Korte vragen
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Re: Korte vragen
Is lijn 5 in Groningen wel HOV te noemen als op de uiteinden op zondagen uurdiensten of halfuurdiensten worden gereden? Ik snap dat het centrale tussenstuk altijd wel een goede bediening hebben binnen Groningen stad maar daarbuiten wordt het wel erg schraal.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Wat is de reden dat de 3900 de komende weken niet rijdt tussen Amsterdam en Utrecht? Er zijn geen werkzaamheden en kan er voor de rest ook niets over vinden, heb ik iets gemist?
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Korte vragen
NS website:
Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal rijden er minder Intercity's en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen rijden er minder Sprinters.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Oeps, dan heb ik er toch overheen gekeken. Bij de reisadviezen staat dit niet aangegeven
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Korte vragen
Overigens is de informatie niet helemaal volledig, want ook tussen Eindhoven en Utrecht en tussen Amsterdam en Alkmaar is de dienstregeling aangepast.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
-Omdat je die internationale tickets bij een andere tak hebt gekocht en die hebben hun eigen app.
-Zo te lezen heb je geen iPhone.

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Toevallig heb ik wel een iPhone, maar die gebruik ik (vrijwel) alleen voor mijn werk.
Maar dat lijkt me dan gewoon een specifiek probleem voor iPhone-gebruikers en iets wat Apple moet oplossen. De rest van de bevolking zou dus wel gewoon zijn ticket gewoon als PDF moeten kunnen laten zien.

Maar dat lijkt me dan gewoon een specifiek probleem voor iPhone-gebruikers en iets wat Apple moet oplossen. De rest van de bevolking zou dus wel gewoon zijn ticket gewoon als PDF moeten kunnen laten zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Korte vragen
Succes om Apple daarvan te overtuigen

Ik meen me te herinneren dat NS daadwerkelijk al hierover is afgewimpeld bij Apple, maar om de bron te vinden zou ik moeten graven in het NS-forum.
Gokje op de reactie van Apple: "waarom moeten wij moeite doen voor mensen die onze producten expliciet niet kopen?"De rest van de bevolking zou dus wel gewoon zijn ticket gewoon als PDF moeten kunnen laten zien.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Mijn tweede opmerking is gericht aan NS (International): reizigers die geen iPhone gebruiken, zouden gewoon hun ticket als PDF moeten kunnen tonen.
Ik vrees dat je met het eerste wel gelijk hebt.
Ik vrees dat je met het eerste wel gelijk hebt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Mikos
- Berichten: 5908
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Het niet mogen tonen van een PDF op je telefoon heeft ook te maken met het tegengaan van fraude met tickets in PDF.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
- Berichten: 5708
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Korte vragen
Want een PDF bewerken is immers veel makkelijker dan het omzetten in een afbeelding om die te bewerken en te printen? Juist bij een PDF als digitale versie kun je veel beter inzoomen om kliederwerk van een vervalser te zien, vaak is het dan namelijk omgezet in een afbeelding.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Wat is de reden dat de 4600 vandaag (deze week) ook in de daluren en vroege avond doorrijdt naar Almere Oostvaarders?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1700
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
-
- Berichten: 12083
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Vanwege de vele fraude die gepleegd word is Arriva bijvoorbeeld gestopt met de verkoop van e-tickets via de website. En zijn alleen nog e-tickets geldig die via de diverse reisapps gekocht zijn(bijvoorbeeld Glimble). Screenshots en PDFjes zijn dus niet geldig. In ieder geval bij Glimble is de mogelijkheid om een screenshot te maken geblokkeerd en bij een e-ticket die via Glimble gekocht is er een bewegend Arriva logo te zien. En mijn ervaring is dat de invoering van deze maatregel effect heeft want sinds die maatregel is ingevoerd kom ik vrijwel geen valse e-tickets meer tegen.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Is de fraude in Nederland zoveel erger dan elders? In de rest van Europa worden PDFs op telefoons gewoon geaccepteerd. Ik zou het jammer vinden als ik weer papier zou moeten gebruiken.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 12083
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Wat ik op de bus vooral tegenkwam was dat 1 persoon dan een e-ticket kocht en dan vervolgens naar meerdere vrienden doorstuurde. Die er dan allemaal tegelijkertijd mee reisden. Dat doorsturen gaat dus niet meer nu. En door het bewegende Arriva logo kan je dus zien dat het geen foto is. Wat ik ook nog regelmatig tegenkom is dat men met een NS jongerendagkaart probeert te reizen of dat men met een ongeldig kaartje probeert te reizen. Dus fraude komt hier toch wel regelmatig voor.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Waarom zou Nederland het beste jongentje van de klas zijn? Als men ergens makkelijk geld kan besparen, dan doet men dat ook.
Alleen het voordeel van PDFjes uitsluiten, is dat het nu veeeeeeeeeel lastiger (of misschien zelfs onmogelijk) om het te vervalsen. Dus dat scheelt discussies.
Voor de reiziger is er verder geen probleem want er hoeft niet perse uitgeprint te worden. Alles kan gewoon in de apps geladen worden.
-
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Korte vragen
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het ze in de rest van Europa geen drol interesseert of er gefraudeerd wordt of niet. We kunnen wel PDFs accepteren, bij de trein zeker, vooral met de QR code omdat deze maar eenmalig werkt. Maar het zit hem vooral in de angst van de vervoersbedrijven in Nederland. Angst van "iedereen fraudeert" (ik zie vergelijk opkomen met een mega schandaal waar onze eigen regering en belastingdienst schuldig aan is). De vervoersbedrijven gaan er standaard van uit dat mensen frauderen, als je dat weg zet tegen het daadwerkelijke aantal zwartrijders, dan is die angst ongegrond. Natuurlijk wordt er zwart gereisd, dat wordt in het buitenland ook gedaan.
Toevallig sprak ik laatst S&V in Arnhem, wij rijden met 2 buslijnen langs het AZC in Wageningen. Collega's maken telkens melding dat daar zwart gereisd wordt. Op de drukke ritten is er een tijdje intensief gecontroleerd (en druk bedoel ik er mee dat je met volle bus vanaf Wageningen vertrekt en dus op de Wageningse berg aankomt met hetzelfde aantal passagiers). Als ze op zo'n dag 2% zwartrijders pakken is dat veel. Voor het gevoel van de chauffeur stappen heel veel mensen in zonder in te checken maar in de praktijk blijkt uiteindelijk dat iedereen wel betaald heeft. De angst voor zwartrijders is dus volstrekt ongegrond.
Hetzelfde geldt, de chauffeurs onderen ons kennen dat wel, voor vrij-vervoer. De werkgevers hebben een regeltje gelezen in de regelgeving omtrent vrij vervoer over controle van de belastingdienst, dus leggen ze vrij-vervoer voor personeel aan banden bang voor een naheffing. Als je dan vervolgens bij de belastingdienst navraag doet over die regel dan is er geen medewerker bij de belastingdienst die de regel kent, laat staan hoe die uitgevoerd moet worden. Daarbij, woorden van de belastinginspecteur zelf, valt het vrij-vervoer van personeel in het OV onder de nihil-waardering en wordt deze niet belast voor eigen personeel. Alle werkgevers kunnen belastingvrij bepaalde zaken aan personeel schenken, hieronder vallen bijvoorbeeld de kerstpakketten, fietsplannen etc. en hier valt dus ook vrij-vervoer onder. NS, ProRail en Keolis snapt het (Keolis na uitleg van de bewuste belastinginspecteur). Dus werkgevers hebben, uit angst voor 1 regeltje van de overheid, een heel controle systeem opgetuigd terwijl dat niet nodig is.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
- Mikos
- Berichten: 5908
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Bovenstaande kan ik helaas niet onderschrijven, integendeel. Ik zit er iets dieper in en kan je vertellen dat er in de trein volop gefraudeerd wordt, op allerlei mogelijke manieren. Ik ga er natuurlijk niet dieper op in, maar een PDF niet accepteren is maar een van de vele manieren om fraude te bestrijden. En dat blijkt al goed te werken.
Dat hoeft ook niet; het vervoerbewijs in de app van (een van) de vervoerder(s) laden is natuurlijk de toekomst. Daar komt geen papier bij kijken, tenzij je dat zelf graag wilt.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
- Berichten: 5404
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Bedrijven die je hun app door je strot duwen.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Nou, dat hoop ik toch heel erg van niet. Vooral dat "natuurlijk" stuit me tegen de borst, alsof je als bedrijf het recht zou hebben om te bepalen wat reizigers op hun privételefoon moeten installeren. De nadelen hiervan zijn legio. Om te beginnen heeft elke vervoerder zijn eigen app, allemaal met verschillende user interfaces. (Verder zijn deze apps geen van alle open source, en dus wens ik ze niet op mijn telefoon,[1] omdat ik anders niet kan weten wat zo'n app allemaal uitspookt op een apparaat dat mijn eigendom is. Maar goed, op dat gebied ben ik helaas een kleine minderheid.) Hoe dan ook zou de reiziger er veel meer baat bij hebben als niet alleen alle trein- en bustijden, maar ook kaartjes volgens een publieke standaarden in een app naar keuze van de eindgebruiker verzameld kunnen worden. De technologie is er en ik gebruik die graag, maar ze moet wel in dienst staan van de mens en niet van corporaties.
[1] Een ontgooglede Androidtelefoon. Sommige drivers, en soms een enkele app, zijn niet open source, maar ik ben dan ook geen fundamentalist.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Korte vragen
Nee, een bedrijf heeft niet het recht om te bepalen wat iemand op een privé-telefoon download. Een bedrijf(vervoerder) heeft daarentegen wél het recht om te bepalen hoe het zijn producten aanbiedt. En als een vervoerder besluit enkel nog vervoersbewijzen via een app toe te staan, en niet meer in pdf-vorm/geprint/watdanook, dan houd je als consument nog maar 3 opties over: óf toch de app te downloaden, óf niet meer met de betreffende vervoerder te reizen, óf kijken naar een andere manier van betalen voor de reis(kaartje kopen bij automaat/betalen met pinpas(OV-pay)/betalen met OV-chipkaart(zolang die nog bestaat)...
Grt. Stefan
- Mikos
- Berichten: 5908
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Nou, dan zal ik mezelf even corrigeren: "Voor 90% van de mensen is het vervoerbewijs in de app van (een van) de vervoerder(s) laden natuurlijk de toekomst."
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Hebben ze dat? Binnen de lopende concessie?
Zeker voor nieuwe concessies zou er iets tegen appwildgroei gedaan moeten worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Sommige vervoerders hebben hun apps al stopgezet zoals Keolis/Syntus in Utrecht en Almere. Voor een kaartje via een app verwijzen ze je tegenwoordig naar 9292 toe. Ook Qbuzz is gestopt met hun app heb ik ergens vernomen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten