[Dagboek van een conducteur] Achtergebleven

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Het is donderdagavond en met de een na laatste trein vanuit Deventer kom ik om half een ’s nachts aan in Zwolle. De collega conducteur met wie ik op deze trein heb gezeten loopt de trein even leeg. In verband met werkzaamheden zijn we op spoor 14 aangekomen, een kopspoortje in Zwolle. Terwijl ik het voorste rijtuig controleer op achtergebleven reizigers, loopt de collega achteraan. Zodra hij helemaal achteraan de trein is, zie ik ineens wat mensen bij mij voorbijlopen richting diezelfde achterkant van de trein. De trein wordt zo meteen afgerangeerd, dus daar gaan ze niet meer in kunnen stappen. En vanaf dit perron vertrekt er vandaag ook geen trein meer. En dus roep ik ze toe:
'Waar gaan jullie naartoe?'
Een jong meisje draait zich om en zegt dat ze naar de wachtruimte gaan. Ik reageer dat ze de tijd goed in de gaten moeten houden, want de enige trein die vandaag nog vanuit Zwolle vertrekt is de trein naar Groningen en die vertrekt zo meteen van spoor 15.
'Wij moeten naar Rotterdam,' antwoordt het meisje. Daar gaan ze per trein niet meer komen.
'Nee, om vijf uur,' zegt het meisje nadat ik dat meld.
En ze lopen verder. Het blijkt een moeder te zijn met maar liefst vier jonge kinderen.
Ik sta een beetje perplex en meteen in dubio wat ik hier nu eigenlijk mee moet. Terwijl ik wat perplex sta te wezen, komt mijn collega naar me toegelopen.
'Wat gaan die nog?'
Ik vertel hem over het korte gesprekje en dat het me niet zint. Aangezien ik nog even naar het toilet wil voordat ik in de auto naar huis stap, lopen we naar het personeelsverblijf. Ik hoop de collega's van Veiligheid&Service nog te treffen om het ze voor te leggen, maar die komen we niet tegen. En dus roep ik ze op via de portofoon om te overleggen over mijn onderbuikgevoel.
'We komen wel even naar je toe,' hoor ik. Zodoende.

'We hebben ze net uit de bus zien stappen,' zegt een van de drie collega's wanneer we elkaar bij spoor 14 treffen. ‘Toen vroegen ze al naar een wachtruimte.’
Vanwege de bouw van een nieuwe voetgangersbrug over het spoor rijden er vandaag bussen tussen Zwolle en 't Harde en tussen Zwolle en Kampen Zuid.
'Wat is hun verhaal?' wordt me gevraagd. Maar daar heb ik nog geen antwoord op.
'We gaan wel even horen,' en de drie mannen zetten koers richting de abri.
De collega en ik geven ze wat voorsprong en lopen na een minuut ook die kant op.
'Hij gaat er al bij zitten,' zegt mijn collega, terwijl we de mannen bij de familie gadeslaan. Vaak een teken dat er meer te regelen valt.
Kort daarna komt een van de drie een samenvatting geven:
'Ze zijn om half tien ingecheckt in Heerenveen, onderweg naar Rotterdam, met de bus naar 't Harde gegaan om met de trein verder te reizen, maar door blikseminslag is er een sein- en wisselstoring en dus zijn ze met de bus teruggekomen.'
Er wordt meteen een taxi gebeld voor dit gestrande vijftal. Het blijkt een Syrische moeder met haar kinderen te zijn. Twee driejarigen liggen onder een dekentje op het bankje te slapen, de twaalfjarige dochter spreekt Nederlands en vertaalt alles en de zesjarige is uit de buggy gestapt en onderzoekt hetzelfde bankje. Deze mensen kun je zo niet de nacht door laten brengen... De moeder, die net daarvoor nog behoorlijk bedrukt had gekeken, kan gelukkig weer breeduit lachen; er is een oplossing voor haar en haar kinderen.

Terwijl de taxi wordt geregeld, rijdt achter ons de laatste Intercity vanuit Deventer langs het perron binnen. De reizigers stappen uit en ook het dienstdoende personeel stapt uit. Een van de collega's heeft nog iets in zijn handen dat hij omhoog houdt in de deuropening en waarbij hij roept:
'Er staat hier nog een reistas met een kat, van wie is die?'
Iedereen op het perron kijkt om, maar er is niemand die zich meldt.
'Wat moeten we hier nu weer mee?' vragen we ons lachend af, terwijl de laatste reizigers het perron verlaten.
De reistas met kat wordt op een kast op het perron gezet en terwijl V&S net de taxi voor de moeder en haar kinderen heeft geregeld, dient het volgende probleem zich dus alweer aan; een achtergebleven kat.

Afbeelding

Een van de drie heren van S&V is nog in opleiding, maar heeft bij het asiel gewerkt. Hij belt de dierenambulance. Maar die neemt niet op. Dan bellen we onze servicecentrale om dit "gevonden goed" aan te melden. Dat klinkt wat vreemd, maar net als ieder ander object dat in de trein achterblijft, zal er uiteindelijk een eigenaar zijn die zich meldt bij de klantenservice dat hij of zij iets in de trein vergeten is. Object en eigenaar kunnen dan aan elkaar gekoppeld worden, waarna het object en de eigenaar herenigd kunnen worden. Maar we kunnen een levende kat natuurlijk moeilijk in de kast met gevonden goed droppen en dan maar hopen dat iemand zich meldt.

Ook de Servicecentrale weet niet zo heel goed wat ze ermee aan moeten. Er wordt een vindmeldnummer aangemaakt, voor het geval iemand zich als eigenaar meldt. Maar waar gaan we die kat laten? We komen er met acht personeelsleden even niet uit. En dus bel ik de meldkamer, ondanks dat we de politie al hebben uitgesloten als optie; wat gaan die met een kat doen? Ook de meldkamer gaat even overleggen, wanneer de collega die in opleiding is bij V&S ineens zegt:
'Ik bedenk net dat de politie chiplezers heeft en een sleutel van het asiel.'
En dus belt een van de andere collega's van V&S naar een direct nummer van de lokale politie. Daar wordt afgesproken dat ze iemand sturen.

Dan komt er ook het bericht dat de taxi voor de moeder en haar kinderen naar Rotterdam in aantocht is. En zo gaan we in colonne naar de Zuidzijde van het station: een collega met een reistas met kat en een collega met een moeder en vier kinderen. En de rest loopt er tussendoor. Zodra we aan de Zuidzijde de tunnel uitkomen, komt net de hondengeleider van de politie aangereden. Terwijl de kat uit de reistas wordt gehaald om de chip uit te kunnen lezen, worden achter me de moeder en haar kinderen in de taxi gezet. Die zijn gelukkig alweer onderweg.

De chip wordt uitgelezen, het nummer ingevoerd in de database en de gegevens van de eigenaar komen tevoorschijn. Dat is ook het moment dat de hondengeleider wordt opgeroepen voor een melding. Hij moet direct weg en vertrekt met de zwaailichten aan in volle vaart. De collega in opleiding belt de geregistreerde eigenaar. We kijken elkaar allemaal aan met een blik van: het is half twee 's nachts, wie gaat er nu zijn telefoon opnemen?
En het kost twee pogingen, maar dan neemt er toch iemand op. Het blijkt de ex van de eigenaresse te zijn. Hij kan ons wat slaperig haar naam geven, maar een telefoonnummer heeft hij niet meer. We gaan direct op zoek naar alle gegevens die we bij die naam kunnen vinden, maar komen er niet heel ver mee. De collega vraagt om een adres, maar dat kan de man aan de andere kant van de telefoon ons niet geven. Hij woont in Den Helder, dat is niet om de hoek.

Via de meldkamer vragen we de politie om gegevens van de eigenaresse. Maar die blijkt nergens ingeschreven te staan. Sterker nog: die zou geëmigreerd zijn. Het mysterie wordt steeds groter; wat doet die kat dan hier? Maar de urgentere vraag is: wat gaan we met die kat? Die knul gaat vanuit Den Helder nu echt niet meer hierheen komen om het beest op te halen. De dierenambulance is nog steeds niet bereikbaar. En we kunnen het beest moeilijk in het personeelsverblijf neerzetten.

Al snel oppert de collega in opleiding dat hij de kat dan wel mee naar huis wil nemen voor de nacht. De man uit Den Helder die hij aan de telefoon heeft, geeft in eerste instantie aan de kat morgen wel op te willen komen halen. Maar zodra we terugbellen dat we met de gegevens van de eigenaresse helaas niet veel verder gekomen zijn, heeft hij met zijn huidige vriendin overlegd en komt hij daar toch een beetje van terug; ze hebben nog een kat en toen die twee voorheen samen waren gaf dat veel gedonder.

Stel je voor; lig je rustig in bed en dan word je om half twee 's nachts wakker gebeld door iemand van NS met de mededeling dat de kat van je ex in de trein is achtergebleven... Maar de man is welwillend en heeft gezocht naar iets wat naar zijn ex-vriendin zou kunnen leiden. Het heeft alleen voor nu weinig geholpen.
Een van de collega's van V&S oppert dat de kat misschien intussen verkocht is, maar dat de geregistreerde eigenaar niet is gewijzigd. Dat we daarom niet bij de juiste persoon uit gaan komen...

Er wordt besloten dat de collega in opleiding de kat mee naar huis neemt. Hij zal morgen nog eens bellen met de man in Den Helder om afspraken te maken over wat er het beste kan gebeuren. Dan is het ondertussen ook twee uur geweest, tijd om naar huis te gaan.

De kat onderging alles gelaten. Was absoluut niet bang voor ons. Net als de Syrische moeder en haar kinderen. We hebben het meisje maar ingefluisterd dat als ze ooit nog eens in zo'n situatie terechtkomen, ze altijd om hulp mogen vragen aan ons. Want ook daar zijn we voor. En dat ze ook echt wel voor zichzelf op mogen komen, want ik vermoed een stukje cultuur dat daarachter zit: een ander niet tot last willen zijn. Maar dan wel ten koste van jezelf. Heel nobel, uiteraard, maar je gaat er niet ver mee komen.
Een mooi voorbeeld van wat onderbuikgevoel soms toch kan betekenen, want anders hadden ze daar nog urenlang in die abri gezeten...

Achteraf verneem ik van een van de collega’s van V&S dat de ex van de eigenaresse de kat uiteindelijk alsnog bij de collega die de kat mee naar huis heeft genomen heeft opgehaald. Eind goed, al goed. Maar hoe die kat nu in de trein terecht is gekomen…?

Fijne zomer!

Conducteur Mike
Raak je niet uitgelezen? Bestel dan nu Dagboek van een conducteur met meer dan 75 van mijn verhalen van de afgelopen 15 jaar en je leest de hele zomer gewoon door!
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
AppleMoose

Re: [Dagboek van een conducteur] Achtergebleven

Bericht door AppleMoose »

Arme kat -0-
En blandning av sött och salt.
TLP

Bericht door TLP »

Mikos schreef: ma 17 jun 2024, 10:35 We hebben het meisje maar ingefluisterd dat als ze ooit nog eens in zo'n situatie terechtkomen, ze altijd om hulp mogen vragen aan ons. Want ook daar zijn we voor. En dat ze ook echt wel voor zichzelf op mogen komen, want ik vermoed een stukje cultuur dat daarachter zit: een ander niet tot last willen zijn. Maar dan wel ten koste van jezelf. Heel nobel, uiteraard, maar je gaat er niet ver mee komen.
Een mooi voorbeeld van wat onderbuikgevoel soms toch kan betekenen, want anders hadden ze daar nog urenlang in die abri gezeten...
Om eerlijk te zijn vraag ik me in hun situatie af of ik anders zou hebben gehandeld, want je hebt in eerdere verslagen al toegegeven niet altijd zo behulpzaam te willen zijn. Zo verkocht je het gezin met de zesjarige kinderen dat van Den Haag Centraal naar Groningen wilde meteen nee en gaf je ze het advies om in het westen te overnachten omdat ze hun reis niet goed voorbereid hadden. De man die van Arnhem naar Apeldoorn wilde verkocht je eerst ook nee maar later alsnog ja toen bleek dat hij uit Vlissingen kwam waar een trein was uitgevallen. En de mensen die tijdens de winterstorm op Zwolle vast kwamen te zitten verzocht je omwille van overmacht eerst ook om zelf naar alternatief vervoer te zoeken; alleen degenen die 's avonds laat nog niets hadden kregen vervoer vanuit NS aangeboden.

Deze overwegingen zijn voor jou als conducteur volstrekt logisch, maar niet per se voor mensen die op een lange reis tegen problemen aanlopen. Het Syrische gezin had de één-na-laatste intercity vanuit Heerenveen genomen. Volgens mij komt het weleens voor dat de vertrekmogelijkheden bij werkzaamheden eerder ophouden omdat het vervoer niet tot diep in de nacht doorrijdt, dus moet men zelf rekening houden met de extra reistijd. De moeder spreekt ook nog eens geen Nederlands, dus dat veroorzaakt een taalbarrière bij het opzoeken van de juiste informatie en het gesprek aangaan met het personeel ter plaatse. Kortom, ik zou in zo'n situatie waarschijnlijk ook neigen naar de oplossing accepteren die hoe dan ook wordt aangeboden (in dit geval, de bus naar Zwolle en daar wachten in de wachtruimte) in plaats van met het personeel de confrontatie aangaan en het risico lopen dat mij wordt ingewreven dat ik het probleem zelf heb veroorzaakt, vooral als ik niet zeker weet wat mijn rechten zijn.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Ha, maar nu ben je behoorlijk appels met peren aan het vergelijken. Iedere situatie is anders en de omstandigheden zijn ook anders. De situaties die je benoemt verschillen dusdanig van elkaar dat vergelijken sowieso al niet mogelijk is. Wanneer je door eigen toedoen je laatste trein mist, is dat natuurlijk volledig je eigen verantwoordelijkheid. En als je aan mij komt vragen of er nog een trein naar Apeldoorn gaat en het antwoord is nee, dan weet ik natuurlijk niet wat daarachter steekt. Maar krijg je wel als antwoord 'nee'. Als die man dan niet aangeeft wat eraan vooraf is gegaan, kan ik dat moeilijk ruiken. En met een storm waarbij het volledige treinverkeer landelijk plat gaat zijn er simpelweg geen alternatieven.

In het geval van de Syrische moeder was er wel een reismogelijkheid, maar trad er een verstoring op. Daar kunnen zij niks aan doen en in dit geval wordt er gekeken naar een alternatief. Die was er ook. Maar als je er niet naar vraagt...

We zijn geen onmensen, he. Maar ik kan niet op afstand aan iemand zien wat er vooraf gegaan is aan de situatie. Als je het niet vraagt, krijg je sowieso niks. Daarom hebben we dat meisje dat ook nog even ingefluisterd; vragen mag altijd. Het is afhankelijk van de oorzaak van de situatie en de omstandigheden wat vervolgens de geboden oplossing gaat zijn. Dus, mocht je ooit in zo'n situatie terecht komen, meld je dan bij het personeel en leg uit wat er is gebeurd. Je zult misschien niet altijd de oplossing krijgen die jij wilt (zeker niet als het door eigen toedoen is), maar vragen is altijd beter dan bij de pakken neer gaan zitten. :pos:
TLP

Bericht door TLP »

Goed, het vragen is inderdaad wat de meeste Nederlandse serviceverleners verwachten. Bovendien kun je zeggen dat er bij de situaties in Den Haag en Zwolle niet redelijkerwijs anders gereageerd had kunnen worden. Maar bij de situatie in Arnhem wist je dat er vertraagde reizigers uit Vlissingen in je trein zaten die mogelijk hun laatste aansluitingen gingen missen. Op zo'n moment kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de man ter plekke te controleren of hem anders met prioriteit na vertrek te assisteren. Het is leuk dat de meeste serviceverleners in Nederland verwachten dat iedere klant een duidelijke probleemstelling formuleert voordat deze om hulp vraagt, maar dat gaat niet iedereen even makkelijk af, zeker niet de mensen die uit een cultuur komen waarin dit niet belangrijk is, slecht Nederlands spreken of gewoonweg verlegen zijn. Dat zijn ook de mensen die denken dat zelf de oplossing zoeken door een wachtruimte op te zoeken makkelijker is dan een serviceverlener om hulp vragen.

Voor een echt goede klanttevredenheid zou een serviceverlener altijd kunnen proberen, met de informatie die deze heeft, om mogelijke motieven voor de vraagstelling te bedenken. Die mogelijke motieven hoeven niet direct aan de vragensteller bevraagd te worden (want het kan ook vreemde situaties opleveren als je als vragensteller naar vijf mogelijke motieven gevraagd wordt) maar het is wel goed deze in het achterhoofd te houden zodat je sneller adequaat kunt reageren.

Een voorbeeld: vorig jaar hielp ik mee bij een open dag van mijn universiteit. De open dag bestond uit twee delen: rondleidingen rond de campus en voorlichtingsmarkten op verschillende locaties. Zelf deed ik de rondleidingen. Net voordat ik de eerste rondleiding zou beginnen kwam een klasgenoot naar me toe. Omdat die gebarentaal spreekt en ik niet, pakte die wat schrijfpapier erbij. Het kostte me een paar seconden, maar toen bedacht ik me op basis van informatie die eerder in de groepschat was gestuurd dat mijn klasgenoot vermoedelijk naar de opleidingscoördinator bij de voorlichtingsmarkt op zoek was. Zodoende vertelde ik dat ik de opleidingscoördinator niet gezien had en dat mijn klasgenoot het binnen moest vragen. De vraag was hiermee beantwoord en ik bespaarde mijn klasgenoot de moeite om de vraag op te schrijven. Even later kwam de klasgenoot terug en vertelde mij waar die nu naartoe ging. Iedereen blij en ik kon mezelf laten zien door mijn klasgenoot de moeite te besparen om de vraag op te schrijven.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Dat is een wel heel erg theoretische inslag. Wanneer ik uit ieder klantcontact informatie moet gaan 'trekken', omdat er misschien wel iets groters achter een vraag kan zitten, ben ik na twee uur doodop. Het is een samenspel; als je iets wilt bereiken, moet je daar zelf een beetje input voor leveren. De vraagstelling is dus heel belangrijk. Schroom dus niet om te vragen en uit te leggen!

In een abri gaan zitten en je niet laten horen gaat in ieder geval niet helpen. ;)
TLP

Bericht door TLP »

Het is dat ik door mijn lichamelijke beperkingen met 95% zekerheid niet door de screeningtests voor conducteur kom, anders had ik hier op de werkvloer best over willen babbelen. Omdat ik met 95% zekerheid niet door de screeningtests voor conducteur kom vind ik het trouwens zinloos om toch een sollicitatie in te dienen. Het bespaart mij als sollicitant de moeite om de voorbereidingen voor zo'n sollicitatie te treffen en de sollicitatiecommissie om iemand die niet geschikt is uit te nodigen voor een sollicitatie-onderdeel. In het klein is het ook een kwestie van deze afwegingen maken bij het vragen om hulp aan iemand. Aangezien ik vrij goed weet wat mijn rechten en plichten zijn als OV-reiziger zal dat in de door jou geschetste situaties gelukkig niet zo'n probleem worden voor mij!
Hainje

Bericht door Hainje »

Hier moet ik Mikos wel even bijvallen(?). Als je in het OV werkt (of dienstverlening in het algemeen), dan ontwikkel je als vanzelf een zesde zintuig waarmee je merkt wanneer er meer loos is en daarnaar moet handelen.
TLP

Bericht door TLP »

Ik wil ook niet doen alsof dat zesde zintuig bij Mikos afwezig is - uit zijn verslagen maak ik op dat bij hem het zesde zintuig of onderbuikgevoel, hoe je het ook wilt noemen, meestal goed functioneert. Dat wil echter niet zeggen dat het nog beter kan functioneren door bepaalde kennis te gebruiken. Het geval met het Syrische gezin bewijst dat: Mikos was alert en sloeg alarm, maar dat de collega die ze te woord stond toen ze uit de bus stapten geen alarm sloeg, verbaast me. En wie weet welke collega het gezin al in 't Harde heeft gezien of te woord heeft gestaan. Dan denk ik wel: als de feiten en omstandigheden dusdanig zijn dat er bijzondere dingen mogelijk zijn, zouden dienstverleners extra alert moeten zijn op hun zesde zintuig of onderbuikgevoel en dat laten spreken als ze hulp verlenen.

Een eigen ervaring op OV-gebied: vorig jaar kwam ik terug uit Breslau met de trein en had ik mijn tickets in februari geboekt. Omdat er tussentijds werkzaamheden bij Frankfurt(Oder) waren ingelast was de oorspronkelijke route niet meer bereisbaar en resteerden alternatieven met veel meer overstappen, waarbij ik het alternatief koos met de meest vergelijkbare vertrek- en aankomsttijden. Bij de eerste overstap ging het echter al fout: het Poolse 9292 verwees me naar spoor 8z en daar leek de trein naar Görlitz te staan die ik moest hebben. Het bleek echter de trein de andere richting op te zijn en dat had ik alleen kunnen weten door heel goed de bestemmingsdisplays aan de buitenkant van de trein af te lezen (die zowel het begin- en eindstation als alle tussenstations toonden en daarmee veel complexer zijn dan de Nederlandse treindisplays) en de mededeling van de conducteur (zonder microfoon of iets dergelijks) in uitsluitend snel gesproken Pools goed te interpreteren. Hoe dan ook, toen de conducteur bij me kwam vond hij het een goed idee me badinerend toe te spreken op mijn kennis van het Pools én me op het volgende station uit te laten stappen en drie uur te laten wachten op de tegentrein. Dit alles terwijl hij wist dat ik Duitsland in moest. Achteraf had ik mijn vertraging kunnen halveren door te blijven zitten en op het eindpunt een aansluitende trein Duitsland in te nemen, maar ik had door de situatie geen tijd voor om dat binnen vijf minuten goed uit te zoeken. Ligt het dan ook aan mij?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Die Poolse conducteur had kunnen inschatten dat jij de taal niet goed machtig bent.
TLP

Bericht door TLP »

Goed, en dat twaalfjarige meisje was de enige van het Syrische gezin dat fatsoenlijk Nederlands sprak. Twaalf jaar, dus ze is nog een kind, geen adolescent en zeker geen volwassene. Wat is het verschil met de situatie die ik in Polen meemaakte?
AppleMoose

Welk punt probeer je nu met heel veel woorden duidelijk te maken?
TLP

Bericht door TLP »

Het gebeurt wel dat dienstverleners merken wanneer er meer loos is bij een situatie, maar niet altijd. Het gaat me echter te ver om de klant daarvoor verantwoordelijk te stellen, zeker als bij de dienstverlener bekend is dat de feiten en omstandigheden op dat moment bijzonder zijn (de nachtelijke uren, de laatste treinen, werkzaamheden, etc.) of als blijkt dat de klant slecht Nederlands spreekt, gewoonweg verlegen is of uit een cultuur komt waarin uitgebreid vragen om hulp niet gebruikelijk is. Voor een optimale dienstverlening en klanttevredenheid zou de dienstverlener daar rekening mee kunnen houden. Zijn we perfect? Nee, ik ook niet. Maar dat houdt niet tegen dat we onszelf als dienstverleners kunnen blijven verbeteren in plaats van de klant (deels) verantwoordelijk te houden voor een suboptimale dienstverlening.
AppleMoose schreef: wo 19 jun 2024, 21:37 Welk punt probeer je nu met heel veel woorden duidelijk te maken?
Als jij weet hoe ik het bovenstaande korter kan verwoorden, dan hoor ik dat graag!
AppleMoose

Je komt eindelijk tot de kern.
TLP schreef: wo 19 jun 2024, 21:59 Het gebeurt wel dat dienstverleners merken wanneer er meer loos is bij een situatie, maar niet altijd. Het gaat me echter te ver om de klant daarvoor verantwoordelijk te stellen
Het gaat mij dan weer te ver om de volledige verantwoordelijkheid bij de dienstverlener te leggen. Een beetje zelfredzaamheid en assertiviteit mag je mijns inziens best verwachten van een (volwassen) reiziger. Zoals Mikos ook al zei: het is een samenspel.
Voor een optimale dienstverlening en klanttevredenheid zou de dienstverlener daar rekening mee kunnen houden.
De vraag is of je realistische eisen stelt aan dienstverleners: het zijn geen supermensen. Enig idee hoeveel reizigers een conducteur tegenkomt en hoeveel vragen een Mikos per dag krijgt? Het is zoals Mikos al eerder zei echt geen doen om bij ieder contact zelf te achterhalen of er misschien nog iets achter de vraag zit. Daar heb je ten eerste de tijd niet voor, ten tweede kun je écht niet alle bijzonderheden die tijdens je dienst voordoen op het héle spoorwegnet onthouden en ten derde hou je dat qua energielevel niet vol.
TLP

Bericht door TLP »

Misschien heb ik als klant te veel meegemaakt daarvoor (een tipje van de sluier heb ik zojuist hier gegeven) maar ik zou mede daarom eerlijk gezegd niet beter weten als dienstverlener. Tegelijkertijd is dat ook een mogelijke reden waarom ik zo'n beroep niet kan volhouden. Je moet veel met (ook innerlijke) belangenverstrengeling kunnen omgaan. :X
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Je verwacht dus dat andere mensen iets doen waar je zelfs jezelf niet toe in staat acht? :|

Maar weer een mooi verhaal, Mikos. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
TLP

Bericht door TLP »

Meltrain schreef: zo 14 jul 2024, 18:03 Je verwacht dus dat andere mensen iets doen waar je zelfs jezelf niet toe in staat acht? :|
Het zou natuurlijk helpen als klanten zich aan de huisregels van de dienstverlener houden en bij ontevredenheid niet agressief zouden worden tegen dienstverlenend personeel, zodat weinig tijd besteed hoeft te worden aan het nemen van (voorzorgs)maatregelen die afleiden van de dienstverlenende functie. Bovendien is er altijd een risico op een burn-out en daar moet ik ook zelf voor waken, al helemaal als ik ook taken moet doen die me niet op het lijf geschreven zijn, zoals EHBO verlenen (wat ik door medische omstandigheden moeilijk kan doen).

Maar dat betekent nog niet dat een dienstverlener zou mogen aannemen dat hij en de klanten dezelfde normen en waarden hebben, zeker als deze niet zijn aangekondigd door middel van bijvoorbeeld huisregels of een omroepbericht. Iedereen is verschillend en de kunst als dienstverlener is om de wensen van de klant te begrijpen voor zo adequaat mogelijke hulp. Er moet dan ook herhaaldelijk een communicatieprobleem zijn voordat ik vind dat een klant niet ver komt met zijn houding en dat hij meer moet doen voordat ik hem ga helpen. Wanneer ik andere mensen help houd ik me altijd aan dat principe, tenzij ik me slecht voel.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

TLP schreef: wo 19 jun 2024, 22:48Je moet veel met (ook innerlijke) belangenverstrengeling kunnen omgaan.
Je moet vooral de lat niet te hoog leggen voor jezelf, laat staan voor anderen. Het is gewoon onbegonnen werk om, met de tijd en middelen die je ter beschikking staan, iedereen 'uit de brand' te helpen.

Een praktijkvoorbeeld, van toen ik nog fulltime achter het stuur zat.

Het is zondag, begin van de avond, in de zomer van 2015 of 2016. Ik kom net aan uit Utrecht op het (bus)station van Gorinchem. Behalve mijn uitstappers zijn er nauwelijks mensen op het station. Er rijdt een trein, er rijdt een snelbus naar Utrecht, er rijdt een bus binnendoor naar Utrecht, er rijdt een bus binnendoor naar Geldermalsen en er rijdt een stadsdienst. Al het andere rijdt alleen op afroep of anders pas maandagochtend. Ik zie een vrouw in een abri die daar prima zit en ik loop na het afsluiten van mijn bus naar de kantine voor de koffie. Vrijwel direct daarna maak ik weer een rit op en neer naar Utrecht.

Bij terugkomst in Gorinchem zit dezelfde vrouw nog steeds in hetzelfde bushokje. Ja, daar klopt iets niet.

"Ja, ik wacht op de bus naar Ottoland maar die komt maar niet."
"Nee", zeg ik, "die moet u bellen, anders komt hij inderdaad niet."
"Bellen?" zegt ze verbaasd. "Maar hij staat toch op de lijst met tijden, dan moet hij toch gewoon komen?"

Zonder verder in te gaan op het systeem van vertrekstaten met voetnoten en de zin en onzin van belbussen ga ik maar zo snel mogelijk op het doel af: die mevrouw moet naar Ottoland, dus moeten we de bus aanvragen. Lang verhaal kort: dat ging dus nog ruim een uur duren. Gelukkig nam mevrouw het goed op. Ik heb haar maar wat uit de koffieautomaat aangeboden. Waarschijnlijk heeft ze al met al drieënhalf uur gezeten.

Had ik de vrouw al in eerste instantie aan moeten spreken? Ze maakte een montere indruk, ze was zomers maar netjes gekleed, en ze zat te doen wat zoveel mensen in een bushokje doen: wachten op een bus. En dan is er nog die andere factor: ik had de tijd. Ik heb namelijk op een dag nog meer mensen te helpen: de mensen die met mijn bus mee willen.

Als ik er zo over nadenk, heb ik in mijn carrière potentieel duizenden mensen niet geholpen die stiekem toch een hulpvraag hadden. Mensen die niet uit zichzelf naar me toe zijn gelopen met een best wel prangende vraag. Mensen die ik met de laatste bus van de dag in een plaats heb afgezet waar ze helemaal niet hadden moeten zijn. Oudere mensen die mij een vraag hebben gesteld waar ik met tien keer doorvragen had kunnen weten dat ze dement zijn en uit het bejaardenhuis zijn ontsnapt. Meisjes van wie het ogenschijnlijke vriendje in werkelijkheid hun loverboy is, of jongens die naast de treiterkoppen van school in de bus zitten.

Had ik ze kunnen helpen? Misschien. Maar had ik het ze stuk voor stuk moeten vragen?
Feed the childrens
TLP

Bericht door TLP »

Ik weet het niet. In het eerste geval valt niks op, dus logisch dat je die vrouw geen aandacht geeft. In het tweede geval had je de tijd, dus greep je toen adequaat in door ervoor te zorgen dat de bus gebeld werd en geen punt te maken van wat zij verkeerd begreep van het systeem van belbussen en voetnoten. Rond diezelfde periode was ik op Amstelveen Busstation eens uit nachtbus N70 vanuit Amsterdam gestapt en ging ik op het bankje zitten voordat ik naar huis ging. Aan de overkant van het eilandperron vertrok nachtbus 754 naar Amsterdam en die kwam vervolgens voor mijn bankje langs. De chauffeur deed toch even de deur open om te kijken of ik mee moest, ook al was dat niet nodig

In het verhaal vroeg een gezin na middernacht, op het moment dat de laatste treinen gingen vertrekken, aan de V&S-medewerkers of er een wachtruimte op het station was. Volgens mij zijn dat redenen om alle alarmbellen af te laten gaan als je ziet dat de vraag gesteld wordt door een jong meisje of een moeder die door taalproblemen niet uit haar woorden komt, terwijl er nog jongere kinderen bij zijn. Of ligt het echt aan dat de moeder niet goed opgelet heeft bij de inburgeringscursus, als ze die überhaupt al heeft gevolgd (wat de redenen daarvoor ook mogen zijn)?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar het ís toch goed opgepakt?
Mikos geeft nergens in het verhaal de moeder (of kinderen) de schuld.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
TLP

Bericht door TLP »

Uiteindelijk is het goed opgepakt (en naar tevredenheid van het gezin, ook niet onbelangrijk), maar of het handelen van het gezin nu gewaardeerd werd?
En dat ze ook echt wel voor zichzelf op mogen komen, want ik vermoed een stukje cultuur dat daarachter zit: een ander niet tot last willen zijn. Maar dan wel ten koste van jezelf. Heel nobel, uiteraard, maar je gaat er niet ver mee komen.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Ik lees geen waardeoordeel. Wat ik eruit haal is verbazing dat moeder zich er blijkbaar meteen al bij heeft neergelegd dat ze met de kinderen op een perron moet gaan slapen. En dat kan ik me wel voorstellen.
Feed the childrens
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

nvdw schreef: do 18 jul 2024, 14:23 Ik lees geen waardeoordeel. Wat ik eruit haal is verbazing dat moeder zich er blijkbaar meteen al bij heeft neergelegd dat ze met de kinderen op een perron moet gaan slapen. En dat kan ik me wel voorstellen.
Veel mensen weten helemaal niet dat je recht op bijstand hebt als je door vertraging strandt en vragen daar dus ook niet uit zichzelf naar.
trolly

Bericht door trolly »

nvdw schreef: do 18 jul 2024, 14:23 Ik lees geen waardeoordeel. Wat ik eruit haal is verbazing dat moeder zich er blijkbaar meteen al bij heeft neergelegd dat ze met de kinderen op een perron moet gaan slapen. En dat kan ik me wel voorstellen.
Ik vrees dat dit gezin wel wat gewend zou kunnen zijn aan minder comfortabele slaapplekken, en dat een abri op een Nerderlands station daar in verhouding niet heel ongunstig uitspringt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Wederom een mooie column ;) .
Plaats reactie