
Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Huizen op koeienhuiden gefundeerd
Die mag je me uitleggen.

-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik ben er nog steeds niet achter of het werkelijk zo is of een wijze van spreken, maar op koeienhuiden funderen betekent dat de fundering van een gebouw van slechte kwaliteit is.
De bodemgesteldheid in een deel van het oude centrum van Hoorn is eigenlijk niet geschikt on huizen met middeleeuwse funderingtechnieken (of het nou letterlijk koeienhuiden, of waarshijnlijker, paalfunderingen op een te dunne zandlaag met daarop relatief zware bakstenen woningen) op te bouwen én moderne voertuiggewichten in toe te laten.
De bewoners daar hadden de kopjes in de kast trillen als lijn 14 langskwam. Zij hebben aan de gemeente de wens geuit om geen zwaar verkeer meer toe te staan, en zodoende is met ingang van de huidige concessie (22 jul 2018) de binnenstad van Hoorn verboden voor bussen langer dan 10m - en dit is ook gemeld in de concessie. Op zich prima, ware het niet dat wij (CXX) op dat moment naast een 12m dieselbus van 9.2 ton ook 10- en 9-m electrische bussen van 9.6 ton met kortere wielbasis hadden. Kortere bussen dus, maar wel zwaarder en méér trillingen opleverend.
Op een gegeven moment is om bedrijfseconomische redenen besloten de kleine serie BYD-bussen geheel in Alkmaar in te zetten ipv verdeeld over 2 stallingen. Omdat die afwijkende laders hebben was er tijdens de verplaatsing een tekort aan laders en hebben "tijdelijk" (3 week ofzo) enkele Midcities uit Zaandam of Haarlem (dat ben ik even kwijt) in Hoorn gereden. De omwonenden van lijn 14 in het centrum vonden dat een enorme verbetering en zodoende zijn er 3 Midcities permanent in Hoorn gekomen, op lijn 14 en 612, en in de eerste instantie ook op de rustige uren op lijn 133 en 11, maar dat was bij de chauffeurs niet populair, dus nu rijden ze alléén nog op lijn 14 en de ene rit van 612.
De bodemgesteldheid in een deel van het oude centrum van Hoorn is eigenlijk niet geschikt on huizen met middeleeuwse funderingtechnieken (of het nou letterlijk koeienhuiden, of waarshijnlijker, paalfunderingen op een te dunne zandlaag met daarop relatief zware bakstenen woningen) op te bouwen én moderne voertuiggewichten in toe te laten.
De bewoners daar hadden de kopjes in de kast trillen als lijn 14 langskwam. Zij hebben aan de gemeente de wens geuit om geen zwaar verkeer meer toe te staan, en zodoende is met ingang van de huidige concessie (22 jul 2018) de binnenstad van Hoorn verboden voor bussen langer dan 10m - en dit is ook gemeld in de concessie. Op zich prima, ware het niet dat wij (CXX) op dat moment naast een 12m dieselbus van 9.2 ton ook 10- en 9-m electrische bussen van 9.6 ton met kortere wielbasis hadden. Kortere bussen dus, maar wel zwaarder en méér trillingen opleverend.
Op een gegeven moment is om bedrijfseconomische redenen besloten de kleine serie BYD-bussen geheel in Alkmaar in te zetten ipv verdeeld over 2 stallingen. Omdat die afwijkende laders hebben was er tijdens de verplaatsing een tekort aan laders en hebben "tijdelijk" (3 week ofzo) enkele Midcities uit Zaandam of Haarlem (dat ben ik even kwijt) in Hoorn gereden. De omwonenden van lijn 14 in het centrum vonden dat een enorme verbetering en zodoende zijn er 3 Midcities permanent in Hoorn gekomen, op lijn 14 en 612, en in de eerste instantie ook op de rustige uren op lijn 133 en 11, maar dat was bij de chauffeurs niet populair, dus nu rijden ze alléén nog op lijn 14 en de ene rit van 612.
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Helder
Er lijkt me een kern van waarheid te zitten.

-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 15 mar 2011, 13:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik heb afgelopen zondag een chauffeur van Alkmaar gevraagd wat de reden is van het niet meer inzetten:
deze vertelde mij dat dat er veel elektrische storingen in de bedrading zitten, en dat deze kabelbomen lastig te vinden zijn, bij elke BYD zou deze anders lopen, plus dat er ook geen tekeningen zouden zijn waar eea duidelijk op staat. de TD wil deze bussen niet meer onderhouden dus vandaar het terzijde stellen per 21-7 dit bij monde van een chauffeur van de stalling in Alkmaar
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dit probleem speelt ook bij de BYD bussen van RRReis. Geen bus is gelijk. Dit speelde overigens ook bij de Fyra van NS.
Gr BasG
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:05
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Bus 3214 rijdt inmiddels ook in Alkmaar, blijft die ook komende weken net zoals de 3203 en 3207?
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Klopt ja. Weet ook niet of het tijdelijk zal zijn. Er komen geloof ik wat meer diesels bij voor de nieuwe dienstregeling vanaf 21 juli ter vervanging van de BYD's, dus het kan ook nog wel eens een blijvertje zijn.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Hoe zit het dan met de 3202 en 3205? Gaan die ook al binnenkort rijden of pas als als de nieuwe dienstregeling ingaat?
-
- Berichten: 6071
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Die was/is er misschien wel..maar wellicht onvoldoende controle op de productielijn voor het toepassen ervan?CamilleKreemers schreef: ↑wo 26 jun 2024, 03:58 Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Daarover gesproken: gaan de Haarlem/IJmond Citea's die naar Noord-Holland Noord verhuizen nog uitgerust worden met achteruitrijcamera's? De 3233-3272 hebben die namelijk wel.
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Of gewoon 'in het werk bepaald'?Durashift schreef: ↑do 27 jun 2024, 20:43Die was/is er misschien wel..maar wellicht onvoldoende controle op de productielijn voor het toepassen ervan?CamilleKreemers schreef: ↑wo 26 jun 2024, 03:58 Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
Of dat handig is bij serieprodukten als bussen (en treinen) is een tweede

§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
3205 staat op dit moment samen met de 3200 in NijmegenReisRanger schreef: ↑do 27 jun 2024, 18:31 Hoe zit het dan met de 3202 en 3205? Gaan die ook al binnenkort rijden of pas als als de nieuwe dienstregeling ingaat?
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
En de 3214 gaat maandag weer terug naar Haarlem.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik reedt vandaag in Den Helder en zag dat ze de informatie bordjes met betrekking tot vertrek tijden al hebben aangepast voor na 21 juli
Buschauffeur 🚌
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Klopt daar wordt druk aan gewerkt op dit moment, zodat op 21 juli alle haltes zijn voorzien van de juiste informatie 

-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Gaat Connexxion de lijnen 141, 142 en 143 (die zo te zien in de dienstregeling dusdanig gepland zijn dat er met 1 bus gereden kan worden) zelf rijden (met klein materieel?) of worden de lijnen uitbesteed? De routes lijken mij in elk geval niet geschikt voor grote bussen…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Worden inderdaad uitbesteed aan een taxibedrijf. Net als lijn 164 en van wat ik begreep in het weekend ook op een paar stadslijnen in Den Helder.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Als het taxibedrijf het gaat rijden, gaan ze dan het Connexxion materieel gebruiken of hun eigen taxibusjes (die ook voor overal flex rijden)? Kan er dan überhaupt met de OV chipkaart ingecheckt worden?
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dit worden reguliere OV-lijnen. Dus gewoon in- en uitchecken met OVC of bankpas. Alleen gereden met een 8-persoons busje met blauw kenteken.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
In Den Helder gaan ze in ieder geval op zondag lijn 31 en 34 met taxibusje rijden, daarin tegen gaat lijn 37 wel met een grote bus rijden. Erg onlogisch maarja liever iets dan niets

Buschauffeur 🚌
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 13:32
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Gisteren had ik een diesel Citea gezien bij de A9 in Alkmaar bij het AZ Stadion (17:30 ongeveer). Was dit een normale lijnbus of nog zo een ex R-net bus? Ik had het busnummer niet gezien en het lijnframe was blank.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dat was de 3202 die onderweg was naar Alkmaar
Buschauffeur 🚌
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten