Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
buschauffeurDH

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

RamonZuidhoek73 schreef: zo 23 jun 2024, 12:06 Is niet voor de streeklijnen.
Maar voor de r-net en de snelbuzz.
Voor de streeklijnen komen Iveco bussen.
Oké, voor R-net dan. Die dingen rijden daar nu ook, in diesel uitvoering.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Stadsbus schreef: do 20 jun 2024, 20:22 Qbuzz speelt een hoop bussen vrij in GD. 63 Ebusco (12/18m), 35 Ecitaro (18m) en nog 54 bussen van Van Hool komen er bij die oudere bussen vervangen. Enige probleem is dat die 54 bussen van Van Hool natuurlijk ook niet komen.
En Ebusco moet z’n bussen ook nog leveren, liefst voor december zodat bussen dan naar ZHN kunnen komen. Ben bang dat dat niet lukt aangezien van eerdere bestellingen (EBS, NIAG) nog niks van te zien is.
De eerste NIAG is volgens een story van Ebusco op Instagram inmiddels geleverd.
nv_busfreak

Bericht door nv_busfreak »

De Ebusco's voor GD zijn al deels onderweg naar Nederland. Deze worden geassembleerd in China, i.t.t bepaalde orders die eerder zijn geplaatst. Wellicht kan je dan wel wat bussen naar ZHN doorschuiven, maar vergeet de concessie Fryslan ook niet. Leuke uitdagende tijd voor wagenparkbeheer QBuzz in ieder geval, lijkt me :)
buschauffeurDH

Ebusco staat volgens mij op de rand van faillissement. Heb je de beurskoers gezien? Begonnen op 23 euro en nu nog slechts 2,25.
Daar heeft niemand meer vertrouwen in. Eind van het jaar is het over en uit.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Volgens Sleutelstad blijven de oude bussen in Groningen/Drenthe langer rijden en gaan de nieuwe bussen voor deze regio tijdelijk in Zuid-Holland Noord rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Lijkt mij sterk dat het OV bureau in Groningen Drenthe dit zal accepteren. Maar goed bij Qbuzz verbaas ik mij nergens meer over.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Even zonder het bestek van deze concessie en de bieding van Qbuzz gelezen te hebben kan ik mij voorstellen dat er in een van de twee documenten is afgesproken dat al het materieel dat instroomt, ongeacht of het nieuw of tweedehands is, zero-emissie moet zijn. Zo'n afspraak staat misschien wel niet bij het OV-bureau van Groningen-Drenthe en dan is het makkelijker om dieselbussen die daar aan de gestelde leeftijdseisen voldoen nog even aan te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Lange_Dre schreef: di 25 jun 2024, 18:12 Lijkt mij sterk dat het OV bureau in Groningen Drenthe dit zal accepteren. Maar goed bij Qbuzz verbaas ik mij nergens meer over.
Ik verwacht dat erover afspraken zijn gemaakt met het OV bureau, zodat deze oplossing mogelijk is.
teun

Bericht door teun »

Ik ben benieuwd of hier nog een tegenprestatie van Qbuzz tegenover zou staan. Er staat voor Qbuzz best veel op het spel en het is voor GD ook in het belang dat Qbuzz niet kopje onder gaat omdat het niet kan rekenen op de behaalde winsten uit de extra looptijd voor ZHN.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Daniel schreef: di 25 jun 2024, 18:01 Volgens Sleutelstad blijven de oude bussen in Groningen/Drenthe langer rijden en gaan de nieuwe bussen voor deze regio tijdelijk in Zuid-Holland Noord rijden.
De nieuwe bussen, dwz de eCitaro's?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Al als het gebeurd dat (nieuwe) gd bussen eerst in zhn dienst gaan doen, dan zou dit nog steeds niet genoeg zijn om het tekort van 112 bussen te dichten. Dus er moet alsnog wat (tijdelijk) bij.
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Raakt Qbuzz tegelijkertijd met de start van de nieuwe concessie zuid Holland Noord, niet Utrecht stad kwijt? Of is dat op een later moment? Anders zou men de huidige diesel bussen uit Utrecht stad tijdelijk kunnen doorschuiven. En anders zal Wonmy vast nog wat bussen hebben staan.

Ook ik ben wel benieuwd of Qbuzz nog een tegenprestatie moet leveren in GD. Het is namelijk niet de eerste keer dat Qbuzz de nieuwe bussen voor GD uitstelt. Volgens mij was het plan dat Qbuzz maximaal een x aantal jaar na start van de huidige consessies GD de oude diesel bussen zou vervangen.

In het recente verleden heeft Qbuzz bijvoorbeeld een aantal nieuwe diesel citaro's naar Utrecht gestuurd, waardoor de oudste Citaro's nog wat langer in GD moesten door rijden (en nog steeds doen). In mijn optiek is dat gewoon niet naleven van de afspraken. 🤷🏻‍♂️ Al zal het ov bureau geen protest aan tekenen vermoedt ik. Zelfs bij veel klachten over Qbuzz houd het ov bureau de hand blijvend boven het hoofd van Qbuzz.
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

Utrecht Stad is December 2025
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Lange_Dre schreef: wo 26 jun 2024, 10:18 Ook ik ben wel benieuwd of Qbuzz nog een tegenprestatie moet leveren in GD. Het is namelijk niet de eerste keer dat Qbuzz de nieuwe bussen voor GD uitstelt. Volgens mij was het plan dat Qbuzz maximaal een x aantal jaar na start van de huidige consessies GD de oude diesel bussen zou vervangen.
In het originele bestek staat dat Q-link 6 per december 2023 ZE gereden moet worden, dat is nog steeds niet het geval. Echter: het is natuurlijk lastig inzien wat voor extra afspraken Qbuzz heeft gemaakt met het OV-Bureau of zelf geboden heeft. Wat dit extra lastig maakt is dat er voor de nieuwe elektrische bussen een business case ligt waardoor de exploitatiekosten naar beneden zouden gaan (daarom is gekozen voor versnelde vervanging), in combinatie met de HVO-situatie in GD is dit wel een vrij bijzondere keuze.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Het lijkt mij trouwens meer voor de hand liggen dat de huidige bussen in GD die vervangen gaan worden door nieuwe wagens doorrijden naar Zuid Holland, dan andersom. Heel benieuwd hoe Qbuzz dit denkt op te lossen.
RamonZuidhoek73

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Ze moeten juist met e-bussen starten per 15 December.
Staat in het contract van de nieuwe concessie ZHN.
Daarom de 13 jarige contract.
Selivio

Bericht door Selivio »

Ja, maar ook een concessieverlener snapt dat dit echt onder overmacht valt (Qbuzz heeft immers die bussen niet zelf afbesteld).... Daarnaast, de Iveco's zouden er "gewoon" moeten zijn in december neem ik aan?

Daarbij, het zou mij eigenlijk best wel verbazen als de mercedessen nu ineens eerst in ZHN zouden gaan rijden, aangezien er in het noorden best wel uitgepakt is in de media (vanuit OV-bureau én Qbuzz) dat ze vanaf september in dienst gaan.
Grt. Stefan
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Met alleen de door IVECO te leveren bussen ga je die 112 inmiddels afbestelde Van Hools van zijn lang zal ze leven niet volledig kunnen vervangen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Selivio schreef: wo 26 jun 2024, 18:21 Daarbij, het zou mij eigenlijk best wel verbazen als de mercedessen nu ineens eerst in ZHN zouden gaan rijden, aangezien er in het noorden best wel uitgepakt is in de media (vanuit OV-bureau én Qbuzz) dat ze vanaf september in dienst gaan.
Ze kunnen nog steeds in september in dienst komen in Groningen-Drenthe om vervolgens in december naar Zuid-Holland te verhuizen. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Even een herssenspinsel: :)

Als vervanging van de Van Hools zijn nu alleen de 23 Leidse Arriva Volvo 7900 (en waarschijnlijk ook de 7299 uit Breda) zeker, daarnaast denk ik dat Qbuzz +/- 25 diesels uit andere gebieden kan halen.

De andere 60+ bussen zijn nog niet zeker en wat er komt hangt af van of Qbuzz als tijdelijke vervanging van de 15-meterwagens bussen met een grotere capaciteit wil of dat 12-meters volstaan. Ze kunnen die keuze maken omdat ze nog een half jaar hebben om de bussen in dienst te stellen, in plaats van hoogstens een paar maanden zoals bij andere tijdelijke wagenparken.

Een paar opties die waarschijnlijk voor december binnen Nederland beschikbaar komen zijn:
- De 24 ex BVG Citea's van EBS Zaanstreek.
- MAN's van de HTM (uiteraard alleen mogelijk als er in ZHN CNG-tankstations zijn)
- Citea's van Arriva (zowel ZHN als Friesland, als Arriva ze aan VDL verkoopt kan ongeveer hetzelfde gebeuren als met de Twents Citea's die naar IJssel-Vecht gingen)
- De Volvo 8900'en van Arriva (vooral de lange variant is interessant voor Qbuzz als ze per se veel capaciteit op het R-net willen)
- De laatste paar ex Keolis RRReis BYD's

Hiermee zouden ze al het gat kunnen vullen als ze het geen probleem vinden om met kleiner materieel op het R-net te rijden. Anders kom je al snel uit op (geleed) materieel uit het buitenland. Misschien kunnen ze daarvoor bij andere takken van Busitalia kijken of er iets vrij komt.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op vr 28 jun 2024, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
nv_busfreak

Bericht door nv_busfreak »

Lijkt mij heel sterk dat nieuwe bussen voor GD eerst naar ZHN gaan. Sleutelstad heeft het verkeerd geïnterpreteerd zie hier het originele artikel van Mobiliteit.nl https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/21 ... verdwijnt/ waar met geen woord over die optie wordt gerept. Ben wel heel benieuwd hoe Qbuzz dit tijdelijk gaat oplossen, uiteraard valt dit sowieso onder overmacht
buschauffeurDH

Overmacht? Alle risico ligt bij de concessiehouder. De concessieverlener heeft daar denk ik geen boodschap aan.
teun

Bericht door teun »

Ik denk inderdaad dat van overmacht hier geen sprake is; de beloning die gekoppeld zit aan volledig ZE rijden zullen ze echt niet gaan geven als Qbuzz dat niet ook doet.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Lijn 45 schreef: wo 26 jun 2024, 21:42 Even een herssenspinsel: :)

Als vervanging van de Van Hools zijn nu alleen de 23 Leidse Arriva Volvo 7900 (en waarschijnlijk ook de 7299 uit Breda) zeker, daarnaast denk ik dat Qbuzz +/- 25 diesels uit andere gebieden kan halen.

De andere 60+ bussen zijn nog niet zeker en wat er komt hangt af van of Qbuzz als tijdelijke vervanging van de 15-meterwagens bussen met een grotere capaciteit wil of dat 12-meters volstaan. Ze kunnen die keuze maken omdat ze nog een half jaar hebben om de bussen in dienst te stellen, in plaats van hoogstens een paar maanden zoals bij andere tijdelijke wagenparken.

Een paar opties die waarschijnlijk voor december binnen Nederland beschikbaar komen zijn:
- De 24 ex BVG Citea's van EBS Zaanstreek.
- MAN's van de HTM (uiteraard alleen mogelijk als er in ZHN CNG-tankstations zijn)
- Citea's van Arriva (zowel ZHN als Friesland, als Arriva ze aan VDL verkoopt kan ongeveer hetzelfde gebeuren als met de Twents Citea's die naar IJssel-Vecht gingen)
- De Volvo 8900'en van Arriva (vooral de lange variant is interessant voor Qbuzz als ze per se veel capaciteit op het R-net willen)
- De laatste paar ex Keolis RRReis BYD's
De laatste drie opties lijken mij qua comfort het meest interessant, de eerste twee zijn namelijk stadsbussen met bijbehorende minder comfortabele stoelen. Vooral de Volvo's zullen hun mannetje goed staan op de R-net en SnelBuzz-verbindingen. De EX-Keolis BYD's is een zeer gewaagde optie, maar deze bussen hebben wel als grootste voordeel dat ze elektrisch zijn.

als eventueel zesde optie (maar die bussen hebben hun beste tijd echt wel gehad): de Scania Omnilinks van EBS Waterland, die sowieso voor december wel vrij gaan komen. Vooral met de gelede variant zit het qua capaciteit wel snor.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
sandertjo

Bericht door sandertjo »

Lijn 45 schreef: wo 26 jun 2024, 21:42 Even een herssenspinsel: :)

[Lap tekst].
Citeas van Arriva gaan het niet worden
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 28 jun 2024, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Plaats reactie