Diverse materieelprojecten bij NS
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De NS had juist 45 eigen TRAXX locomotieven, maar heeft die juist aan een leasemaatschappij verkocht om ze vervolgens terug te leasen. Dat zijn overigens de locomotieven die nu nog beschikbaar zijn, maar ik heb geen idee voor hoe lang. Overigens is 45 locomotieven niet genoeg voor 100% reserve voor ICNG, maar je zou er op papier wel de 900 en 1100 volledig mee moeten kunnen rijden.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Door het inzetgebied van ICE 3neo verandert de lijnvoering van de ICE international waarschijnlijk. Mogelijk komt er dan een ICE naar München i.p.v. Basel. Deze wordt nu ook al tussen NRW en München ingezet, dus het lijkt een logische koppeling. Wel jammer dat er dan geen dagtrein meer naar Zwitserland rijdt vanaf juni vanwege langdurige werkzaamheden in Duitsland en daarna als gevolg van nieuw materieel.
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is correct:
viewtopic.php?p=838139#p838139
viewtopic.php?p=838139#p838139
-
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Weet je dat NS in het begin van de eeuw duitse rijtuigen heeft gekocht en heeft verbouwd om in Nederland in te zetten omdat ze krap zaten in het materieel? Niet geleased met een beperkte termijn maar gekocht.iamthedutchdude schreef: ↑wo 13 mar 2024, 16:35Maar blijkbaar vindt ene MaartenD het verstandig om voor elke indiensttreding een volledig wagenpark op reserve te hebben staan met alle financiële gevolgen van dien. Voor de duidelijkheid: NS (en ieder ander bedrijf) heeft geen cheatcodes als motherlode of rosebud, waarmee zij een eindeloze geldvoorraad hebben. Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden. Geld dat NS logischerwijs liever inzet in verbetering van de treindienst in heel Nederland dan in een reserve wagenpark.
Wanneer ging plan V er uit, voor of na al het SLT was geleverd? Was DDM al gesloopt toen bleek dat SLT problemen had en NS krap zat in het materieel?
Je doet alsof het een vreemd concept is om een schaduwpark te hebben. Dat is het niet. Tenminste, dat was het nooit.
Dus ik snap niet waarom je mij zit te ridiculiseren. Dit is een bewuste beslissing van NS geweest en als je iets doet wat een bepaalde termijn heeft weet je dat je niets hebt als die termijn voorbij is. Dat je het niet kunt voorstellen dat het ooit fout gaat is hoogstens een gebrek aan verbeelding of een grote druk om iets zo goedkoop moglijk te doen.
NS had dit materieel ook kunnen kopen. Hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ze hebben het verkocht en teruggeleased.
En nogmaals: Dit is de tweede keer dat ze voor hetzelfde project in dezelfde val trappen. Je zou denken dat ze van de Fyra geleerd hadden, maar nee. Alles zo goedkoop mogelijk en de reiziger mag er de lusten van trekken "in verbetering van de treindienst ". Die verbetering zien ze nu ja.
Laat ik het zo zeggen: als jij een nieuwe auto bestelt en de dealer zegt "die komt volgende maand". Zorg jij dan dat jij volgende maand jouw auto verkocht hebt en als de dealer een week van te voren zegt "het word een maand later", zit jij dan een maand zonder auto?
Nee he? Dat doe jij ook niet.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Een auto verkoop je volgens mij ook iets sneller. Bij huizen komt het zeker wel voor dat je je oude huis verkoopt voor je nieuwe woning is opgeleverd, tijdelijk in een huurwoning gaan zitten als een nieuwbouwwoning te laat opgeleverd wordt komt zeker voor.
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik had de vraag al eerder gesteld: had NS dan niet wat oud materieel achter de hand kunnen houden om over Dordrecht te rijden (tenzij dat niet passend te krijgen is in de dienstregeling)?
Beul van de blindegeleidelijn
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er is niet echt zomaar ruimte over over de oude route via Dordrecht, het omleiden bij verstoringen leidt door inpassingsproblemen al vaak tot +30. Als je dan minder materieel hebt is een deel vervangen door ander materieel feitelijk geen winst.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Waarschijnlijk zal het zowel voor de dienstregeling als voor de reizigers ingrijpender zijn dan een halfuurdienst tussen Rotterdam en Schiphol. De NS zal alleen wel zorg moeten dragen dat de resterende treinen tussen Rotterdam en Schiphol van voldoende lengte zijn.
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Inmiddels is dit ook door NS bevestigd: https://nieuws.ns.nl/ns-en-deutsche-bah ... -muenchen/tjoektjoek schreef: ↑do 14 mar 2024, 01:35 Door het inzetgebied van ICE 3neo verandert de lijnvoering van de ICE international waarschijnlijk. Mogelijk komt er dan een ICE naar München i.p.v. Basel. Deze wordt nu ook al tussen NRW en München ingezet, dus het lijkt een logische koppeling.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wanneer Stuttgart 21 over een paar jaar af is, gaat de reistijd waarschijnlijk van 7 uur naar ong. 6:30 uur. Is bijna even snel als naar Berlijn.
-
- Berichten: 8478
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Zo'n beroerde deal is het niet om München weer rechtstreeks aan te bieden al is het maar eenmaal per dag.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is ervan uitgaande dat Stuttgart 21 zijn capaciteit waar kan maken en niet in een verkeersinfarct verandert als er ook maar een zuchtje wind verkeerd staat...tjoektjoek schreef: ↑vr 12 apr 2024, 14:50 Wanneer Stuttgart 21 over een paar jaar af is, gaat de reistijd waarschijnlijk van 7 uur naar ong. 6:30 uur. Is bijna even snel als naar Berlijn.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik neem aan dat ik ingewijden niets nieuws vertel, maar zojuist zag ik van een afstandje minstens 2 ICNG’s op het opstelterrein tussen Dresden-Pieschen en Dresden-Neustadt staan.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar is zelfs een krantenartikel aan gewijd door Bild
Een groot aantal ICNG staan op verschillende plekken in het oosten van Duitsland opgesteld in afwachting tot ze worden opgeroepen voor herstelwerkzaamheden en afbouw in de fabriek in Polen. Ook in het zuiden van Magdeburg staan ze, net zoals in de regio Braunschweig.

Een groot aantal ICNG staan op verschillende plekken in het oosten van Duitsland opgesteld in afwachting tot ze worden opgeroepen voor herstelwerkzaamheden en afbouw in de fabriek in Polen. Ook in het zuiden van Magdeburg staan ze, net zoals in de regio Braunschweig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Paar maanden geleden zag ik vanuit de trein al die ICNG's in Magdeburg. De meeste in zwart.
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Oh ja, dat krantenartikel met “waarom rijden we hier met die oude troep als er moderne treinen ongebruikt op de opstelterreinen staan”. Daar was ik het bestaan even van vergeten.
Deze waren overigens gewoon geel-blauw.

Deze waren overigens gewoon geel-blauw.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Misschien voor de eerste keer dat een ICNG uit eigen kracht in Duitsland reed?
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10848970
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10848970
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nieuwsbericht van de NS over ICNG, het 30e stel is afgenomen: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-b ... et-ervoor/
Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.
Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En een artikel in de NRC, waar bovenstaand nieuwsbericht een reactie op is:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/26/op ... n-a4860859 (let op, mogelijke paywall).
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/26/op ... n-a4860859 (let op, mogelijke paywall).
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dus als het aankomt op de betrouwbaarheidscijfers van de ICNG komen de snelheidsverlagingen ironisch genoeg goed uit voor de ns
Omdat de ICNG een aantal minuten kan inhalen tov traxx door de hogere snelheid komt deze vaker op tijd, maar ondertussen wordt het dus moeilijker om te beoordelen hoeveel meer/minder betrouwbaar het treinstel zelf is dan zijn voorganger, uiteraard reppen ze daar verder niet over in het persbericht.

Omdat de ICNG een aantal minuten kan inhalen tov traxx door de hogere snelheid komt deze vaker op tijd, maar ondertussen wordt het dus moeilijker om te beoordelen hoeveel meer/minder betrouwbaar het treinstel zelf is dan zijn voorganger, uiteraard reppen ze daar verder niet over in het persbericht.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 21 jun 2023, 14:55
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bij mijn weten gaat dat om de inbouw van ETCS in de VIRM-4 bij diens modernisering. Op Utrecht-Amsterdam (en naar ik aanneem ook Lelystad-Zwolle) zou dat een maximumsnelheid van 160 toelaten. Aangezien er slechts één VIRM-4 nu wordt gemoderniseerd als Pre-Try-Out-teststel, zal 2025 hoogstens het moment zijn dat de eerste stellen met ETCS in reizigersdienst komen. Dienstregelingssnelheid zal dus nog wel even 140 blijven, lijkt me zo, tenzij men VIRMm4'tjes apart zou gaan behandelen in de materieelplanning om zo één treinserie te kunnen versnellen.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
ETCS inbouw is een losstaand project van de modernisering.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In de laatste ERTMS voortgangsrapportage was overigens te lezen dat de ombouw van VIRM met minimaal 16 maanden vertraagd zou zijn. Planning was geloof ik de hele serie vanaf begin 2028 omgebouwd te hebben, dat zal nu dus medio 2029 zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten