreis die in de ICE geldig is. Volgens de informatie van Interrail in de app is de One Country Pass echter niet geldig in de ICE in België (wat mijn argument tegenspreekt) en de Global Pass wel, al wordt er nergens benoemd dat de reis grensoverschrijdend moet zijn. Dus de vraag is of er ergens vervoersvoorwaarden zijn die geldigheid van een Global Pass voor een binnenlandse reis tegenspreken (dan is Interrail onvolledig met informatie), of dat die conducteur gewoon ongelijk had.
Ik hoop dat je vriend zowel bij NMBS (of is het puur DB-personeel?) als bij Interrail verhaal probeert te halen, want deze hele situatie slaat nergens op.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Korte vragen
De BR408 mag gewoon in Basel SBB komen.rooddolfijn schreef:Is de baureihe 408 (ICE 3 NEO) toegelaten in Zwitserland? Volgens dit artikel van de NS heeft de 408 ook de treinen van en naar Basel overgenomen van de 406. Terwijl ik ergens dacht gelezen te hebben dat de 408 niet toegelaten was in Zwitserland.
-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Korte vragen
Oh oké, maar wat is dan de reden dat de slag van en naar Basel vervalt en wordt vervangen door een slag van en naar München?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Korte vragen
Vanaf juli (?) of zoiets zijn er werkzaamheden richting Basel, waardoor die ritten vanaf dan niet meer gereden kunnen worden. Tot die tijd wordt er gewoon naar Basel SBB gereden.
Waarom de wijziging naar München vanaf december gedaan worst durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Wellicht reizigersaantallen?
Waarom de wijziging naar München vanaf december gedaan worst durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Wellicht reizigersaantallen?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 15:56
Re: Korte vragen
De Zwitsers wilden toch af van vertraagde treinen uit Duitsland die doorwerken op de punctualiteit van het binnenlandse net?
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Dat is geen probleem voor een trein tot Basel SBB. Het zit 'm in treinen die verder dan Basel rijden (Zürich, Chur, Interlaken, Brig enz.), die treinen worden vaak (en binnenkort structureel) in Basel geknipt wegens die punctualiteit.
- ArrivaBas
- Berichten: 9522
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De Riedbahn tussen Frankfurt am Main en Mannheim Hbf is vanaf de zomer voor vijf maanden gesloten vanwege werkzaamheden. Daardoor moet al het Fernverkehr omrijden via Mainz of Darmstadt, maar met name via Darmstadt is door de vele goederentreinen langs de Bergstraße slechts zeer beperkt extra capaciteit. Vooral de internationale treinen die slechts enkele keren per dag rijden worden hierom ingekort.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40638
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Daarnaast is de Rheintalbahn in een deel van augustus ook nog dicht, dan kan je dus überhaupt niet richting Basel vanuit die hoek van Duitsland.
Maar de reden voor de slag naar München i.p.v. Basel zat er volgens mij in dat er ook redelijk wat vraag in die richting is en het daarnaast beter past in het binnenlandse ICE patroon: Düsseldorf - München kent al grofweg een uurdienst via Frankfurt en combineert dus mooi met de treinen uit Nederland (al die treinen beginnen al ergens in het Ruhrgebiet), terwijl Düsseldorf - Basel een vreemde vanuit Amsterdam een vreemde eend is met de rest van de 2-uursdienst vanuit Hamburg.
Maar de reden voor de slag naar München i.p.v. Basel zat er volgens mij in dat er ook redelijk wat vraag in die richting is en het daarnaast beter past in het binnenlandse ICE patroon: Düsseldorf - München kent al grofweg een uurdienst via Frankfurt en combineert dus mooi met de treinen uit Nederland (al die treinen beginnen al ergens in het Ruhrgebiet), terwijl Düsseldorf - Basel een vreemde vanuit Amsterdam een vreemde eend is met de rest van de 2-uursdienst vanuit Hamburg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Volgens mij is die beperkte capaciteit en het 'vreemde eend'-geval niet het issue voor de Amsterdam-Basel, want die rijdt met een dubbele ICE3 en in het vaste tweeuurlijkse pad van de lijn Hamburg-Keulen-Basel.ArrivaBas schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:13De Riedbahn tussen Frankfurt am Main en Mannheim Hbf is vanaf de zomer voor vijf maanden gesloten vanwege werkzaamheden. Daardoor moet al het Fernverkehr omrijden via Mainz of Darmstadt, maar met name via Darmstadt is door de vele goederentreinen langs de Bergstraße slechts zeer beperkt extra capaciteit. Vooral de internationale treinen die slechts enkele keren per dag rijden worden hierom ingekort.
Bij mijn beste weten is het grote issue dat de omleiding extra tijd kost, die je niet kunt opvangen door later naar en eerder uit Basel te rijden, want daar had je toch al maar een kering van een klein halfuur. Eerder uit en later naar Amsterdam zou dan ook moeilijk gaan en/of onaantrekkelijk zijn. Je zit dan in ieder geval slechts een uur achter/voor de 121/120, en er valt 's ochtends een gat van drie uur tussen 105 en 123.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten