Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
MaartenD

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

Dat was er tot een paar jaar geleden. Maar denk je nu echt dat daar interesse voor is? Als dat zo was dan hadden ze tig jaar geleden de spanningsscheiding toch ten zuiden van Eijsden gelegd zodat je "normaal" naar Eijsden had kunnen rijden?
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Het zou natuurlijk het makkelijkste zijn als je Eijsden voorziet van twee overloopwissels aan de noordkant van het station en alle seinen bediend maakt, maar dat staat nogal haaks op hoe ze in de Inktpot over wissels denken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Mtr-Edn is voorzien van "beveiligd linkerspoor": De treinen kunnen volgens mij dus heen en weer terug rijden over hetzelfde spoor.

Ik ben niet heel bekend met het seinstelsel, maar ik denk dat dat alleen kan op het westelijke spoor, aangezien het oostelijke P-seinen heeft en dan kan je wel beide kanten op, maar de rijrichting kan niet omgedraaid worden terwijl er een trein in het baanvak is. Maar aangezien er toch geen andere (goederen)treinen rijden is dat geen probleem.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

MaartenD schreef: ma 10 jun 2024, 10:07 Dat was er tot een paar jaar geleden. Maar denk je nu echt dat daar interesse voor is? Als dat zo was dan hadden ze tig jaar geleden de spanningsscheiding toch ten zuiden van Eijsden gelegd zodat je "normaal" naar Eijsden had kunnen rijden?
Destijds is de spanningssluis bij Gronsveld omdat de stroom in België goedkoper was dan in Nederland. De spitstreinen werden toen nog met DE-2 gereden.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Naast herstel van de lijn worden meteen ook maatregelen genomen om in de toekomst ellende te voorkomen. Wellicht dat het daarom ook iets langer kan duren:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/07 ... tgevolgen/
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Weer uitstel hervatting treinverkeer Maastricht-Luik https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2671820/ ... richt-luik
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Durashift

Bericht door Durashift »

Nou ja, slechts één dagje (hopelijk). Vanaf dinsdag a.s. moet het dan tóch gaan gebeuren. :arrow:
Bemined

Bericht door Bemined »

IIVQ schreef: ma 10 jun 2024, 10:44Mtr-Edn is voorzien van "beveiligd linkerspoor": De treinen kunnen volgens mij dus heen en weer terug rijden over hetzelfde spoor.
Eijsden is een bijzondere situatie, er staat slechts één bediend sein, namelijk sein 2. Ik heb geen idee hoe de beveiliging daar precies is ingesteld maar normaal kan je in zo'n geval niet keren. Qua rijrichting zal je spoor TB en TC normaliter niet los van elkaar kunnen zien omdat sein 911 een automatisch sein is. Je zit dus bij Maastricht Randwyck direct op de vrije baan richting België, als daar een verhindering is zal gelijk het hele spoor gestremd zijn. Dat zal ook de reden zijn dat de 32000 is ingekort, die keert normaal bij Maastricht Randwyck op spoor SB maar beveiligingstechnisch is niet te verhinderen dat de trein doorrijdt tot de grens.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Is het een foutje in sporenplan.nl? Daar staat sein 911 als bediend sein aangegeven. Op die manier zou spoor TB los liggen en hopelijk wel de rijrichting kunnen keren. Anders vraag ik me af waarom sein 2 wel bediend is.
Bemined

Bericht door Bemined »

Op basis van sporenplan.nl kun je niet zien of seinen bediend sein of niet. Althans niet op basis van de symbolen, de nummers zijn wel een sterke hint. Wat wel fout is zijn de sporen 801 en 802 in Maastricht Randwyck, die bestaan niet, dan had je immers bediende seinen moeten hebben richting Eijsden.
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

Zelfs al rijdt de oude trein weer vanaf vandaag, komend weekend is er voor twee dagen opnieuw een vervangbus:
Tijdens het weekend van 22-23/06 werkt Infrabel aan het spoor.

Een NMBS-bus vervangt de treinen tussen Luik-Guillemins en Maastricht (NL).

De reisplanner houdt al rekening met deze aanpassingen.
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... -and-works
Bemined

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: ma 17 jun 2024, 00:55 Anders vraag ik me af waarom sein 2 wel bediend is.
Dit is vanwege de stop/door-schakeling, de Belgische systemen kunnen dat signaal niet leveren dus er was een bediend sein nodig aan de Nederlandse kant.
cherrypie

Bericht door cherrypie »

Inmiddels zijn er incheckpaaltjes van Arriva naast de incheckpaaltjes van NS geplaatst te station Eijsden. Deze nieuwe paaltjes zijn nog niet actief.
simpel en meedogenloos
Durashift

Bericht door Durashift »

Hoe is het vandaag gegaan, met de eerste ritten? Heeft de trein gereden in België? Of regende het te hard? ;)
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Gezien de berichtgeving op L1 is het in het zuiden van Limburg wel even flink regenachtig geweest vanavond.

Zover ik door de dag heen kon zien, is het goed gegaan, alleen een paar spoorwijzigingen naar 5b (op Mt).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

TomSteyl schreef: ma 10 jun 2024, 08:30 Ik hoor gisteren van een betrokken Infrabel medewerker dat het mogelijk 3 augustus gaat worden. Dat zou echt niet fraai zijn als dit werkelijkheid wordt...
De datum van 30 juni staat nog steeds? Of toch later.
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

en-es schreef: wo 19 jun 2024, 08:32
TomSteyl schreef: ma 10 jun 2024, 08:30 Ik hoor gisteren van een betrokken Infrabel medewerker dat het mogelijk 3 augustus gaat worden. Dat zou echt niet fraai zijn als dit werkelijkheid wordt...
De datum van 30 juni staat nog steeds? Of toch later.
Dat gerucht van een "betrokken Infrabel medewerker" is achterhaald, aangezien er sinds gisteren weer effectief passagierstreinen over het herstelde spoor rijden (komend weekend wel nog twee dagen spoorwerken).

Wanneer effectief de Arriva Flirt 3C het NMBS-treinstel gaat vervangen, daar heeft Infrabel niets mee te maken. Dat zijn afspraken van Arriva (en NMBS).
Mogelijk al voor de aangekondigde datum, maar dan nog niet doorheen drie landen, maar op de bestaande omloop Luik-Maastricht ter vervanging van een NMBS-treinstel ?
en-es

Bericht door en-es »

Mooi, dan kan ik begin juli die drielandentrein gaan uittesten.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Treinstel 556 maakt vandaag met reizigers proefritten tussen Luik en Maastricht. Het rijdt daarbij in de plaats van een gewone omloop met Break. Bron: ik zit er toevallig in :D

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Hoera :trein:
MarkNL

Bericht door MarkNL »

En het gestrande treinstel 306 wat wekenlang opgesloten te Maastricht stond is vandaag (op eigen kracht) naar Luik gereden.
marvinkok

Bericht door marvinkok »

Suus schreef: wo 19 jun 2024, 17:22 Treinstel 556 maakt vandaag met reizigers proefritten tussen Luik en Maastricht. Het rijdt daarbij in de plaats van een gewone omloop met Break. Bron: ik zit er toevallig in :D

Afbeelding
Volgens mij moet de machinist even het kraantje aan de koppeling omzetten, hij staat nogal scheef :X
en-es

Bericht door en-es »

Op hgbtf.net wordt gemeld dat de officiële openingstrein woensdag 26 juni zal rijden.
Hainje

Bericht door Hainje »

De klantenservice van Arriva heeft het anders over zondag 30 juni. Of de medewerker moet het ontgaan dat ik het over een speciale rit heb.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

NOS: Eerste Drielandentrein na jaren oponthoud eindelijk vertrokken.
Over de journalistieke kwaliteit van de laatste alinea zal ik het maar niet hebben. :') Of nou ja, van het hele stuk eigenlijk. :')

Edit: oh, excuus, ik had het bericht in dit topic nog niet gezien.
Plaats reactie